Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312558 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Sven

Citaat van: Sven op vr 19 apr 2013 - 19:20
Het zal me niets verbazen als GFS later vanavond weer warm is :)

GFS weer gewoon temperaturen rond normaal op de LT zoals verwacht.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Hoezo lente, vanmorgen ontwaken met 22cm sneeuw in de tuin. Lokaal hier in Wallis 20 tot 50cm en er ligt sneeuw tot in het dal alwaar het de afgelopen dagen 25 tot 28 graden warm was. BTW; lawinegevaar op één na hoogste niveau 4 (rood) en de nodige problemen in het verkeer door de sneeuwval. Act sterke sneeuwval en 0 °C




Sven

Citaat van: Johann op za 20 apr 2013 - 07:41
Hoezo lente, vanmorgen ontwaken met 22cm sneeuw in de tuin. Lokaal hier in Wallis 20 tot 50cm en er ligt sneeuw tot in het dal alwaar het de afgelopen dagen 25 tot 28 graden warm was. BTW; lawinegevaar op één na hoogste niveau 4 (rood) en de nodige problemen in het verkeer door de sneeuwval. Act sterke sneeuwval en 0 °C

Ben ik blij dat ik daar niet zit, sneeuw zou ik in dit jaargetijde toch echt niet meer willen zien.

CiteerVoorzichtig herstel maar we zijn er nog lang niet (nee, ik praat niet over de economie :P) -----> zeewatertemperatuur.
Jammer dat de pluim er nog niet zo fantastisch uitziet. De komende dagen ook niet echt warm. Als de zon er dan maar bij is, dan is het meteen lekker! 8)

Het is niet veel, maar ben al blij te zien dat er een stijgende lijn ingezet is, een te koude plas gaat ons verre van goed doen.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Frisse nacht gehad. Temperaturen lokaal toch ruimschoots onder nul. Niet geheel verwonderlijk in de huidige luchtsoort icm opklaringen.

Komende dagen langzame opwarming met woensdag en donderdag landinwaarts weer rond of >15 graden.
Opvallend is dat de 00Z oper van EC ons nog een dag extra laat vertoeven in de warme lucht met dan zelfs lokaal een warme buiige dag (>20 graden). Dat was gisteren (12Z run) niet voorzien.
Ik krijg echter sterk het vermoeden dat dat niet ondersteund gaat worden door de rest van het ensemble. Maar dat gaan we straks in de nieuwe pluimen zien.
Ook GFS laat de koude luchtmassa op vrijdag ongenadig hard de Benelux binnen denderen. Die afkoeling zit er dus nog steeds in. 'Onze' Azoor ligt tegen die tijd simpelweg compleet verkeerd.

Btw, wat een bak sneeuw daar bij jou Johann  :o.

Sven

Ik vraag me eigenlijk of mensen uberhaupt naar enige weerkaart kijken, of ze alleen uitgaan van de pluim? Zomaar nieuwschierigheid.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Citaat van: Sven op za 20 apr 2013 - 10:42
Ik vraag me eigenlijk of mensen uberhaupt naar enige weerkaart kijken, of ze alleen uitgaan van de pluim? Zomaar nieuwschierigheid.

Ik vroeg me juist af of mensen überhaupt wel naar de ensembles kijken of juist alleen maar afgaan op de GFS output ((DMO materiaal) welke 4 maal per dag verschijnt en ons minstens 2 maal per dag probeert op een dwaalspoor te zetten.  :D

Sven

Citaat van: Johann op za 20 apr 2013 - 10:51
Ik vroeg me juist af of mensen überhaupt wel naar de ensembles kijken of juist alleen maar afgaan op de GFS output ((DMO materiaal) welke 4 maal per dag verschijnt en ons minstens 2 maal per dag probeert op een dwaalspoor te zetten.  :D

Ik ga uit van GFS en EC, pluim en kaarten. Maar goed, we kijken wel welk model het bij het juiste eind gaat krijgen vanaf 28e April :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Sven op za 20 apr 2013 - 10:42
Ik vraag me eigenlijk of mensen uberhaupt naar enige weerkaart kijken, of ze alleen uitgaan van de pluim? Zomaar nieuwschierigheid.

Natuurlijk wel. Combinatie van beide is ideaal.
Een paar losse kaarten uit een operationele run (van welk model ook) is totaal niet van meerwaarde zeker niet als deze niet gesteund wordt door de rest van het ensemble.
Een gezonde mix van EPS data en weerkaarten is het meest gezonde. Onderschat de waarde van EPS data overigens niet. Je kunt daar veel meer informatie uit halen dan uit die enkele oper.

Sven

Citaat van: Marsel op za 20 apr 2013 - 10:57
Natuurlijk wel. Combinatie van beide is ideaal.
Een paar losse kaarten uit een operationele run (van welk model ook) is totaal niet van meerwaarde zeker niet als deze niet gesteund wordt door de rest van het ensemble.
Een gezonde mix van EPS data en weerkaarten is het meest gezonde. Onderschat de waarde van EPS data overigens niet. Je kunt daar veel meer informatie uithalen dan uit die enkele oper.

Okeey, bedankt voor de toelichting. Nu eens kijken met wat voor spannends EC komt in de pluim.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Sven op za 20 apr 2013 - 11:01
Okeey, bedankt voor de toelichting. Nu eens kijken met wat voor spannends EC komt in de pluim.

Zoals verwacht. Oper voor vrijdag hoog bovenin het ensemble. Gesteund door een duidelijke minderheid van de leden. Spreiding is erg groot op die dag.
Daarna koel lenteweer. Waarna we weer langzaam maar zeker uit het diepe dal zullen moeten opkruipen.

Johann

Citaat van: Marsel op za 20 apr 2013 - 11:12
Zoals verwacht. Oper voor vrijdag hoog bovenin het ensemble. Gesteund door een duidelijke minderheid van de leden. Spreiding is erg groot op die dag.
Daarna koel lenteweer. Waarna we weer langzaam maar zeker uit het diepe dal zullen moeten opkruipen.

Inderdaad en daarmee in lijn met hetgeen we de voorgaande dagen ook al zagen gebeuren.
Past overigens helemaal in het beeld van hetgeen we (bijna) de hele winter al om de oren hebben gekregen. 

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op za 20 apr 2013 - 11:12
Zoals verwacht. Oper voor vrijdag hoog bovenin het ensemble. Gesteund door een duidelijke minderheid van de leden. Spreiding is erg groot op die dag.
Daarna koel lenteweer. Waarna we weer langzaam maar zeker uit het diepe dal zullen moeten opkruipen.

Pluim toch weer wat verbeterd tov de vorige heb ik zo'n idee. Hopen dat het nog wat bijtrekt de komende dagen :P

Citaat van: Johann op za 20 apr 2013 - 00:37
Tip: Zwitserland -Wallis, heerlijk (berg)klimaat. Warme droge zomers, koude sneeuwrijke winters  ;)

Ook veel onweer ondanks de droge zomers daar? :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Citaat van: Weerfreak op za 20 apr 2013 - 11:53
Ook veel onweer ondanks de droge zomers daar? :P

Nee helaas, onweer komt in dit deel van de Alpen weinig voor. (Wallis ligt meest inner-alpin, dus "beschut" door de omliggende hoge bergen)

4seasons

Er wordt vaak over de verwachting van de temperaturen (pluim) bericht.


Maar hoe zit het met de wind?
Wanneer komen we weer eens in een periode zonder zoveel wind ?


Kijk maar bij het sportstrand van Scheveningen (kan je zien hoeveel wind er aan de kust staat door de golfslag)
Voor de surfers wel prettig, maar ik zou graag eens in de tuin willen werken en ook kunnen fietsen zonder zoveel wind- c.q. windvlagen.
www.scheveningenlive.nl/sportstrand-webcam/



Johann

Citaat van: 4seasons op za 20 apr 2013 - 13:27
Er wordt vaak over de verwachting van de temperaturen (pluim) bericht.
Maar hoe zit het met de wind?
Wanneer komen we weer eens in een periode zonder zoveel wind ?

Tja, dat ziet er niet echt veelbelovend uit helaas

Sven

Wordt tijd voor skew-T diagrammetjes!

Even wat lekkermakkerij, zodat het optimisme aanwezig blijft :)

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

dondertje127

Johann, ben je daar gaan wonen of is het een erg lange vakantie? Lees je vaker en volg je her en der al een poosje vandaar ik het me afvroeg.

Edit: Aan je laatste post te zien woon je er

Bacci

Citaat van: Johann op za 20 apr 2013 - 07:41
Hoezo lente, vanmorgen ontwaken met 22cm sneeuw in de tuin. Lokaal hier in Wallis 20 tot 50cm en er ligt sneeuw tot in het dal alwaar het de afgelopen dagen 25 tot 28 graden warm was. BTW; lawinegevaar op één na hoogste niveau 4 (rood) en de nodige problemen in het verkeer door de sneeuwval. Act sterke sneeuwval en 0 °C

Droom droom droom  ::) ::) ::) ::)

Terug naar nederland, eindelijk weer eens volop zon en lekker frisjes, geniet ervan want morgen is het alweer bewolkt :(

gilleeesss

Na volgende week weer eens tegen de 20°C te zitten, vanaf vrijdag weer gewoon koude temps met rond 10 - 15°C.. van mij mag het nu toch wel hele tijd tegen de 20°C te komen zitten. Ookal is 15 met zonnetje en niet veel wind ook al ideaal. Maar geen 10°C en bewolkt aub :(

Johann

Citaat van: dondertje127 op za 20 apr 2013 - 14:30
Johann, ben je daar gaan wonen of is het een erg lange vakantie? Lees je vaker en volg je her en der al een poosje vandaar ik het me afvroeg.
Edit: Aan je laatste post te zien woon je er

Klopt helemaal, sind 1999 het Apeldoornse voor het Walliser leven verruild !  :)

Powered by EzPortal