Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312562 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Danny op vr 17 mei 2013 - 06:34
Dit zou het regengebied voor aankomende nacht / zaterdagochtend vroeg moeten gaan worden. Activering boven en na passage van de Alphen later deze ochtend volgens de verwachtingen.

MCS vanmorgen boven Zwitserland  . Vandaag zou op de grens van de warmere en koudere lucht vooral boven zuid Duitsland (Beieren) de boel wel eens goed kunnen "exploderen" !

ron12

Regen de komende 3 uur radar,http://www.niederschlagsradar.de/h3.aspx?j=-3&srt=loopvorhersage.Toch vreemd dat de meeste regen tegenwoordig uit het zuidoosten komt de laatste jaren,Vroeger meesten tijds uit het zuidwesten.Volgens mij is de stroming in de atmosfeer echt wel veranderd de laatste jaren  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherboy

Citaat van: ron12 op vr 17 mei 2013 - 13:26
Regen de komende 3 uur radar,http://www.niederschlagsradar.de/h3.aspx?j=-3&srt=loopvorhersage.Toch vreemd dat de meeste regen tegenwoordig uit het zuidoosten komt de laatste jaren,Vroeger meesten tijds uit het zuidwesten.Volgens mij is de stroming in de atmosfeer echt wel veranderd de laatste jaren  ;)

Helaas wel ja, tegenwoordig zitten we alleen maar net-niet ellende. In de zomer noordenwind, in de winter zuidwesten wind. Compleet non-weer. Dit proces is vanaf zomer 2011 al aan de gang en lijkt van geen ophouden.

Met de nieuwe runs van GFS en EC in het achterhoofd wordt de komende week, en waarschijnlijk komende 2 weken, gewoon compleet hopeloos klote weer. Daarmee kunnen we de periode maart t/m april direct de vuilnisbak in en mogen de titel lente absoluut niet hebben, misschien net aan herfst.

We doen eens een greep uit de ochtendkaarten; Ellende ohne ende! Ik ben zo klaar met dit weer >:(


Danny

Actueel loopt de huidige situatie om 14.00uur (12 UTC) wat voor op de verwachting.
De komende uren zal er boven Duitsland een explosief gebied met de fikse neerslag voor morgen vroeg moeten gaan ontstaan als we de verwachtingen mogen geloven.

We wachten het af.....

Jan van Ooijen

Citaat van: Danny op vr 17 mei 2013 - 14:27


We wachten het af.....

De eerste buien komen al tot ontwikkeling in de buurt van Munchen en ten oosten van Neustadt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Danny

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 17 mei 2013 - 14:38
De eerste buien komen al tot ontwikkeling in de buurt van Munchen en ten oosten van Neustadt

Danny

Deze nieuwe verwachting van GFS had ik nog niet eerder kunnen bekijken. Wat een neerslag wordt er verwacht in oost Belgie & delen van west Duitsland  :o
Zal voor de Nederlandse rivieren een behoorlijke golf water worden om te verwerken.....

Johann

Citaat van: Johann op vr 17 mei 2013 - 08:57
MCS vanmorgen boven Zwitserland  . Vandaag zou op de grens van de warmere en koudere lucht vooral boven zuid Duitsland (Beieren) de boel wel eens goed kunnen "exploderen" !

En inderdaad, mooie cel in ontwikkeling boven Beieren. Vanavond in geheel Duitsland kans op zware buien met lokaal wateroverlast. DWD met aandachtgebied voor Ostwestfalen en het Münsterland,

http://www.sat24.com/nl/de

Arend

Zondag ziet er momenteel helemaal niet verkeerd uit. Goedmakertje voor alle regenhaters?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Johann

Citaat van: Danny op vr 17 mei 2013 - 15:40

De oorzaak van de sterk toenemende "explosieve" situatie ook mooi te zien op de onderstaande VERA kaart. Sterke (vochtigheids)convergentie (PVA) vanaf de Alpen, Beieren lopende tot over Thüringen.


Marsel

Citaat van: Johann op vr 17 mei 2013 - 16:38
De oorzaak van de sterk toenemende "explosieve" situatie ook mooi te zien op de onderstaande VERA kaart. Sterke (vochtigheids)convergentie (PVA) vanaf de Alpen, Beieren lopende tot over Thüringen.
PVA is wat anders dan low level convergentie nabij een grondlaagje he  ;).
Bovendien, en dat is een groot nadeel van de 700hpa optillingskaarten, worden verticale bewegingen in het model beinvloed door de berekend convectie zelf. Met andere woorden, je ziet dus voor een deel de verticale bewegingen als gevolg van convectie. Op basis van die kaarten zijn grootschaligere non-convectieve optillingsgebieden (bijv als gevolg van PVA) dus lastig waarnemen. Vertekend nogal  ;).

Johann

Citaat van: Marsel op vr 17 mei 2013 - 16:57
PVA is wat anders dan low level convergentie nabij een grondlaagje he  ;).
Bovendien, en dat is een groot nadeel van de 700hpa optillingskaarten, worden verticale bewegingen in het model beinvloed door de berekend convectie zelf. Met andere woorden, je ziet dus voor een deel de verticale bewegingen als gevolg van convectie. Op basis van die kaarten zijn grootschaligere non-convectieve optillingsgebieden (bijv als gevolg van PVA) dus lastig waarnemen. Vertekend nogal  ;).

Ik gebruik de PVA (kaarten) juist om die gebieden te laten zien waar het meest actieve weer zich afspeelt. Immers, het 'actieve weer' speelt zich daar af waar er stijgende bewegingen in de atmosfeer gaande zijn ! Stijgende bewegingen kunnen dus wijzen op de aanwezigheid van een front/storing en kunnen ook leiden tot een activering van een front, storing of een trog/buienlijn.

enrico1972

Citaat van: Weatherboy op vr 17 mei 2013 - 13:57
We doen eens een greep uit de ochtendkaarten; Ellende ohne ende! Ik ben zo klaar met dit weer >:(

Anders mijn collega's in Den Haag en ik in Rotterdam wel. Vanaf afgelopen woensdag 3 dagen/diensten echt flink in de regen gestaan.
Gelukkig hebben we goeie regenkleding maar het verkeer regelen is nu echt niet leuk meer.
Zal blij zijn als ik zondag in Scheveningen sta. Al hoe wel op weerplaza.nl geven ze voor het tijdvak 13:00 - 14:00 uur iets van regen op en vanaf 15:00 uur. Hoop dat het niet zo is.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

Marsel

Citaat van: Johann op vr 17 mei 2013 - 17:15
Ik gebruik de PVA (kaarten) juist om die gebieden te laten zien waar het meest actieve weer zich afspeelt. Immers, het 'actieve weer' speelt zich daar af waar er stijgende bewegingen in de atmosfeer gaande zijn ! Stijgende bewegingen kunnen dus wijzen op de aanwezigheid van een front/storing en kunnen ook leiden tot een activering van een front, storing of een trog/buienlijn.
Dat klopt allemaal Johann, maar daar zit nu juist de snack.
De getoonde kaarten laten geen van beiden  (P)VA maxima zien. De valkuil waar ik op doel is dat gebieden met grootschalige optilling (dus buiten convectie om) ter ondersteuning van convectie niet goed zichtbaar zijn in de GFS 700hPa kaarten juist omdat de convectie zelf zichtbaar wordt. Waar je naar op zoek moet zijn is waar optilling plaatsvindt ter ondersteuning van, en niet naar de vertcale bewegingen veroorzaakt door de buien zelf!
Natuurlijk klopt t dat bij buien sterke verticale bewegingen berekend worden, en dat je daar actief weer hebt, maar die gebieden staan dus voor een belangrijk deel los van grootschalige optilling als gevolg van bijvoorbeeld PVA. Je wilt juist niet die convectieve component terugvinden in de  optillingskaarten, daar zijn de precip kaarten goed voor.
Aandachtsgebieden voor het verwachten van zwaar weer zijn namelijk gebieden waar grootschalige optilling plaatsvind ter ondersteuning van buien, en niet de optilling in het model veroorzaakt door de buien zelf als ze eenmaal ontstaan zijn.
Snap je wat ik bedoel? ;)

jornonweer

wat een gekke lente hier, 3 dagen veel regen, morgen even pauze om zondag,maandag en dinsdag weer neerslagbommen boven mij te droppen, niet normaal gewoon! zou me niet verwonderen dat de bodem het zondag ofzo niet meer zou kunnen slikken op plaatsen
Danger is real, fear is a choice.

ron12

vandaag koudste 17 mei sinds 1972.bron de telegraaf.geen koude rekord hoor  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Remy

Citaat van: ron12 op vr 17 mei 2013 - 19:16
vandaag koudste 17 mei sinds 1972.bron de telegraaf.geen koude rekord hoor  :(
Zeker niet waar ik woon :) Het was hier een heerlijke voorjaarsdag met een middag temperatuurtje van rond de achttien graden en bijna geen wind.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

ron12

Citaat van: Remy op vr 17 mei 2013 - 19:35
Zeker niet waar ik woon :) Het was hier een heerlijke voorjaarsdag met een middag temperatuurtje van rond de achttien graden en bijna geen wind.
was voor De Bilt
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Sven

Laatste GFS laat het hoog lekker aan de wandel gaan, en op de LT is er zelfs hoop aan de horizon :) zou het?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

arjanbruggink

Citaat van: Sven op za 18 mei 2013 - 09:21
Laatste GFS laat het hoog lekker aan de wandel gaan, en op de LT is er zelfs hoop aan de horizon :) zou het?
"Hoop doet leven" luidt het gezegde ook wel....
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Powered by EzPortal