Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312604 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

studio dewolf

"Pas in de laatste tien dagen van mei krijgen we eindelijk lenteweer. Maar dan wordt het wel meteen zomers met temperaturen tot 25 graden." Dat zeggen de langetermijnvoorspellers van het commerciële Meteo België, nadat enkele dagen geleden ook al een Amerikaans weerstation gezegd had dat de lente in de Benelux pas in mei zou beginnen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.
Wie gisteren een stap buiten moest zetten, probeerde zo snel mogelijk weer binnen te zijn. Daar zorgde die Siberisch koude wind vanuit het noordoosten wel voor. Met in de eerste aprildagen een gemiddelde van 2,9° zit de temperatuur net geen zeven volle graden onder het normale aprilgemiddelde van 9,8°. Helemaal hallucinant wordt het bij een vergelijking met de gemiddelde maximumtemperatuur: normaal 14,2° in april. Momenteel: 7,5°.

Al komt er volgens het KMI begin volgende week lichte beterschap. Niet alleen zou de nachtvorst vanaf maandag voorgoed verleden tijd moeten zijn, stilaan zou ook het kwik overdag boven de 10° uitkomen. "In het centrum van het land verwachten we maxima van 12 tot 16 graden", meent het KMI zelfs. Wordt de paasvakantie dan toch deels gered? Helaas. "Tegelijk lijkt het ook wisselend bewolkt te worden met kans op wat neerslag."

"Pas in de laatste tien dagen van mei mag ronduit lenteweer verwacht worden", stelt langetermijnvoorspeller Philippe Mievis van Meteo België. Tot dan blijft dit land gebukt gaan onder minder koud, maar tegelijk onstabiel weer.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/2654/Extreme-Aarde/article/detail/1608532/2013/04/04/Wachten-op-lenteweer-tot-eind-mei.dhtml

Jan van Ooijen

Citaat van: studio dewolf op do 04 apr 2013 - 13:40
"Pas in de laatste tien dagen van mei krijgen we eindelijk lenteweer.

Ja klopt, had ik al geplaatst in lentetopic ;) Maar ik vind het een krom en nietszeggend bericht, is 16 graden dan geen lente???
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

studio dewolf

Ah, niet gezien  :P Als mooi weer met 16 °C dan is het wel aanvaardbaar. Maar de mensen zijn te verwend na enkele jaren met warme lente. Maar zodat de bloemen zijn uitgebloeid dan ben ik pas tevreden want ik moet de planten verzamelen voor de herbarium maar er wordt amper uitgebloeid  :o

enrico1972

Citaat van: Arend op do 04 apr 2013 - 13:12
Heerlijke kaartjes. Na een lange periode met droogte nu al gaan klagen?  ;) Mag best even een weekje stevig doorregenen. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als dat werd opgevolgd met een weekje droog en warm weer. Bedenk eens wat dat voor de natuur/tuin zou kunnen doen.  :)

Voor de mensen die constant buiten werken is een week stevig doorregenen ook niet prettig kan ik je zeggen.
Maar elke dag een flinke bui van 1 uur zoals in veel Zuid - Europesche landen kan ik wel mee leven. Alles beter dan heel de dag van die miserregen.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

arjanbruggink

Citaat van: ron12 op do 04 apr 2013 - 13:59
valt nu motsneeuw hier in nijmegen bij 3.2 graden
Tref jij het. Hier in het NO een heerlijk zonnetje, wat wolkjes en een niet al te harde wind. Beetje lenteachtig doet het aan  8)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

ron12

Voor lente weer moet je naar Zuid Groenland toe http://satellite.ehabich.info/arctic.htm wat de temperatuur betreft...
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

JPP78

Citaat van: Jan van Ooijen op do 04 apr 2013 - 13:41
Ja klopt, had ik al geplaatst in lentetopic ;) Maar ik vind het een krom en nietszeggend bericht, is 16 graden dan geen lente???
ze zijn in de war, ze bedoelen zomerweer, dus lekker vroeg!
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

studio dewolf

Dus de lente is overgeslagen zodat wij hebben alleen de winter en de zomer   ::)  ;D

Arend

Zoek de verschillen, EC en GFS 12z voor volgende week donderdag (toch maar 7 dagen). EC lijkt niet uit de winterdip te willen komen, GFS daarentegen heeft d'r zin an. Levert in ieder geval steeds weer spannende runs op. Straks de pluimen nog.  :-\
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep


Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

studio dewolf

Dus vanaf donderdag 18 april opnieuw koud  :o Ik vrees dat het zal duren tot einde april  :( Maar ik vermoed dat in de zomer zal het heel warm zijn voor de compensatie.

ron12

Nou ik denk dat we zelfs moeten wachten tot na de ijsheiligen in mei,want die komen ook nog.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Mooie pluim, meer leden voor (tegen de) 20 graden. :)
Komt goed, nog even geduld.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

studio dewolf

Citaat van: Weerfreak op do 04 apr 2013 - 23:43
Mooie pluim, meer leden voor (tegen de) 20 graden. :)
Komt goed, nog even geduld.

Ja, het wordt tijd voor de lente voor mijn planten voor de herbarium  :P

Bacci

Man dan heb ik toch liever een oostenwind met veel zon, geen zin in regen.

Jan van Ooijen

Volgende week vrijdag aldus de recente berekeningen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Snowfreak


Jan van Ooijen

Citaat van: Snowfreak op vr 05 apr 2013 - 10:38
Met regen jan?

Bedoel je die kaart die ik net poste met de temperaturen? GFS laat in ieders geval geen regen zien overdag, mogelijk tegen/in de avond wat in noordwesten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal