Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312472 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Jeroen15

Zeker mooie voorspelling, hopelijk komt het uit. Ik zie uit naar het warmer weer!

Weerfreak 1337

Citaat van: Ramon Oost op zo 07 apr 2013 - 18:51
GFS komt nu met een prachtige drukverdeling voor volgend weekend, een beetje Spaanse pluim achtig. Vanuit Noord Afrika en Spanje wordt er (flink) warme lucht naar onze omgeving getransporteerd. De temperatuur kan daarom flink oplopen, naar waardes tussen de 20 en 23 graden. (zie afbeeldingen hieronder). Kijken of ECMWF hier vanavond in meegaat.



Haha, het gaat ook van het ene uiterste naar het andere uiterste :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ramon Oost

Ook ECMWF komt met 20 graden volgende week zondag, wel een andere drukverdeling dan bij GFS te zien is. Komende week zal er dus meer duidelijkheid komen.


frankaloe

en  die temperaturen..is dat in combi met regen??
of is de regen ook weer van de kaarten?
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Ramon Oost

Citaat van: frankaloe op zo 07 apr 2013 - 21:28
en  die temperaturen..is dat in combi met regen??
of is de regen ook weer van de kaarten?

Zowel EC als GFS laten het droog blijven volgende week zondag maar het is nog een week dus het zal allemaal nog wel wat gaan veranderen wat temperatuur en neerslag betreft.

Dennis

YESSSSSSSSSSSSSSS Spanish PLUME  ;D

Ramon Oost

Citaat van: Dennis op zo 07 apr 2013 - 21:51
YESSSSSSSSSSSSSSS Spanish PLUME  ;D

Ehh Dennis...

Een Spaanse pluim is tropische onstabiele lucht die vanuit Spanje naar onze omgeving wordt getransporteerd. Zo'n Spaanse pluim zorgt dan in de Zomer ook voor de hoogst mogelijke temperaturen die in Nederland mogelijk zijn. Zoals ik al schreef is die lucht onstabiel van opbouw en kan zo'n situatie uiteindelijk voor zware regen en onweersbuien zorgen. Bij mijn stukje over de recente uitdraai van het GFS model schreef ik dat de drukverdeling Spaanse pluim achtig is, dus er is geen sprake van. ;)

Weatherman

Citaat van: Weerfreak op zo 07 apr 2013 - 20:39
Haha, het gaat ook van het ene uiterste naar het andere uiterste :P
Van de winterjas gelijk naar de korte broek  :P
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Ramon Oost

Nieuwe pluim, volgende week zondag en eventueel maandag een thermische uitschieter?


Weatherboy

Op zondag na, gewoon slechte pluim. Fris, zonvloed, veel wind. Kortom herfst! Laat het weer als vandaag maar doorlopen nog een aantal weken.

Sven

Citaat van: Ramon Oost op zo 07 apr 2013 - 22:07
Ehh Dennis...

Een Spaanse pluim is tropische onstabiele lucht die vanuit Spanje naar onze omgeving wordt getransporteerd. Zo'n Spaanse pluim zorgt dan in de Zomer ook voor de hoogst mogelijke temperaturen die in Nederland mogelijk zijn. Zoals ik al schreef is die lucht onstabiel van opbouw en kan zo'n situatie uiteindelijk voor zware regen en onweersbuien zorgen. Bij mijn stukje over de recente uitdraai van het GFS model schreef ik dat de drukverdeling Spaanse pluim achtig is, dus er is geen sprake van. ;)

Haha die zit duidelijk nog in z'n winterdip.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

just0408

De eerste 20 graden is in zicht. Mooi zo!  :)
Ik ben ook niet van steen.

NewWeatherfan

zonvloed dan denk hey lekker veel zon

zond(e)vloed dan denk ik help ik ga mijn ark bouwen

maar dat we de nachtvorst kwijt zijn ben ik erg blij om, kan ik eindelijk de buitenkant van mijn nw huis gaan aanpakken!!!!

Ramon Oost

Ook ECMWF komt ook met 20 graden maar dan op woensdag. Het verschilt per run nog veel dus straks maar even de pluim kijken.


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie

Ik ben al gauw tevreden na deze lange winter, eindelijk weer lekker paardrijden!

Jan van Ooijen

Totaal nog geen waarde aan gaan hechten, maar kan het niet laten om te plaatsen. Laatste week zomerse temperaturen in de lente? Leuk om te volgen...

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Mooi die waarschijnlijke thermische up voor komend weekend. Als dat toch eens uit zou komen. Daarna weer iets minder, maar nog altijd in de dubbele cijfers en dat is na deze lange winter sowieso een verademing.

Johann

Mooi te zien ook op het onderstaande ECMWF diagram T850hPa (1500m) hoe ook wat hogerop in de atmosfeer markant warmere lucht binnen gaat stromen. Op T2m zal dit goed zijn voor 20-22 graden. Met "föhn" effecten in het zuidelijke heuvelland zijn lokaal ook nog hogere waarden haalbaar.   8)


Jan van Ooijen

Nieuwe run GFS gaat voor 22 graden aanstaande zondag, kijken wat de pluim doet



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal