Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312486 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Sven

Och, hebbie die Britten ook weer.. Hadden ze vorig jaar niet een zelfde artikel met plaatje? Mja het mag overigens wel, nu alweer ziek door dat warm/koud gedoe.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

Citaat van: Sven op di 26 mrt 2013 - 11:53
Och, hebbie die Britten ook weer.. Hadden ze vorig jaar niet een zelfde artikel met plaatje? Mja het mag overigens wel, nu alweer ziek door dat warm/koud gedoe.

Ziek zijn wordt je niet door de temperatuursverschillen he ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Serge

nog geen maand geleden liet je een grafiek zien dat maart-april en mei warmer dan normaal zouden verlopen,.... blijkbaar is er niets veranderlijker dan het weer :P
Waar is mijn cape

Jan van Ooijen

Citaat van: Serge op di 26 mrt 2013 - 12:01
nog geen maand geleden liet je een grafiek zien dat maart-april en mei warmer dan normaal zouden verlopen,.... blijkbaar is er niets veranderlijker dan het weer :P

Ik denk dat je het anders bedoelde namelijk de maanden maart tot en met mei?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Ik zie geen stijgende trend, sterker nog ik zie een afvlakkende trend. Bandbreedte binnen de leden is tamelijk krap, weinig echte uitschieters. Gemiddelde laat idem een afvlakkende trend zien. Ik hou het op lichte verzachting.

Sven

Citaat van: Jan van Ooijen op di 26 mrt 2013 - 11:57
Ziek zijn wordt je niet door de temperatuursverschillen he ;)

Indirect wel, indirect niet. Door verandering van koud naar warm en andersom wordt je meer vatbaar. Dus pak je een griepje sneller op. Het ziek worden gebeurt nog altijd door een virus, maar het geheel eromheen heeft wel degelijk inpact ;)

Citeernog geen maand geleden liet je een grafiek zien dat maart-april en mei warmer dan normaal zouden verlopen,.... blijkbaar is er niets veranderlijker dan het weer

Lol als je uitgaat van die voorspellingen, kan je beter naar het sprookjesbos gaan.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Sven

Citaat van: Sven op di 26 mrt 2013 - 13:11
Indirect wel, indirect niet. Door verandering van koud naar warm en andersom wordt je meer vatbaar. Dus pak je een griepje sneller op. Het ziek worden gebeurt nog altijd door een virus, maar het geheel eromheen heeft wel degelijk inpact ;)

Citeernog geen maand geleden liet je een grafiek zien dat maart-april en mei warmer dan normaal zouden verlopen,.... blijkbaar is er niets veranderlijker dan het weer

Lol als je uitgaat van die voorspellingen, kan je beter naar het sprookjesbos gaan.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Aern

Citaat van: Sven op di 26 mrt 2013 - 13:11
Lol als je uitgaat van die voorspellingen, kan je beter naar het sprookjesbos gaan.

Aan het eind van de week gaat de Efteling weer open, misschien kunnen we het daar eens aan Hans en Grietje vragen.
Ik hoorde dat Sneeuwwitje meteorologie had gestudeerd maar weet niet of zij deze studie had afgerond..



Dennis


juno

Jantje ik las dit op een ander forum vanmiddag. http://metofficenews.wordpress.com/2013/03/25/is-there-a-heatwave-on-the-way/

Daarin spreekt metoffice dus tegen van wat er gesuggereerd wordt.


Citaat van: Jan van Ooijen op di 26 mrt 2013 - 11:00
HITTEGOLF OP KOMST!

"Het tij lijkt eindelijke te keren! The Daily Telegraph en het Met Office (Britse meteorologische dienst) voorspellen een hittegolf. Het blijft vooralsnog koud maar in de loop van de komende weken zou een hittegolf, met warme temperaturen Europa aan doen," aldus de Telegraaf op hun facebookpagina.

Als we de desbetreffende verwachting van Met Office erbij gaan pakken (de outlook is geschreven op 28-02-2013), dan zien we het volgende:

Samenvatting van de temperatuur
Voor maart liggen de temperaturen vaker onder het Brits gemiddelde dan bovengemiddeld. Over het algemeen voor de periode maart, april en mei komen ze uit op een gemiddelde temperatuur en mogelijk iets daaronder. Ze deelde ook mede dat de onzekerheid groot is voor die periode. De kans dat de Britse-gemiddelde temperatuur voor de maanden maart, april en mei kouder zal gaan verlopen in hun categorie ligt op 15% en de kans dat het warmer zal gaan verlopen ligt rond de 20%.

Neutrale omstandigheden, dus geen El Niño of La Niña lijkt voort te zetten nabij de Stille Oceaan. Gezien de prognoses en de dergelijke voorwaardes zal dit het meest waarschijnlijke scenario zijn voor de komende drie maanden. Temperaturen in de buurt van het noordwestelijk deel van de Atlantische Oceaan liggen nog steeds boven het gemiddelde en dat met name aan de oppervlakte, in het bijzonder voor de kust van Newfoundland. De Madden Julian Oscillation laat momenteel matig verhoogde activiteit in de westelijke Stille Oceaan zien. Deze factoren laten meestal een geblokkeerd patroon tot ontwikkeling komen. De wind zal dan oostelijk zijn in heel noordwest Europa alsook naar het Verenigd Koninkrijk. De oosten wind in het vroege voorjaar zijn meestal koud. De verwachting cq patroon van de atmosferische circulatie geeft een abnormaal negatieve NAO weer en duidt op kouder dan gemiddeld in heel noord Europa.

Als we richting april en mei gaan dan zien we dat de blokkades zwakker worden en dan zouden we uitkomen op een gemiddelde die iets warmer is, dit geldt dan voor noord Europa en het Verenigd Koninkrijk. De verwachte curven in figuur T2 laten een verschuiving zien voor de maand maart die kouder dan gemiddeld zal gaan verlopen. In de maanden april en mei zal de algemene atmosferische circulatie de Noord-Atlantische Oceaan naar verwachting meer een westelijke variant kiezen dan in de afgelopen maanden.


Serge

Citaat van: Jan van Ooijen op di 26 mrt 2013 - 12:07
Ik denk dat je het anders bedoelde namelijk de maanden maart tot en met mei?

dat zeg ik (gamma) :o
Waar is mijn cape

Jan van Ooijen

Citaat van: juno op di 26 mrt 2013 - 17:24
Jantje ik las dit op een ander forum vanmiddag. http://metofficenews.wordpress.com/2013/03/25/is-there-a-heatwave-on-the-way/

Daarin spreekt metoffice dus tegen van wat er gesuggereerd wordt.




Klopt, ik heb ook dat bericht van Met Office zitten vertalen waarin wel het goede online staat. In dat artikel wat ik heb vertaald (outlook van 28 februari) staat duidelijk in dat het iets warmer verloopt dan het gemiddelde, dit wil dus niet zeggen dat we een hittegolf krijgen zoals de Engelse Telegraaf en de Telegraaf beweert. Hoe maak je mensen gek..... De media helpt je wel een handje en als het puntje bij paaltje komt hebben wij het weer gedaan.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Serge op wo 27 mrt 2013 - 09:59
dat zeg ik (gamma) :o

Ik maak er iets heel anders uit op, namelijk: De maanden maart, april en mei verlopen te warm. Dit is heel wat anders dan het gemiddelde van maart tot en met mei verlopen iets warmer dan gemiddeld. Ik heb hier lopen zoeken naar het grafiekje, maar kan het niet vinden. Heb je een linkje voor mij?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Serge

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 27 mrt 2013 - 10:04
Ik maak er iets heel anders uit op, namelijk: De maanden maart, april en mij verlopen te warm. Dit is heel wat anders dan het gemiddelde van maart tot en met mei verlopen iets warmer dan gemiddeld. Ik heb hier lopen zoeken naar het grafiekje, maar kan het niet vinden. Heb je een linkje voor mij?


1e pagina 1e post

trouwens ik heb het niet over "te warm" maar exact zoals in jou post op pagina 1,(iets) warmer dan normaal ( tis maar hoe je het interpreteert )

en btw ik bedoelde het gekscherend,...
Waar is mijn cape

Jan van Ooijen

Alle nieuwsberichten staan in "Berichtgeving lente 2013"
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ries

Och gut, mooie vraag van Coen (& Sander) op de radio net aan Piet Paulusma; "je kunt ons toch wel beloven dat we nu niet al zo de herfst zijn ingegleden hè" hahaha, prachtig, zou wat zijn

dondertje127

Ik wil lente. Ik ben snotterig, heb schrale neus en lippen en ik wordt gek van dat fietsen tegen die ijskoude wind. Ik wordt er chagerijnig van hoewel ik blij ben dt de zon shijnt. Waar blijft de warmte? Ik wordt er ontzettend moedeloos van :(

jones

Nieuwe seizoenale voorspellingen van het WSI, wel minder nieuws voor de zomer :o maar dat is uiteraard nog zo lang dat betrouwbare uitspraken op dit moment vrij onrealistisch zijn:

WSI: Cool Pattern to Linger into April Before Warmer Temperatures Arrive in May
Early Data Suggest Another Cool, Wet Summer May be Coming for Western Europe


Andover, MA (27 March 2013) — Weather Services International (WSI) expects temperatures for the upcoming period (April-June) to average lower than normal across Western Europe, and higher than normal across Eastern Europe, western Russia, and the Nordic regions.

"The cold winter pattern across much of Europe has continued into March, as very strong high-latitude atmospheric blocking has intensified," said Dr. Todd Crawford, WSI chief meteorologist. "While we expect the magnitude of this blocking to relax heading into April, the residual pattern will likely favor the continuation of below-normal temperatures across much of the region. While we do expect warmer temperatures to become more widespread by May, especially across northern sections, climate models suggest that the pattern heading into summer will become cooler and wetter across Western Europe. This summer pattern has been the rule for the last six years, as northerly flow and lower pressures have dominated much of Western Europe."

In April, WSI forecasts:
Nordic Region* – Cooler than normal Finland, except extreme northern sections
UK* – Cooler than normal
Northern Mainland* – Cooler than normal
Southern Mainland* – Cooler than normal, except Southeast

In May, WSI forecasts:
Nordic Region – Warmer than normal
UK – Warmer than normal
Northern Mainland – Warmer than normal
Southern Mainland – Cooler than normal

In June, WSI forecasts:
Nordic Region – Warmer than normal, except parts of coastal Norway
UK – Cooler than normal
Northern Mainland – Warmer than normal, except Benelux and northern France
Southern Mainland – Warmer than normal

http://www.wsi.com/47b709b5-a70d-4b6e-b32d-306c54cf125d/news-scheduled-forecast-release-details.htm

Jan van Ooijen

Steeds meer leden naar een wat warmere optie

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Remcoz

hij is al wel weer een stuk slechter dan de pluim van de 25e (helaas)

Powered by EzPortal