Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 311574 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Energizer85

Citaat van: TaL op di 28 mei 2013 - 21:36
Zolang EC niet meegaat, reken je niet rijk

Idd, EC heeft de laatste tijd redelijk vaak gelijk, maar wat niet is kan nog komen...

Marsel

Citaat van: TaL op di 28 mei 2013 - 21:36
Zolang EC niet meegaat, reken je niet rijk
Eindelijk iemand die niet door roze bril naar de veel te lange termijn kijkt.

Ik zeg niet dat het niet warmer kan worden na 4 juni maar laten we even rustig afwachten en niet voorbarige coclusies trekken.
Ja, het atlantsche hoog gaat aan de wandel dat lijkt zeker, tot ongeveer 4 juni laten EC en GFS  dit beiden zien. Maar wat daarna gebeurt qua positie en vorm van de blokkade is nog verre van zeker, vandaar de spreiding en de enorme verschillen tussen EC en GFS.
Als het hoog zich volgens EC12 en EC00 moet gaan gedragen houden we nog heel lang last van die noordelijke stroming. Het GFS scenario is zomerser en dat is ook al enkele runs het geval...maar nog te ver om daadwerkelijk harde uitspraken te doen.

TaL

Citaat van: Marsel op di 28 mei 2013 - 21:59
Eindelijk iemand die niet door roze bril naar de veel te lange termijn kijkt.

Ik zeg niet dat het niet warmer kan worden na 4 juni maar laten we even rustig afwachten en niet voorbarige coclusies trekken.
Ja, het atlantsche hoog gaat aan de wandel dat lijkt zeker, tot ongeveer 4 juni laten EC en GFS  dit beiden zien. Maar wat daarna gebeurt qua positie en vorm van de blokkade is nog verre van zeker, vandaar de spreiding en de enorme verschillen tussen EC en GFS.
Als het hoog zich volgens EC12 en EC00 moet gaan gedragen houden we nog heel lang last van die noordelijke stroming. Het GFS scenario is zomerser en dat is ook al enkele runs het geval...maar nog te ver om daadwerkelijk harde uitspraken te doen.

Jep inderdaad.

Ik weet nog rond 14 mei dat GFS na de 22ste zomers weer aangaf door het verschuiven van dat ellendig hoog. EC moest daar helaas niets van weten en stilaan brokkelde GFS af. Voorlopig geef ik het een 50/50 kans dus maw het kan alle kanten uit.

Meer dan hopen is het nu helaas nog niet. En het zou me niet verbazen dat EC terug gelijk krijgt, ik vertrouw meer op dit model ook.

Enig lichtpuntje is dat 6 te koude maanden op rij in ons land (België en Nederland) zeer weinig voorkomt dus statistisch is de kans op een warmere maand groter, maar ja. + 0,1 is ook warmer. Afwachten dus.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

T-inus

Typisch nederlands weer dus, "'t kan vriezen en 't kan dooien" ;)
Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Tyshane

Wat een paar prachtige dagen hebben we gehad, iedereen er ook lekker van genoten?! Gisteren was helemaal een topdag, prachtig weer en heerlijke temperaturen, zou de hele zomer maar zo zijn. Ja natuurlijk wel met af en toe een bui met onweer, lol! Lekker barbecuetje gedaan en tot laat in de avond buiten gezeten, het was heerlijk. Dat soort dagen wel echt gemist en ik hoop dat er veel meer zullen volgen! :)

Komende dagen ziet er redelijk uit, temperatuur is vergeleken met de afgelopen twee dagen lager, maar vergeleken met de afgelopen tijd in ieder geval weer wat beter. Zoals iemand al zei pas, het is een beetje sprokkelen, helaas te weinig mooie dagen gevolgd door teveel slechte dagen. Nu maar zien wat de pluimen ons gaan zeggen. Vooralsnog komt hier een bui aan en er lijkt onweer in te zitten, dus ik verhuis even naar onweerskansen-topic! ;)

enrico1972

Ik heb in ieder geval zeker genoten (qua weer en vrouwelijk schoon) gisteren Tyshane  ;D ;D
Vandaag in Rotterdam West is het weer me ook goed bevallen qua neerslag dus ook zeker geen klagen over en vanaf 18:30 uur werd de temperatuur ook aangenamer.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

JPP78

Het regent al uren in Flevoland, Overijssel en Drenthe en groningen, iemand een idee hoeveel neerslag daar al gevallen is? moet behoorlijk hoeveelheden zijn, gezien de intensiteit en de trage verplaatsing. Hier gelukkig droog!
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Sven

Iedereen spreekt wel met veel lof over EC, maar ik heb die pluim ook al vaker de raarste sprongen zien maken van dag tot dag, dus zo betrouwbaar is het model ook weer niet. [zet roze bril weer op] heerlijke 12Z van GFS, waarom nja mogen duidelijk zijn :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Energizer85

Citaat van: Sven op wo 29 mei 2013 - 21:58
Iedereen spreekt wel met veel lof over EC, maar ik heb die pluim ook al vaker de raarste sprongen zien maken van dag tot dag, dus zo betrouwbaar is het model ook weer niet. [zet roze bril weer op] heerlijke 12Z van GFS, waarom nja mogen duidelijk zijn :)

Complimenten Sven, ik ben het wederom met je eens. Een mooie stijgende lijn volgende week. Maar nogsteeds enige slag om de arm houden, maar mooi dat EC mee gaat bewegen met GFS.

Ries

Citaat van: JPP78 op wo 29 mei 2013 - 21:21
Het regent al uren in Flevoland, Overijssel en Drenthe en groningen, iemand een idee hoeveel neerslag daar al gevallen is? moet behoorlijk hoeveelheden zijn, gezien de intensiteit en de trage verplaatsing. Hier gelukkig droog!
Geen drup. O ja, vanochtend een miezerbuitje van 5 minuten, that's it. Zag op journaal een radarbeeld dat het allemaal onder Groningen zat. Sinds eind van de middag was het hier zelfs zonnig.

Marcel1976

ECMWF is indd  mooi bijgedraaid!! :)

Ramon Oost

ECMWF Oper gaat mooi met het gemiddelde mee.


jones


Jan van Ooijen

EC vs GFS, duidelijk stijging temperatuur te zien.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op do 30 mei 2013 - 08:53
EC vs GFS, duidelijk stijging temperatuur te zien.
Inderdaad Jan. Beide rekenbreinen leken het zowaar met elkaar eens te zijn.
Ben benieuwd hoe de 00Z pluim er uit gaat zien. Immers, EC00 komt in de operationele uitvoer wederom met een hoogtelaag op de proppen (GFS doet dat ook maar laat het putje een andere koers varen) waardoor het blokkerende hoog zowel aan de grond als in de bovenlucht niet op een voor de BENELUX aangename plek terecht komt maar wederom positie kiest boven het hoge noorden van Europa.

Ik verdenk de Scandinaviërs er van dat ze geld hebben ingelegd bij EC om dat hoog constant boven de pet te houden ;).

jones


enrico1972

Persoonlijk kan ik alleen maar zeggen "Kom maar binnen met het mooie weer".  ;D 8)

Mocht er iemand een indicatie kunnen geven voor het weer van Scheveningen komende zaterdag en zondag dan zou ik er blij mee zijn.
Hoop dat het positief uitpakt omdat ik dan lekker kan werken  ;)

Gelijk de vraag hoe goed/nauwkeurig is de verwachting op http://www.weerplaza.nl/nederland/Scheveningen/17310 ?
Vindt de 48 uur vooruit optie die je per 12 uur kan bekijken wel mooi namelijk.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 31 mei 2013 - 11:00


Anders posten we de pluim ff tegelijk in 2 topics :)

Igg lekker weer is de trend bij EC :)

Jan van Ooijen

Citaat van: mauriceb op vr 31 mei 2013 - 11:03
Anders posten we de pluim ff tegelijk in 2 topics :)

Igg lekker weer is de trend bij EC :)

Haha dit topic staat toch morgen op slot, want dan begint de meteorologische zomer ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal