Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312410 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sven

Citaat van: Johann op zo 12 mei 2013 - 12:15
Denk toch dat dat wel gaat meevallen Sven. De 15 daagse EC members (50) zijn helemaal zo gek nog niet en mocht het goed uitpakken dan evolueren we gewoon naar zomers weer met temperaturen (Tx) tussen de 20 en 25 graden. Veel zal echter gaan afhangen van hetgeen het hoogtelaag (onberekenbaar) in combinatie met het bodemlaag laag de komende dagen gaat doen (zie ook bericht hiervoor van Marsel). Mooi is deze onzekerheid ook te zien aan de bandbreedte van de ensemble oplossingen.

Klopt helemaal, en dat is nou juist het doomscenario. Keer op keer pakt het voor ons slecht uit, of we moeten net profiteren van een thermische uitschieter.. Daarom begint de hoop op een ommekeer echt weg te zakken, het wil gewoon maar niet. En zo is het al jaren jammer genoeg. Maar goed, de laatste beetjes hoop die er nog zijn, dan maar besteden dat het goed uitpakt. Maar vrees van niet.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

jornonweer

manman gfs lt gewoonweg zielig op dit moment..
Danger is real, fear is a choice.

Johann

Citaat van: jornonweer op zo 12 mei 2013 - 13:00
manman gfs lt gewoonweg zielig op dit moment..

Zielig ?
Al met al zowel bij het GFS als ook ECMWF hoogst interessante ontwikkelingen. Uitgaande van de markante hoogtetrog en verloop van de jet zien we de ontwikkeling een sterk divergent windveld (300-500hPa) en PVA boven centraal Europa.
Interessant gaat het worden wanneer de warme en vochtigere lucht vanuit het zuidoosten in de "opglijdingssprocessen" wordt opgenomen. WLA aan de oostflank en KLA aan de westflank van de hoogtetrog versterken bovendien de temperatuurcontrasten en versnellen daarmee de "stijgingsprocessen". Met het verplaatsen van het laag naar het noorden van Duitsland kunnen daarbij zware onweersbuien tot ontwikkeling komen. Vooralsnog lijkt dit zich ten oosten van lands grenzen te gaan afspelen. Gezien de precieze ontwikkelingen en onzekerheid iets om goed in de gaten te houden ! Overigens gaat het bovenstaande proces in de zuideliijke Alpen door bijkomende Südstau (stijgingsprocessen) voor enorme neerslaghoeveelheden zorgen.

jornonweer

zeker iets om in de gaten te houden, maarja ten oosten van de grens voorlopig, daar zijn we bijna niets mee  :P het mooie weer zit wel dichtbij ja
Danger is real, fear is a choice.

matthijs1994

Zeker, het zit er heel dichtbij, maar zolang we aan de koude kant blijven is er niet veel te zien/ te beleven.

Dennis

Ik ben a.s 2 weken in Duitsland

matthijs1994

Ja, jij hebt pure mazzel. Jij kunt gewoon bijna dagelijks genieten van het mooie (nood)weer!

Tyshane

Citaat van: Weatherboy op za 11 mei 2013 - 16:28
Dat 2013 is inderdaad een horror jaar. Alleen maar kou tot nu toe. Veel slecht weer. Dit moet echt veranderen hoor, aan dit trieste kansloze weer lijkt nog lang geen eind te komen. :'(

Het is ook wel een beetje met welk oog je kijkt, je legt volgens mij een loep op de slechte oplossingen en ziet de positieve oplossingen voor het gemak door de vingers. ;) Ja er zijn betere lentes geweest, maar we hebben toch al genoeg mooie dagen gehad, neem nou vorige week, prachtig weer. Die week ervoor ook een paar dagen prachtig weer. Op die mooie dagen zat jij op het forum te klagen dat het snel weer slecht zou gaan worden, ja dan kan je dus helemaal nooit genieten denk ik dan! ;)

Tyshane

Citaat van: Dennis op zo 12 mei 2013 - 15:09
Ik ben a.s 2 weken in Duitsland

Ben er net een week geweest, prachtig weer gehad! Bonne vacances by the way! ;)


Citaat van: Sven op zo 12 mei 2013 - 12:21
Klopt helemaal, en dat is nou juist het doomscenario. Keer op keer pakt het voor ons slecht uit, of we moeten net profiteren van een thermische uitschieter.. Daarom begint de hoop op een ommekeer echt weg te zakken, het wil gewoon maar niet. En zo is het al jaren jammer genoeg. Maar goed, de laatste beetjes hoop die er nog zijn, dan maar besteden dat het goed uitpakt. Maar vrees van niet.

Beetje positief blijven! :) We zijn nog maar net begonnen met het goede seizoen en de zomer moet nog aanvangen. Komt goed! ;)

SniperEye

Ho, voorzichtig hoor ik muziek in de oren over onweer, wel in Duitsland als ik het zo hoor. :)

Sven

Citaat van: Tyshane op zo 12 mei 2013 - 18:43
Ben er net een week geweest, prachtig weer gehad! Bonne vacances by the way! ;)


Beetje positief blijven! :) We zijn nog maar net begonnen met het goede seizoen en de zomer moet nog aanvangen. Komt goed! ;)

Net begonnen Tyshane? lol 21 Maart ging de lente in, en we zitten nu al bijna op 21 mei.. en we hebben nog geen standvastig lente weer gehad ;) En dat komt goed, dat zeggen we nu al jaren en het komt niet goed. Dus dat positief blijven duurt ook niet eeuwig :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weatherboy

Citaat van: Tyshane op zo 12 mei 2013 - 18:42
Het is ook wel een beetje met welk oog je kijkt, je legt volgens mij een loep op de slechte oplossingen en ziet de positieve oplossingen voor het gemaakt door de vingers. ;) Ja er zijn betere lentes geweest, maar we hebben toch al genoeg mooie dagen gehad, neem nou vorige week, prachtig weer. Die week ervoor ook een paar dagen prachtig weer. Op die mooie dagen zat jij op het forum te klagen dat het snel weer slecht zou gaan worden, ja dan kan je dus helemaal nooit genieten denk ik dan! ;)

Mooie dagen? Maandag en dinsdag dat waren de enige mooie dagen met eindelijk wat warmte. Verder hebben we hier (west-NL) heel veel bewolking en regen gezien. Wel koelte vanaf die rot zee, of elke keer weer een wolken straat exact boven Amstelveen. Inmiddels loop ik vanaf vandaag weer, of eigenlijk nog steeds (na korte onderbreking), met me dikke winterjas. Bovendien wordt het de komende week alleen maar slechter. Landelijk 16 graden, dat betekent in West-NL 12 graden en aan de grens 17. Harde westen of zelfs noorden wind, dus eigenlijk niks goeds. En ja, die thermische opleving die gepaard gaat met stortregen zonder onweer en met harde wind, nou die zal ik niet missen.
Iemand repte laatst over een jaar zonder zomer? Nou hebben we de laatste 3 jaar al een slechte zomer, maar toen tenminste een warme lente. Volgens mij komt dat jaar zonder zomer er echt op deze manier.
Het drukpatroon wil maar niet veranderen, telkens vervalt het weer in noordelijke stroming.

Tyshane

Citaat van: Sven op zo 12 mei 2013 - 19:56
Net begonnen Tyshane? lol 21 Maart ging de lente in, en we zitten nu al bijna op 21 mei.. en we hebben nog geen standvastig lente weer gehad ;) En dat komt goed, dat zeggen we nu al jaren en het komt niet goed. Dus dat positief blijven duurt ook niet eeuwig :)

Het is inderdaad al half mei, kan nog zo goed herinneren dat we die kou hadden met sneeuw, dat lijkt nog maar een paar weken geleden. ;) Maar dat klopt ja; nog geen echt standvastig lenteweer gehad, mis dat ook wel. Maar ik richt me dan op die dagen die wel mooi zijn en daar heb ik erg van genoten, dan is dat gemis daarna weer een stuk minder. :)

Ik geniet er dan ook volop van, want ben dan (voor zover dat qua werk en ander tijdverdrijf kan) zo goed als de hele dag buiten aan het genieten van de natuur, meteorologie, fotografie en sport. Ik probeer het dan ook echt maximaal te absorberen. ;) Dan heb ik best wel wat zonne-uren en misschien daardoor wel wat sneller tevreden.

Tyshane

Citaat van: Weatherboy op zo 12 mei 2013 - 20:59
Mooie dagen? Maandag en dinsdag dat waren de enige mooie dagen met eindelijk wat warmte. Verder hebben we hier (west-NL) heel veel bewolking en regen gezien. Wel koelte vanaf die rot zee, of elke keer weer een wolken straat exact boven Amstelveen. Inmiddels loop ik vanaf vandaag weer, of eigenlijk nog steeds (na korte onderbreking), met me dikke winterjas. Bovendien wordt het de komende week alleen maar slechter. Landelijk 16 graden, dat betekent in West-NL 12 graden en aan de grens 17. Harde westen of zelfs noorden wind, dus eigenlijk niks goeds. En ja, die thermische opleving die gepaard gaat met stortregen zonder onweer en met harde wind, nou die zal ik niet missen.

Ja het is natuurlijk wel bepalend waar je in het land woont inderdaad. Daar aan de kust kan het nog vies tegenvallen, en dat terwijl er in het midden van het land en in het oosten toch al een aantal twintigers zijn geweest en best wat zon. Vergeleken met de kustregio's dan. Ik denk dat je dan toch een keer moet gaan verhuizen... ;)

jones


Sven

Lang leve de herfst komende tijd..
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Sven op zo 12 mei 2013 - 21:58
Lang leve de herfst komende tijd..
Tja, dat gevoel krijg ik er ook bij. Ondanks dat de warmte op synoptische schaal dichtbij is de komende week...
Het continue blokkeren van het stromingspatroon op ongunstige plekken (atlantische oceaan) zorgt voor langdurig aanvoer vanuit de koudste hoek denkbaar in deze tijd van het jaar. Er is maar een manier om uit dit patroon te komen: dat atlantische hoog moet op de schop. Zelfs een denderende WC levert periodiek nog hogere temps op.....
Maar goed, er komen heus betere tijden. :)

Leon Eikenaar

Misschien eind mei weer verbeteringen, maar dat is nog ver zoeken...  :(
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

dondertje127

Citaat van: Tyshane op zo 12 mei 2013 - 18:43
Beetje positief blijven! :) We zijn nog maar net begonnen met het goede seizoen en de zomer moet nog aanvangen. Komt goed! ;)

Qua mooi warm weer zijn we net begonnen, qua seizoenslengte (lees lenteperiode maart t/m mei) zitten we al bijna aan het einde. Vandaar dat ik best begrijp dat het nu toch wel eens mooi warm weer zou mogen worden.

De warme dagen die er nog zijn probeer ik al jaren te koesteren, maar toch is het vaak met een onderbuikgevoel omdat ik weet dat het vaak maar kortsondig is en het koel en nat gaat worden en dan heb ik het nog niet eens over de wind. Ook in de zomers van tegenwoordig. Vaak geeft september wel weer mooi weer en nog wat warmte, ondanks dat de zonkracht alweer is afgenomen. Desondanks ben ik om die reden tegenwoordig vaak blij met september wat dat betreft.

Ook met onweersdagen is het zeer mager. Dat zegt wel genoeg over 2013 tot nu toe en over de koude/koelte die over het algemeen overheerst. Ik heb zelden zolang moeten wachten op een eerste onweersdag, volgens mij nog nooit zover ik mij kan herinneren.

Ik hoop maar dat het weer snel veranderen zal, dan zal ik zeker een stuk positiever zijn maar ik geloof het pas zodra alles is veranderd.

stratocumulus

Nou, voorlopig maar genieten dat de neerslag die valt vaak buien zijn, ertussenin schijnt vaak de zon :)  8) maar ik heb het idee (absoluut nergens op gebaseerd, behalve dat de natuur vaak in herhaling valt) dat er nog wel wat warmte inzit.

Powered by EzPortal