Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312434 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

We mogen nu, aan de hand van de pluim, en dan kijk ik vooral naar de dichtheid van de leden, wel stellen dat de koude periode voorbij is. Laten we zeggen, de aanvoer van koude lucht is simpelweg voorbij. De kans is zeer klein dat we het koudere weertype behouden. Eindelijk is het dan zover, Koning Winter gaat de binnenkant van zijn ogen bekijken tot december, geloof me maar :P

Edit: nu hopen dat de Noordzee snel opwarmt :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Koen-IJM

Citaat van: Weerfreak op ma 01 apr 2013 - 23:19
We mogen nu, aan de hand van de pluim, en dan kijk ik vooral naar de dichtheid van de leden, wel stellen dat de koude periode voorbij is. Laten we zeggen, de aanvoer van koude lucht is simpelweg voorbij. De kans is zeer klein dat we het koudere weertype behouden. Eindelijk is het dan zover, Koning Winter gaat de binnenkant van zijn ogen bekijken tot december, geloof me maar :P

Edit: nu hopen dat de Noordzee snel opwarmt :)

Het opwarmen zal een lange tijd duren, daar een wind uit het ZW niet ideaal is. Een spanish pluim zou nu eigenlijk wenselijk zijn maar daarvoor is het nog veel te vroeg in het seizoen ;-)

Stephanie

Het is echt schandalig, maar ik ben al blij met een graad of 10 8)

Weatherboy

Citaat van: Weerfreak op ma 01 apr 2013 - 23:19
We mogen nu, aan de hand van de pluim, en dan kijk ik vooral naar de dichtheid van de leden, wel stellen dat de koude periode voorbij is. Laten we zeggen, de aanvoer van koude lucht is simpelweg voorbij. De kans is zeer klein dat we het koudere weertype behouden. Eindelijk is het dan zover, Koning Winter gaat de binnenkant van zijn ogen bekijken tot december, geloof me maar :P

Edit: nu hopen dat de Noordzee snel opwarmt :)

Hoezo voorbij? Wie zegt dat. Alhoewel ik ook niet echt meer op sneeuw en dat soort ongein zit te wachten, is dat nogal link om te zeggen. Al verwachten een heleboel leden dat het gewoon zachter wordt, is het zeker mogelijk dat dit huidige weertype, of slechter gezegd, een noord-stroming zich kan handhaven. Persoonlijk heb ik een hekel aan regen, dus op een WC zit ik ook absoluut niet te wachten. 12 graden en regen en nog eens regen, dat wens je je ergste vijand natuurlijk niet toe. Ik waardeer dit vrolijke en open weertype dan ook erg goed. Ondanks dat het gewoon koud is. Voor mij is een Eurohoog dan ook de beste oplossing.

Nu even terug naar de kaarten. Het meest logisch om deze koude periode af te sluiten is met een langzame toetreding van depressie invloed. Dat is dan ook erg voor de hand liggend. Een sterke WC lijkt nog zeker niet aan de orde dus na een droge 3 maanden is dat ook niet zo erg. De verzachting start zo rond 7-10 april met een depressie die vanaf Groenland in de richting van Engeland trekt. Daarna lijkt het al weer snel voorbij te zijn met de depressie invloed. Het prettige dat zich dan voor doet (op LT) is dat we aan de warme kant bivakkeren. EC toont op +240 een grote kans op voortzetting van Hogedruk invloed omdat de straalstroom weer buitengewoon zuidelijk wordt aangedreven, waardoor een Hoog zich kan gaan nestelen boven Europa. GFS daarentegen, laat ongeveer dezelfde setting zien, maar dan trekt er het hoog zich wederom door naar Scandinavië. (kaartjes hieronder) Vanzelfsprekend moeten we afwachten wat er precies gaat gebeuren, maar toch denk ik dat er best een grote kans is op een droge lente en een natte zomer.


Weatherboy

Citaat van: Johann op ma 01 apr 2013 - 17:23
Natuurlijk is er niets mis met plaatsen van dat soort kaartjes. Wat ik alleen mis (en altijd al een tegenstander van ben geweest) is alleen een kaartje plaatsen van 14 dagen in het vooruit zonder enige tekst of toelichting. Of het nu winter of zomer is doet niets terzake.

Overigens ben ik het hier totaal mee eens! Die uitspraken als: 'krijgen we nog sneeuw?' of 'wanneer komt de lente/winter?' zijn gewoon kansloos. Ze voegen niks inhoudelijks toe, en zijn vooral storend. Vragen is niet erg, maar 90% van de vragen zijn vaak 1 pagina terug al verteld of uitgelegd. Behalve bij speciale weersomstandigheden (onweer/sneeuw) is het behoorlijk druk op het forum dus dan is alles terug lezen nogal vermoeiend. Maar bij normale omstandigheden is het absoluut geen moeite om even een paar pagina's eerder te zoeken.

Sven

Citaat van: Weatherboy op di 02 apr 2013 - 01:40
Overigens ben ik het hier totaal mee eens! Die uitspraken als: 'krijgen we nog sneeuw?' of 'wanneer komt de lente/winter?' zijn gewoon kansloos. Ze voegen niks inhoudelijks toe, en zijn vooral storend. Vragen is niet erg, maar 90% van de vragen zijn vaak 1 pagina terug al verteld of uitgelegd. Behalve bij speciale weersomstandigheden (onweer/sneeuw) is het behoorlijk druk op het forum dus dan is alles terug lezen nogal vermoeiend. Maar bij normale omstandigheden is het absoluut geen moeite om even een paar pagina's eerder te zoeken.

Lees jij wel? Het gaat over kaarten posten, niet over onzinnig tekst.

Maar goed LT GFS heerlijk weer, zelfs boven de 5 graden op de 850hPa! Zo lekker werken nu, fijne dag :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 02 apr 2013 - 11:09
**pluim**

Bon, de echte kou (met soms matige nachtvorst) loopt op laatste benen zo het lijkt. Het algehele stromingspatroon gaat dan ook langzaam op de schop (dat is eerder in dit topic al even besproken).
Duidelijk mag ook wezen dat Td's na deze week langzaam oplopen hetgeen voor het gevoel ook het eea zal schelen.
Daarbij verliezen we dan wel het huidige onbewolkte weertype. Buiten de lichte verzachting om lijkt standvastig en warm lenteweer dan ook nog ver weg.
Het wordt op deze manier een hele grote zure appel waar we doorheen moeten dit voorjaar....


Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op di 02 apr 2013 - 12:45

Het wordt op deze manier een hele grote zure appel waar we doorheen moeten dit voorjaar....

Valt wel mee, het is momenteel ook heerlijk vertoeven ondanks het maar een graad of 6 is. Links en rechts van je zie je toch steeds meer blijere gezichten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 02 apr 2013 - 12:55
Valt wel mee, het is momenteel ook heerlijk vertoeven ondanks het maar een graad of 6 is. Links en rechts van je zie je toch steeds meer blijere gezichten

Moet je wel even die wind zien te omzeilen ;). Want die maakt het met de op dit moment erg droge lucht  (Td's -6 tot -9!) bijzonder onaangenaam. Gevoelstemperaturen liggen dan ook maar net boven nul...

Maar inderdaad, uit de wind in de zon is het alleszins aangenaam te noemen.

Daar doen we het alleen niet voor Jan ;). Buiten het zonnetje om doet niets, maar dan ook echt niets, aan het voorjaar denken.

jones

Volgens de modellen wordt de oostcirculatie volgende week dan toch stilaan verbroken :) alhoewel onderstaand plaatje er niet echt zo rooskleurig uitziet :P

Roland

Citaat van: jones op di 02 apr 2013 - 13:40
Volgens de modellen wordt de oostcirculatie volgende week dan toch stilaan verbroken :) alhoewel onderstaand plaatje er niet echt zo rooskleurig uitziet :P
Klopt, maar vergeet niet dat je de oorzaak vooral moet gaan zoeken in de eerste week van april, kortom nu, met zeer koude nachten en ook overdag temperaturen ver onder normaal. Dan wordt het moeilijk terugvechten richting break even. Als je er nu vanuit gaat dat de tweede week ook nog iets te koud is, dan kom je al gauw op jouw kaartje uit, ook al halen we de tweede helft van april normale temperaturen of zelfs uitschieters richting 20 graden. Niet te somber dus.  ;)

Waar ik wel redelijk somber over ben is het weertype volgende week. Ik zit dit nu te tikken met een flink brandende zon in mijn rug (uiteraard achter glas). Dit zal volgende week waarschijnlijk niet het geval zijn met een bewolkte hemel, af en toe regen en een normale 11 of 12 graden.  ???

Al is dit natuurlijk wel weer goed voor ons tuintje  :)

frankaloe

als de temperaturen de dubbele cijfers ingaan,met regen,dan zal het zowieso toch aangenamer aan gaan voelen...en die regen.is broodnodig.
het is overal zo droog als gort..mijn tuin lijkt op een woestijn zo droog.
en plantjes moeten overal de grond in,dus die regen is dan zeer welkom,zowel voor de gewone tuinen als voor de landbouw.
momenteel hier 8 graden,en heerlijk even buiten te zijn..maar wel in de zon en liever nog ,uit de wind
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Sven

Citaat van: frankaloe op di 02 apr 2013 - 16:09
als de temperaturen de dubbele cijfers ingaan,met regen,dan zal het zowieso toch aangenamer aan gaan voelen...en die regen.is broodnodig.
het is overal zo droog als gort..mijn tuin lijkt op een woestijn zo droog.
en plantjes moeten overal de grond in,dus die regen is dan zeer welkom,zowel voor de gewone tuinen als voor de landbouw.
momenteel hier 8 graden,en heerlijk even buiten te zijn..maar wel in de zon en liever nog ,uit de wind

Die regen interreseert me inderdaad ook helemaal niets, lekker in dit patroon blijven hangen is lekker.. Heb er alles voor over om uit deze ellende te komen, echt klaar mee. Lekker de temperaturen omhoog! Daar doen we het voor :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

jorentje1997

Citaat van: frankaloe op di 02 apr 2013 - 16:09
als de temperaturen de dubbele cijfers ingaan,met regen,dan zal het zowieso toch aangenamer aan gaan voelen...en die regen.is broodnodig.
het is overal zo droog als gort..mijn tuin lijkt op een woestijn zo droog.
en plantjes moeten overal de grond in,dus die regen is dan zeer welkom,zowel voor de gewone tuinen als voor de landbouw.
momenteel hier 8 graden,en heerlijk even buiten te zijn..maar wel in de zon en liever nog ,uit de wind

Zo denk ik er ook over.. Dit lijkt misschien wel aangenaam voor de mensen die de hele tijd binnen zitten maar je moet maar eens naar buiten gaan. Een harde koude wind die al het zand gewoon in je ogen blaast. Het is dan wel zonnig en droog maar dat mag nu ook wel stoppen... Geef mij maar 20°c en regen, dat voelt beter aan   :P

frankaloe

op zich is dit weer ook wel lekker,maar je moet je zelf wel erg goed aankleden,en als het even kan uit de wind blijven.
de drassige grond is nu wel op de meeste plaates opgedroogd,dus de landbouwgrond word overal flink bewerkt...
die zullen na het inzaaien ook blij met regen en warmere temperaturen .
maar we wachten af... niet zo veranderlijk als het weer!!!
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Sven

Citaat van: frankaloe op di 02 apr 2013 - 17:30
op zich is dit weer ook wel lekker,maar je moet je zelf wel erg goed aankleden,en als het even kan uit de wind blijven.
de drassige grond is nu wel op de meeste plaates opgedroogd,dus de landbouwgrond word overal flink bewerkt...
die zullen na het inzaaien ook blij met regen en warmere temperaturen .
maar we wachten af... niet zo veranderlijk als het weer!!!

Ik wou net zeggen, volgens mij zitten de meeste mensen binnen en zetten geen stap buiten. Maar een beetje wind en het is gewoon ijskoud, kan de zon wel schijnen maar die helpt niks. Daarom heb ik persoonlijk ook werkelijk niets met dit weer idem het patroon, maar was al duidelijk :P Zal lekker ruiken een bak regen, en dan de temps ja haha kan er niet over ophouden, gewoon zo blij dat we de goede kant uitgaan :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Tyshane

Die kou mag idd nu wel eens vertrekken zeg, dat schiet ook geen sodem**ter op zo! :P Toch was het best lekker vandaag, als je maar UIT de wind en IN de zon zit! Regen is hard nodig ja, de natuur schreeuwt er om. Nou best ook even leuk wat regen, maar dat grijze weer hoeft van mij ook niet te lang. Gewoon dat weer van vandaag en dan 10 graden erbij, da's een leuke start! :)

Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

DeRussischeBeer



Als de trend zich blijft voortzetten, trekt dit laagje straks nog onder door. En wat komt er achter? Jawel een nieuwe WAA (warm air advection), en dus een vernieuwde blokkade :).

Powered by EzPortal