Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312530 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 01 apr 2013 - 11:18
Ophef om niets allemaal, in de winter is het allemaal leuk en aardig als we een kaartje plaatsen van 14 dagen vooruit en nu niet... Kunnen beter winter-service gaan heten.

Natuurlijk is er niets mis met plaatsen van dat soort kaartjes. Wat ik alleen mis (en altijd al een tegenstander van ben geweest) is alleen een kaartje plaatsen van 14 dagen in het vooruit zonder enige tekst of toelichting. Of het nu winter of zomer is doet niets terzake.

Sven

Jammer dat de laatste stukjes alleen over de winters gaan, en niet de zomers. Toevoegende aan je verhaal:

+NAO

Westerly winds blowing across the Atlantic bring moist air into Europe. In years when westerlies are strong, summers are cool, winters are mild and rain is frequent.

-NAO

If westerlies are suppressed, the temperature is more extreme in summer and winter leading to heatwaves, deep freezes and reduced rainfall.


Oftwel dit patroon lang zo houden zou een extreme zomer voortbrengen, maar dan zou de lucht vanuit de regionen ook flink heet moeten zijn. Als ik het goed begrijp zou een verandering wellicht slecht uitpakken. Of ik begin door de bomen het bos niet meer te zien, en verwar dingen :P
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Citaat van: Sven op ma 01 apr 2013 - 17:32
Jammer dat de laatste stukjes alleen over de winters gaan, en niet de zomers. Toevoegende aan je verhaal:

+NAO

Westerly winds blowing across the Atlantic bring moist air into Europe. In years when westerlies are strong, summers are cool, winters are mild and rain is frequent.

-NAO

If westerlies are suppressed, the temperature is more extreme in summer and winter leading to heatwaves, deep freezes and reduced rainfall.


Oftwel dit patroon lang zo houden zou een extreme zomer voortbrengen, maar dan zou de lucht vanuit de regionen ook flink heet moeten zijn. Als ik het goed begrijp zou een verandering wellicht slecht uitpakken. Of ik begin door de bomen het bos niet meer te zien, en verwar dingen :P

Het was meer een antwoord op je vraag en de door jou aangehaalde (engelse) tekst. Daarbij  laat me niet uit over of " Als ik het goed begrijp zou een verandering wellicht slecht uitpakken".  Wat de zomer gaat doen staat volledig open en alles zal gaan afhangen welke positie de sturende druksystemen zullen gaan innemen. Dit geldt zowel vwb een aanhoudende neg NAO als ook voor een pos. NAO. Algemeen kun je echter wel stellen dat een (sterk) pos. NAO niet bepaald bevorderlijk zal zijn voor stabiel en warm zomerweer.

Sven

Citaat van: Johann op ma 01 apr 2013 - 17:43
Het was meer een antwoord op je vraag en de door jou aangehaalde (engelse). Daarbij  laat me niet uit over of " Als ik het goed begrijp zou een verandering wellicht slecht uitpakken".  Wat de zomer gaat doen staat volledig open en alles zal gaan afhangen welke positie de sturende druksystemen zullen gaan innemen. Dit geldt zowel vwb een aanhoudende neg NAO als ook voor een pos. NAO. Algemeen kun je echter wel stellen dat een (sterk) pos. NAO niet bepaald bevorderlijk zal zijn voor stabiel en warm zomerweer.

Dat weet ik, mijn dank daarvoor. Al met al zou dit patroon gewoon onderbroken moeten worden zodat het overal kan gaan opwarmen voor langere periode en dan vooral de regionen waarvan we nu afhankelijk zijn. En dan weer terugvallen naar het patroon we nu hebben. Dan zou het gunstig uitpakken. Zo kan je ongeveer zien?

Of nja valt waarschijnlijk ook niets over te zeggen omdat het alle kanten op kan, en we niet al een zomer kunnen voorspellen. Dus zeer bedankt voor de bijdrage en het verduidelijken van mijn vragen Johann.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Citaat van: Sven op ma 01 apr 2013 - 17:50
Dat weet ik, mijn dank daarvoor. Al met al zou dit patroon gewoon onderbroken moeten worden zodat het overal kan gaan opwarmen voor langere periode en dan vooral de regionen waarvan we nu afhankelijk zijn. En dan weer terugvallen naar het patroon we nu hebben. Dan zou het gunstig uitpakken. Zo kan je ongeveer zien?

Of nja valt waarschijnlijk ook niets over te zeggen omdat het alle kanten op kan, en we niet al een zomer kunnen voorspellen. Dus zeer bedankt voor de bijdrage en het verduidelijken van mijn vragen Johann.

Precies, daarmee is denk ik alles gezegd.
Overigens is de verwachting dat de NAO geleidelijk naar een positieve fase gaat evolueren. Daarmee komt dan geleidelijk een einde aan het te koude lenteweer en zullen we gaan uitkomen op een temperatuur niveau welke meer normaal voor de tijd van het jaar is. (T2m 9-12 graden)

NAO


Maandverwachting (bron KNMI)
Verwachte maximumtemperatuur in De Bilt de komende vier weken. De verticale lijnen van het weekgemiddelde geven het interval aan waarin de temperatuur zou moeten liggen met 50% (dik) resp 80% (dun) kans. De gestippelde lijn is normaal (het 10-daags gemiddelde over 1981-2010), de blauwe lijn zijn de dagelijkse waarnemingen en de rode lijn de weekgemiddelden.[/i
]



Dennis

ik zie net als Johann enige lichte verbetering mogelijk (rond/na 10 april) ; LT is wel leuk maar erg gevaarlijk met die runs-changes (zeker idd GFS) en vergeet niet : het weer doet niet wat we willen zien

Ramon Oost

Citaat van: Dennis op ma 01 apr 2013 - 19:08
ik zie net als Johann enige lichte verbetering mogelijk (rond/na 10 april) ; LT is wel leuk maar erg gevaarlijk met die runs-changes (zeker idd GFS) en vergeet niet : het weer doet niet wat we willen zien

Zie ook: ;)  http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3597.msg56163.html#msg56163

Dennis

Citaat van: Ramon Oost op ma 01 apr 2013 - 19:14
Zie ook: ;)  http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3597.msg56163.html#msg56163

mooi -we gaan eens zien wat van GFS prognose dan nog overblijft  :)  (van afgelopen prognose (1 week van tevoren) voor de Paasdagen zaten ze er dik naast)

Ramon Oost

Citaat van: Dennis op ma 01 apr 2013 - 19:19

mooi -we gaan eens zien wat van GFS prognose dan nog overblijft  :)  (van afgelopen prognose (1 week van tevoren) voor de Paasdagen zaten ze er dik naast)

Ja inderdaad. Nieuwe GFS (12UTC) komt wederom met temperaturen boven de 10 graden met een zuidoostenwind vanaf ongeveer 10 april. Kijken hoe ECMWF en de pluim zijn vanavond.

Dennis

Citaat van: Ramon Oost op ma 01 apr 2013 - 19:26
Ja inderdaad. Nieuwe GFS (12UTC) komt wederom met temperaturen boven de 10 graden met een zuidoostenwind vanaf ongeveer 10 april. Kijken hoe ECMWF en de pluim zijn vanavond.

ben ook benieuwd  :)

Weerfreak 1337

Citaat van: Dennis op ma 01 apr 2013 - 19:32
ben ook benieuwd  :)

Ja ik ook, hopelijk komt die temp nu eens voor langere tijd over de 10 graden. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Eerst zien, dan geloven. Waarom? Omdat ze het even geleden telkens omlaag schroefden. Zou het dan nou eens eindelijk? Het kan zo niet langer en het wordt zeer hoog tijd voor die lekkere lentebuien en zon en om te beginnen 13 รก 14 graden.

Sven

Citaat van: Ramon Oost op ma 01 apr 2013 - 19:26
Ja inderdaad. Nieuwe GFS (12UTC) komt wederom met temperaturen boven de 10 graden met een zuidoostenwind vanaf ongeveer 10 april. Kijken hoe ECMWF en de pluim zijn vanavond.

Hoelaat komt die pluim?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Ramon Oost


Ramon Oost

Heerlijke lente temperaturen te zien in de nieuwe hoofdberekening (Oper) van het ECMWF maar ook toenemende kans op regen.




Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Dennis

Vind EC weermodel sterk afwijken van anderen - die kiezen meer eerst een noordstroming

Weerfreak 1337

Citaat van: Sven op ma 01 apr 2013 - 21:36
Hoelaat komt die pluim?

In wintertijd om/rond 10:15 en 22:15, in zomertijd om/rond 11:15 en 23:15 :)

Whoops, ik zie Ramon z'n post :p

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Sven



Mooie pluim :D #exitwinter nog steeds half April
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Ramon Oost

Hier de "expert" weergave van de pluim. Vanaf 7 april duidelijk stijgende trend, gemiddelde gaat naar de 10 graden door een naar zuid/zuidwest draaiende wind.


Powered by EzPortal