Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312458 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Sven

Citaat van: Marcel1976 op za 25 mei 2013 - 14:08
Er zijn steeds meer aanwijzingen dat het Atlantische hogedrukgebied na volgend weekend heel voorzichtig richting de U.K. trekt, en er waren zelfs berekeningen met een uitloper richting Scandinavië. De diverse modellen hebben er erg veel moeite mee, maar het is in elk geval al eens een trend in de positieve richting.
Laten we er maar eens onze hoop op vestigen dat die trend zich doorzet, al lijkt echt zomerweer nog steeds enorm ver weg.
Wat een rampjaar tot nu toe zeg.

Ja de echte warmte komt nog niet op stoom, maar echt ver weg van ons komt het niet te zitten. Op de laatste run breekt de warmte af en toe door tot ons land, maar is al vrij snel weer weg. Maar goed, het is nog LT dus elke verschuiving heeft grote gevolgen :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

jones

CFS berekent ook een droger dan normale juni, temperaturen is voorlopig nog iets anders :) maar dat we van die regen zouden afzijn is toch is al iets :P

Tyshane

Ja dat is waar, het is niet alleen de temperatuur die het weer bepaalt. Regen ben ik inmiddels wel klaar mee. Maar een tijdje terug weet ik nog dat velen wel wat regen wilden want alles was zo kurkdroog. Nou onze gebeden zijn verhoord, lol! Nu maar weer zomerweer dan. ;)

Dat het niet regent is prima, maar het feit dat de temp niet zoveel hoger gaat, geeft ook wel aan dat het met de zonneschijn best tegen zou kunnen gaan vallen (voorzichtige modus). En dat grijze weer daar ben ik ook wel eens klaar mee. Kortom; alle strohalmen qua hogere temps, daar klamp ik me graag aan vast! :)

Memorabele dag vandaag; 25 mei, was in 2009 toch best een meteorologisch interessante dag (understatement). Zoiets mag best wel weer eens gebeuren, inclusief warmte en zomersfeer, dan wordt het hier weer wat drukker en komt iedereen echt eens uit die verlate winterslaap! :P

Weerfreak 1337

Citaat van: Tyshane op za 25 mei 2013 - 15:03


Memorabele dag vandaag; 25 mei, was in 2009 toch best een meteorologisch interessante dag (understatement). Zoiets mag best wel weer eens gebeuren, inclusief warmte en zomersfeer, dan wordt het hier weer wat drukker en komt iedereen echt eens uit die verlate winterslaap! :P

Is inderdaad de Dag der Dagen, ik ga denk een monument bouwen  ::) ;D

---------
Ff on topic,
Dat dat Atlantische hoog gaat verplaatsen is wel ongeveer langzamerhand zeker nu. Hoe het allemaal gaat lopen qua positie is natuurlijk nog even afwachten, dat zal bepalen of we aan de warme of de koude kant terecht komen.
Naar mijn mening komt de beste warmte nog steeds uit het zuiden :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Citaat van: Tyshane op za 25 mei 2013 - 15:03


Memorabele dag vandaag; 25 mei, was in 2009 toch best een meteorologisch interessante dag (understatement). Zoiets mag best wel weer eens gebeuren, inclusief warmte en zomersfeer, dan wordt het hier weer wat drukker en komt iedereen echt eens uit die verlate winterslaap! :P

4 jaar geleden inderdaad al, hier vrij grijs met temperaturen tot 10 graden en een koude noordwestenwind :(
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marcel1976

Citaat van: Weerfreak op za 25 mei 2013 - 15:10

---------
Ff on topic,
Dat dat Atlantische hoog gaat verplaatsen is wel ongeveer langzamerhand zeker nu. Hoe het allemaal gaat lopen qua positie is natuurlijk nog even afwachten, dat zal bepalen of we aan de warme of de koude kant terecht komen.
Naar mijn mening komt de beste warmte nog steeds uit het zuiden :P

Het kan beter uit 't oosten komen. Zou je zuidenwind krijgen heb je 1 dag warmte, en daarna  boemboem  en klaar...
Gisteren waren er best leuke berekeningen die hogedruk lieten zien boven Scandinavië. Helaas alweer grotendeels van de kaarten verdwenen, maar als er maar al eens een trend op verandering zichtbaar wordt, dan wordt het hier ook vanzelf weer eens wat drukker.  :)

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op za 25 mei 2013 - 15:10
Is inderdaad de Dag der Dagen, ik ga denk een monument bouwen  ::) ;D

---------
Ff on topic,
Dat dat Atlantische hoog gaat verplaatsen is wel ongeveer langzamerhand zeker nu. Hoe het allemaal gaat lopen qua positie is natuurlijk nog even afwachten, dat zal bepalen of we aan de warme of de koude kant terecht komen.
Naar mijn mening komt de beste warmte nog steeds uit het zuiden :P

Lol, ene monument ja! :P En Tal, inderdaad, alweer 4 jaar geleden!  :o

On topic, zeker Weerfreak, de beste warmte komt uut Zuud! Liefst in de vorm van een Spanisch Plume. ;) Maar de positie van dat hoog is inderdaad allesbepalend, wordt dus nog best een beetje spannend, al zal de echte koude nu wel uit de lucht zijn.

jones

Citaat van: TaL op za 25 mei 2013 - 15:12
4 jaar geleden inderdaad al, hier vrij grijs met temperaturen tot 10 graden en een koude noordwestenwind :(
Hmm, heerlijk dagje (nachtje) inderdaad. Heb er nog enkele screenshots van op m'n pc staan  ::) Maar goed, dit is eigenlijk niet waar dit topic toe dient :P

Tyshane

Citaat van: Marcel1976 op za 25 mei 2013 - 15:21
Het kan beter uit 't oosten komen. Zou je zuidenwind krijgen heb je 1 dag warmte, en daarna  boemboem  en klaar...
Gisteren waren er best leuke berekeningen die hogedruk lieten zien boven Scandinavië. Helaas alweer grotendeels van de kaarten verdwenen, maar als er maar al eens een trend op verandering zichtbaar wordt, dan wordt het hier ook vanzelf weer eens wat drukker.  :)

Ja wat je zegt over de warmte uit het oosten begrijp ik. Persoonlijk kan ik warmte en onweer niet los van elkaar zien. ;)

Tyshane

Ach het praten over memorabele lente-onweer-dagen is volgens mij niet helemaal of-topic. ;) Maar goed, helemaal on-topic: Knmi geeft dit aan (zie onder), ok uitgifte is al een beetje gedateerd (qua run), maar het geeft toch die hoop op verbeteringen die reeds al is gemeld door meerderen. Het liefst ziet iedereen nu prachtig lenteweer, maar omdat het al een tijd wat slecht is, is het ontdekken van een opgaande trend al genoeg om blij van te worden. ;) [/positieve modus]

Vooruitzichten lange termijn
zaterdag 01 juni tot en met zaterdag 08 juni
Er is een 60% kans op meest droog weer met nu en dan zon en temperaturen die geleidelijk meer op een normaal niveau voor deze tijd van het jaar kunnen uitkomen.
Uitgifte: 25/05/2013 05.04 uur LT / bron: knmi

Sven

Citaat van: Tyshane op za 25 mei 2013 - 15:30
Ach het praten over memorabele lente-onweer-dagen is volgens mij niet helemaal of-topic. ;) Maar goed, helemaal on-topic: Knmi geeft dit aan (zie onder), ok uitgifte is al een beetje gedateerd (qua run), maar het geeft toch die hoop op verbeteringen die reeds al is gemeld door meerderen. Het liefst ziet iedereen nu prachtig lenteweer, maar omdat het al een tijd wat slecht is, is het ontdekken van een opgaande trend al genoeg om blij van te worden. ;) [/positieve modus]

Vooruitzichten lange termijn
zaterdag 01 juni tot en met zaterdag 08 juni
Er is een 60% kans op meest droog weer met nu en dan zon en temperaturen die geleidelijk meer op een normaal niveau voor deze tijd van het jaar kunnen uitkomen.
Uitgifte: 25/05/2013 05.04 uur LT / bron: knmi

Ja sinds de eerste kaarten kwammen met een mogelijk verschuiving altijd positief geweest, en laat het nu ook gaan gebeuren :D als het nu nog fout loopt ongeacht of direct de warmte kraan open gaat of niet, dan zie ik het jaar echt somber in.. iemand riep al ergens, een verloren chaseseizoen.. Maar goed wat niet is kan nog komen, herinner me ook heerlijk zomerweer ergens eind september begin april. Stel dat het vanaf half juni tm dan gewoon zomers is, is iedereen de ellende van de afgelopen maanden vergeten :) Maar goed terug naar recent, benieuwd wat de 12z zometeen doet van GFS, er zaten al lekkere warme dagen tussen op de 06z, maar zal daar niet te veel over schrijven. Ook EC zoals weerfreak al mede had gedeeld zit lekker in de klim :) laat de zomer maar losbarsten met flink veel onweer, wat we gemist hebben!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Tyshane

Citaat van: Sven op za 25 mei 2013 - 16:34
Ja sinds de eerste kaarten kwammen met een mogelijk verschuiving altijd positief geweest, en laat het nu ook gaan gebeuren :D als het nu nog fout loopt ongeacht of direct de warmte kraan open gaat of niet, dan zie ik het jaar echt somber in.. iemand riep al ergens, een verloren chaseseizoen.. Maar goed wat niet is kan nog komen, herinner me ook heerlijk zomerweer ergens eind september begin april. Stel dat het vanaf half juni tm dan gewoon zomers is, is iedereen de ellende van de afgelopen maanden vergeten :) Maar goed terug naar recent, benieuwd wat de 12z zometeen doet van GFS, er zaten al lekkere warme dagen tussen op de 06z, maar zal daar niet te veel over schrijven. Ook EC zoals weerfreak al mede had gedeeld zit lekker in de klim :) laat de zomer maar losbarsten met flink veel onweer, wat we gemist hebben!

Inderdaad! ;) Ik neem aan dat je eind september / begin oktober bedoelt ipv april. ;) Zo lijkt het de laatste jaren wel wat vaker geweest ja; nazomer, indian summer, dat zelfs in oktober de 20 graden nog wel eens werd bereikt. Op zich heerlijk vind ik! Als die tendens inderdaad zo is en een verschuiving blijkt, dan is het niet zo erg nee, als het van medio juni tot en met medio oktober prima weer is, dan hoor je mij verder niet! ;) Laten we het hopen.

De beste maanden zijn normaliter juni, juli, augustus, die moeten nog starten, dus als die opgaande lijn zo doorgaat, dan moet we mei maar snel vergeten en daarna keihard genieten! :)

Energizer85

Citaat van: Tyshane op za 25 mei 2013 - 18:12
Inderdaad! ;) Ik neem aan dat je eind september / begin oktober bedoelt ipv april. ;) Zo lijkt het de laatste jaren wel wat vaker geweest ja; nazomer, indian summer, dat zelfs in oktober de 20 graden nog wel eens werd bereikt. Op zich heerlijk vind ik! Als die tendens inderdaad zo is en een verschuiving blijkt, dan is het niet zo erg nee, als het van medio juni tot en met medio oktober prima weer is, dan hoor je mij verder niet! ;) Laten we het hopen.

De beste maanden zijn normaliter juni, juli, augustus, die moeten nog starten, dus als die opgaande lijn zo doorgaat, dan moet we mei maar snel vergeten en daarna keihard genieten! :)


Precies, als juni juli augustus, perfect zomers is, dan hoor je niemand meer over mei ;-)

Sven

De 12Z van GFS is al een tijdje onderweg, we beginnen maar met de volgende week, opzich prima weer! Het geen we de laatste tijd nog niet gehad hebben. Alleen dinsdag lijkt iets minder, met mogelijk een klap onweer in het westen en zuiden van het land, maar wie legt daar wakker van :P verder prima weer, met temperaturen die langzaam de klim in gaan.

Dan de LT.. ja die blijft lekker! Maar temperaturen tussen de 25 en de 30 graden blijven ver weg :)

En ja Tyshane bedoelde Oktober natuurlijk :P lol!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Rusty

Citaat van: Sven op za 25 mei 2013 - 18:42

Dan de LT.. ja die blijft lekker! Maar temperaturen tussen de 25 en de 30 graden blijven ver weg :)

Aan welke temperaturen mogen we dan denken Sven? En hoe zit het met de neerslag?

Sven

Citaat van: Rusty op za 25 mei 2013 - 19:06
Aan welke temperaturen mogen we dan denken Sven? En hoe zit het met de neerslag?

18-23 moet wel mogelijk zijn, maar hebben we in principe weinig aan zo op de lange termijn, en neerslag geen tot weinig :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

ron12

Zag net op de buienradar nl  dat ze een uitbreiding hebben met de Duitse en Britse buienradars nu dus ook  lekker over de grens kijken hoe de onweersbuien aan ons neus voorbij trekken  :( http://lab.buienradar.nl/radar-uitbreiding/ Ik vind het wel een verbetering hoor  ;) Vergeleken met de 1 uurs radar  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Citaat van: ron12 op za 25 mei 2013 - 20:09
Zag net op de buienradar nl  dat ze een uitbreiding hebben met de Duitse en Britse buienradars nu dus ook  lekker over de grens kijken hoe de onweersbuien aan ons neus voorbij trekken  :( http://lab.buienradar.nl/radar-uitbreiding/ Ik vind het wel een verbetering hoor  ;) Vergeleken met de 1 uurs radar  :P

Het is wel degelijk een verbetering ja! Met alleen de radar van Nederland mis je toch bepaalde stukken om die cirkel heen, niet alles is daar in te zien. Nu overlapt het elkaar waardoor je veel beter kan zien wat er aan komt. Ook vanuit Engeland, zoals het Lab laat zien.

Anyway, het regengebied is hier nu gearriveerd. Nou de tuin heeft niet te klagen... ;)

jones

Hij gaat het op z'n minst eens proberen zo te zien... :) Hopelijk draait het positief uit!

Sven

EC Pluim :) de oper slaat op tilt :D

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Powered by EzPortal