Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312496 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mauriceb

Frisse dag vandaag, uurtje geleden 6 graden in de tuin op het weerstation. inmiddels oplopend en boven de 7. vooralsnog weinig wind. hopen dat we toch nog op een graadje of 12/13 uitkomen.

Tyshane

Vooralsnog frisjes inderdaad, maar het oogt wel vriendelijk. Zonnetje komt steeds vaker door. Wat graadjes erbij en ik vind het prima. Heerlijk weertje voor een fietstocht! :)

Goeie pluim by the way! Mooi gestage stijging. Zo tussen de 15 en 20 graden is toch heerlijk voor deze tijd van het jaar. ;)

Weerfreak 1337

De verse ochtendpluim.
Gemiddelde op LT iets gedaalt ten opzichte van de vorige, omdat de onzekerheid verder is toegenomen, maar voor de rest een prima pluim. :)



Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op za 27 apr 2013 - 11:36
De verse ochtendpluim.
Gemiddelde op LT iets gedaalt ten opzichte van de vorige, omdat de onzekerheid verder is toegenomen, maar voor de rest een prima pluim. :)

Iets minder fraai, die paar graden doen het hem. ;)

P.s. De onzekerheid is juist iets afgenomen...

Jan van Ooijen

Volgende week richting zomerse temperaturen en daarbij ook nog kans op onweer? Eerste signalen zijn aanwezig







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Harry de Hond

Juist.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 28 apr 2013 - 10:57
Volgende week richting zomerse temperaturen en daarbij ook nog kans op onweer? Eerste signalen zijn aanwezig.

Tja, wel erg ver weg ;). 00Z oper ligt ook vrij hoog in het ensemble met marginale steun van enkele andere leden. Ook EC laat maar een marginale ondersteuning voor een dergelijk warm scenario in haar 00Z run zien (T's >20 graden).
Maar goed, deze setting zou voor het midden zuiden inderdaad een paar onweersbuien opleveren, zonder dat het uit de hand loopt (bijzonder zwak windregime en droge lucht onderin).
Laat maar lekker staan zo, ik zou er vrolijk van worden als dit voor morgen op de kaarten zou staan...bij gebrek aan beter ;) dat moet er wel bij gezegd worden.

Leon Eikenaar

Heerlijke kaarten Jan!  8)
Hopelijk blijft deze trend doorzetten  :D
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Weerfreak 1337

In de nieuwe GFS run is het nog niet helemaal verdwenen.
Moet er wel bij zeggen dat er geen neerslag word berekend.






Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ramon Oost

GFS laat ook in de 12UTC run vrijwel het zelfde beeld zien voor volgend weekend.. 20-25 graden met toenemende onstabiliteit.

Ramon Oost

Net als GFS laat EC nu ook 20 graden zien voor volgende week zondag... Dadelijk de pluim maar eens kijken of de Oper er niet alleen voor staat. Op maandag zou volgens deze berekening de warmte worden verdreven.


Unknown-user1778

hoe ziet het weer er voor dinsdag uit (koninginnedag) neerslagverwachting, zonneschijn etc.

Ramon Oost

Citaat van: dennis089 op zo 28 apr 2013 - 22:00
hoe ziet het weer er voor dinsdag uit (koninginnedag) neerslagverwachting, zonneschijn etc.

Daar heeft Meteoconsult vandaag een mooi stuk over geschreven, zie --> http://goo.gl/1OV3i

Johann

De operationele uitdraai van het ECMWF heeft er wel zin in met hogedruk opbouw Scandinavië. Interessant ook het afgesnoerde hoogtelaagje (vanaf hoogtetrog) zondag boven de omgeving Benelux. Dit systeem trekt verder naar zuid Frankrijk om vervolgens naar midden Italië af te buigen (woensdag). Met een zuidoostelijke hoogtestroming wordt dan steeds warmere lucht vanaf de Balkan aangevoerd. Ook Spanje eindelijk rust in de atmosfeer, zuid Frankrijk, noord Italië en ook Alpen nog even afwachten....

Dennis

ah eindelijk weer een betere luchtstroming

Marsel

Citaat van: Johann op ma 29 apr 2013 - 09:42
De operationele uitdraai van het ECMWF heeft er wel zin in met hogedruk opbouw Scandinavië. Interessant ook het afgesnoerde hoogtelaagje (vanaf hoogtetrog) zondag boven de omgeving Benelux. Dit systeem trekt verder naar zuid Frankrijk om vervolgens naar midden Italië af te buigen (woensdag). Met een zuidoostelijke hoogtestroming wordt dan steeds warmere lucht vanaf de Balkan aangevoerd. Ook Spanje eindelijk rust in de atmosfeer, zuid Frankrijk, noord Italië en ook Alpen nog even afwachten....

Inderdaad Johann, opvallend is ook dat vrijwel alle grote rekenbreinen op termijn wederom zinspelen op een periode met hernieuwde hogedrukinvloed vanaf ongeveer 5 mei.
Vraag zal even zijn waar het blokkerende hoog dan terecht gaat komen.
West van Nederland is uiteraard het minst gunstige met dan aanlandige winden. Onder andere de 00Z oper van GFS laat grofweg een dergelijk scenario zien met wat gematigdere temperaturen.
Ik ben benieuwd hoe de pluim van EC er straks uit gaat zien.
De drukverdeling die je hierboven laat zien levert dan toch makkelijk enkele warme dagen op (T>20). Laten we hopen dat die blokkade dan inderdaad positie kiest noord of oost van de Benelux.


Johann

Citaat van: Marsel op ma 29 apr 2013 - 10:07
Inderdaad Johann, opvallend is ook dat vrijwel alle grote rekenbreinen op termijn wederom zinspelen op een periode met hernieuwde hogedrukinvloed vanaf ongeveer 5 mei.
Vraag zal even zijn waar het blokkerende hoog dan terecht gaat komen.
West van Nederland is uiteraard het minst gunstige met dan aanlandige winden. Onder andere de 00Z oper van GFS laat grofweg een dergelijk scenario zien met wat gematigdere temperaturen.
Ik ben benieuwd hoe de pluim van EC er straks uit gaat zien.
De drukverdeling die je hierboven laat zien levert dan toch makkelijk enkele warme dagen op (T>20). Laten we hopen dat die blokkade dan inderdaad positie kiest noord of oost van de Benelux.

Al met al ben ik wel hoopvol gestemd. Ook GFS komt met een soortgelijke ontwikkeling op de proppen. Nog wel verschillen vwb de positie van de sturende drukgebieden. Dat koudeputje (afgesnoerde hoogtelaag) moeten we wel even goed in de gaten houden, kon nog wel eens roet in het eten gaan gooien....



Johann

Overigens mogen we nog niet klagen. Al dagen verprutst een rondtollende hoogtelaag (koudeputje) het weer in grote delen van het Iberische Schiereiland. Op de Spaanse hoogvlakte valt zelfs sneeuw bij temperaturen van maar net boven nul. Salamanca/Matacan 0.8°C, Madrid 5 °C en zelfs Malaga komt niet verder dan 13 °C . Brrrrrrrrrr :(

Sven

Heerlijk weer hier, ik zal niet klagen :P mooi om te zien dat vanaf 5 mei de temp omhoog gaat :) betere terugkomst kan niet.

Johann, zou je voor mij wellicht weer de ECMOS van ljubljana kunnen posten, met het oog op mogelijk onweer deze week.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Citaat van: Sven op ma 29 apr 2013 - 10:41
Heerlijk weer hier, ik zal niet klagen :P mooi om te zien dat vanaf 5 mei de temp omhoog gaat :) betere terugkomst kan niet.
Johann, zou je voor mij wellicht weer de ECMOS van ljubljana kunnen posten, met het oog op mogelijk onweer deze week.


Powered by EzPortal