Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312595 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ramon Oost

Morgen (1mei) ook prima weer. Temperaturen veelal tussen de 15 en 19 graden. In het noordwesten is het met 7-13 graden beduidend kouder. Overdag veel zon maar in de loop van de middag vanuit het zuiden wat bewolking en daar kan dan ook een beetje regen vallen. Al met al een prima lente dag!


jones

Slecht nieuws van de nieuwe seizoenale voorspellingen van het WSI  :-\

http://www.wsi.com/2c230f2f-1f49-4b8b-b48d-45b05e9f54eb/news-scheduled-forecast-release-details.htm

Ik kan het al zo een beetje raden: de eerst volgende beduidend warmere maand dan normaal zal wel weer één van volgende wintermmaanden wanneer het net niet warmer dan normaal hoeft te zijn :P

Pascal Soomers

Citaat van: jones op di 30 apr 2013 - 23:21
Slecht nieuws van de nieuwe seizoenale voorspellingen van het WSI  :-\

http://www.wsi.com/2c230f2f-1f49-4b8b-b48d-45b05e9f54eb/news-scheduled-forecast-release-details.htm

Ik kan het al zo een beetje raden: de eerst volgende beduidend warmere maand dan normaal zal wel weer één van volgende wintermmaanden wanneer het net niet warmer dan normaal hoeft te zijn :P

Ach... Ik heb het niet zo op seizoenale verwachtingen ;-).
Het weer is voor 10 dagen nog niet eens gemakkelijk te voorspellen, laat staan dat men een heel seizoen gaat voorspellen.
Wacht gewoon af.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

ECMWF staat weer met beide beentjes op de grond, kwam de operationele run gisteren nog met zomerse temperaturen maar nu net aan 16-20 graden op de lange termijn. Kijken wat dadelijk de pluim aan gaat geven.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost


Weatherboy

Citaat van: Ramon Oost op wo 01 mei 2013 - 11:09
Een zonnige pluim,


Met een koude noordenwind. Gelukkig hangt de winterjas nog aan de kapstok, is wel nodig ook. Zeker na 17 uur, dan lijkt het wel winter. Met deze kaarten in het vooruitzicht kan het nog slechter:


Ramon Oost

Citaat van: Weatherboy op wo 01 mei 2013 - 12:45
Met een koude noordenwind. Gelukkig hangt de winterjas nog aan de kapstok, is wel nodig ook. Zeker na 17 uur, dan lijkt het wel winter. Met deze kaarten in het vooruitzicht kan het nog slechter:

Wat verwacht jij dan? 25>? Momenteel gewoon normaal weer voor de tijd van het jaar. Ook de pluim mooi gemiddelde van 15-20 graden wat ook normaal is voor de tijd van het jaar... En winter lijkt mij maximum temperaturen van hooguit 5 graden... Met een noordenwind kan het door de steeds krachtiger worden de zon ook makkelijk 15 graden worden. Met uitzondering van het noorden en de kustgebieden die dan last hebben van de koude Noordzee.

Weatherboy

Citaat van: Ramon Oost op wo 01 mei 2013 - 12:51
Wat verwacht jij dan? 25>? Momenteel gewoon normaal weer voor de tijd van het jaar. Ook de pluim mooi gemiddelde van 15-20 graden wat ook normaal is voor de tijd van het jaar... En winter lijkt mij maximum temperaturen van hooguit 5 graden... Met een noordenwind kan het door de steeds krachtiger worden de zon ook makkelijk 15 graden worden. Met uitzondering van het noorden en de kustgebieden die dan last hebben van de koude Noordzee.

Wat je zegt klopt niks van. Actueel is het 14.4 graden (Schiphol). De norm van het KNMI is 15.9 graden. Naast dat het afgelopen week voortdurend veels te koud is geweest, op enkele uitspatting na, is het ook vandaag 1.5 graden te koud. Mocht het nou later op de dag 15 graden valt het inderdaad allemaal wel mee. De beleving is alleen heel verschillend. Het mag dan wel op de thermometer 15 graden zijn, met een koude noordenwind en 15 graden lijkt het voor het gevoel winters. 15 graden met een oosten of zuidenwind voelt vele malen warmer aan dan nu. Ook de nachten van de laatste week zijn toch wel buitengewoon koud. Vorst an sich is niet heel gek rond deze tijd, maar op grote schaal lichte vorst, en op 10 cm hoogte zelfs matige vorst is gewoon niets voor deze tijd van het jaar. Met een koude Noordzee (5 tot 7 graden) en een koud IJsselmeer (rond de 5 graden) maakt elke wind van West tot NO gewoon een koude bedoening. Dan mag de thermometer nog zo een mooie 15 graden aangeven, maar de belevenis wordt de grond ingeboord door de wind. Een simpel uitstapje in een T-shirtje zonder jas is niet mogelijk zonder ziek te worden. Met de rest van de week in het vooruitzicht wordt je al helemaal niet vrolijk. Morgen amper zon en een matige noordenwind en regen is gewoon niet lekker. Ook vrijdag merendeels bewolkt maar waarschijnlijk iets warmer aanvoelend door de wind vanaf het land. Zaterdag weer terug bij af, zeker in het westen van Nederland. Westenwind zal waarschijnlijk een hoop kou en misschien ook wel bewolking aansturen het land op te gaan. De ervaring leert dat onder Hogedruk invloed de bewolking snel uitsmeert waardoor je vaak tegen een grijze hemel aan kijkt. Ook daarna gaat de NO wind vrolijk verder,met bij GFS een nieuw dieptepunt in het vooruitzicht
Kortom, de komende dagen zien er op papier dan ook waarschijnlijk beter uit dan in werkelijkheid. Dus ja, ik verwacht 15-20 graden met een zuid component ipv 13 graden met noordenwind.  ;)

mauriceb

Citaat van: Weatherboy op wo 01 mei 2013 - 13:52
Wat je zegt klopt niks van. Actueel is het 14.4 graden (Schiphol). De norm van het KNMI is 15.9 graden. Naast dat het afgelopen week voortdurend veels te koud is geweest, op enkele uitspatting na, is het ook vandaag 1.5 graden te koud. Mocht het nou later op de dag 15 graden valt het inderdaad allemaal wel mee. De beleving is alleen heel verschillend. Het mag dan wel op de thermometer 15 graden zijn, met een koude noordenwind en 15 graden lijkt het voor het gevoel winters. 15 graden met een oosten of zuidenwind voelt vele malen warmer aan dan nu. Ook de nachten van de laatste week zijn toch wel buitengewoon koud. Vorst an sich is niet heel gek rond deze tijd, maar op grote schaal lichte vorst, en op 10 cm hoogte zelfs matige vorst is gewoon niets voor deze tijd van het jaar. Met een koude Noordzee (5 tot 7 graden) en een koud IJsselmeer (rond de 5 graden) maakt elke wind van West tot NO gewoon een koude bedoening. Dan mag de thermometer nog zo een mooie 15 graden aangeven, maar de belevenis wordt de grond ingeboord door de wind. Een simpel uitstapje in een T-shirtje zonder jas is niet mogelijk zonder ziek te worden. Met de rest van de week in het vooruitzicht wordt je al helemaal niet vrolijk. Morgen amper zon en een matige noordenwind en regen is gewoon niet lekker. Ook vrijdag merendeels bewolkt maar waarschijnlijk iets warmer aanvoelend door de wind vanaf het land. Zaterdag weer terug bij af, zeker in het westen van Nederland. Westenwind zal waarschijnlijk een hoop kou en misschien ook wel bewolking aansturen het land op te gaan. De ervaring leert dat onder Hogedruk invloed de bewolking snel uitsmeert waardoor je vaak tegen een grijze hemel aan kijkt. Ook daarna gaat de NO wind vrolijk verder,met bij GFS een nieuw dieptepunt in het vooruitzicht
Kortom, de komende dagen zien er op papier dan ook waarschijnlijk beter uit dan in werkelijkheid. Dus ja, ik verwacht 15-20 graden met een zuid component ipv 13 graden met noordenwind.  ;)

Je hebt gelijk, het is gewoon te koud voor de tijd van het jaar. die west en noordenwind is erg fris. ook de pluim is geen verbetering. ik zie ook geen gemiddelde van 15-20 graden. ik zie een gemiddelde van 15 graden. dus in het westen daar net onder en meer in het binnenland er net boven.
als je uit de wind kan zitten in de zon is het lekker.

wimbaens

Citaat van: mauriceb op wo 01 mei 2013 - 14:11
Je hebt gelijk, het is gewoon te koud voor de tijd van het jaar. die west en noordenwind is erg fris. ook de pluim is geen verbetering. ik zie ook geen gemiddelde van 15-20 graden. ik zie een gemiddelde van 15 graden. dus in het westen daar net onder en meer in het binnenland er net boven.
als je uit de wind kan zitten in de zon is het lekker.
Te koud voor deze tijd van het jaar? Woon je in Spanje?  :P Dit zijn perfect normale temperaturen.

Cdtj3

Net even in de tuin gezeten, 15 graden en je voelt de zon gewoon branden op de huid. Heerlijk weertje zo, merk niets van kou. Zou bijna gaan denken dat het 20+ graden is :D
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Kres

Citaat van: Cdtj3 op wo 01 mei 2013 - 14:51
Net even in de tuin gezeten, 15 graden en je voelt de zon gewoon branden op de huid. Heerlijk weertje zo, merk niets van kou. Zou bijna gaan denken dat het 20+ graden is :D
+1

jornonweer

inderdaad, perfect normaal voor de tijd van het jaar, ben net buiten geweest, 17.3 graden en geen wind..
Danger is real, fear is a choice.

Weerfreak 1337

Overdrijven is ook een vak zeg, winters aanvoelen, lol komop zeg. Zonnetje is sterk genoeg, zoek een plek uit de wind op en je hebt prima voorjaarsweer. Zo kunnen we wel blijven klagen, zeuren en zaniken ja. Als het straks 27 graden is met een luchtvochtigheid van 85% dan gaan we allemaal lopen mieren****** omdat het weer te tropisch aanvoelt. Wat wil je nou, vind je het te heet of te koud, wil je zonverzekerd zijn of sneeuwverzekerd, ga lekker emigreren en ga niet huilen dat je in Nederland woont omdat het weer niet altijd mee wilt werken. ;)

Ik heb in ieder geval heerlijk in het zonnetje gezeten en genoten. En dat zuchtje wind is helemaal zo slecht nog niet, maakt het precies goed. :D

Edit: Heb het idee dat de meningen hier wel twee kanten op gaan als ik het zo allemaal lees. Verwacht er aub nog niet te veel van begin mei ;) Er zijn betere tijden geweest qua weer, maar vast ook slechtere ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

zorba

Zit te braden in de zon hier. Heerlijk weer!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Tyshane

Citaat van: Ramon Oost op wo 01 mei 2013 - 11:09
Een zonnige pluim,

Niet per definitie zonnig, maar qua temperaturen een prima pluim voor deze tijd van het jaar. Normale lente-temparaturen en uit de wind en in de zon is het al heerlijk voorbraden! ;)

Tyshane


wkeijzer

Meer dan aangenaam in de luwte, zacht briesje en een hoop zon. Nog een maand of 2 en dan kan ik na een kilometertje fietsen lekker de Oosterschelde in plompen om af te koelen om vervolgens van de meegenomen avond-picknick (inclusief bier/wijn) op de dijk ( langs diezelfde Oosterschelde) te genieten! Wat woon ik toch beroerd hier ;D ;D

matthijs1994

Het was/is vandaag echt heerlijk weer. Morgen dan minder, maar volgende week opnieuw zo lekker en de 20 graden komt weer om te hoek kijken :D

Marsel

Citaat van: matthijs1994 op wo 01 mei 2013 - 17:39
Het was/is vandaag echt heerlijk weer. Morgen dan minder, maar volgende week opnieuw zo lekker en de 20 graden komt weer om te hoek kijken :D

Inderdaad bijzonder aangenaam weertype op dit moment met hier in Woensdrecht bijna 18 graden :D.

Zoals gisteren aangegeven, afhankelijk van de positie en vorm van het blokkerende hoog wordt het vanaf komend weekend of warm dan wel fris lenteweer. Een aan- of aflandige wind maakt een wereld van verschil.
In GFS12Z en EC00Z zien we aan de grond het hoog een beetje rondjes tollen, van vorm veranderen en periodiek opbouwen/afbreken. Dat doet nogal wat met de windrichting uiteraard.
In beide gevallen blijven we onder de vleugels van het hoog en zal het weertype gekenmerkt worden door vrij veel zon en (op een enkele bui na) droge dagen.
Even de 12Z data van EC afwachten....

Powered by EzPortal