Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312517 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

NitroGenetics

Citeer
Dit zegt genoeg...

ben eens dieper gaan kijken in dit en nog nooit is de zeetemp zo koud als nu in deze tijd van het jaar, wederom een record
dit heeft ook temaken met de hoeveelheid ijs dat smelt en te water valt op de noordpool vermoed ik want ook daar zijn er kenmerken van een rare jaar

maar dit jaar mag toch wel de boeken in als een extreem  klimaats verandering aangezien we record op record breken dit jaar het mag dan kouder zijn in europa maar in het zuidelijke half is het juist veel te warm

ook in new zealand waar ik een maand ben geweest en 25ste maart terug van ben gekomen is het extreem droog en heb ik in die 4 weken geen drupje water zien vallen ook is de gras daar niet meer groen en begeeft de grond zich met scheuren van wel een half meter diep

wat een klimaat zeg, mij benieuwen wat deze zomer gaat brengen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Blizzard

Jan, wat moeten wij nou toch steeds met die plaatjes van over twee weken?
Iedereen weet dat het tzt warmer wordt maar dit LT plaatje voegt toch niet toe?

Sven

Ik wordt zo langzamerhand moe van dat gemekker over wat voor input LT heeft. Wintertopic was net zo, en dan is het allemaal prima. Het is een lentediscussie topic, alles wat dan ook met de lente te maken heeft komt hier in voor. Ook zijn we allemaal weer fanaten dus bekijkt iedereen de modellen, en het zou raar zijn om mogelijke veranderingen te negeren.

Het is dus weldegelijk van input, en zeker omdat het contineu terugkeerd, en wat is nou mooier om de hele cyclus te bespreken.
Als we alleen maar gaan praten over het weer van komende dagen, wat eigenlijk vaak wel vaststaat hoe het zal zijn, zou het maar saai zijn.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Citaat van: Sven op ma 01 apr 2013 - 00:35
Ik wordt zo langzamerhand moe van dat gemekker over wat voor input LT heeft. Wintertopic was net zo, en dan is het allemaal prima. Het is een lentediscussie topic, alles wat dan ook met de lente te maken heeft komt hier in voor. Ook zijn we allemaal weer fanaten dus bekijkt iedereen de modellen, en het zou raar zijn om mogelijke veranderingen te negeren.

Het is dus weldegelijk van input, en zeker omdat het contineu terugkeerd, en wat is nou mooier om de hele cyclus te bespreken.
Als we alleen maar gaan praten over het weer van komende dagen, wat eigenlijk vaak wel vaststaat hoe het zal zijn, zou het maar saai zijn.

Ik denk dat het gezeur meer betrekking heeft op het door Jan geplaatste GFS12 kaartje  (zie hiervoor).  Leuk om aan te geven wat thermisch mogelijk is maar natuurlijk verder van generlei waarde (deze GFS12 oper is een zeer warme broeder binnen het ENS.

We moeten ons dan ook niet laten verleiden door dit soort GFS "dwaalsporen" die 4 maal per dag door het model worden uitgespuugd. Veel belangrijker voor de langere termijn zijn de ensembles van zowel het EC als ook GFS. Pak het gemiddelde (mediaan) en zie dit als de meest waarschijnlijke trend. Klaar ! Daarnaast is het nog steeds zo dat alles buiten 240H ligt (10dagen) als zeer onzeker moet worden beschouwd, dus vooral niet teveel op vastpinnen.

Laten we naast dit alles ook eens proberen om het één en ander toe te lichten dan wel te onderbouwen. Alleen maar goed voor de discussie en ook nog eens veel leerzamer.

Tot slot nog even de LT
De meridionale (noord-zuid) component gaat er op termijn geleidelijk uit en we gaan evolueren naar een zachter zonaal (west) patroon. Daarbij dient opgemerkt te worden dat de polaire jet en frontale zone nog steeds erg zuidelijk verloopt. Dat heeft wederom tot gevolg dat we grosso modo steeds weer aan de koude kant  van de jet  verblijven. Het wordt dus (periodiek) onbestendig en minder koud zonder dat we kunnen spreken van mooi of zacht "lenteweer".  Kijken we naar de mediaan van het ECMWF gemiddelde (EC12) dan zien we ook op de LT (10-15 dagen) nog steeds een te koude trend (diagram 2)

zwoof

Citaat van: Sven op ma 01 apr 2013 - 00:35
Ik wordt zo langzamerhand moe van dat gemekker over wat voor input LT heeft.
Vooralsnog zal je het daar mee moeten doen. Hoop in bange dagen. Haha! Maar enige lichtpunten gloren eindelijk aan de horizon voor de lentefanaten. Zie de kaart van Jan. En zoals Blizzard terecht opmerkte.....Natuurlijk wordt het vanzelf wel warmer. Kaartjes van 15 graden zijn eigenlijk overbodig dan. Oftewel niets bijzonders. Geduld is een schone zaak. Het 25+ graden puf-mug-wesp-zweet weer, waar we eigenlijk niet op zijn ingesteld, komt ook nog wel! ;D

zwoof

Citaat van: Sven op ma 01 apr 2013 - 02:27
Uhh? laten we dan ook gelijk maar stoppen met de term winter zoals Jan ook al vaak genoeg heeft gezegt, in December was 6 graden geen winter, en nu is 6 graden wel winter.

Daar gaat het niet om. Daarbij ik vind het nu totaal geen winter.  Het is de plaatsing van de warme uitbijter. Vooralsnog niet echt aan de orde gezien de rest van de leden. (wel leuk om te zien overigens en waarvoor dank). Ik denk dat Johann het zojuist nog beter heeft verwoord.  ;)

Sven

Citaat van: zwoof op ma 01 apr 2013 - 02:43
Daar gaat het niet om. Daarbij ik vind het nu totaal geen winter.  Het is de plaatsing van de warme uitbijter. Vooralsnog niet echt aan de orde gezien de rest van de leden. Ik denk dat Johann het zojuist nog beter heeft verwoord.  ;)

Mja waar het mij omgaat is dat de LT maar weg wordt gestopt. Of liegen de kaarten? Ik neem als voorbeeld maar 25/26 mei dat we al anderhalve week ervoor er naar keken, en tot de dag zelve er niet veel wijzigde. Het kan dus weldegelijk gebruikt worden. Maar het lijkt er meer op dat er een strijd gaande is tussen de winterliefhebbers, en die van het lenteweer. De lenteliefhebbers willen die kaarten zien, en de winterliefhebbers die verafschuwen het.

Maar goed wat moet je anders met dit geblokte patroon? kijken wat het weer over 4 dagen is? Zal niet veel wijzigen van het geen nu is. Daarom mag de LT best besproken worden ;)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Citaat van: Sven op ma 01 apr 2013 - 02:51
Mja waar het mij omgaat is dat de LT maar weg wordt gestopt. Of liegen de kaarten? Ik neem als voorbeeld maar 25/26 mei dat we al anderhalve week ervoor er naar keken, en tot de dag zelve er niet veel wijzigde. Het kan dus weldegelijk gebruikt worden. Maar het lijkt er meer op dat er een strijd gaande is tussen de winterliefhebbers, en die van het lenteweer. De lenteliefhebbers willen die kaarten zien, en de winterliefhebbers die verafschuwen het.

Maar goed wat moet je anders met dit geblokte patroon? kijken wat het weer over 4 dagen is? Zal niet veel wijzigen van het geen nu is. Daarom mag de LT best besproken worden ;)

LT is natuurlijk helemaal geen probleem en we hebben daar idd ook al goed mee "gescoord". Het moet  echter wel in de juiste context geplaatst en geëvalueerd worden en niet alleen adhv van één enkele uitdraai of een kaartje van 15 dagen later.


Sven

Citaat van: Johann op ma 01 apr 2013 - 03:17
LT is natuurlijk helemaal geen probleem en we hebben daar idd ook al goed mee "gescoord". Het moet  echter wel in de juiste context geplaatst en geëvalueerd worden en niet alleen adhv van één enkele uitdraai of een kaartje van 15 dagen later.

Maar sinds 21 Maart kwam het bij poses al terug die temperaturen, en nu de laatste dagen komt het er ook contineu bij in de buurt? Maar snap je context verhaal, en ben blij met je toelichting. Alleen rest me een vraag.

CiteerHet wordt dus (periodiek) onbestendig en minder koud zonder dat we kunnen spreken van mooi of zacht "lenteweer".

Moyenne = mediaan denk ik zo, die geeft de 0 grens aan op de 850hPa, zou betekenen rond de 14 graden. En 5% neerslag. Wat bedoel je dan precies met onbestendig?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Citaat van: Sven op ma 01 apr 2013 - 03:22
Maar sinds 21 Maart kwam het bij poses al terug die temperaturen, en nu de laatste dagen komt het er ook contineu bij in de buurt? Maar snap je context verhaal, en ben blij met je toelichting. Alleen rest me een vraag.

Moyenne = mediaan denk ik zo, die geeft de 0 grens aan op de 850hPa, zou betekenen rond de 14 graden. En 5% neerslag. Wat bedoel je dan precies met onbestendig?

De EC en GFS ensembles waren tnt gewoon veel te koud, ook vwb de LT. Gemiddelde (mediaan) ensembles zelfs 6 tot 9 graden onder het langjarige gemiddelde. De uitschieters in pos. zijn werden alleen zo nu en dan door de (GFS)OPER gezien (kaartje van Jan als vb.)  We zien sinds vandaag weliswaar een voorzichtige verzachting vanaf 9 april maar nog geenszins lente. Immers, we krijgen te maken met een vrije zuidelijke verlopende jet. Het onbestendige karakter hebben we te danken aan het periodiek doorkomen van fronten. (zonder dat er al te veel neerslag wordt verwacht)

ps. moyenne = mediaan idd. Ook nog even opmerken dat ik uitga van EC en jij dus van GFS ens  ;)


Jan van Ooijen

Ophef om niets allemaal, in de winter is het allemaal leuk en aardig als we een kaartje plaatsen van 14 dagen vooruit en nu niet... Kunnen beter winter-service gaan heten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcellang

Citaat van: zwoof op ma 01 apr 2013 - 02:16
Het 25+ graden puf-mug-wesp-zweet weer, waar we eigenlijk niet op zijn ingesteld, komt ook nog wel! ;D
Vandaag al buiten in de heerlijke zon gespot; mug, vlieg en vlinder?  8)
En ja, zweet ook wel (buurman)  ;D
Daarnaast vind ik ook dat je in elk seizoen ook naar de LT mag kijken, wel als ontspannen leidraadje natuurlijk ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Weerfreak 1337

Laten we hopen dat het geblokkeerde stromingspatroon snel terugkeert na de mogelijke weersverslechtering. Alleen dan wel op de goede plek, zodat we warm, rustig lenteweer krijgen. Helaas lijkt mij de kans klein dat dit gebeurt, aangezien na een lange tijd van geblokkeerde stromingspatronen vaak ook weer een lange tijd wagons van lagedruk langs komen razen. Maargoed, in het weer weet je het nooit, ik sta er alleen niet van te kijken dat we overgaan naar een nat en ontstuimig weertype voor minstens 4 weken na deze droge periode.
Eerst die kachel in de Noordzee maar eens goed stoken :P Dat geeft me de grootste zorgen voor temperaturen (en onweer ;D)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Romigo

Vanmorgen een tijdje buiten geweest sporten, maar opzicht valt het best wel mee qua temperatuur. Behalve als de wind even gaat toenemen en de zon achter de wolken schuil gaat, dan wordt het kouder.

ron12

Vanaf zaterdag totaal ander weer?http://www.weerplaza.nl/15daagse/ zie windverwachting
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zwoof

Citaat van: albalinda op ma 01 apr 2013 - 11:53
Vandaag al buiten in de heerlijke zon gespot; mug, vlieg en vlinder?  8)
En ja, zweet ook wel (buurman)  ;D
Daarnaast vind ik ook dat je in elk seizoen ook naar de LT mag kijken, wel als ontspannen leidraadje natuurlijk ;)

Hehe  :D Ze komen er weer aan inderdaad. Met de zon inderdaad best een lekker weertje vandaag.  Zometeen maar eens ff een flinke lente wandeling maken.  :)

Sven

Hmm heb even hulp ingevraagd van collega chaser en weerfanaat vanuit Slovenië, veelal geinterreseerd in patronen en klimaat. Deze vergeleek de situatie met die van 2006. Of het volledig overéén kom weet ik niet, zou ik verder in details moeten kijken. Maar na het snel opzichtig zoeken kwam ik toch wel tot een mooie conclussie. Hieronder wat teksten.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Blocks in meteorology are large-scale patterns in the atmospheric pressure field that are nearly stationary, effectively "blocking" or redirecting migratory cyclones. They are also known as blocking highs or blocking anticyclones.[1] These blocks can remain in place for several days or even weeks, causing the areas affected by them to have the same kind of weather for an extended period of time (e.g. precipitation for some areas, clear skies for others).[2] In the Northern Hemisphere, extended blocking occurs most frequently in the spring over the eastern Pacific and Atlantic Oceans.[1]

Similarly, in northern Europe anticyclonic blocks over western Russia and Scandinavia during the winter months can bring sub-zero easterly winds on their southern flanks, sometimes extending into the Atlantic Ocean and forcing the prevailing jet stream as far south as Portugal and Spain. Northern and Western European severe winters such as those of 1683–4, 1739–40, 1795, 1895, 1940, 1947, 1962–63, 1978–79, 1986, 2009–10 and December 2010 are caused by such blocks. Blocking highs were a key feature of the extreme winter droughts in southeastern Australia in 2006.




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De dik gedrukte teksten hebben veel weg van het geen nu ook aan de hand is.

En brengt ons bij de zomer van 2006:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Warme en zonnige zomer 2006 Seizoen van uitersten ©KNMI

Klimaat: kans op warme zomer groter
Schattingen van het effect van de temperatuurstijging over de laatste decennia in Nederland geven aan dat een gemiddelde zomertemperatuur (juni, juli en augustus) zoals die van 2006 nu ongeveer eens de acht jaar zal voorkomen.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is nu 7 jaar na 2006 en vraag me toch af of er misschien een verband in zit? Als iemand verder zou kunnen toelichten graag.



Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Ramon Oost

Komt toch al wel een tijdje terug bij GFS rond de 14e. 10-15 graden mogelijk vanaf ongeveer 10 april.


Johann

Citaat van: Sven op ma 01 apr 2013 - 16:10
Hmm heb even hulp ingevraagd van collega chaser en weerfanaat vanuit Slovenië, veelal geinterreseerd in patronen en klimaat. Deze vergeleek de situatie met die van 2006. Of het volledig overéén kom weet ik niet, zou ik verder in details moeten kijken. Maar na het snel opzichtig zoeken kwam ik toch wel tot een mooie conclussie. Hieronder wat teksten.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Blocks in meteorology are large-scale patterns in the atmospheric pressure field that are nearly stationary, effectively "blocking" or redirecting migratory cyclones. They are also known as blocking highs or blocking anticyclones.[1] These blocks can remain in place for several days or even weeks, causing the areas affected by them to have the same kind of weather for an extended period of time (e.g. precipitation for some areas, clear skies for others).[2] In the Northern Hemisphere, extended blocking occurs most frequently in the spring over the eastern Pacific and Atlantic Oceans.[1]

Similarly, in northern Europe anticyclonic blocks over western Russia and Scandinavia during the winter months can bring sub-zero easterly winds on their southern flanks, sometimes extending into the Atlantic Ocean and forcing the prevailing jet stream as far south as Portugal and Spain. Northern and Western European severe winters such as those of 1683–4, 1739–40, 1795, 1895, 1940, 1947, 1962–63, 1978–79, 1986, 2009–10 and December 2010 are caused by such blocks. Blocking highs were a key feature of the extreme winter droughts in southeastern Australia in 2006.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De dik gedrukte teksten hebben veel weg van het geen nu ook aan de hand is.

En brengt ons bij de zomer van 2006:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Warme en zonnige zomer 2006 Seizoen van uitersten ©KNMI

Klimaat: kans op warme zomer groter
Schattingen van het effect van de temperatuurstijging over de laatste decennia in Nederland geven aan dat een gemiddelde zomertemperatuur (juni, juli en augustus) zoals die van 2006 nu ongeveer eens de acht jaar zal voorkomen.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is nu 7 jaar na 2006 en vraag me toch af of er misschien een verband in zit? Als iemand verder zou kunnen toelichten graag.

Het weer -klimaat heeft geen "geheugen" en evt. overeenkomsten zijn puur toevallig en bieden geen garantie voor de toekomst. Het moge dan allemaal wat extreem overkomen en misschien ook zijn (de aanhoudende kou) maar ook dit is op zich niets bijzonders.

Deze winter en voorjaar kenmerkt zich vooral door het uitblijven van de westdrift  (zonaal) en steeds weer zagen we een geblokkeerd stromingspatroon op het NH. Anders gezegd, we hadden meest te maken met een negatieve NAO of low-index situatie. (Bij een positieve NAO overheersen de westen winden en bij een negatieve NAO wordt de continentale invloed in Europa groter. ) Eigenlijk ook wat in het eerste stukje wordt beschreven en dus op zich niets nieuws

Afgezien van enkele mildere fases met een  pos. NAO (einde dec-begin-febr) hebben we sinds medio februari alleen nog maar te maken met een (sterke) neg. NAO met stevige blokkades die ook op op grotere hoogte goed ontwikkeld is. Door het meridionale patroon kon (en kan nog) steeds weer koude lucht vanuit noordelijke breedtegraden juist boven onze contreien naar het zuiden toe uitstromen. Dit verklaart het veel  te koude weer van de laatste tijd.

NAO winter-vooorjaar 2012-1013


Andere winter-lentes die zich classificeerden door een neg NAO en low-index (koud) waren die van 1917, 1936, 1963,en 1969
Of een te koude winter zal gaan leiden tot een navolgende warme zomer staat volledig open, kan maar hoeft niet.

Nog even naast elkaar



POSITIEVE NAO
- Zeer krachtige hogedrukgebieden boven Bermuda/Azoren,
- Grote en diepe depressie boven het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan,
- Zachte en natte winters in West Europa,
- Koude en droge winters in het noorden van Canada en Groenland,
- Milde natte winters in het oosten van de USA.

NEGATIEVE NAO
- Zwakke hogedrukgebieden boven Bermuda/Azoren,
- Gematigde depressies boven het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan,
- Blokkerende hogedrukgebieden met koude (droge) winters in grote delen van Europa,
- Grotere depressie activiteit boven de Middellandse zee,
- Zachte winters in Groenland,
- Koud met sneeuw in het oosten van de USA.


Powered by EzPortal