Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312537 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jones

Dan kijk je voor de lol eens naar de verwachtingen voor een stad in het noorden van Scandinavië (!), krijg je dit te zien :P Maakt het alleen maar erger

dondertje127

Het leek vrijdag wel lente :)
Maar zo te zien is er eindelijk een beetje hoop?

Sven

Citaat van: dondertje127 op zo 26 mei 2013 - 01:39
Het leek vrijdag wel lente :)
Maar zo te zien is er eindelijk een beetje hoop?

Die was er al dagen ;)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Sven op za 25 mei 2013 - 22:58
EC Pluim :) de oper slaat op tilt :D

Aan je eerste smily te zien kan deze pluim jou wel bekoren ;).
Ik vind 'm maar matig, alle pluimen van de laatste 3-4 dagen eigenlijk. Temperaturen rond of iets boven de 15 graden, met op maandag en dinsdag duidelijk wat hogere maxima (landelijk 15-20 graden) als gevolg van het niet aanwezig zijn van de noordelijke grondstroming.
Tweede helft van de komende week gewoon weer die NNW-er er in met wederom enige afkoeling, zeker voor 'onze' gebieden (brede kuststrook). Landinwaarts zal het thermisch gezien dan nog wel aardig blijven omdat de aangevoerde lucht in principe niet direct van hoge breedtes afkomstig is.
Tot D+7 dus geen bijzondere thermische oplevingen te verwachten.
Maxima rond 15 graden, af en toe daar wat boven, is toch gewoon magertjes voor deze tijd van het jaar. Ik begreep en begrijp je optimisme dan ook niet helemaal ;). Maar goed, elk lichtpuntje is er een.
Juni moet het maar gaan doen dan.
GFS00 en EC00 laten in ieder geval in de operationele uitvoer het atlantische hoog wederom weer aan de wandel gaan. Positie, welke overigens enorm verschilt in beide opers, zal weer bepalen of we in de gematigde sferen blijven met veelal frisse noordelijke aanvoer (EC00 oper) of dat we de zomerse kant op gaan met warmere aanvoer (GFS00Z oper).

Maarja, al die ontwikkelingen wel allemaal op +200h, dus wat daar dan weer van over blijft  :(.....

Maar weer even de pluimen afwachten dan maar.

Sven

Citaat van: Marsel op zo 26 mei 2013 - 09:03
Aan je eerste smily te zien kan deze pluim jou wel bekoren ;).
Ik vind 'm maar matig, alle pluimen van de laatste 3-4 dagen eigenlijk. Temperaturen rond of iets boven de 15 graden, met op maandag en dinsdag duidelijk wat hogere maxima (landelijk 15-20 graden) als gevolg van het niet aanwezig zijn van de noordelijke grondstroming.
Tweede helft van de komende week gewoon weer die NNW-er er in met wederom enige afkoeling, zeker voor 'onze' gebieden (brede kuststrook). Landinwaarts zal het thermisch gezien dan nog wel aardig blijven omdat de aangevoerde lucht in principe niet direct van hoge breedtes afkomstig is.
Tot D+7 dus geen bijzondere thermische oplevingen te verwachten.
Maxima rond 15 graden, af en toe daar wat boven, is toch gewoon magertjes voor deze tijd van het jaar. Ik begreep en begrijp je optimisme dan ook niet helemaal ;). Maar goed, elk lichtpuntje is er een.
Juni moet het maar gaan doen dan.
GFS00 en EC00 laten in ieder geval in de operationele uitvoer het atlantische hoog wederom weer aan de wandel gaan. Positie, welke overigens enorm verschilt in beide opers, zal weer bepalen of we in de gematigde sferen blijven met veelal frisse noordelijke aanvoer (EC00 oper) of dat we de zomerse kant op gaan met warmere aanvoer (GFS00Z oper).

Maarja, al die ontwikkelingen wel allemaal op +200h, dus wat daar dan weer van over blijft  :(.....

Maar weer even de pluimen afwachten dan maar.

Haha ik plaatste hem net nadat Jan een kaartje op twitter had gegooid, daarom was ik euforisch, en ook omdat er een verandering op de proppen zit GFS, maar dat menig lid het niet kan bekoren en blijft zeuren. Wees optimistisch ;)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Sven op zo 26 mei 2013 - 09:48
Haha ik plaatste hem net nadat Jan een kaartje op twitter had gegooid, daarom was ik euforisch, en ook omdat er een verandering op de proppen zit GFS, maar dat menig lid het niet kan bekoren en blijft zeuren. Wees optimistisch ;)

Ik zal m'n best doen ;), maar we moeten ook realistisch blijven. Het probleem is dat de meesten allemaal lente/zomer wíllen zien en er daardoor af en toe met een roze bril naar de uitvoer gekeken wordt.
Ach, we moeten het maar even hebben van de mooie momenten op de korte termijn. Zoals morgen en overmorgen bijvoorbeeld. Toch twee hele aardige lentedagen met landelijk 15-20 graden. Heerlijk :D.

Sven

Citaat van: Marsel op zo 26 mei 2013 - 10:03
Ik zal m'n best doen ;), maar we moeten ook realistisch blijven. Het probleem is dat de meesten allemaal lente/zomer wíllen zien en er daardoor af en toe met een roze bril naar de uitvoer gekeken wordt.
Ach, we moeten het maar even hebben van de mooie momenten op de korte termijn. Zoals morgen en overmorgen bijvoorbeeld. Toch twee hele aardige lentedagen met landelijk 15-20 graden. Heerlijk :D.

Maar dat ben ik ook zeker, zie mijn ondergeschreven stuk van gisteren. Je kan het wel willen maar als het er niet is, is het er niet idd :)|Maar ook dat, jammer dat het weer juist de werkdagen zijn, maar goed lekker bij thuiskomst paar uurtjes in de zon hangen.

Citaat van: Sven op za 25 mei 2013 - 18:42
De 12Z van GFS is al een tijdje onderweg, we beginnen maar met de volgende week, opzich prima weer! Het geen we de laatste tijd nog niet gehad hebben. Alleen dinsdag lijkt iets minder, met mogelijk een klap onweer in het westen en zuiden van het land, maar wie legt daar wakker van :P verder prima weer, met temperaturen die langzaam de klim in gaan.

Dan de LT.. ja die blijft lekker! Maar temperaturen tussen de 25 en de 30 graden blijven ver weg :)

En ja Tyshane bedoelde Oktober natuurlijk :P lol!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Niets nieuws onder de zon.
Maandag en dinsdag twee aardige dagen met voor de verandering eens aangename temperaturen en een wind die níet uit de noordhoek komt.
Daarna weer langzaam frisser met invallende noordelijke grondstroming en af en toe regen of een bui.
Tot het eind van de maand dus geen bijzonderheden. Alles wat daarna gebeurt (het oplopende gemiddelde in juni bijvoorbeeld) is nog zodanig ver weg dat we ons daar maar even niet aan moeten branden naar mijn idee.

ron12

Lekker weer hoor in Nijmegen maar niet in Nederland http://www.weer.nl/wereldweer/actueel-en-verwacht-weer/stad/111x93404/nijmegen.html Woon ik toch weer in de verkeerde plaats  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Citaat van: Marsel op zo 26 mei 2013 - 09:03
Ik begreep en begrijp je optimisme dan ook niet helemaal ;). Maar goed, elk lichtpuntje is er een.

Ik denk dat je je vraag met de tweede zin zelf beantwoorde! ;) Ik herken me er wel in. Na een tijd van regen, grijs en kou, eindelijk wat hogere temperaturen en wat zon. Het is een verbetering en dus inderdaad een lichtpunt. Ik ben het helemaal met je eens dat het wel wat magertjes is. Maar zolang de trend stijgende is, is mijn hoop dat ook, net als mijn optimisme! :)

Tja morgen en overmorgen een flinke stijging van temperatuur met op maandag waarschijnlijk een stuk meer zon. Gelukkig dan de hele dag vrij, dus ik ga er enorm van genieten. Inderdaad Sven; balen dat het op werkdagen is, hopen dus dat de meesten na werktijd of in de pauzes nog even wat zon kunnen absorberen! :)

Johann

Zoals Marsel al schreef nog allemaal erg onzeker. Opvallend is dat het ECMWF het geblokkeerde stromingspatroon (meridionaal) op de langere termijn laat voortduren. Steeds weer zien we dat vervelende Azorenhoog uitpunten naar het noorden met aan de oostflank die nog vervelendere "koude" hoogtetrog. Positief is dat de hoogtetrog en ook een volgende cut-off een ietwat westelijkere positie gaat innemen. Hierdoor zal de meest koude lucht over de oostelijke Atlantische Oceaan naar het zuiden toe uitstromen en kan vanuit het noorden tot noordoosten (!) markant warmere lucht die boven Scandinavië ligt  (Lapland 25-28°) worden "aangetapt".



Ook de Alpen en Italië krijgen te maken met de aanvoer van warmere luchtsoorten waarbij stabiel zomerweer nog ver te zoeken is. De bewoners van het Iberische Schiereiland kunnen met een beetje pech hun zwemvliezen weer uit het vet halen.

Al met al, mede gezien ook de grote verschillen tussen het ECMWF en GFS, dus nog zeer onzekere ontwikkelingen. Veel zal gaan afhangen van hetgeen de hoogtetrog en de volgende cut-off  (hoogtelaag) gaan doen. Kijken we nog even naar de maandverwachting voor juni dan gaat ECMWF  op dezelfde voet verder, een beeld wat  ook door het CFS wordt ondersteund....



Johann

Citaat van: Sven op zo 26 mei 2013 - 09:48
Haha ik plaatste hem net nadat Jan een kaartje op twitter had gegooid, daarom was ik euforisch, en ook omdat er een verandering op de proppen zit GFS, maar dat menig lid het niet kan bekoren en blijft zeuren. Wees optimistisch ;)

..idd think positiv  8)

ECMWF ensembles 50 members T2m


Energizer85

Het lijkt er in iedergeval op dat er vanaf juni normale temperaturen zijn. En dat het extreme koude weer van de afgelopen dagen achter ons ligt. Dat is al een flinke vooruitgang. Dan maar afwachten hoe de zomer zich gaat ontwikkelen... Ik ben in iedergeval blij, dat ik straks weer gewoon in een T-shirt kan lopen, en dat de verwarming pas in oktober weer aan mag.

Sven

Citaat van: Energizer85 op zo 26 mei 2013 - 13:00
Het lijkt er in iedergeval op dat er vanaf juni normale temperaturen zijn. En dat het extreme koude weer van de afgelopen dagen achter ons ligt. Dat is al een flinke vooruitgang. Dan maar afwachten hoe de zomer zich gaat ontwikkelen... Ik ben in iedergeval blij, dat ik straks weer gewoon in een T-shirt kan lopen, en dat de verwarming pas in oktober weer aan mag.

De 12Z van GFS was weer ok te noemen. Wel veel dagen met variatie van temperaturen, ook nog 15-16 graden dagen zitten ertussen. Maar de koude ellende zijn we kwijt, later op de lange termijn wordt het alleen maar warmer :) en zie de kou echt niet meer terugkeren :P
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Romigo

Citaat van: Johann op zo 26 mei 2013 - 12:20
..idd think positiv  8)


Er zit wel een stijgende lijn in de kaarten, maar het merendeel is voor de langere termijn en die is nog steeds onzeker. GFS laat wel een verandering zien, maar die is ook wel weer enkele dagen later. Ik hoop niet dat EC gelijk gaat krijgen, want dat betekent wisselvallig weer voor de komende tijd. Ik sluit me bij de positivo's aan en blijf hopen op een goede afloop op zonnig weer.

Tyshane

Wat het ook mogen worden op MT of LT, NU is het in ieder geval prachtig weer, dit soort dagen hebben we veel te weinig gehad. Strakblauw en geen wolk te zien; Echt mooi lenteweer! :) Daar wordt een mens vrolijk van! Daar dan maar van genieten en verder zien we het wel. Vandaag vrij, gelukkig en we gaan maar eens een goeie fietstocht maken! :)

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

nikki

wij hopen op woensdag 29-5 een beetje droog weer dan zijn wij wel tevreden voor onze trouwdag, de temp zal wel afvallen maar ach je kunt niet alles krijgen ,het word duimen voor woensdag ::)

jornonweer

gfs lt 12z om te snoepen! vanaf 5 juni warmer dan 20 graden en kansen op onweer! maarja lt.. droommodus: aan.
Danger is real, fear is a choice.

Powered by EzPortal