Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312598 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Sven

Citaat van: Johann op zo 07 apr 2013 - 11:00
Tja, zal slechts van korte duur zijn. Gevalletje WLA (zuidelijke stroming) aan de voorzijde van een zeer actieve depressie (955 hPa) die ten zuidwesten van Ierland op de weerkaarten verschijnt en vervolgens door dendert in oostelijke richting en onbestendig en koel lenteweer zal gaan inluiden.  Wat een schril contrast overigens met hetgeen ons de operationele uitdraai van het ECMWF gisteren nog voorschotelde (noordoost regime oiv Scandinavisch hoog)

In principe maakt het dus niets uit, of we nou onder invloed komen van die depressie of we in dit patroon blijven hangen. Het is beide koud-lente weer?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Citaat van: Sven op zo 07 apr 2013 - 11:12
In principe maakt het dus niets uit, of we nou onder invloed komen van die depressie of we in dit patroon blijven hangen. Het is beide koud-lente weer?

Koud zou ik het (afgezien van de eerste dagen) niet willen noemen.  Ook de GFS ensembles laten rond de 14e de tijdelijke thermische opleving aan de voorzijde van de depressie mooi zien. Verder is het allemaal maar zeer matig en doorspekt met de nodige onzekerheid wat de lente 2013 ons voorschotelt. 

JPP78

Volgens mij gaan we aardig richting normaal april weer of heb ik het mis, gemiddelde dagtemps rond de 11 graden begin en 15 graden eind van de maand. dus waar hebben we het over? Ik lees allemaal berichten dat alles een maand later is dan normaal, maar men bedoeld de laatste jaren. Toen was het extreem vroeg en daarom lijkt het zo laat. Maar goed dat is hoe ik het zie.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Sven

Citaat van: Johann op zo 07 apr 2013 - 11:24
Koud zou ik het (afgezien van de eerste dagen) niet willen noemen.  Ook de GFS ensembles laten rond de 14e de tijdelijke thermische opleving aan de voorzijde van de depressie mooi zien. Verder is het allemaal maar zeer matig en doorspekt met de nodige onzekerheid wat de lente 2013 ons voorschotelt.

Ow, ik zie de 850hPa niet onder de 2 graden duiken, zou inhouden 14-16 graden. Ook laat GFS het laag op de LT doorschuiven ri Groenland, waarnaar er zich hier weer hoge druk opbouwd afkomstig uit de golf van biskaje.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

wesleylollol

Citaat van: Sven op zo 07 apr 2013 - 11:56
Ook laat GFS het laag op de LT doorschuiven ri Groenland, waarnaar er zich hier weer hoge druk opbouwd afkomstig uit de golf van biskaje.
is dat positief of negatief

Sven

Citaat van: wesleylollol op zo 07 apr 2013 - 12:05
is dat positief of negatief

Positief, dat betekend aanvoer warme lucht en ook droog weer. Depressies worden immers weggedrukt door het hoog :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

DSDLimburg

In heel Nederland schijnt heerlijk het zonnetje momenteel 8)
seizoen 2018/2019

JPP78

Lachen, dit plaatste jan op 12 februari al. (openings post) leuk om het er even opnieuw bij te pakken en door te lezen.

hier breek de zon hier nu eindelijk ook door. Die koude bak met water hier voor ons huis is met een westelijk windje niet echt fijn.

fijne dag.
Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 13:00
Dag winter, welkom lente

Zachtjes aan gaan we de winter verlaten. Het was een mooie winter met van alles wat. Schaatsen, sneeuw, ijzel en zelfs onweer.... Wat wil een mens nog meer? Lente misschien? Volgens een poll op RTL 4 is 88% van de Nederlanders klaar met de winter echter vele van ons forum zouden het liefst willen dat de winter een maandje of zes aanblijft.

De door Meteo-service geraadpleegde weermodellen laten voor de komende lentemaanden weinig bijzonders zien. Zowel op het vlak van temperatuur als op de interpretatie van de neerslaghoeveelheden zien we weinig schokkende zaken. De seizoensmodellen gaan dus uit van normale temperaturen en neerslaghoeveelheden. Echter laat IRI (The International Research Institute for Climate and Society) een andere verwachting zien voor de maanden maart, april en mei. De verwachting is dat de maanden maart, april en mei warmer gaan verlopen dan normaal, de kans daarop is nu 60%.



Ook WSI (Weather Services International) heeft al een lenteverwachting, de verwachting ziet u hieronder.

Prognoses maart:
Scandinavische landen - kouder dan normaal
Verenigd Koninkrijk - warmer dan normaal
Noordelijke deel van centraal Europa - warmer dan normaal
Zuid-Europa - warmer dan normaal

Prognoses april:
Scandinavische landen - warmer dan normaal
Verenigd Koninkrijk - iets kouder dan normaal
Noordelijke deel van centraal Europa - warmer dan normaal
Zuid-Europa - warmer dan normaal

Prognoses mei:
Scandinavische landen - warmer dan normaal
Verenigd Koninkrijk - warmer dan normaal
Noordelijke deel van centraal Europa - warmer dan normaal
Zuid-Europa - iets kouder dan normaal
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

4seasons


Sven

Citaat van: JPP78 op zo 07 apr 2013 - 12:49
Lachen, dit plaatste jan op 12 februari al. (openings post) leuk om het er even opnieuw bij te pakken en door te lezen.

hier breek de zon hier nu eindelijk ook door. Die koude bak met water hier voor ons huis is met een westelijk windje niet echt fijn.

fijne dag.

Daarom nooit uitgaan van die mooie plaatjes, doe ik allang niet meer.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

matroesjka-world

Citaat van: JPP78 op zo 07 apr 2013 - 12:49
Lachen, dit plaatste jan op 12 februari al. (openings post) leuk om het er even opnieuw bij te pakken en door te lezen.

hier breek de zon hier nu eindelijk ook door. Die koude bak met water hier voor ons huis is met een westelijk windje niet echt fijn.

fijne dag.


Wat wil je met Jan zijn stukje van 12 februari zeggen dan? Klopt toch niks van? of heb ik het nu verkeerd?
Ik vond maart juist veel kouder dan normaal.
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

JPP78

Citaat van: matroesjka-world op zo 07 apr 2013 - 15:30

Wat wil je met Jan zijn stukje van 12 februari zeggen dan? Klopt toch niks van? of heb ik het nu verkeerd?
Ik vond maart juist veel kouder dan normaal.

gewoon dat er niets van klopt en dat er veel vooruit gekeken wordt, maar dat het gewoon geluk is wanneer het een keer klopt. maar goed je mag er zelf van vinden wat je wilt. en als je het niet leuk vind ook goed :)
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

matroesjka-world

Citaat van: JPP78 op zo 07 apr 2013 - 16:03
gewoon dat er niets van klopt en dat er veel vooruit gekeken wordt, maar dat het gewoon geluk is wanneer het een keer klopt. maar goed je mag er zelf van vinden wat je wilt. en als je het niet leuk vind ook goed :)

Nee, dan hebben we het over hetzelfde :P
Ik dacht dat ik iets gemist had hahaha, maar inderdaad er wordt veel te veel vooruit gekeken.
Het weer is niet af te lezen in een glazen bol..
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Sven

Citaat van: JPP78 op zo 07 apr 2013 - 16:03
gewoon dat er niets van klopt en dat er veel vooruit gekeken wordt, maar dat het gewoon geluk is wanneer het een keer klopt. maar goed je mag er zelf van vinden wat je wilt. en als je het niet leuk vind ook goed :)

Jullie beiden lezen verkeerd, er staat duidelijk:

De door Meteo-service geraadpleegde weermodellen laten voor de komende lentemaanden weinig bijzonders zien. Zowel op het vlak van temperatuur als op de interpretatie van de neerslaghoeveelheden zien we weinig schokkende zaken.

Het geen verder op in het verhaal staat komt van andere bronnen op het net:

Echter laat IRI (The International Research Institute for Climate and Society) een andere verwachting zien voor de maanden maart, april en mei. De verwachting is dat de maanden maart, april en mei warmer gaan verlopen dan normaal, de kans daarop is nu 60%.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jelte

Citaat van: DSDLimurg op zo 07 apr 2013 - 12:48
In heel Nederland schijnt heerlijk het zonnetje momenteel 8)
Wat een beest van een depressie daar bij Ierland trouwens!

Marcel1976

Misschien ben ik wat eigenwijs/ tegendraads,  maar ik denk nog steeds dat die depressie van volgende week ons niet echt gaat bereiken. Hooguit een neerslagfront halverwege volgende week.  Maar hij kan als moter fungeren om een warme zuid-zuidwestelijke stroming aan te zwengelen, temeer omdat er steeds hogedruk op de kaarten verschijnt op 't europese continent.

Sven

Citaat van: Marcel1976 op zo 07 apr 2013 - 16:48
Misschien ben ik wat eigenwijs/ tegendraads,  maar ik denk nog steeds dat die depressie van volgende week ons niet echt gaat bereiken. Hooguit een neerslagfront halverwege volgende week.  Maar hij kan als moter fungeren om een warme zuid-zuidwestelijke stroming aan te zwengelen, temeer omdat er steeds hogedruk op de kaarten verschijnt op 't europese continent.

Ik zei ook al een soort gelijk iets :P ik zie donderdag/vrijdag alweer een weersverbetering, zonnig met wolken.

Citaat van: Sven op zo 07 apr 2013 - 11:56
Ow, ik zie de 850hPa niet onder de 2 graden duiken, zou inhouden 14-16 graden. Ook laat GFS het laag op de LT doorschuiven ri Groenland, waarnaar er zich hier weer hoge druk opbouwd afkomstig uit de golf van biskaje.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marcel1976

Citaat van: Sven op zo 07 apr 2013 - 17:17
Ik zei ook al een soort gelijk iets :P ik zie donderdag/vrijdag alweer een weersverbetering, zonnig met wolken.

Ja die mening deel ik dus met je....Ik had 't nog niet teruggelezen..   Woensdag/donderdag komt wel dat regenfront, maar daarna zou de stroming dus echt meer zuidelijker gaan worden. De kl*terij is dat er in Frankrijk nog niet echt veel warme lucht voorhanden is,  vandaar de matige temperatuurkaartjes....

Ramon Oost

GFS komt nu met een prachtige drukverdeling voor volgend weekend, een beetje Spaanse pluim achtig. Vanuit Noord Afrika en Spanje wordt er (flink) warme lucht naar onze omgeving getransporteerd. De temperatuur kan daarom flink oplopen, naar waardes tussen de 20 en 23 graden. (zie afbeeldingen hieronder). Kijken of ECMWF hier vanavond in meegaat.




Powered by EzPortal