Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312592 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

wimbaens

Citaat van: Sven op ma 20 mei 2013 - 13:56
Haha ;) en vertel jij mij maar eens waar die slechtere jaren dan vandaan komen, terwijl dit tot nagenoeg de meest koude lente ooit gaat behoren :D top 5 zeker  ;)
Als je nu eens antwoord zou geven op je overdrijving dat mei 5°C te koud verloopt terwijl de gegevens totaal iets anders zeggen.
Ik zal ook eens beginnen schreeuwen dat het de warmste zomer ooit wordt, had net zo veel nut als jouw post. En hier in België komen we niet in de top 10 van te koude lentes, ik zeg ook niet dat de lente niet te koud is. Maar dat er nog koudere zijn geweest.

Romigo

Het koude putje blijft lang in onze regionen hangen als ik zo de kaarten bekijk.

Sven

Citaat van: wimbaens op ma 20 mei 2013 - 18:52
Als je nu eens antwoord zou geven op je overdrijving dat mei 5°C te koud verloopt terwijl de gegevens totaal iets anders zeggen.
Ik zal ook eens beginnen schreeuwen dat het de warmste zomer ooit wordt, had net zo veel nut als jouw post. En hier in België komen we niet in de top 10 van te koude lentes, ik zeg ook niet dat de lente niet te koud is. Maar dat er nog koudere zijn geweest.

Ik hoef geen antwoord te geven want het was cynisch bedoelt en er staat ook bij ofzo. Ik heb niet duidelijk gezegt dat we 5 graden onder het gemiddelde gaan komen. Als ik uit ga van accuweather, en ook de temperaturen mee pak die we nog gaan krijgen, kom ik uit of 2.6 graden onder het gemiddelde. En te koud is te koud. En momenteel staat Nederland op de 2e plek van te koude lente's sinds 1901. Maar wees de volgende keer duidelijk over welk land je het hebt ;)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

wimbaens

Citaat van: Sven op ma 20 mei 2013 - 19:23
Ik hoef geen antwoord te geven want het was cynisch bedoelt en er staat ook bij ofzo. Ik heb niet duidelijk gezegt dat we 5 graden onder het gemiddelde gaan komen. Als ik uit ga van accuweather, en ook de temperaturen mee pak die we nog gaan krijgen, kom ik uit of 2.6 graden onder het gemiddelde. En te koud is te koud. En momenteel staat Nederland op de 2e plek van te koude lente's sinds 1901. Maar wees de volgende keer duidelijk over welk land je het hebt ;)

Ja in België valt het altijd wel iets warmer uit dan bij jullie. Ook niet te vergeten dat ik in één van de warmste regio's woon. Hier hebben we deze lente 11 dagen boven 20°C gehad waarvan 3 boven 25°C.

Sven

Citaat van: wimbaens op ma 20 mei 2013 - 19:37
Ja in België valt het altijd wel iets warmer uit dan bij jullie. Ook niet te vergeten dat ik in één van de warmste regio's woon. Hier hebben we deze lente 11 dagen boven 20°C gehad waarvan 3 boven 25°C.

Daar heb je een punt, dan kan je globaal gezien met een beter gemiddelde uit de bus komen. Maar excuses voor het misverstand en de misschien cynische opmerking :) Maar moet toegeven, 5 graden zou erg overdreven zijn geweest ja, en gelukkig is dat niet aan de orde :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Sven

Mooie stijgende lijn ri Juni :)

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Ramon Oost


Weatherboy

Citaat van: Ramon Oost op ma 20 mei 2013 - 23:41
Gedetailleerde weergave ;)


Ik mis iets ofzo? Van 3 keer niks, naar 2 keer niks? Ik zie geen stijgende lijn hoor. Het standaard gemiddelde is altijd stijgend op termijn in de zomer. Maarja, 12 graden met alleen maar regen, of 15 graden met regen. Geen verschil kwa beleving, allebei kansloos.

EC laat helemaal geen spaan heel van eventuele minuscule kansjes op iets meer dan 15 graden, want na een gal aanval, krijgen we nog het zoutzuur om de laatste restjes af te maken. Een WC! ;D Het is om te janken, 2013 heeft 10 dagen goed weer gegeven, verder alleen maar mist, regen en kou op de verkeerde momenten. Bah, bah en nog eens bah!

Ramon Oost

Citaat van: Weatherboy op di 21 mei 2013 - 00:31
Ik mis iets ofzo? Van 3 keer niks, naar 2 keer niks? Ik zie geen stijgende lijn hoor. Het standaard gemiddelde is altijd stijgend op termijn in de zomer. Maarja, 12 graden met alleen maar regen, of 15 graden met regen. Geen verschil kwa beleving, allebei kansloos.

Je mist niks hoor... Dat wat ik plaatste is een gedetailleerde (professionele) weergave van de pluim. Dus hier kan je de Oper, controle en alle berekeningen beter zien dan op de pluim die Sven plaatste. Inderdaad niet of nauwelijks een stijgende lijn..

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op di 21 mei 2013 - 00:31
Ik mis iets ofzo? Van 3 keer niks, naar 2 keer niks? Ik zie geen stijgende lijn hoor. Het standaard gemiddelde is altijd stijgend op termijn in de zomer. Maarja, 12 graden met alleen maar regen, of 15 graden met regen. Geen verschil kwa beleving, allebei kansloos.

EC laat helemaal geen spaan heel van eventuele minuscule kansjes op iets meer dan 15 graden, want na een gal aanval, krijgen we nog het zoutzuur om de laatste restjes af te maken. Een WC! ;D Het is om te janken, 2013 heeft 10 dagen goed weer gegeven, verder alleen maar mist, regen en kou op de verkeerde momenten. Bah, bah en nog eens bah!

Kan me ergens een bericht van Marsel herrineren dat zelfs een WC periodiek hogere temperaturen geeft, lol :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Reutel

Citaat van: Weatherboy op di 21 mei 2013 - 00:31
Ik mis iets ofzo? Van 3 keer niks, naar 2 keer niks? Ik zie geen stijgende lijn hoor. Het standaard gemiddelde is altijd stijgend op termijn in de zomer.

Juist! De stijgende lijn die je ziet is gewoon de afwijking op het meerjarig gemiddelde. Ik zie totaal geen teken dat er de komende tijd verandering plaats gaat vinden. Vrijdag sneeuw in de Ardennen, het is om te huilen! Ik wil gewoon met een Mojito met ijs in de tuin zitten...  :'(

Sven

Geen stijgende lijn? ach dan weet ik het niet meer waar jullie naar kijken, kijk naar de spreiding en je ziet het wel degelijk. En geen verandering zien? lol bekijk eens een kaart ;)

En idd verkeerde gepost, moest die van Ramon zijn.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 21 mei 2013 - 14:02
Kan me ergens een bericht van Marsel herrineren dat zelfs een WC periodiek hogere temperaturen geeft, lol :P
En daar is geen woord van gelogen.  ;)
Immers kenmerkend voor WC is de nabijheid van het golvende polaire front hetgeen impliceert dat we dus periodiek aan de warme subtropische kant terecht komen. Uiteraard ook dan geen langdurig standvastig weertype maar gemiddeld wel warmer en bovendien van tijd tot tijd convectiever dan het weer van de voorbije dagen/weken.
Bovendien, de drukverdeling zoals we 'm al weken hebben (met dat sterk blokkerende atlantische hoog) is de koudst denkbare in deze tijd van het jaar, nog dieper de grafkelders in gaat bijna niet....

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 21 mei 2013 - 17:17
En daar is geen woord van gelogen.  ;)
Immers kenmerkend voor WC is de nabijheid van het golvende polaire front hetgeen impliceert dat we dus periodiek aan de warme subtropische kant terecht komen. Uiteraard ook dan geen langdurig standvastig weertype maar gemiddeld wel warmer en bovendien van tijd tot tijd convectiever dan het weer van de voorbije dagen/weken.
Bovendien, de drukverdeling zoals we 'm al weken hebben (met dat sterk blokkerende atlantische hoog) is de koudst denkbare in deze tijd van het jaar, nog dieper de grafkelders in gaat bijna niet....

Laten we hopen dat die puist daar dan eens weg gaat. Blokkeert de boel al voor minstens 2(?) maanden, of overdrijf ik nu? :P

-------

BTW, hier even de EC-pluim van vanochtend, aantal leden tussen de 15 en 20 graden is flink toegenomen tov de vorige. :)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Sven

Citaat van: Weerfreak op di 21 mei 2013 - 17:24
Laten we hopen dat die puist daar dan eens weg gaat. Blokkeert de boel al voor minstens 2(?) maanden, of overdrijf ik nu? :P

-------

BTW, hier even de EC-pluim van vanochtend, aantal leden tussen de 15 en 20 graden is flink toegenomen tov de vorige. :)

Helaas zien alleen jij en ik dat..
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Shadow112

Komt omdat veel mensen er van uit gaan dat de lt in de pluim beïnvloed word door het langjarig gemiddelde.

Of daar een kern van waarheid inzit is mij nog niet duidelijk. Denk wel dat de koude blijft aanhouden helaas. Onderbouwen kan ik het niet, maar de laatste berichten dat de zon 30 tot 40 % aan instraling heeft afgenomen op diverse meetstations over de hele wereld de laatse tientallen jaren doet mij toch vermoeden dat we een behoorlijke "te koude" periode in zijn gegaan waar we nog lang niet vanaf zijn.

Edit voor meer info: http://www.nytimes.com/2004/05/13/science/13DARK.html

wimbaens

Citaat van: Shadow112 op di 21 mei 2013 - 20:26
Komt omdat veel mensen er van uit gaan dat de lt in de pluim beïnvloed word door het langjarig gemiddelde.

Of daar een kern van waarheid inzit is mij nog niet duidelijk. Denk wel dat de koude blijft aanhouden helaas. Onderbouwen kan ik het niet, maar de laatste berichten dat de zon 30 tot 40 % aan instraling heeft afgenomen op diverse meetstations over de hele wereld de laatse tientallen jaren doet mij toch vermoeden dat we een behoorlijke "te koude" periode in zijn gegaan waar we nog lang niet vanaf zijn.

Edit voor meer info: http://www.nytimes.com/2004/05/13/science/13DARK.html

Het artikel gaat over de periode tussen 1950 tot begin jaren '90 en is van 2004. De jaren daarna waren net extreem warm. We zullen gewoon moeten afwachten wat het gaat geven, het weer doet toch wat het wil.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 21 mei 2013 - 17:24
Laten we hopen dat die puist daar dan eens weg gaat. Blokkeert de boel al voor minstens 2(?) maanden, of overdrijf ik nu?  :P
Ook daar is geen woord van gelogen ;).
2013 grossiert tot op heden in geblokkeerde patronen. Jammerlijk constant op de 'verkeerde' plek tov de Benelux.
Tja, je zou toch zeggen dat het geheel eens moet verschuiven....

TaL

Citaat van: Marsel op di 21 mei 2013 - 21:00
Ook daar is geen woord van gelogen ;).
2013 grossiert tot op heden in geblokkeerde patronen. Jammerlijk constant op de 'verkeerde' plek tov de Benelux.
Tja, je zou toch zeggen dat het geheel eens moet verschuiven....

Voor typisch winterweer lagen ze toch precies op de juiste plaats tov de Benelux, in de lente weten we allemaal hoe ze liggen..

Hopelijk wordt de zomer dan weer een goede ligging :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Reutel

Citaat van: Sven op di 21 mei 2013 - 17:28
Helaas zien alleen jij en ik dat..

Yep  ;D

Pluim lijkt altijd af te buigen naar het langjarig gemiddelde als de temperatuur sterk afwijkt van het gemiddelde van de tijd van het jaar. Dat zien we in de winter ook vaak gebeuren. Blijkbaar is dat een factor die sterk meegerekend wordt naarmate de onzekerheid toeneemt. Ofzoiets haha!


Powered by EzPortal