Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312574 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: TaL op di 21 mei 2013 - 21:05
Voor typisch winterweer lagen ze toch precies op de juiste plaats tov de Benelux**
Tja smaken verschillen. Ik vond het een draak van een winter, maar dat is meer persoonlijke voorkeur. Wat opvallend is is dat we constant met geblokkerde patronen te maken hebben.
Het 'gekke' is dat ik in juni maar al te graag de luchtdruk zie stijgen boven scandinavie of het Europese vaste land  ;D.

TaL

Citaat van: Marsel op di 21 mei 2013 - 21:13
Tja smaken verschillen. Ik vond het een draak van een winter, maar dat is meer persoonlijke voorkeur. Wat opvallend is is dat we constant met geblokkerde patronen te maken hebben.
Het gekke is dat ik in juni maar al te graag de luchtdruk zie stijgrn boven scandinavie of het Europese vaste land...

Als je het over smaken hebt,

ik heb liever winter zoals het hoort, dus sneeuw, ijs en koud. Dit jaar was de winter dus gewoon goed (voor mij)
De lente is ook voor mij gwn prut alhoewel er toch nog mooie dagen tussen zaten.
De zomer wilt iedereen toch wel warm en onweersrijk hebben denk ik  ;D
En de herfst mag het het typische herfstweer zijn, zoals nu dus. (En kustonweders + stormen)

Dus voor mij scoort dit jaar toch al 1/4 (winter goed, lente slecht..)

Maar goed, als je een koudehater bent, ook in de winter begrijp ik je  :P

Idd hopen op drukstijgingen ten Noordoosten/Oosten van ons ..
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Sven

Citaat van: Reutel op di 21 mei 2013 - 21:11
Yep  ;D

Pluim lijkt altijd af te buigen naar het langjarig gemiddelde als de temperatuur sterk afwijkt van het gemiddelde van de tijd van het jaar. Dat zien we in de winter ook vaak gebeuren. Blijkbaar is dat een factor die sterk meegerekend wordt naarmate de onzekerheid toeneemt. Ofzoiets haha!

Uhm? De pluim zegt dus volgens jou helemaal niks? Vind dat toch wel een gewaagde uitspraak.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Sven

Citaat van: Marsel op di 21 mei 2013 - 21:13
Tja smaken verschillen. Ik vond het een draak van een winter, maar dat is meer persoonlijke voorkeur. Wat opvallend is is dat we constant met geblokkerde patronen te maken hebben.
Het 'gekke' is dat ik in juni maar al te graag de luchtdruk zie stijgen boven scandinavie of het Europese vaste land  ;D.

Hehe, nu juist op de kaarten een Russisch hoog en een Britse variant. Gaat eindelijk dat hoog aan de wandel, komt het nog niet op de juiste plek terecht :P
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Shadow112

Citaat van: wimbaens op di 21 mei 2013 - 20:50
Het artikel gaat over de periode tussen 1950 tot begin jaren '90 en is van 2004. De jaren daarna waren net extreem warm. We zullen gewoon moeten afwachten wat het gaat geven, het weer doet toch wat het wil.

Het gaat om instraling van de zon, niet om de directe temperaturen. Het effect van "Global dimming" zal ook tijd nodig hebben om in te werken op de processen in de atmosfeer. Houdt de atmosfeer meer straling tegen of geeft de zon domweg minder straling dus warmte af. Dit fenomeen is relatief nieuw in het klimaat debacle. Dat het de laatste jaren kouder word is een feit. Zie de ijsgroei op de n en z pool, en de statistieken dat er al meer dan 10 jaar geen sprake van opwarming is.

Maar ga er verder niet dieper op in. Het is niet een klimaat topic. ;)

Shadow112

Pluim .. Blijft gewoon bagger..

Sven

Begin me af te vragen waarom we uberhaupt de pluim plaatsen? Bagger? zie de spreiding op het eind.. en dat wordt gewoon genegeert..
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Shadow112

Als we kijken naar gemiddeld, control en oper.. Dan kijk ik de spreiding er snel uit... Geen garanties want lt, maar heb er dan minder vertrouwen in. Mede door de spreiding in neerslag. Die zijn ook niet gunstig voor een mooie dag op lt;)

Sven

Citaat van: Shadow112 op di 21 mei 2013 - 22:57
Als we kijken naar gemiddeld, control en oper.. Dan kijk ik de spreiding er snel uit... Geen garanties want lt, maar heb er dan minder vertrouwen in. Mede door de spreiding in neerslag. Die zijn ook niet gunstig voor een mooie dag op lt;)

Aahja ik snap wat je bedoelt :) Maar goed, uitgaande van GFS welke het hoog laat wandelen, alleen exacte locatie onbekend. Hoop ik toch dat de leden welke naar boven opteren gelijk krijgen.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

nikki

hallo. heb een vraag ben een leek eerste klas maar op 29-5 gaan we trouwen dus ik hoop op in iedergeval droog en zonnig weer, weet iemand wat de voorspelling is voor die dag 8) ;D

Shadow112

Valt helaas niets over te zeggen op deze termijn. ;)

nikki

dan maar in
spaning afwachte ;D

Graphicnizor

28e geft voor nu nog onweer af, dus dat betekend vaak afkoeling en een wat bewolktere dag er na, maar is nog veel te vroeg om te roeptoeteren!

wimbaens

Citaat van: Shadow112 op di 21 mei 2013 - 23:21
Valt helaas niets over te zeggen op deze termijn. ;)
Zeg dit in een wintertopic en je hebt bakken commentaar over je heen ;) Maar het is idem afwachten wat de komende weken zal brengen.

Ries

Citaat van: wimbaens op wo 22 mei 2013 - 06:45
Zeg dit in een wintertopic en je hebt bakken commentaar over je heen ;)
afgelopen winter waren er vele lt perioden waarin de leden van de pluimen erg op één lijn zaten, en vaak kwam die lt dan ook uit. Nu zit er veel meer spreiding onder de leden waardoor er inderdaad weer de onzekerheid in zit die we zo gewend zijn van de pluimen.
Citaat van: Shadow112 op di 21 mei 2013 - 22:44
Pluim .. Blijft gewoon bagger..
Man, ik ben al dolblij met 15+ graden, maar vooral: ZON wil ik. Word schier depressief van deze grauwe kouwe bagger, bah.

Danny

Opnieuw bakken water die gevuld worden voor Nederland. Morgen, Vrijdag & komend weekend wederom een flinke hoeveelheid neerslag in de GFS verwachting. Aantallen lopen op tot een ruim 40 of bijna 50mm plaatselijk in het NW van Nederland.

martijn

Citaat van: nikki op di 21 mei 2013 - 23:08
hallo. heb een vraag ben een leek eerste klas maar op 29-5 gaan we trouwen dus ik hoop op in iedergeval droog en zonnig weer, weet iemand wat de voorspelling is voor die dag 8) ;D
Wat leuk trouwen op mijn verjaardag!

Marsel

Citaat van: Ries op wo 22 mei 2013 - 07:28
afgelopen winter waren er vele lt perioden waarin de leden van de pluimen erg op één lijn zaten, en vaak kwam die lt dan ook uit. Nu zit er veel meer spreiding onder de leden waardoor er inderdaad weer de onzekerheid in zit die we zo gewend zijn van de pluimen.
Klinkt bijzonder onlogisch.
Ook in winter geldt dat na grofweg dag 3 een vergrootte onzekerheidsfactor mee gaat spelen.
Het geheel kan dan op de LT in de EPS uitvoer synoptisch gezien wel consistent overkomen (dat gebeurt net zo goed in deze tijd vh jaar) maar om op 6-7 dagen  vooruit (in geval van nikki) een passend weerbeeld te geven gaat 's winters net zo problematisch als in deze tijd van het jaar.
Sterker nog, met het verliezen van dagelijkse gang (mist, nevel en stratus!!!) of een sneeuwstoring kan het zelfs lastiger zijn dan in deze periode met volle instraling.
Het is dan ook uitermate doelloos om in de winter (of elk ander seizoen) elk afzonderlijk koud/warm lid of een random wazig onbekend model aan grijpen als laatste strohalm. Jammer genoeg gebeurt dat tot in den treuren in de wintertopics, gelukkg in mindere mate in deze tijd vh jaar.

In dit geval heeft wimbeans dan ook een punt, in de winter lijkt men op een hele andere manier naar modelouput te kijken...waarom is mij nog altijd de vraag....

ron12

12.00 uur op 22 mei 2013 maar 8.8 graden.meer zeg ik maar niet.  :-X
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

mauriceb

Ja echt he, verschrikkelijk. Van mij mogen de temps wel iets omhoog, 15 graden en zon is ook prima :)

Powered by EzPortal