Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312591 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dennis


zwoof

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 24 mrt 2013 - 08:59
Het Amerikaans weermodel is er al een paar keer mee gekomen, maar nu komt het Europees weermodel er ook mee... Kunnen we dag zeggen tegen die wat koudere periode? Nu hopen dat de Oper niet aan de warme kant is en er alleen voor staat


De oper moet dus uiteindelijk toch ook uit de kelder komen. Ben benieuwd naar de pluim straks ;)

Marsel

Citaat van: Dennis op zo 24 mrt 2013 - 09:10
het kan..... aftellen  :)

Dennis, wat is er aan de hand met je? Klaar met de winter?. Zelfs de ' diehards' beginnen nu door de knieën te zakken blijkbaar ;).

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 24 mrt 2013 - 08:59
Het Amerikaans weermodel is er al een paar keer mee gekomen, maar nu komt het Europees weermodel er ook mee... Kunnen we dag zeggen tegen die wat koudere periode? Nu hopen dat de Oper niet aan de warme kant is en er alleen voor staat

Oper op eenzame hoogte jammer genoeg. Nieuwe 00Z EPS data zegt genoeg. Ik kan 'm nu alleen even niet plaatsen.
Temperaturen van 15+ lijken erg ver weg.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op zo 24 mrt 2013 - 10:01
Oper op eenzame hoogte jammer genoeg. Nieuwe 00Z EPS data zegt genoeg. Ik kan 'm nu alleen even niet plaatsen.
Temperaturen van 15+ lijken erg ver weg.

Mwoh ver weg niet, ben al blij dat de nachtvorst weg is in deze pluim
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marco_Goes

Ik hoor veel mensen hopen dat dit slechte voorjaar misschien een goede zomer betekend. Aangezien we de laatste 2 jaar een mooi voorjaar maar een rotzomer hadden.

wat denkt @Jantje_ ervan?

Pascal Soomers

Citaat van: Marco_Goes op ma 25 mrt 2013 - 07:10
Ik hoor veel mensen hopen dat dit slechte voorjaar misschien een goede zomer betekend. Aangezien we de laatste 2 jaar een mooi voorjaar maar een rotzomer hadden.

wat denkt @Jantje_ ervan?

Het nu al een slecht voorjaar noemen, terwijl de lente pas officieel 5 dagen bezig is? Waar gaat het naar toe :-D!
Nja, ik weet het niet. We laten het wel op ons afkomen!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Aern

Citaat van: Pascal Soomers op ma 25 mrt 2013 - 07:45
Het nu al een slecht voorjaar noemen, terwijl de lente pas officieel 5 dagen bezig is? Waar gaat het naar toe :-D!
Nja, ik weet het niet. We laten het wel op ons afkomen!

Ik ken mensen die deden half december de winter al afschrijven, dus ik sta nergens meer van te kijken.

Marco_Goes

Citaat van: Pascal Soomers op ma 25 mrt 2013 - 07:45
Het nu al een slecht voorjaar noemen, terwijl de lente pas officieel 5 dagen bezig is? Waar gaat het naar toe :-D!
Nja, ik weet het niet. We laten het wel op ons afkomen!

Ben ik helemaal met je eens hoor, zijn mijn woorden ook niet.
kleine kanttekening, de meteorologische lente is natuurlijk al wel bijna een maand bezig he, dus je kunt het zeker wel een slecht begin noemen ;)

TaL

Citaat van: Marco_Goes op ma 25 mrt 2013 - 19:28
Ben ik helemaal met je eens hoor, zijn mijn woorden ook niet.
kleine kanttekening, de meteorologische lente is natuurlijk al wel bijna een maand bezig he, dus je kunt het zeker wel een slecht begin noemen ;)

Slecht? Ik vind dit eigenlijk een mooi iets, de wind waait al maanden zoals het een landklimaat is, als dit nu eens heel het jaar of toch nog minstens een halfjaar zou doorzetten mogen we echt een goeie zomer verwachten ;) Nu hopen dat de tijdelijke landklimaatachtige uitzichten niet veranderen in een zeepatroon voor de zomer want als ik moet kiezen tussen die 2 kies ik toch het landklimaat stukje ^^

Ik zeg nu niet dat wij in een landklimaat zitten maar de laatste tijd gedraagt het weer er zich wel naar..
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

arjanbruggink

Citaat van: TaL op ma 25 mrt 2013 - 19:55
Slecht? Ik vind dit eigenlijk een mooi iets, de wind waait al maanden zoals het een landklimaat is, als dit nu eens heel het jaar of toch nog minstens een halfjaar zou doorzetten mogen we echt een goeie zomer verwachten ;) Nu hopen dat de tijdelijke landklimaatachtige uitzichten niet veranderen in een zeepatroon voor de zomer want als ik moet kiezen tussen die 2 kies ik toch het landklimaat stukje ^^

Ik zeg nu niet dat wij in een landklimaat zitten maar de laatste tijd gedraagt het weer er zich wel naar..
Zit je toch niet op te wachten. Is zeer ongezond voor moeder natuur en alle ongemakken die er bij komen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jan van Ooijen

Heerlijke lentekaart met 14-16 graden, helaas nog wel lange termijn

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 25 mrt 2013 - 21:19
Heerlijke lentekaart met 14-16 graden, helaas nog wel lange termijn

Is nog een oude run. Hieronder een kaartje van de recente berekening van het ECMWF. 12-15 graden maar ook nu weer lange termijn.


Ramon Oost

Nieuwe pluim, stijgende lijn te zien.. Maar Oper wel een van de warmste.


winter

Schapen gered in UK en sommige helaas niet.
Winter eist ook dierenlevens en nee niet door de kou maar door een dik pak sneeuw van meer dan 1 meter!
http://nos.nl/op3/artikel/488581-schapen-gered-van-de-sneeuw.html
http://www.telegraph.co.uk/topics/weather/9952734/Farmer-digs-sheep-out-of-5ft-snow-drifts-in-Wales.html (let op komen overleden lammetjes in voor)

Dennis

nou dag winter  :'( of verander je weer als je zo vaak doet PLUIM ?

Ramon Oost

Citaat van: Dennis op ma 25 mrt 2013 - 22:08
nou dag winter  :'( of verander je weer als je zo vaak doet PLUIM ?

ja alles is eigenlijk nog mogelijk. Tmax van 5 graden tot 15.

TaL

Citaat van: Dennis op ma 25 mrt 2013 - 22:08
nou dag winter  :'( of verander je weer als je zo vaak doet PLUIM ?

Heb je er nog niet genoeg van?  :P
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

HITTEGOLF OP KOMST!

"Het tij lijkt eindelijke te keren! The Daily Telegraph en het Met Office (Britse meteorologische dienst) voorspellen een hittegolf. Het blijft vooralsnog koud maar in de loop van de komende weken zou een hittegolf, met warme temperaturen Europa aan doen," aldus de Telegraaf op hun facebookpagina.

Als we de desbetreffende verwachting van Met Office erbij gaan pakken (de outlook is geschreven op 28-02-2013), dan zien we het volgende:

Samenvatting van de temperatuur
Voor maart liggen de temperaturen vaker onder het Brits gemiddelde dan bovengemiddeld. Over het algemeen voor de periode maart, april en mei komen ze uit op een gemiddelde temperatuur en mogelijk iets daaronder. Ze deelde ook mede dat de onzekerheid groot is voor die periode. De kans dat de Britse-gemiddelde temperatuur voor de maanden maart, april en mei kouder zal gaan verlopen in hun categorie ligt op 15% en de kans dat het warmer zal gaan verlopen ligt rond de 20%.

Neutrale omstandigheden, dus geen El Niño of La Niña lijkt voort te zetten nabij de Stille Oceaan. Gezien de prognoses en de dergelijke voorwaardes zal dit het meest waarschijnlijke scenario zijn voor de komende drie maanden. Temperaturen in de buurt van het noordwestelijk deel van de Atlantische Oceaan liggen nog steeds boven het gemiddelde en dat met name aan de oppervlakte, in het bijzonder voor de kust van Newfoundland. De Madden Julian Oscillation laat momenteel matig verhoogde activiteit in de westelijke Stille Oceaan zien. Deze factoren laten meestal een geblokkeerd patroon tot ontwikkeling komen. De wind zal dan oostelijk zijn in heel noordwest Europa alsook naar het Verenigd Koninkrijk. De oosten wind in het vroege voorjaar zijn meestal koud. De verwachting cq patroon van de atmosferische circulatie geeft een abnormaal negatieve NAO weer en duidt op kouder dan gemiddeld in heel noord Europa.

Als we richting april en mei gaan dan zien we dat de blokkades zwakker worden en dan zouden we uitkomen op een gemiddelde die iets warmer is, dit geldt dan voor noord Europa en het Verenigd Koninkrijk. De verwachte curven in figuur T2 laten een verschuiving zien voor de maand maart die kouder dan gemiddeld zal gaan verlopen. In de maanden april en mei zal de algemene atmosferische circulatie de Noord-Atlantische Oceaan naar verwachting meer een westelijke variant kiezen dan in de afgelopen maanden.







©Meteo-service
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Citaat van: Ramon Oost op ma 25 mrt 2013 - 21:47
Nieuwe pluim, stijgende lijn te zien.. Maar Oper wel een van de warmste.

Eindelijk een stijgende trend, iig de nachten vorstvrij (hoop ik) vanaf volgende week. :)

een beetje regen zou ook niet gek zijn.

Powered by EzPortal