Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312528 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Serge

Zo te zien is er nog steeds niks zeker voor vrijdag,.... 8)
Waar is mijn cape

gilleeesss

Iemand al een beter beeld op vrijdag?? Gaat het meteen 10 graden zijn, of dan toch nog eerst 18 grade ofzo op vrijdag?

Romigo

Bedankt voor de inzendingen heren. Kort samengevat gaan we een onzekere periode in, waarin het aan de koude kant kan zijn, maar het kan evenmin een warmere periode worden.
Hoe zit het overigens met de regen? Voor de natuur zou het goed zijn dat er 10 a 20 mm water valt.

Ramon Oost

Alles is nog mogelijk zoals Johann enkele pagina's terug ook al beschreef. EC komt in de recente run met 20 graden in het zuiden op 30 april (wel met neerslag). Dadelijk maar eens de pluim kijken of dit door meerdere leden wordt ondersteund.


Ramon Oost

Oper vrijwel alleen op de 29 en 30e...


Danny

De maand April is normaal al geen 'natte' maand met een gemiddelde van 43mm neerslag (De Bilt). Dit jaar is de maand April erg droog tot op heden. Helaas lijkt in de komende laatste dagen van de maand een record droge maand toch niet te gaan lukken. De Top 10 komt buiten zicht van De Bilt als we zien wat de te verwachten neerslag nog is voor de komende dagen.

Totaal staat de teller nu op 12mm in de afgelopen 23 dagen dat April oud is. GFS verwacht op dit moment tot het einde van de maand tussen de 8 & 10mm neerslag bovenop deze 12mm die al gevallen is in De Bilt. Het totaal zal vermoedelijk ergens rond de 20 tot 22mm neerslag gaan uitkomen voor De Bilt. Op andere plaatsen in NL is het natter geweest deze maand. Vooral in delen van Brabant kunnen ze nog redelijk in de omgeving van de 43mm komen als we de verwachte 14/15mm aanhouden en optellen bij de al gevallen 28/29mm.

Zoals gebruikelijk behoorlijke regionale verschillen. Duidelijk is toch wel na de ook al droog verlopen Maart de natuur wel weer eens wat meer neerslag kan gebruiken op vele plaatsen. April heeft deze verlossing niet kunnen brengen in ieder geval.

Jan van Ooijen

Morgen ook weer dikke 20 graden, gebied steeds verder over het land

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Danny

GFS geeft zelfs 22 graden aan voor een groot deel van Zuid-NL

Marsel

Frisjes hoor vanaf vrijdag...
Opvallend hoe persistent de rekenbreinen deze significante afkoeling al geruime tijd berekenen. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de uitvoer van zowel GFS als EC vrijwel gelijk is.
Hoewel de warme lucht niet ver weg is (oost Duitsland), lijken wij constant aan de koude kant van het polaire front te vertoeven vanaf vrijdag....

Zoals eerder aangegeven met een verkeerd (lees: zo noordelijk) liggende Azoor kunnen we warm lenteweer wel even vergeten.

StevenOverijssel

Zucht... Laat deze temps maar even door gaan.. prima weer zo!  Het vervelende is gewoon dat je de ene dag lekker buiten kan lopen  zonder jas en de volgende dag kan het weer veel kouder zijn.


En waar blijven die onweerskansen! ik ben er echt wel weer een keer aan toe :P!
Always in the mood for some thunder and lightning

Jan van Ooijen

Lange termijn van het Amerikaans weermodel GFS is zeker niet onaardig te noemen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 24 apr 2013 - 12:39
Lange termijn van het Amerikaans weermodel GFS is zeker niet onaardig te noemen

Komt, ik neem de warmte mee :P nee even zonder dolle, zou mooi zijn!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Ramon Oost

Nu de warme lucht over her relatief koude zeewater waait ontstaat er makkelijk een groot mistveld (zeevlam) waardoor het aan de kust met 8-14 graden beduidend kouder dan in het binnenland (18-21 graden).


Weerfreak 1337

Citaat van: Ramon Oost op wo 24 apr 2013 - 14:12
Nu de warme lucht over her relatief koude zeewater waait ontstaat er makkelijk een groot mistveld (zeevlam) waardoor het aan de kust met 8-14 graden beduidend kouder dan in het binnenland (18-21 graden).


Geen mist hier gelukkig, dan was het hier aan de Zuid-Hollandse kust ook zo koud geweest als in het NW.
Hopen dat de mist uitblijft, dan blijft het in ieder geval nog aangenaam. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ramon Oost

Hoge zonkracht vandaag, UV index van 6-7




Sven

Dat ie maar goed mag branden, lig al 1½ uur lekker in die UV :) Lekker kleuren!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Ramon Oost

Citaat van: Sven op wo 24 apr 2013 - 14:24
Dat ie maar goed mag branden, lig al 1½ uur lekker in die UV :) Lekker kleuren!

Gelijk heb je, ook ik zit heerlijk in de tuin :)

just0408

Hier in Noordholland steeg de temperatuur rap naar 19 C (heerlijk zonder jas gefietst) ... en daarna daalde de temperatuur weer naar 15 C momenteel.
Ik ben ook niet van steen.

Jan van Ooijen

Citaat van: Ramon Oost op wo 24 apr 2013 - 14:27
Gelijk heb je, ook ik zit heerlijk in de tuin :)

En ik maar werken :(, maar goed mijn tijd komt in juni wel ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Harry de Hond

Citaat van: just0408 op wo 24 apr 2013 - 14:28
Hier in Noordholland steeg de temperatuur rap naar 19 C (heerlijk zonder jas gefietst) ... en daarna daalde de temperatuur weer naar 15 C momenteel.
Hier in de Zaanstreek hetzelfde. Lijkt nu weer iets te stijgen, maar is minimaal. Ach ik lig heerlijk in de strandstoel te bakken.  :P
Juist.

Powered by EzPortal