Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312473 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Romigo

Wat mij wel opvalt is, dat GFS voor begin juni wel een wezenlijke verandering in de kaarten heeft staan. Er manifesteert zich een hoog boven Scandinavië en het hoog op de Oceaan gaat aan de wandel. Dit is al enkele dagen hetzelfde, dus heb ik goede hoop voor de LT.

Energizer85

Citaat van: Romigo op wo 22 mei 2013 - 12:45
Wat mij wel opvalt is, dat GFS voor begin juni wel een wezenlijke verandering in de kaarten heeft staan. Er manifesteert zich een hoog boven Scandinavië en het hoog op de Oceaan gaat aan de wandel. Dit is al enkele dagen hetzelfde, dus heb ik goede hoop voor de LT.

Was mij ook al opgevallen. Staat al een paar dagen op de kaarten. Er lijkt op LT eindelijk een verandering te komen. Maar goed, das nog wel een eindje weg. We zullen eerst de komende dagen door de zure appel heen moeten bijten...

Romigo

Een voordeel heeft dit weer, je hoeft niet bang te zijn dat je aan het zweten komt bij het stilzitten.  ;D

Romigo

Zelfs voor komende zondag is de onzekerheid nog groot.

Sven

Zo hehe nog 2 mensen die het zien en erover durven te praten, idd zoals Energizer85 al zegt staat het er al dagen op. En dat is ook waar ik het al dagen over heb :P maar ze blijven allemaal maar naar de 10 en 15 graden kijken zodat er wat te zeuren valt ;)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Lightning_Glenn

Dat ziet er al een stuk positiever uit!  :D

Energizer85

Citaat van: Sven op wo 22 mei 2013 - 13:16
Zo hehe nog 2 mensen die het zien en erover durven te praten, idd zoals Energizer85 al zegt staat het er al dagen op. En dat is ook waar ik het al dagen over heb :P maar ze blijven allemaal maar naar de 10 en 15 graden kijken zodat er wat te zeuren valt ;)

Wij blijven gewoon positief Sven ;-) ik zit begin juni in ieder geval lekker buiten...  :D

Sven

Citaat van: Energizer85 op wo 22 mei 2013 - 13:26
Wij blijven gewoon positief Sven ;-) ik zit begin juni in ieder geval lekker buiten...  :D

Hehe, nja ik ben me er zeker van bewust dat het allemaal ineens anders kan zijn, gister zat er ook een rotte appel run tussen, met een hoog boven de britse eilanden, en een hoog boven rusland. Van echt toenemende warmte kan dan ook niet gesproken worden. Maar de laatste run is weer zoals allen ervoor, gewoon lekker oplopende temperaturen lenteachtig en op de hele lange termijn zelfs zomers :) Maar positief blijven na zoveel runs doe ik zeker :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

arjanbruggink

Het KNMI zit er ook mee in de maag:

Synoptische ontwikkeling

Een koudeput blijft in ieder geval tot en met het weekeinde boven West- en Midden-Europa rondtollen. Aan de grond trekt een lagedrukgebied in het weekeinde retrograad vanuit Oost-Europa richting het noorden van Duitsland. Na het weekeinde zijn er verschillende scenario's mogelijk. Een eerste mogelijkheid is dat het hoogtelaag dominant in onze omgeving aanwezig blijft, hierbij blijft het wisselvallig en koel. Een andere mogelijkheid is dat het Atlantische hogedrukgebied via de Britse Eilanden richting Scandinavië gaat uitbreiden en dat het hoogtelaag zich meer boven het zuidelijk deel van Europa gaat manifesteren. In dit laatste geval wordt het bij een noordoostelijk droger en kan het met warmer wordende bovenluchten ook aan de grond opwarmen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Eveline

Citaat van: Romigo op wo 22 mei 2013 - 12:45
Wat mij wel opvalt is, dat GFS voor begin juni wel een wezenlijke verandering in de kaarten heeft staan. Er manifesteert zich een hoog boven Scandinavië en het hoog op de Oceaan gaat aan de wandel. Dit is al enkele dagen hetzelfde, dus heb ik goede hoop voor de LT.

dat zou lekker zijn zeg! Hopelijk knapt het weer dan in Italië ook op, daar is het nu ook gewoon graad of 20 (ok, beter dan hier) met vaak regen.. Ga over paar weken met vakantie, zou wel lekker zijn als het daar dan goed is ;)

Weatherboy

Morgen toch nog een interessante dag voor de boeg. Ondanks dat het gewoon koud rot weer is, schakelen we weer over naar de term 'maartse buien'. Morgen is zo een typische dag. Noordwesten wind, koude put, klein beetje Cape. Morgen dus grote kans op 'maartse' buien oftwel kans op regen, hagel en onweer. Voor natte sneeuw is het bij ons iets te warm, maar zeker de Ardennen en Sauerland kunnen misschien wel ergens een sneeuwdekje meten.

Even wat meer uitleg. Combinatie van Lagedrukgebieden vanaf IJsland tot aan Denemarken zetten een koude Poolstroming op gang richting Nederland. Redelijk bijzonder koude bovenluchten komen daarin ook mee richting Nederland. Op 500 hPa gaan de temperaturen richting -35, en op 850 hPa gaan de temperaturen richting de -5°C. Als we even GFS erbij pakken dan zijn we een klein beetje Cape ook mee komen. Tussen de 100 en 300 J/KG en een LI van -1. Dat kan in deze combinatie net even de trigger zijn voor een paar mooie buien. In het zuidwesten lijkt er net een storing te gaan schampen komende nacht waardoor daar de bewolking minder convectief is. Toppen gaan tot FL 200, dat is vrij hoog.

Al met al, morgen kans op een paar stevige buien, met kans op onweer en hagel. In een langdurige buien straat zou het heel misschien even tot natte sneeuw kunnen komen, maar die kans is niet zo heel groot. Temperaturen aan de grond van 7 graden aan zee tot 12 in Limburg. De wind is vrij krachtig tot hard, 6 tot 7 Bft. Grootste kans op onweer in het Noorden en westen, later in de middag verplaatsend naar het oosten. Toch nog iets te beleven met dit koude rot weer ;)

Weerfreak 1337

Pluim op de lange termijn weer wat beter geworden ten opzichte van gisteren. :)
Gemiddelde nu richting de 20 graden, en toenemend aantal leden voor 20+. Alleen nog hopen dat het allemaal goed ontwikkeld de komende dagen en het niet weer afgevlakt word..


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jorentje1997

Citaat van: Weerfreak op wo 22 mei 2013 - 15:12
Pluim op de lange termijn weer wat beter geworden ten opzichte van gisteren. :)
Gemiddelde nu richting de 20 graden, en toenemend aantal leden voor 20+. Alleen nog hopen dat het allemaal goed ontwikkeld de komende dagen en het niet weer afgevlakt word..

Hopelijk blijft dit nu wel eens staan. Want dit weer begint wel wat saai te worden  ???

Shadow112

Toch wel grappig dat sommige klagen over wintertopics waar mensen blijven kijken naar de koudste scenario's. En die zelfde zomer liefhebbers dat doen naar zomerse oplossingen en klagen over mensen die somber zijn.

(NB. Het kan mij niet koud of warm genoeg zijn.. maar steken op die 15 graden grens vind ik maar niks ;) )

Gelukkig ziet het eruit dat zoals Sven al opmerkte dat we eindelijk een verschuiving gaan krijgen. Nu maar hopen dat dit ons niet van de regen in de drup helpt. :-\

Leon Eikenaar

Bah echt niks aan dit koude weer  >:(
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Leon Eikenaar

Citaat van: Sven op wo 22 mei 2013 - 18:13
Morgen nog beter weer  8)
Beter weer om in een winterjas weer te gaan lopen ;)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

jorentje1997

Citaat van: Leon Eikenaar op wo 22 mei 2013 - 18:27
Beter weer om in een winterjas weer te gaan lopen ;)

Maar we hebben iets om naar uit te kijken (volgende week ziet er beter uit  ;) ) Maar ik moet eerlijk zijn, mijn winterjas hangt nog steeds aan de kapstok.

enrico1972

Citaat van: Leon Eikenaar op wo 22 mei 2013 - 18:05
Bah echt niks aan dit koude weer  >:(

Vond het vandaag in Delft wel meevallen eerlijk gezegd. Zelfs een aantal uur met me zonnebril opgelopen tijdens het werk.

Citaat van: Leon Eikenaar op wo 22 mei 2013 - 18:27
Beter weer om in een winterjas weer te gaan lopen ;)

Die heb ik morgen zeker aan tijdens mijn verkeersdienst in Oud-Beijerland mede omdat hij ook waterdicht is al hoe wel het volgens weerplaza wel mee gaat vallen wat ik net zag op http://www.weerplaza.nl/nederland/Oud-Beijerland/15194#

Citaat van: jorentje1997 op wo 22 mei 2013 - 18:38
Maar we hebben iets om naar uit te kijken (volgende week ziet er beter uit  ;) ) Maar ik moet eerlijk zijn, mijn winterjas hangt nog steeds aan de kapstok.

Mag inderdaad hopen dat het er nu eens van gaat komen. Ben dit weer echt spuug zat.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

Sven

De laatste GFS gooit de warmte aanvoer weer dicht, wel betere temperaturen als nu, maar nog steeds onder het gemiddelde. Ook ziet de 384 uur er niet echt vermakkelijk uit, daarop is te zien dat het patroon welke nu al weken ons weer bepaald wederom terugkeerd. Maar goed dat is echt het verre in de LT, kan nog alle kanten uit gelukkig :P
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Powered by EzPortal