Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312603 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jones

Nieuwe verwachting WSI: http://www.wsi.com/866f4574-07a8-4a02-87d9-d2115b13fb6d/news-scheduled-forecast-release-details.htm
Maandverwachtingen CFS: http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/CFSv2/htmls/euT2me3Mon.html

Samengevat: Oost-Europa gaat weer met alle warmte lopen. Bizar toch hoe landen die veel noordelijker liggen al jaren lang warmere zomers hebben dan wij :)

Hier trouwens een foto van wat sneeuwvlokjes vandaag in de Ardennen (Mont Rigi)

Energizer85

Maand verwachtingen zeggen mij niet zoveel. Nu al een week vooruit kijken is al onmogenlijk. Dus wieweet zitten wij in juni een keer aan de goede kant van de medaille....

dondertje127

Niet normaal meer, die natte sneeuwval in de Ardennen ook. Hier was het het grootste deel van de dag niet warmer dan 5 á 6 graden, het werd maar heel even 8 graden.
Geen wonder dat ik echt koude handen kreeg.

wimbaens

Het is ondertussen wel wat meer dan natte sneeuwval  :P

jones

Citaat van: wimbaens op do 23 mei 2013 - 20:58
Het is ondertussen wel wat meer dan natte sneeuwval  :P
Klopt, hier het vervolg:
En het kwik is er nu ook onder 0 gedoken dus smelten zal het niet meteen doen

Koen-IJM

Citaat van: jones op do 23 mei 2013 - 21:12
Klopt, hier het vervolg:
En het kwik is er nu ook onder 0 gedoken dus smelten zal het niet meteen doen

Wtf de winter is gewoon weer even terug haha

enrico1972

Citaat van: dondertje127 op do 23 mei 2013 - 20:52
Geen wonder dat ik echt koude handen kreeg.

Heb vandaag gewoon me winterhandschoenen aangehad en baalde als een stekker dat ik me fleece muts vergeten was.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

alaind86

Arme arme arme zomer:( Nog in geen velden of wegen te bekennen :( 1 plus punt het is groeizaam weer. Maar van de verwachtingen wordt men niet echt blij van helaas. Keep your head up!

JPP78

Met deze temps groeit het nauwelijks hoor, dus ook geen groeizaam weer....
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

jorentje1997

Natuurlijk horen bij dit lentetopic de echte lentebeelden...


arjanbruggink

Citaat van: alaind86 op do 23 mei 2013 - 21:45
Arme arme arme zomer:( Nog in geen velden of wegen te bekennen :( 1 plus punt het is groeizaam weer. Maar van de verwachtingen wordt men niet echt blij van helaas. Keep your head up!
Scheelt dat het nog lente is....
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Energizer85

Tjaa... Wat moeten we hier over zeggen, hoop op de ultra lange termijn?

ron12

herwijnen gezien brrrrhttp://www.weerplaza.nl/actueel/ volgens mijn komt hier de kou vandaan de hele jaar al.afgelopen winter was het daar ook al bere koud
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: Energizer85 op do 23 mei 2013 - 22:56
Tjaa... Wat moeten we hier over zeggen, hoop op de ultra lange termijn?
het is meer een kerstpluim
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Energizer85


ron12

en over hier maar te zwijgen arme plantjeshttp://www.weerplaza.nl/actueel/ kijken op 10 cm hoogte
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Citaat van: Sven op do 23 mei 2013 - 18:44
Nou de 12z is ook compleet binnen, en wat voor run! Schitterend weer, precies hetzelfde beeld als de 06z alleen nog velen malen beter, de kou kunnen we gedag zeggen en de lente/zomer verwelkomen :)

That's the spirit! ;) Prima run en de kou is inderdaad uit de lucht mocht de pluim bewaarheid worden. Doch met dien verstande dat het weer ons altijd weer blijft verrassen, zeker gezien de laatste jaren. Al wordt ik nu liever verrast met mooi warmer weer. Oeh heerlijk in het zonnetje, barbequetje, dat soort werk!

Tyshane

Citaat van: Ramon Oost op do 23 mei 2013 - 17:03
Je zegt het zelf... De 06z uitdraai. Aan deze berekening kan je (en dan vooral op de lange termijn) minder waarde hechten dan de 00 of 12z. Dat komt doordat de 06 en de 18z van GFS met minder begin data starten dan de 00 en 12z dus is ook de afwijking op de lange termijn groter. Ook pas als het vaker terug komt in de weerkaarten en de pluim ook een meer stijgende lijn volgt kunnen we langzamerhand onze conclusie trekken.. Je moet dat nooit uit 1 berekening doen ;)

Ook als het vaker terugkomt zou ik nog geen conclusies trekken, het is nog steeds geen wetmatigheid. Ook niet na meerdere berekeningen. Het gaat nog altijd om de onzekerheidsfactor en niet een voorspelfactor. Als je, zoals Sven waarschijnlijk deed, alle 4 de runs bekijkt en beoordeelt, dan is dat voor het ontdekken van een trend, nog altijd beter dan alleen de 00 en de 12z... ;)


Citaat van: ron12 op do 23 mei 2013 - 23:00
het is meer een kerstpluim

Lol, beetje wel ja! Met kerst en oud en nieuw was het overigens nog warmer dan het vandaag was!  :-X

TaL

Helaas is EC heel wat minder.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Ramon Oost

Citaat van: Tyshane op do 23 mei 2013 - 23:48
Ook als het vaker terugkomt zou ik nog geen conclusies trekken, het is nog steeds geen wetmatigheid. Ook niet na meerdere berekeningen. Het gaat nog altijd om de onzekerheidsfactor en niet een voorspelfactor. Als je, zoals Sven waarschijnlijk deed, alle 4 de runs bekijkt en beoordeelt, dan is dat voor het ontdekken van een trend, nog altijd beter dan alleen de 00 en de 12z... ;)

Dat ben ik helemaal met je eens. Als het warmere weer op de lange termijn vaker terug blijft komen (ook bij andere weermodellen) ookal zit er veel verschil in de diverse berekeningen van het model kan je wel stellen dat er een toenemende kans op warmer weer is (trend zoals jij al aangaf). Daarnaast kan je pas met enige zekerheid zeggen dat de kans op warmer weer groter wordt als andere modellen hier in meegaan.

EC laat nu net als voorgaande berekeningen het Hoogtelaag met koude lucht in onze omgeving rondtollen tot begin juni in tegenstelling met het GFS. Die laat het Hoogtelaag aan het einde van de maand in de omgeving van Polen zien waardoor wij in Nederland met een warmere noordoosten stroming te maken krijgen met wat hogere temperaturen aangezien de warme lucht zich daar bevindt. Ik denk dat we pas weer mogen hopen op hogere temperaturen vanaf eerste week juni..


Powered by EzPortal