Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312475 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Reutel


Jelte

Citaat van: Marsel op vr 17 mei 2013 - 18:02

Aandachtsgebieden voor het verwachten van zwaar weer zijn namelijk gebieden waar grootschalige optilling plaatsvind ter ondersteuning van buien, en niet de optilling in het model veroorzaakt door de buien zelf als ze eenmaal ontstaan zijn.
Snap je wat ik bedoel? ;)

Welke kaart gebruik jij om gebieden met verhoogde optilling in de beginfase (exclusief daarna optredende versterkte convectie) te analyseren? Of moet je daarbij een aantal kaarten over elkaar heen leggen? (convergenties, jetstreak, enz)

Danny

Citaat van: arjanbruggink op za 18 mei 2013 - 09:51
"Hoop doet leven" luidt het gezegde ook wel....

Voorlopig zie ik nog weinig 'zomerse' mogelijkheden in GFS. Groot en sterk gebied met Hoge druk boven Groot-Britanie gaat ons wel zon geven maar max. temp. overdag blijven met een noord / noord-westen wind hangen rond de 14-15 graden.
In de nacht daarbij toenemende kans op een klein nachtvorstje (vooral in het binnenland) als ik deze kaart zo bekijk.  :o

Danny

En ook deze kaart voor a.s. vrijdagmiddag spreekt nog niet echt van lente helaas........  :'(

TaL

Citaat van: Danny op za 18 mei 2013 - 13:52
En ook deze kaart voor a.s. vrijdagmiddag spreekt nog niet echt van lente helaas........  :'(

Daar is zelf de lente (/zomer) in heel centraal europa weg
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jones

Staan weer enkele leuke kaarten tussen... Jesus zeg (kijk vooral naar de tijd 15z! )

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ramon Oost

Een lagedrukgebied op de Noordzee trekt verder opvullend naar het westen weg waardoor we vannacht en morgen overdag meer onder invloed van de Hogedruk rug boven de Atlantische oceaan en de UK komen te liggen. Morgen een thermische opleving door aangevoerde warme lucht uit het noordoosten om het lagedrukgebied boven het uiterste zuidoosten/oosten van Duitsland. Scheiding tussen de warme en koude lucht morgen boven België en het uiterste zuiden van Nederland met daar af en toe regen door een Hoogtelaag boven het midden van Frankrijk, kans op onweer niet erg groot gezien de magere onstabiliteit. Temperaturen komen morgen uit tussen de 10-12 graden in het noordwesten tot lokaal 23 in Limburg (voor de bewolking en eventuele neerslag uit).


jones

De site baseert zich op de berekeningen van de laatste EC run :) dat beloofd!

Ramon Oost


Sven

Verandering van het huidige weerpatroon staat nog steeds op de kaarten :D al moeten we daar wel voor door een hele zure appel bijten.. maar wie heeft dat niet over om uit dit ellende patroon te komen :) Nu hopen dat het allemaal weer terugkeert naar vanouds. Al met al, is er weer genoeg optimisme aanwezig :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Jelte op za 18 mei 2013 - 10:46
Welke kaart gebruik jij om gebieden met verhoogde optilling in de beginfase (exclusief daarna optredende versterkte convectie) te analyseren? Of moet je daarbij een aantal kaarten over elkaar heen leggen? (convergenties, jetstreak, enz)

Het gebruik van overlays (het over elkaar leggen van verschillende modelvelden) is inderdaad een eerste empirische manier om een indruk te eerste krijgen van waar (grootschalige) optilling ter ondersteuning van buien plaats zou moeten vinden.
Uitgangen en ingangen van jets, LL convergentie, nabijheid van een front of hoogtetrog zijn inderdaad hele aardige eerste indicaties. Maar dan weten we nog niets over hoeveelheid optilling (de sterkte van de verticale winden).

Modelmatig wordt er uiteraard het eea berekend. Zo zijn temperatuursadvecties (TA, oftewel WAA of CAA), (P)VA en de hoeveelheid optilling door allerlei (frontale) convergentiezones van die typische optillings/dalings mechanismen waar door modellen aan gerekend wordt.
Kaarten die niet beïnvloed worden door de convectieve component en ook nog eens goed bruikbaar zijn zijn echter voor de gemiddelde burger vrij zeldzaam verkrijgbaar.
Kaarten met verticale wind (dus optilling en subsidentie) van bijvoorbeeld EC, HiRLAM, UKREG en dergelijke zijn niet zomaar te verkrijgen naar mijn weten.
Uiteraard kunnen we terugvallen op GFS waarvan optillings-/subsidentiekaarten als gevolg van PVA beschikbaar zijn. Deze zijn gebaseerd op TA en differentiële vorticiteitsadvecties. Je kunt ze onder andere vinden op lightningwizard.com. Dit zijn dus niet de standaard optillingskaarten welke wel beïnvloed worden door convectie(!)
Ook op wetter3.de zijn GFS kaarten met advecties van vorticiteit op de mid- en highlevels te verkrijgen.
Ik geloof dat WRF ook iets dergelijks heeft, maar zodanig detaillistisch dat de werkbaarheid van de output tot een minimum beperkt wordt :(.

Probleem is echter al snel dat je eigenlijk geen goed beeld hebt van hoe ver bepaalde pakketjes lucht opgetild worden als gevolg van bijvoorbeeld PVA, en wat dat daadwerkelijk met de opbouw van de atmosfeer doet. Tegen dat probleem lopen we op de zaak ook regelmatig aan.
In principe kun je hanteren dat hoe sterker een vorticiteitsmaximum nabij de trog-as is is des te meer optilling er in het stroomafwaartse gebied plaats moet gaan vinden (dus het gebied aan de voorzijde van het vorticiteitsmaximum). Dit heeft voor een belangrijk deel met de scherpte van de hoogtetrog te maken.

Ik zal in de leerschool de komende tijd eens een stuk schrijven over relatieve-, absolute- en potentiele vorticiteit en wat het met de atmosfeer doet. Wellicht dat dat voor velen het eea duidelijk maakt.

Sven

Citaat van: Marsel op zo 19 mei 2013 - 09:29
Ik zal in de leerschool de komende eens een stuk schrijven over relatieve-, absolute- en potentiele vorticiteit en wat het met de atmosfeer doet. Wellicht dat dat voor velen het eea duidelijk maakt.

Of misschien is het handig, om een stuk te schrijven waarin alle kaarten gerelateerd aan onweer in 1 topic worden besproken. Zodat iedereen gelijk een idee heeft welke kaarten ze moeten bekijken en waarom juist die kaarten. Wat is het doel van bijv de 700 hPa vertikal, cape, neerslag etc :)

Het appart benoemen van weertermen is opzich niet slecht, maar om van het ene naar het andere topic te gaan en te kijken wat wat ook alweer was lijkt me lastig voor een beginner :P
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jelte

Citaat van: Marsel op zo 19 mei 2013 - 09:29
Kaarten die niet beïnvloed worden door de convectieve component en ook nog eens goed bruikbaar zijn zijn echter voor de gemiddelde burger vrij zeldzaam verkrijgbaar.

Ah, nouja, dat scheelt me wel weer tijd dan...  ;)

Citeer
Uiteraard kunnen we terugvallen op GFS waarvan optillings-/subsidentiekaarten als gevolg van PVA beschikbaar zijn. Deze zijn gebaseerd op TA en differentiële vorticiteitsadvecties. Je kunt ze onder andere vinden op lightningwizard.com. Dit zijn dus niet de

Welke kaart op lightningwizard bedoel je dan precies?

Citeer
Probleem is echter al snel dat je eigenlijk geen goed beeld hebt van hoe ver bepaalde pakketje lucht opgetild wordt als gevolg van bijvoorbeeld PVA, en wat dat daadwerkelijk met de opbouw van de atmosfeer doet. Tegen dat probleem lopen we op de zaak ook regelmatig aan.

Ja, zal denk ik pas met 3D weergaves opgelost worden. Je hebt nu 2d kaarten van boven over een gebied heen gelegd, maar op 2d kaarten is verandering van de situatie met hoogte niet weer te geven. Dus heb je dan weer verschillende kaarten voor verschillende hoogtes, wat toch lastig werkt.
Je hebt ook weergaves waarin het verschil tussen hoogte wel goed wordt weergegeven (soundings, of virtuele soundings), maar die zijn dan maar weer geldig voor één enkele plaats en tijd.
Nouja, dat zorgt er natuurlijk wel voor dat er behoefte blijft aan meteorologen. Als iedereen in 3d zelf kan zien hoe fronten op elkaar schuiven en op welke manier dat regen geeft dan hebben we er geen uitleg meer bij nodig...  ;)


Marsel

Citaat van: Jelte op zo 19 mei 2013 - 10:05
Welke kaart op lightningwizard bedoel je dan precies?

Ja, zal denk ik pas met 3D weergaves opgelost worden.
Je hebt ook weergaves waarin het verschil tussen hoogte wel goed wordt weergegeven (soundings, of virtuele soundings), maar die zijn dan maar weer geldig voor één enkele plaats en tijd.

De kaarten onder het kopje advection of geostrophic vorticity by the thermal wind (vertical motion at 600hPa). Uiteraard ter indicatie.

En over die 3d weergave, daar zijn ze op het KNMI al een heel eind mee, echter nog lang niet operationeel. Dat is nog toekomstmuziek. Ik heb toentertijd de Vethuizen casus in 3d mogen aanschouwen, op basis van Harmonie. Toch wel erg mooi hoor. Als dat de toekomst wordt.....dan gaan we nog hele bijzondere dingen meemaken :).

Citaat van: Sven op zo 19 mei 2013 - 09:38
Of misschien is het handig, om een stuk te schrijven waarin alle kaarten gerelateerd aan onweer in 1 topic worden besproken. Zodat iedereen gelijk een idee heeft welke kaarten ze moeten bekijken en waarom juist die kaarten. Wat is het doel van bijv de 700 hPa vertikal, cape, neerslag etc :)

Het appart benoemen van weertermen is opzich niet slecht, maar om van het ene naar het andere topic te gaan en te kijken wat wat ook alweer was lijkt me lastig voor een beginner :P

Zo Sven, daar vraag je me wat ;).
Maar wel een goed idee, ik zal eens kijken of ik de tijd kan vinden.

Nu dan maar weer terug naar dat verschrikkelijke lenteweer van de komende week.... >:(
Vandaag maar volop genieten!

Sven

Citaat van: Marsel op zo 19 mei 2013 - 10:07

Zo Sven, daar vraag je me wat ;).
Maar wel een goed idee, ik zal eens kijken of ik de tijd kan vinden.

Nu dan maar weer terug naar dat verschrikkelijke lenteweer van de komende week.... >:(
Vandaag maar volop genieten!

Misschien kan het in samenwerking met Johann, Jan, Vortex gedaan worden :) ik noem maar wat namen.

De LT van GFS oogt prima, het patroon gaat op de schop :) kan niet wachten op begin Juni :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Ries

Meh, gister werd  nog verwacht dat het hier in het noorden het zonnigst zou zijn, nu meldt KNMI enkel bewolking en inderdaad; het zit hier potdicht en is dus nog 'gewoon' 12 graden. Dikke bummer; had de zon nodig gehad voor m'n net gepote plantjes. Wordt hier gewoon een grauwe koele zondag, zo te zien.

Sven

Citaat van: Ries op zo 19 mei 2013 - 11:08
Meh, gister werd  nog verwacht dat het hier in het noorden het zonnigst zou zijn, nu meldt KNMI enkel bewolking en inderdaad; het zit hier potdicht en is dus nog 'gewoon' 12 graden. Dikke bummer; had de zon nodig gehad voor m'n net gepote plantjes. Wordt hier gewoon een grauwe koele zondag, zo te zien.

Verschil moet er zijn, jullie de meeste onweerkansen.. wij de meeste zon :P
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Sven op zo 19 mei 2013 - 11:01
Misschien kan het in samenwerking met Johann, Jan, Vortex gedaan worden :) ik noem maar wat namen.

Dat is wellicht een idee inderdaad  :).

Wederom een diep dal de komende week. Temperaturen tweede helft van de komende week soms maar mondjesmaat boven de 10 graden....Brrrrr
Onderstaande pluim van EC00 voor midden NL. Voorlopig ligt de boel nog volledig vast met een sterk Atlantisch hoog en blijft onophoudelijk koude lucht de Benelux instromen.....
Laten we hopen op voorzichtig herstel na de komende week, want dit is (op vandaag na) toch echt wel het absolute dieptepunt >:(.

Sven

Citaat van: Marsel op zo 19 mei 2013 - 11:33
Dat is wellicht een idee inderdaad  :).

Wederom een diep dal de komende week. Temperaturen tweede helft van de komende week soms maar mondjesmaat boven de 10 graden....Brrrrr
Onderstaande pluim van EC00 voor midden NL. Voorlopig ligt de boel nog volledig vast met een sterk Atlantisch hoog en blijft onophoudelijk koude lucht de Benelux instromen.....
Laten we hopen op voorzichtig herstel na de komende week, want dit is (op vandaag na) toch echt wel het absolute dieptepunt >:(.

EC ondersteunt GFS zo te zien in de pluim, wel grote spreiding nog maar goed het is LT :) En idd we zullen eerst door een erg zure appel moeten bijten voor we er zijn :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Powered by EzPortal