Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 16

Topic gezien door 193193 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 14 mrt 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Weatherboy op di 02 apr 2013 - 17:57
Nou dat is dan erg apart. Hier in de omgeving staat werkelijk geen enkele boom of struik nog in blad. Ook de Hortensia's die hebben slechts een zeer kleine knopje nog, dus droogte kan nu nog weinig schade aan richten. Het enige wat hier in de tuin is gestorven zijn de Hebé's, maar dat kwam omdat ze begin maart kapot gezakt waren door die bijzondere natte drab sneeuw en vorst.

Luister nou. Ik heb niet gezegd dat het niet droog is. Maar om nu alweer te beginnen over droogte, schade en laagwaterstand etc. is gedoe om niks. Het is droger dan normaal voor de tijd van het jaar, tuurlijk. Maar omdat het lange tijd koud is geweest zijn er amper planten uitgelopen dus valt er weinig schade aan te richten. Bovendien is de zogenaamde vogelsterfte af te leiden uit het feit dat de Toplaag van de bodem erg droog is. Graaf je een gat en je merkt al meteen dat amper 5 cm eronder de bodem gewoon lekker vochtig is. Helaas voor de vogels, gaan de insecten dieper zitten waardoor ze moeilijk eten uit de grond kunnen halen. Ik ben ook natuurliefhebbers hoor, maar de natuur reguleert het allemaal zelf. Net als in de andere post zei ik: Over 1 maand nog steeds geen regen gevallen, ja dan wordt het een andere zaak.

Gisteren voor het eerst weer aan het zweefvliegen geweest bij de ZCH in de buurt van Slootdorp, Wieringermeer. Het was daar prachtig weer voor met flinke thermiek ondanks de straffe wind en kou (op 1000 meter was het -6!) .. Wat erg opviel was dat heel Noord Holland nog grijs ziet, op vrijwel geen enkele akker staat nog gewas. Afgezien vaan een klein perceeltje met crocussen in de buurt van Kolhorn.  Normaal rond deze tijd is het een geweldige explosie van fel gekleurde akkers met tulpen narcissen hyacinten, geel rood paars blauw, en veel licht groen van uitlopend gewas. Maar gisteren zagen zelfs de weilanden met gras er dor en bruin/grijs uit.. Het gras op ons vliegveld is ook zeer kort, want daar hebben de hele winter schapen op gelopen, wat er nog staat is meer hooi dan gras, volledig uitgedroogd!

Dus groeit zelfs nog helemaal niks, er is nergens ook maar een teken te zien dat er iets aan het uitlopen is. te koud en te droog.

Zal mij benieuwen hoe dit gaat aflopen, want de lente lijkt in de pluim voor de zoveelste keer uitgesteld. Nu pas halverwege volgende week dubbele cijfers in de temperatuur.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Weatherboy

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op di 02 apr 2013 - 23:48
Gisteren voor het eerst weer aan het zweefvliegen geweest bij de ZCH in de buurt van Slootdorp, Wieringermeer. Het was daar prachtig weer voor met flinke thermiek ondanks de straffe wind en kou (op 1000 meter was het -6!) .. Wat erg opviel was dat heel Noord Holland nog grijs ziet, op vrijwel geen enkele akker staat nog gewas. Afgezien vaan een klein perceeltje met crocussen in de buurt van Kolhorn.  Normaal rond deze tijd is het een geweldige explosie van fel gekleurde akkers met tulpen narcissen hyacinten, geel rood paars blauw, en veel licht groen van uitlopend gewas. Maar gisteren zagen zelfs de weilanden met gras er dor en bruin/grijs uit.. Het gras op ons vliegveld is ook zeer kort, want daar hebben de hele winter schapen op gelopen, wat er nog staat is meer hooi dan gras, volledig uitgedroogd!

Dus groeit zelfs nog helemaal niks, er is nergens ook maar een teken te zien dat er iets aan het uitlopen is. te koud en te droog.

Zal mij benieuwen hoe dit gaat aflopen, want de lente lijkt in de pluim voor de zoveelste keer uitgesteld. Nu pas halverwege volgende week dubbele cijfers in de temperatuur.

Geloof mij maar, volgende week. 2 dagen 13 graden en 1 malse regenbuitje en alles in binnen 2 dagen uitgekomen en groen. Overal zitten zeer mini scullen knopjes die op barsten staan. Het wordt nu onderdrukt maar is in zeer korte tijd uitgekomen. Niet zo paniekerig doen allemaal, totaal overbodig.

Marcellang

Citaat van: Weatherboy op wo 03 apr 2013 - 01:58
Geloof mij maar, volgende week. 2 dagen 13 graden en 1 malse regenbuitje en alles in binnen 2 dagen uitgekomen en groen. Overal zitten zeer mini scullen knopjes die op barsten staan. Het wordt nu onderdrukt maar is in zeer korte tijd uitgekomen. Niet zo paniekerig doen allemaal, totaal overbodig.
Er is een 2deling;
Planten die dood zijn door verdroging blijven dood  ;D
Planten die in nu rust zijn komen later tot ontwikkeling.
Niet meer en niet minder.
Paniek nee, feit ja.......
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

frankaloe

over 1 a 2 weken kunnen jullie zeggen hoe de natuur eruit gekomen is na dit gortdroge vriesweer...
ieder jaar sneuvelen er wel planten die de winter niet overleefden.
en ja.. alles is al aan het uitschieten,wat eigenlijk al in bloei moest staan,of bijna zou zijn.
mijn magnolia laat al wit zien..pioenrozen komen al met hun rode spruiten boven de grond...
wat ik wel merk nu..bollen die eigenlijk al zouden bloeien hebben een soort groeistop,terwijl struiken ,ondanks de koude,wel aan het uitlopen zijn.
dit heeft als gevolg dat straks alles tegelijk,of nagenoeg gelijk in bloei trekt.
er werd ook door helga van leur al gezegd,, hooikoortspatienten gaan het zwaar krijgen..
er zou een pollenuitbraak komen.
ontopic...het voelt en kijkt al een stuk vriendelijk buiten...+1 grd nu
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

jornonweer

raar maar waar, hier komen sneeuwvlokjes uit de lucht vallen, en hier is (genk, belgie)
Danger is real, fear is a choice.

TaL

Sluiten deze handel, het kan misschien nog sneeuwen maar na volgende week is het wss toch over en uit, en maar goed ook want ben het beu, ik wil 's avonds terug buitenactiviteiten doen  >:( >:( >:( >:( >:(

Ok, deze frustratie en klaagtoon terzijde, het loopt nu (hopelijk) echt op zijn laatste benen deze snertkou. Toch op sommige momenten genoten UIT die wind maar eens de zon onder is is het echt bibberen. Zonder handschoenen redden je handen het gewoon niet op de fiets :( 

Ik hou van winter maar dan alleen in het seizoen zelf, ik denk dat we de laatste jaren wat teveel verwend geweest zijn in deze periode  ;D

Op naar het onweer :)

Edit: Met sluiten bedoel ik, ondanks dat het koud is noem ik dit geen winter ;) Winter is bij mij nog steeds maximum 3 graden en zeker niet meer.

Ciao
TaL
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Lightning_Glenn

Citaat van: TaL op wo 03 apr 2013 - 22:46
Sluiten deze handel.............

Op naar het onweer :)

.........ondanks dat het koud is noem ik dit geen winter ;) Winter is bij mij nog steeds maximum 3 graden en zeker niet meer.

Ciao
TaL

Een hele dikke +1
;D

zwoof

Citaat van: Lightning_Glenn op do 04 apr 2013 - 07:51
Een hele dikke +1
;D

Bij mij is dat onder nul over het etmaal gerekend  ;D Maar de zomer is onvermijdelijk, het was weer een mooie winter mensen.   ;)

ron12

Citaat van: jornonweer op wo 03 apr 2013 - 17:28
raar maar waar, hier komen sneeuwvlokjes uit de lucht vallen, en hier is (genk, belgie)
hier in nijmegen viel rond 8 uur motsneeuw ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marlieke

Citaat van: zwoof op do 04 apr 2013 - 09:19
Bij mij is dat onder nul over het etmaal gerekend  ;D Maar de zomer is onvermijdelijk, het was weer een mooie winter mensen.   ;)

Zwoofje, wintergek! De zomer met zijn af en toe felle buien is toch ook leuk?  :D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

zwoof

Citaat van: Marlieke op do 04 apr 2013 - 10:00
Zwoofje, wintergek! De zomer met zijn af en toe felle buien is toch ook leuk?  :D


:) Als er mooie buien zijn na een zinderende hitte hoor je mij niet klagen. Alleen de hitte zelf ( vanaf zo'n 24 +) overdag  heb ik het niet zo op. Volgens mij ook een reden die bij mij voorjaarsmoeheid veroorzaakt. :D

Weerfreak 1337

Vanochtend natte sneeuw gehad, nu ook weer wat natte motsneeuw bij grauw weer en een temp van 4,6 graden.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

hoffies

Jongens, bedankt voor dit winter seizoen!

Super genoten, nu op naar de lente..(eindelijk)

Tot volgend winter seizoen  ;)
Twitter: @hoffnar2911

Dennis

Ik meld me pas weer (in winter-topic) als we een dramatische kou voor April gaan zien

arjanbruggink

Citaat van: Dennis op do 04 apr 2013 - 17:18
Ik meld me pas weer (in winter-topic) als we een dramatische kou voor April gaan zien
Dat word pas November.... Tot sinas
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Blizzard

Nou Dennis wellicht tot later want Ronald de Wildt geeft het nog niet op.....


Actueel valt er regionaal in het westen en zuiden wat lichte sneeuw, liggen landelijk de temp 1 tot 3 graden boven het vriespunt en waait er een snijdende O/NO wind.
Geen lenteweer dus deze 4e april, en op basis van de kaarten lijkt lente in ieder geval ver weg.

Steeds verder weg lijkt ook wel, want al dagenlang schemert de Uitvoer met een duidelijke opwarming medio volgende week, maar telkens zien we in de meest actuele Uitvoer ook een opschuiving van de intrede van de verzachting.
Ook de Uitvoer van deze dag tot nu boet weer in aan optimisme over de naderende ontwikkelingen.

Algemene trend is dat de koude zich in ieder zal weten te handhaven tot komend weekend, zie 1e kaart die weinig verandering ten opzichte van het langdurige patroon laat zien.
Daarom t/m komende zondag een meest droog weerbeeld met overheersende bewolking in een koude O/NO aanvoer. Tijdens opklaringen kan in de nacht en ochtend lichte vorst optreden, overdag liggen de maxima in de orde 4-8 C.

Begin volgende week zien we dan vanuit het westen lagedruk naderen, maar de ontwikkeling in de Uitvoer van de laatste dagen laat zien dat deze lagedruk tóch weer een zuidelijkere koers zal volgen in 1e instantie, mede door aanhoudende hogedruk ten noorden van ons land. De stroming gaat hierdoor meer O/ZO  worden, met aanvoer van drogere lucht waardoor we weer te maken krijgen met een weertype waarin er een grotere dagelijkse gang gaat optreden. De kans op lichte vorst zal weer algemener worden in de nacht en ochtend maar overdag kunnen de waarden opklimmen naar 7-10 C, vooral op dinsdag.

Fronten van het lagedruksysteem laten vanaf volgende week dinsdag de kans op neerslag  toenemen, zie 2e kaart.

Lagedruk lijkt echter al snel weer een positie ten noordoosten in te gaan nemen, met ten westen opnieuw drukstijgingen.
Aanvoer wordt dan vanaf midden volgende week NW en hiermee stroomt opnieuw polaire lucht in. Kans op –winterse- buien blijft en de temp doen weer een stapje terug, met overdag gemiddeld een graad of 7 C en bij voldoende opklaringen aanhoudende kans op temp iets onder het vriespunt in de nacht en ochtend.

Rond het midden van de maand lijkt zich een nieuw kruispunt te gaan aandoen waarin het patroon zich mogelijk zal wijzigen in een beduidend zachtere Z/W variant, met lagedruk ten noordwesten en hogedruk juist ten oosten van ons gebied.
Het bijna onvoorstelbare hardnekkige karakter van het huidige patroon in combinatie met een heel uiteenlopende pluim (zie bv GFS 850 Hpa temp) laten mi de keuze op dit kruispunt echter nog een onvoorspelbare zijn.

Mvg, Ronald.

Dennis

Citaat van: Blizzard op do 04 apr 2013 - 20:40
Nou Dennis wellicht tot later want Ronald de Wildt geeft het nog niet op.....



ja las het - ik volg het elke dag....

SniperEye

Hij maakt prima analyses hoewel ik ook merk dat hij ook veranderlijk kan zijn in zijn visie op de termijnen. Dat vind ik soms jammer.

zwoof

Citaat van: SniperEye op vr 05 apr 2013 - 19:15
Hij maakt prima analyses hoewel ik ook merk dat hij ook veranderlijk kan zijn in zijn visie op de termijnen. Dat vind ik soms jammer.

Tja dat heb je met het weer, vooral op de LT. Je kan nog zo'n visie hebben, maar dat blijft verrekte lastig.  Er kunnen zich allerlei dingen voordoen waardoor men de verwachting toch moet bijstellen. Kortom je kan niet stellig blijven als het de andere kant op gaat. Als je geloofwaardig wilt overkomen, moet je steeds de veranderlijke situaties meenemen die zich voordoen. Dit geldt trouwens bijna overal voor in het leven. Bijna niets blijft n.l. hetzelfde!  :)

theowl999999

Ladies and Gentlemen

It has been a great winter and i've enjoyed a lot. Now that the warm weer is coming, it is time for me to retrieve to my summer sleep. I'll see you around next November when winter will return. Enjoy the summer!!!!!

Powered by EzPortal