Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312577 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Ramon Oost op vr 24 mei 2013 - 00:05
Ik denk dat we pas weer mogen hopen op hogere temperaturen vanaf eerste week juni..
Dat lijkt mij ook aannemelijk.
Mei kan voor de warmte liefhebbers (Tx>20) in ieder geval de prullenbak in. Dat geeft in ieder geval wat rust en de ruimte om ons tot T+180h geen zorgen te hoeven maken.
Voor die tijd raken we gelukkig wel de échte kou kwijt, zowel aan de grond als in de bovenlucht.
Immers vanaf komend weekend T850 enkele graden boven nul met vanaf maandag ook aan de grond verzachting met vaak temperaturen rond of af en toe (maandag bijvoorbeeld) boven de 15 graden landinwaarts. Bovendien verlaat de wind vanaf die dag ook (tijdelijk?) de koudst denkbare hoek in deze tijd van het jaar, de noordhoek.
Maarja...daarmee is het nog lang geen zomer.
Zowel GFS00 als EC00 laten op de ULT in de operationele uitvoer namelijk een nogal breekbare situatie zien waarbij de wind aan de grond toch weer gemakkelijk de noordhoek op zoekt.
Gelukkig is dat nog heel ver weg en hoeven we ons tot het eind van deze maand in ieder geval geen zorgen te maken want het absolute dieptepunt lijkt inmiddels toch wel bereikt.
Gewoon deze maand even uitzitten en dan verder kijken ;).

Jan van Ooijen

Krijgen we dan op de laatste dag van mei nog een mooie dag met 20+ graden??

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Onzekerheid ten top, voor Maandag zit er al een spreiding in van 9 graden.  Pas na Maandag weten we meer. Wordt het maandag 19 graden dan zal de uitvoer er heel anders uitzien dan dat het 10 graden wordt.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 24 mei 2013 - 09:48
Krijgen we dan op de laatste dag van mei nog een mooie dag met 20+ graden?
Zou mooi zijn, eerst maar even de pluim afwachten :).

Citaat van: mauriceb op vr 24 mei 2013 - 09:48
Onzekerheid ten top, voor Maandag zit er al een spreiding in van 9 graden.  Pas na Maandag weten we meer. Wordt het maandag 19 graden dan zal de uitvoer er heel anders uitzien dan dat het 10 graden wordt.
Maandag spreiding van 9 graden? Je zult niet komende maandag bedoelen neem ik aan? Spreiding is daar namelijk nihil, ziet er best aardig uit.

mauriceb

Citaat van: Marsel op vr 24 mei 2013 - 10:22
Maandag spreiding van 9 graden? Je zult niet komende maandag bedoelen neem ik aan? Spreiding is daar namelijk nihil, ziet er best aardig uit.

Klopt Marsel, je hebt gelijk. Ik denk dat ik nog niet genoeg koffiie op heb * loopt nu naar de koffie automaat * :)

Jan van Ooijen

Lichte stijging in de pluim te zien, ook de neerslag lijkt op termijn weg te blijven

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Dieptepunt of beter gezegd hoogtepunt Lentekou ! Niet verwonderlijk wanneer we zien waar het brongebied van de koude lucht zich bevindt. Vijf dagen gelden maakte de poollucht zich vanuit het zuiden van Groenland op weg richting onze contreien en achter een koufront kon deze gisteren tot over de Alpen uitstromen. Sneeuw (10-30cm) viel er vannacht in de Alpen tot een hoogte van lokaal 600meter. Voor de Giro liefhebbers vandaag dus ook geen etappe naar het Stilfserjoch (Stelvio), door de sneeuw en koud werd deze afgelast.

Marcel1976

Ik weet dat het nog zeer lange termijn is, en dat het de 6u run is, maar ik wil toch ergens hoop uit putten in deze barre tijden. ;)

Johann

Citaat van: Marcel1976 op vr 24 mei 2013 - 13:12
Ik weet dat het nog zeer lange termijn is, en dat het de 6u run is, maar ik wil toch ergens hoop uit putten in deze barre tijden. ;)

"Die Hoffnung stirbt zuletzt "
  ;)
Eerst nog weekje "door modderen".......

Zuid Tirol vanmorgen  :(

Jelte

Net eventjes een beetje wit van de hagel. Die temp kan ik nog wel mee leven, de wind en de neerslag (zelfs hagel) kan ik ook nog wel op hun eigen manier waarderen. Maar het RUIKT ook gewoon winters. Vanochtend op de fiets naar werk al. En dat is toch iets wat mijn interne kalender behoorlijk in de war brengt!  ;D

jones

Die laatste kaartjes van de GFS run maken men dag toch weer goed :) hoop doet leven!

Arend

Citaat van: Jelte op vr 24 mei 2013 - 14:32
Net eventjes een beetje wit van de hagel. Die temp kan ik nog wel mee leven, de wind en de neerslag (zelfs hagel) kan ik ook nog wel op hun eigen manier waarderen. Maar het RUIKT ook gewoon winters. Vanochtend op de fiets naar werk al. En dat is toch iets wat mijn interne kalender behoorlijk in de war brengt!  ;D

Het was hier vandaag best een redelijke lentedag. De zon kreeg voldoende ruimte en dan merk je dat deze in mei best krachtig is. Jammer van de nachtvorst van de afgelopen dagen en komende nacht, maar dat is in deze periode in deze regio niet uitzonderlijk.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tyshane

Eigenlijk best nog een aardige dag geworden, paar kleine buitjes maar en voor de rest behoorlijk wat zon tussen de prachtige bloemkolen door. De zon is aardig krachtig, dus het warmt snel op en het is dan als snel behaaglijk. Zeker samen met alles dat vol in blad en bloei staat is het gelijk een prettig tafereel.

Nu zo naar de avond stabiliseert de atmosfeer nog meer en zie je een mooie blauwe lucht, net zoals bijna de hele week al was. Dus koude nachten, maar wel prima weer om de mooie maan nog even te spotten! ;)

Verder prachtig weer om de mooie cumulus-varianten te spotten, inclusief regenbogen, virga, en zelfs een hoosje. Echt dit weer was zoveel beter dan dat grauwe grijze miezerweer van het begin en midden van de week.

Maikel91

Mooie dag, in de zon gewoon warm.. Veel mooie wolkenluchten, zojuist een regenbui die recht op me afkwam met een mooie wolkenpartij op de achtergrond!




TaL

Vandaag was een tweedelige dag.

In de voormiddag veel regen en hagel, tussen de regen zelf sneeuwvlokken gespot op de autoruit. Het heeft hier toch zo'n 6 uur flink doorgeregend. Na 13 uur klaarde het echter wat op en kwam de zon tevoorschijn. Maar er vallen nog steeds regen- en soms hagelbuien. Temperatuur tijdens de regen van 7 naar 4 graden gedaald om vervolgens tijdens de opklaringen terug naar 8 graden te stijgen.

Ik weet niet hoe het buiten was want lig al een hele week met buikgriep in mijn bed, juist het moment dat ik in de regen met natte sneeuw naar de dokter moest was het vrij koud.

Verder weinig wind gehad die gedraaid is van het koude noordwesten naar het zuidwesten nu. Op de radar zag je een lagedrukgebied mijn gebied aandoen ;)

Edit: wind doorgedraaid naar het zuidoosten

Trouwens al 2 nachten onweer hier gehad :)

Ciao
TaL
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: Johann op vr 24 mei 2013 - 13:36

"Die Hoffnung stirbt zuletzt "
  ;)
Eerst nog weekje "door modderen".......

Sjow, en dan wij hier maar klagen dat het koud is;).

Gelukkig raken we hier vanaf maandag de ergste kou kwijt.
Tx vanaf dan dagelijks rond de 15 graden, landinwaarts er wellicht enkele graden boven.
Raken we de eerst dagen van de nieuwe werkweek ook even de noordelijke stroming kwijt lijkt deze zowel in EC00 als GFS00 jammerlijk weer terug te zijn voor het eind van de week  >:(.
Gelukkig blijft het op iets grotere hoogte nog redelijk op temperatuur waardoor we landinwaarts ondanks de aanlandige wind toch nog regelmatig rond of iets boven de 15 graden uitkomen. Maarja, daar zullen de mensen in de directe kuststreken geen boodschap aan hebben....
Gisteren vermelde ik een 'breekbare setting' welke zowel doo GFS als EC geschetst werd op de LT waarbij het altantische hoog iets opschuift richting de UK terwijl er ook boven noord Europa een filiaal terug te vinden is. Een setting waarbij die noordelijke stroming ook op de LT nogal eens hardnekkig zou kunnen blijven.
Jammer genoeg laten beide rekenbreinen dit wederom zien in de nachtelijk uitvoer. Gelukkig zakken we thermisch gezien in beide rekenbreinen niet extreem ver weg, althans niet zoals we de laatste weken hebben meegemaakt. De uiteindelijke positie/nabijheid van het langzaam aan wandel gaande altantische hoog zal bepalen of we op de ULT de warmte in gaan of niet.

Voor de korte termijn moeten we het dan maar even hebben van maandag en dinsdag, dat zijn twee goede dagen met Tx landinwaarts gemakkelijk tussen de 15-20 graden :).

Ik ben benieuwd hoe straks de pluim er uit gaat zien.

Tyshane

Vooralsnog een vriendelijk dagje, in ieder geval wat zon en geen regen. Daarmee zijn we al zo blij. ;) De vooruitzichten lijken ook gunstiger, al zit er nog een aardige spreiding in, het ziet er weer beter uit als wat we hebben gehad, fingers crossed!

Danny

Zoder al te veel waarde te hechten aan de uitkomsten en mensen al te veel teleur te willen stellen ziet het CFS (long range) model het nog niet echt positief in met Juni. Veelal noordelijke stroming en nog steeds een rug van hoge druk op de Oceaan tot in / aan de derde decade van Juni helaas.
Gelukkig zit dit model er op de langere termijn ook wel eens naast maar ondanks het geen garantie had gegeven zag ik toch liever andere kaarten.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op za 25 mei 2013 - 09:46


Ik ben benieuwd hoe straks de pluim er uit gaat zien.

Kijk eens aan :)
Op de LT duidelijk stijgende lijn, gemiddelde rond 20 graden.. Nu nog zien wat er van terecht komt...  :-X


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marcel1976

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat het Atlantische hogedrukgebied na volgend weekend heel voorzichtig richting de U.K. trekt, en er waren zelfs berekeningen met een uitloper richting Scandinavië. De diverse modellen hebben er erg veel moeite mee, maar het is in elk geval al eens een trend in de positieve richting.
Laten we er maar eens onze hoop op vestigen dat die trend zich doorzet, al lijkt echt zomerweer nog steeds enorm ver weg.
Wat een rampjaar tot nu toe zeg.

Powered by EzPortal