Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312512 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

frankaloe

net terug van wandeling met de hond,en had toch een dunne jas aangedaan..maar eer ik thuis was toch uitgedaan.
blijkt nu hier 21 grd te zijn...heerlijk gewoon
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Jan van Ooijen

Temperaturen op 10 centimeter hoogte bijna zomers met 24.1 graden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

just0408

Dan zal het morgen wel de eerste zomerse dag worden.  ;)
Ik ben ook niet van steen.

gilleeesss

Deze is denkik niet zo nauwkerig aangezien het hier nu 19.7°C is in de weerhut van iemand (in zon dus nog stukken warmer)..

maar je ziet toch de kust streken toch stuk kouder, wel mooi om te zien eigenlijk.. je ziet mooi zo paar km landinwaarts kouder :D


Ramon Oost

14 graden verschil tussen het uiterste noordwesten en zuidoosten van het land.


Sven

Jammer dat dat KNMI altijd uitgaat van hun stations, die temp op dat kaartje deugt niet.

Hier ook namelijk veel warmer :)

Actueel   18.6°C   13.0km/h 3Bft   7.4km/h 2Bft   W    65%   11.9°C   1023.5hPa   0.0mm
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Citaat van: Sven op wo 24 apr 2013 - 17:16
Jammer dat dat KNMI altijd uitgaat van hun stations, die temp op dat kaartje deugt niet.
Hier ook namelijk veel warmer :)
Actueel   18.6°C   13.0km/h 3Bft   7.4km/h 2Bft   W    65%   11.9°C   1023.5hPa   0.0mm

Mmmm. daarbij meteen dan de vraag welke temperaturen "niet deugen". Die van het KNMI of de "anderen" ?
Lijkt me toch stug dat het KNMI niet meet volgens de "richtlijnen" zoals die voor de weerstations gelden, veelal zijn het juist de niet off. weerstations die niet aan die eisen voldoen (geen actieve ventilatie, meethoogte, tuin -stadseffecten etc etc)

Het KNMI hanteert oa. de volgende richtlijnen:
- op het gebied met een straal van 25 meter rondom het meetterrein
mogen geen gewassen en/of beplantingen worden geteeld c.q. geplaatst
die een hoogte van 0,5 m te boven gaan;
- op het gebied met een straal van 50 meter rondom het meetterrein
mogen geen gewassen en/of beplantingen worden geteeld c.q. geplaatst
die een hoogte van 1,5 m te boven gaan;
- op het gebied met een straal van 100 meter rondom het meetterrein
mogen geen obstakels zoals bomen en struiken worden geplaatst;
- op het gebied met een straal van 400 meter rondom het waarneemterrein
mogen geen obstakels zoals schuren of andere gebouwen of bossen
worden aangelegd.

Zie ook onderstaande link (ad 1.4)
http://www.knmi.nl/samenw/hawa/pdf/Handboek_H01.pdf

Sven

Citaat van: Johann op wo 24 apr 2013 - 17:40
Mmmm. daarbij meteen dan de vraag welke temperaturen "niet deugen". Dit van het KNMI of de "andere".
Lijkt me toch stug dat het KNMI niet meet volgens de "richtlijnen" zoals die voor de weerstations gelden, veelal zijn het juist de niet off. weerstations die niet aan die eisen voldoen (geen actieve ventilatie, meethoogte, tuin -stadseffecten etc etc)

http://www.knmi.nl/samenw/hawa/pdf/Handboek_H01.pdf

Daar zou je een mooie discussie over kunnen houden, maar dan is het vreemd dat weatherpro (meteoconsult) ook andere temperaturen aangeeft. Kortom ze deugen allemaal niet.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Citaat van: Sven op wo 24 apr 2013 - 17:50
Daar zou je een mooie discussie over kunnen houden, maar dan is het vreemd dat weatherpro (meteoconsult) ook andere temperaturen aangeeft. Kortom ze deugen allemaal niet.

Klopt Sven, ik weet uit ervaring dat er "hier en daar" nog wel eens een beetje "gesjoemeld" wordt met de opstelling.  :D

Sven

Citaat van: Johann op wo 24 apr 2013 - 18:06
Klopt Sven, ik weet uit ervaring dat er "hier en daar" nog wel eens een beetje "gesjoemeld" wordt met de opstelling.  :D

Eigenlijk zou je net zoals de pluim, de guldenmiddenweg moeten kiezen. Alle waarnemingen bij elkaar optellen, en daar een gemiddelde uittrekken :P
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

jones

Kom vandaag van de Noord-Franse kusten, daar heuse wind en mistig weer ( hoe raar dat ook klint :P ) en dat voelde zeer koud aan (max. temp daar 8°C!) Hier aangekomen was het beduidend zachter.

Overigens lijkt de eerste zomerse periode zich aan te kondigen in delen van Centraal en Oost-Europa volgende week. Wij zitten natuurlijk weer aan de verkeerde kant van het drukgebied met noordenwinden en elke dag wel wat regen. Hier kaartje van 1 mei aanstaande (GFS):

matthijs1994

Ja, dat ziet er echt frisjes uit. Is ook steeds zekerder dat 30 april niet warm gaat verlopen.

Johann

Lente weer even op "dwaalspoor"
Een krachtige hoogtetrog zal de komende dagen aan de oostflank van het Atlantische hoog richting het Iberische Schiereiland afsnoeren. Het  afgesnoerde hoogtelaag zal vervolgens in combinatie met een bodemlaag tot het midden van de volgende week het weer in grote delen van west Europa met veel te koel en vooral ook nat weer gaan verprutsen. Daarbij gaat vooral aan de zuidkant van de centrale Alpen (Südstau) en het zuidoosten van Frankrijk de komende dagen erg veel neerslag vallen, lokaal is er tot woensdag 200mm neerslag mogelijk (ECMWF).

GFS Hoogtetrog met afsnoering hoogtelaag






Verwachte neerslag ECMWF (EC00) tot midden volgende week


Aan de warme kant van het systeem wordt volgende week met zuidelijke winden (opnieuw) subtropische lucht aangevoerd en het wordt er zomers warm. Met Südföhn zijn in Oostenrijk zelf 30+ graden haalbaar. 

ECMWF woensdag


Kortom, genoeg te doen op weergebied de komende week ! :P

Marcel

Wij willen volgende week een weekje kamperen in limburg / eifel / ardennen, maar dan moet het wel lekker weer zijn en deze kaarten spreken mij niet echt aan  :(
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Jan van Ooijen

Misschien 25 graden

Het wordt een heerlijk warme donderdag. Na het wegtrekken van wolken en wat regen komt de zon er vandaag op veel plaatsen goed doorheen. In een zuidelijke stroming schieten de temperaturen omhoog. Het wordt 18 graden in het noorden tot lokaal 24 in het zuiden. Heel misschien zit er een lokale zomerse 25 graden in in het diepe zuiden, waarmee een eerste zomerse dagscore kan worden geboekt. De wind is zuidelijk. Vanavond blijft het nog lang warm en mooi en is het ideaal weer om in de tuin te barbecuen.

Morgen verandert het weer als een blad aan een boom. Op de nadering van sterke hogedruk vanaf de Atlantische Oceaan draait de stroming naar het noordwesten tot noorden. Veel koelere lucht stroomt dan ons land binnen. Dat gaat gepaard met een paar buien. De temperaturen zakken gaandeweg de dag van 15 naar 8-10 graden en daarmee is het dan ronduit koud. De temperaturen komen de eerste nachten vervolgens weer dichtbij nul uit. Lokaal kan het tot nachtvorst komen.

Zaterdag komen we onder invloed van genoemde hogedruk. De neerslagkansen nemen af en de zon komt in het weekeinde weer goed tevoorschijn. De maxima blijven bescheiden. Het wordt zo tussen de 10 en 15 graden. Er zijn wolkenvelden maar ook veel zonnige perioden. Ook begin volgende week verandert er niet veel.

Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ajacied133

Ik had een vraag:

Ik werk bij een basisschool en we wilden morgenochtend een sportdag buiten op het veld organiseren.
Nu vroegen wij ons af of het niet de hele ochtend gaat regenen want dat kunnen we de kinderen natuurlijk niet aandoen om ze dan te laten sporten...

Onze school staat in apeldoorn
zou het fijn vinden als iemand mij even zou kunnen vertellen hoe het er ong. voor apeldoorn morgenochtend uit gaat zien qua weerbeeld

alvast bedankt!

Jan van Ooijen

Citaat van: Ajacied133 op do 25 apr 2013 - 11:21
Ik had een vraag:

Ik werk bij een basisschool en we wilden morgenochtend een sportdag buiten op het veld organiseren.
Nu vroegen wij ons af of het niet de hele ochtend gaat regenen want dat kunnen we de kinderen natuurlijk niet aandoen om ze dan te laten sporten...

Onze school staat in apeldoorn
zou het fijn vinden als iemand mij even zou kunnen vertellen hoe het er ong. voor apeldoorn morgenochtend uit gaat zien qua weerbeeld

alvast bedankt!

Welkom,

Persoonlijk zou ik het morgen niet door laten gaan, we krijgen morgen te maken met regen/buien en de temperaturen zijn niet van dien aard dat ze heerlijk buiten kunnen gaan sporten. Verwachte temperaturen liggen tussen de 10 en de 14 graden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ajacied133

Citaat van: Jan van Ooijen op do 25 apr 2013 - 11:41
Welkom,

Persoonlijk zou ik het morgen niet door laten gaan, we krijgen morgen te maken met regen/buien en de temperaturen zijn niet van dien aard dat ze heerlijk buiten kunnen gaan sporten. Verwachte temperaturen liggen tussen de 10 en de 14 graden.

Bedankt!
Zal dit voorleggen aan het docententeam

SniperEye

Citaat van: Johann op wo 24 apr 2013 - 17:40

- op het gebied met een straal van 400 meter rondom het waarneemterrein
mogen geen obstakels zoals schuren of andere gebouwen of bossen
worden aangelegd.



Dat is knap lastig in een volgebouwd land.


Weerfreak 1337

Nog even de pluim van vanmorgen.

Na een flinke duik in de temperatuur, welke morgen gaat plaatsvinden, krabbelen we langzaam weer uit het diepe dal naar boven.
Op de langere termijn stijgen de gemiddelden weer terug naar rond de 15 graden. Daarbij is er ook redelijke kans dat het warmer zal gaan uitpakken, maar ook een kans dat we het koele weertype behouden. Ik heb het even hieronder in de afbeelding getekend.
Kortom: Voorlopig nog kouder weer dan normaal, daarna is het onzeker wanneer we onze eerste warme(re) dagen weer gaan halen.



Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal