Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312576 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

matthijs1994

Ook in Zwolle neemt de wind nu eindelijk weer af. Gelukkig geen schade aan overgehouden. Alles staat nog mooi overeind.

Weerfreak 1337

De nieuwe GFS oper is zomers te noemen :)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss

Blijft toch voor een 22-24 graden gaan ;) mooi :D Ook vrijdag lijkt een dikke 20 te worden ;) (pluim en EC afwachten?)

jornonweer

Citaat van: gilleeesss op do 18 apr 2013 - 19:38
Blijft toch voor een 22-24 graden gaan ;) mooi :D Ook vrijdag lijkt een dikke 20 te worden ;) (pluim en EC afwachten?)

jup & lt ook niet slecht
Danger is real, fear is a choice.

Sven

Ik reken me nog niet rijk, contineu komt GFS met heerlijke runs gevolgd door een middelmatige EC.
Dat het mooi oogt is zeker :) benieuwd of EC later vanavond ook de smaak te pakken krijgt!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weerfreak 1337

Citaat van: Sven op do 18 apr 2013 - 20:09
Ik reken me nog niet rijk, contineu komt GFS met heerlijke runs gevolgd door een middelmatige EC.
Dat het mooi oogt is zeker :) benieuwd of EC later vanavond ook de smaak te pakken krijgt!

Inderdaad, het is nog verre van zeker.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Arend

Toch maar EC kijken, de 12z van GFS ziet er niet uit.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

gilleeesss

Citaat van: Arend op do 18 apr 2013 - 20:32
Toch maar EC kijken, de 12z van GFS ziet er niet uit.

het is maar wat je 'niet goed' noemt ;) ik vind woensdag tot vrijdag bij wetterzentrale zeker meer dan goed, al meerdere runs, ook deze ;)

Weatherman

Gelukkig staat er vandaag wat minder wind dan gisteren, want dat was een drama erin moeten fietsen en werken.
Want ik werk op een dierenopvancentrum en loop meeste van de tijd honden uit te laten, en we hebben ook open vlakte. Dus dat was kassa met een weiland van zand.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Ook in de recente run van het Amerikaans weermodel volgende week op en top lentetemperaturen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel blijft aan de voorzichtige kant ten opzichte van het Amerikaans weermodel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 19 apr 2013 - 09:15
Het Europees weermodel blijft aan de voorzichtige kant ten opzichte van het Amerikaans weermodel

Ik zie weinig verschil wanneer ik de div. ensembles van de twee modellen naast elkaar leg. (EC overigens nog van gsiteravond)
Daarbij moeten we ook nog de kanttekening maken dat vooral op hoogte de operationele uitdraai van het GFS sinds gisteren hoog in de bandbreedte van de ensembles vertoeft en dus een warme oplossing vertegenwoordigt die niet door de ensembles wordt ondersteund.

Daarmee is de kans groot dat we na een voorzichtige thermische opleving naar een weertype evolueren met temperaturen die onder het langjarig gemiddelde gaan uitkomen.



Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 19 apr 2013 - 09:15
Het Europees weermodel blijft aan de voorzichtige kant ten opzichte van het Amerikaans weermodel

Ja Jan, inderdaad weer opwarmende trend waarneembaar richting woensdag en donderdag. Weer even twee dagen tussen de 15 en 20 graden, zodat we weer even kunnen merken dat het lente hoort te zijn.
Opvallend is dat zowel EC als GFS wederom zinspelen op een maar kortdurend warm intermezzo. Dat hebben we deze maand eigenlijk contant gezien.
Na donderdag dan weer snel zakkende temperaturen naar 10-15 graden onder regime van een compleet verkeerd liggende Azoor (welke een positie kiest west van de UK). Daar lijkt inmiddels geen ontkomen meer aan...

Toegegeven, het allemaal nog wat ver weg en details zullen bepalen hoe koel het wordt, maar de zojuist beschreven setting zit er toch al geruime tijd in  >:( en lijkt ook geruime tijd stand te zullen houden....

Naja, laten we de momentjes pakken die we kunnen pakken en daar dan maximaal van genieten.

EDIT: Johann was me net voor zie ik.

Johann

Citaat van: Marsel op vr 19 apr 2013 - 10:30
Ja Jan, inderdaad weer opwarmende trend waarneembaar richting woensdag en donderdag. Weer even twee dagen tussen de 15 en 20 graden, zodat we weer even kunnen merken dat het lente hoort te zijn.
Opvallend is dat zowel EC als GFS wederom zinspelen op een maar kortdurend warm intermezzo. Dat hebben we deze maand eigenlijk contant gezien.
Na donderdag dan weer snel zakkende temperaturen naar 10-15 graden onder regime van een compleet verkeerd liggende Azoor (welke een positie kiest west van de UK). Daar lijkt inmiddels geen ontkomen meer aan...
Toegegeven, het allemaal nog wat ver weg en details zullen bepalen hoe koel het wordt, maar de zojuist beschreven setting zit er toch al geruime tijd in  >:( en lijkt ook geruime tijd stand te zullen houden....

Inderdaad Marsel, deze trend (setting) zit al enige tijd in de modellen "verstopt" en daar doet ook de korte thermische opleving (die door de GFS OPER nogal behoorlijk werd en wordt opgewaardeerd) niets aan af. Sowieso verwacht ik op de wat langere termijn weinig goeds mbt tot zomerse dan wel lenteachtige toestanden. We zien steeds weer die neiging naar een meridionaal patroon waarbij de Atlantische hoogtetrog op een voor ons ongunstige positie afsnoert. West Europa komt meer en meer onder invloed van maritiem polaire lucht Warmere lucht aan de voorzijde van de trog (WLA) zien we dan vooral boven het oosten van Europa naar het noorden toe uitstromen. 

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op vr 19 apr 2013 - 10:30


Naja, laten we de momentjes pakken die we kunnen pakken en daar dan maximaal van genieten.



Daarom pak ik ook de momenten eruit ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Johann op vr 19 apr 2013 - 10:42
knip**Inderdaad, deze trend (setting) zit al enige tijd in de modellen "verstopt" en daar doet ook de korte thermische opleving (die door de GFS OPER nogal behoorlijk werd en wordt opgewaardeerd, niets aan af. **knip

Helemaal mee eens. Het meest ongunstige patroon voor warmte in deze tijd van het jaar ligt onontkoombaar vast in de ensembles.
Probleem met zo'n verkeerd liggende Azoor met aan de oostflank dus die zuidwaarts afzakkende kou is dat deze nogal eens redelijk honkvast kan zijn. Dan zit je dus zo weer met tenminste een week met te lage temperaturen.

Enige oplossing in deze situatie is het verplaatsen van het hoog op de oceaan.

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 19 apr 2013 - 10:46
Daarom pak ik ook de momenten eruit ;)

Tja, zoiets doen wij hier ook. De afgelopen dagen elke  dag volop zon en steeds temperaturen (Tx) van 24 tot 28 graden en zelfs hier op 1020m 20-23,5 graden in de weerhut. Puur zomers dus.

Maar helaas: vandaag op koufront bewolkt en in de wolken (nevel). Vanavond en vannacht sneeuw tot onder de 1000 meter. Kan de verwarming van de regenmeter dus weer aanzetten, MOS berekent voor hier 8 tot 10 cm sneeuw. Hogerop gaat er lokaal meer dan een halve meter vallen. Van de zomer dus weer terug in de winter  :(

Foto vanuit tuin paar dagen geleden met blik op de Aletsch, morgen alles weer gewoon wit ...

Dennis

noordstroming gaat lente weer kouder maken

pluim EC 19/4/13


Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 19 apr 2013 - 10:46
Daarom pak ik ook de momenten eruit ;)

Dat houdt de moed er in, en dat hebben we hard nodig in dit voorjaar.

@Johann. Die omslagen kunnen bij jou bijzonder extreme vormen aannemen. Dat is en blijft toch wel wat pijnlijk in deze tijd van het jaar natuurlijk ;).
Ik blijf erbij dat de Alpen een van de meest intrigerende klimaten hebben binnen Europa.
Ik mag er vooral tijdens de zomer graag vertoeven. Vooral aan zuidkant van de hoofdkam over het algemeen heel aardig en meest warm zomerweer. Regelmatig onderbroken door (zware) onweersbuien. De ene dag ruim 30 en de volgende dag maar 10-15 graden met sneeuw op hoger gelegen delen...het kan allemaal.
Dan is dat Nederlandse klimaat toch een mak lammetje he ;).

Johann

Citaat van: Marsel op vr 19 apr 2013 - 11:10
Dat houdt de moed er in, en dat hebben we hard nodig in dit voorjaar.

@Johann. Die omslagen kunnen bij jou bijzonder extreme vormen aannemen. Dat is en blijft toch wel wat pijnlijk in deze tijd van het jaar natuurlijk ;).
Ik blijf erbij dat de Alpen een van de meest intrigerende klimaten hebben binnen Europa.
Ik mag er vooral tijdens de zomer graag vertoeven. Vooral aan zuidkant van de hoofdkam over het algemeen heel aardig en meest warm zomerweer. Regelmatig onderbroken door (zware) onweersbuien. De ene dag ruim 30 en de volgende dag maar 10-15 met sneeuw op hoger gelegen delen...het kan allemaal.
Dan is dat Nederlandse klimaat toch een mak lammetje he ;).

Het bergklimaat met zijn extremen is idd een hoofdstuk apart. Eigenlijk heeft elk "dal / berg" zijn eigen microklimaat en wil je eens lekker met je verwachtingen de "mist" ingaan dan lukt dat hier zeker.  ;D

Overigens heeft  het inner-alpine Wallis een zeer droog,  zonnig en warm klimaat. Het max. aantal zonne-uren wordt bv gehaald in de bergen rondom de Matterhorn (2543,3 uur per jaar !). Onweer hebben daarentegen maar heel weinig. Anders ziet het er onweer technisch aan de noordkant (Berner Oberland) en ook zuidkant (Lugano) uit. Daar vaak zware onweerscomplexen die vooral in de zomer voor hevig noodweer kunnen zorgen. Sneeuw tot  circa 1000 meter kan er hier elke maand in het jaar vallen, in juli en augustus echter alleen hogerop (boven de 1500 meter).

De verwachte sneeuw kan me na de lange en koude winter overigens gestolen worden. Doe mij nu maar lekker warm en vooral zonnig weer !

Powered by EzPortal