Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312541 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Pascal Soomers

Op het moment nog heerlijk buiten zitten hier in het zuiden van Limburg!
De lenteliefhebbers mogen hier dus echt niet klagen ;-).

When a supercell arrives, you must be prepared.

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

dondertje127

Hè getver, wat een slechte pluim zeg op die piek van 20 graden na  :-\
Hoop toch niet dat deze pluim uitkomt. Gelukkig denken ze er bij weer.nl anders over, tussen 14 en 19 graden voor 2 weken vooruit met een piek naar beneden op aanstaande vrijdag.

Ik vind het vandaag touwens aangenaam, dat wat ik over zondag niet geheel kan zeggen met die wind van toen. Heerlijk eerste voorzomerdagje :)

Sven

Citaat van: dondertje127 op wo 17 apr 2013 - 23:15
Hè getver, wat een slechte pluim zeg op die piek van 20 graden na  :-\
Hoop toch niet dat deze pluim uitkomt. Gelukkig denken ze er bij weer.nl anders over, tussen 14 en 19 graden voor 2 weken vooruit met een piek naar beneden op aanstaande vrijdag.

Ik vind het vandaag touwens aangenaam, dat wat ik over zondag niet geheel kan zeggen met die wind van toen. Heerlijk eerste voorzomerdagje :)

Ik ben ook niet gecharmeerd van deze pluim. Maar goed dat is de eerste sinds een paar dagen die echt tegenvalt. Zal waarschijnlijk wel bijtrekken. GFS ook namelijk wel goed.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

hoffies

Inderdaad, een zeer koude pluim? Krijgen we nou van weekend nachtvorst?
Twitter: @hoffnar2911

Weerfreak 1337

Gemiddelde op langere termijn rond of net onder het langjarig gemiddelde.
Kansen op (15 tot)20 graden iets afgenomen. Niet getreurd, het kan zo maar ineens veranderen. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127


enrico1972

Afgelopen avond en nacht gewerkt in Scheveningen. We begonnen met een heerlijk ruim 17 graden waarbij ik het gevoel had dat ik op een
zwoele zomeravond op het strand aan de Spaanse zuidkust was zo lekker voelde het.
Echter vanaf ongeveer 03:00 uur kwam de wind sterk opzetten en was een extra jas wel nodig en nu ga ik zo lekker slapen en vanavond weer werken van 20:00 - 06:00 uur.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

Jan van Ooijen

Het is nog wel op lange termijn, maar dat neemt niet weg dat we er niet naar kunnen kijken. Het Amerikaans weermodel GFS geeft voor volgende week dinsdag en woensdag weer 20+ graden aan. Kijken of het Europees weermodel dadelijk mee wil gaan met die temperaturen. Zoals vele weten zullen de temperaturen van het Europees weermodel stukken lager uit gaan pakken dan dat het in werkelijkheid gaat worden.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Roland

Koude pluim gelukkig nog LT. Midden/eind volgende week heerlijk lenteweer en hopelijk voor het begin van de meivakantie betere pluimen de komende dagen.

Weatherman

Ik ben die wind onderhand wel beu, stuk minder mag van mij ook wel.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

just0408

Belachelijk zwoel inderdaad vanacht. Ik wist niet wat ik zag toen ik rond 2.00 uur maar de temperatuur keek.
Ik ging er zonde twijfel vanuit dat het een error was .. maar het bleek toch de realiteit te zijn. :)
Ik ben ook niet van steen.

arjanbruggink

Wat een heerlijk weertje gister. Tot in de avond heerlijk warm. En wat ook mooi te zien is, is dat er nèt geen puntje is gescoord m.b.t. het warmtegetal. Maastricht zat er heel vlakbij, gemiddelde temp. van gister was daar precies 18.0 gr.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Citaat van: Weatherman op do 18 apr 2013 - 09:59
Ik ben die wind onderhand wel beu, stuk minder mag van mij ook wel.

Stuk minder is inderdaad wel fijn.
Hij begint hier nu toch wel significant hard door te blazen. Alles klappert en giert om het huis heen. Hetzelfde geluid als een herfststorm. Wat vooral opvalt is de vlagerigeheid.
Als de bomen nu in blad hadden gestaan....dan hadden we flink wat schade gehad lijkt me.

Overigens niet geheel vreemd hoor dat vlagerige karakter.
De grenslaag is droog en goed gemengd en vanzelfsprekend onstabiel van opbouw hetgeen de uitwisseling van horizontale impuls met hoger gelegen luchtlagen vergemakkelijkt.
Als je in de onderstaande progtemp voor vanmiddag (12Z) naar het windregime van EHRD (Rotterdam) kijkt worden al snel de grote windsnelheden (rond 40kts op 2000ft bijvoorbeeld) op geringe hoogte zichtbaar. Tussen nu en 1700u vanmiddag dan ook de maximale uitschieters (rond of iets boven 40kts). Daarna langzaam afnemend.
Waarschuwingen zijn dan ook terecht.

Tyshane

Citaat van: arjanbruggink op do 18 apr 2013 - 10:16
Wat een heerlijk weertje gister. Tot in de avond heerlijk warm. En wat ook mooi te zien is, is dat er nèt geen puntje is gescoord m.b.t. het warmtegetal. Maastricht zat er heel vlakbij, gemiddelde temp. van gister was daar precies 18.0 gr.

Zeker lekker weertje, echt dat zomerse gevoel weer even, fijn hoor! Maar wel gek dat het zelfs in de nacht nog warm was, ook even wennen met kleding, dekbedden, dat soort dingen. Maar goed het was genieten en denk dat menig bbq is aangestoken! :)

Tyshane

Citaat van: Weatherman op do 18 apr 2013 - 09:59
Ik ben die wind onderhand wel beu, stuk minder mag van mij ook wel.

NU al beu? ;) Tis nog maar net begonnen! Maar idd wel jammer ja, had zonder die wind heerlijk lenteweer geweest. :)

Jan van Ooijen

Ook in de nieuwe run weer op en top lente volgens het Amerikaans weermodel GFS. Zelfs zomerse temperaturen van 25 graden! Straks even kijken waar het Europees weermodel mee aan komt zetten.




Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op do 18 apr 2013 - 12:27
Ook in de nieuwe run weer op en top lente volgens het Amerikaans weermodel GFS. Zelfs zomerse temperaturen van 25 graden! Straks even kijken waar het Europees weermodel mee aan zetten.

Fingers crossed Jan. 00z EPS van EC laat een ander beeld zien. Wel opwarmend richting woensdag maar lang niet zo agressief als GFS dat doet. Maar goed even afwachten. Ik teken voor het amerikaanse scenario in ieder geval  ;D.

Overigens hier te R'dam nu zware windstoten al enige tijd. Zelfs tot de 45kt zojuist...

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op do 18 apr 2013 - 12:44
Fingers crossed Jan. 00z EPS van EC laat een ander beeld zien. Wel opwarmend richting woensdag maar lang niet zo agressief als GFS dat doet. Maar goed even afwachten. Ik teken voor het amerikaanse scenario in ieder geval  ;D.



Als ik de kaarten vergelijk met afgelopen weekend (GFS/EC) dan kwam GFS er beter bij in de buurt dan ECMWF. Telkens laat het Europees weermodel te lage temperaturen zien. Maar goed, kijken wat het Europees weermodel vanavond laat zien
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

just0408

Die wind die er staat is een absolute ramp. Ik heb net een aantal kilometers vet tegen de wind in moeten fietsen. Dat is echt horror.
Ik heb toch wel zo'n verschrikkelijke hekel aan harde wind. Echt niet normaal. Wat heb ik daar een hekel aan.
Ik ben ook niet van steen.

Powered by EzPortal