Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312481 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Serge op wo 20 mrt 2013 - 09:01
ik kan me herinneren dat we vorig jaar rond deze tijd in de tuin zaten te puffen :P

Valt wel mee, 15 graden was het toen ongeveer. Vervolgens einde van de maand temperaturen van 5-7 graden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Serge

echt? herinner het me toch anders,..maar je zal gelijk hebben hoor
Waar is mijn cape

zwoof

Citaat van: Serge op wo 20 mrt 2013 - 10:09
echt? herinner het me toch anders,..maar je zal gelijk hebben hoor

Je beleving in de zon uit de wind kan wel zo'n 30 graden zijn geweest. Een aantal weken geleden was het ook 29 graden in de zon bij 15 / 16 graden.

Serge

zo sluit die wintertoppics maar, het is Lente :P
Waar is mijn cape

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op wo 20 mrt 2013 - 00:23
Dan moet de maand april toch zeker een langdurige zuid stroming laten zien. De zee is namelijk erg koud en dat gaat onweer, zeker in het westen, flink verpesten op deze manier. De Noordzee is ongeveer 4-7 graden momenteel, daar zal niet veel meer vanaf gaan. Maar voor optimale condities moet de temperatuur zeker rond de 15 graden gaan uitkomen ergens in juni. Mocht het toch langdurige WC komen warmt de zee natuurlijk ook sneller op. We gaan het weer zien.

Tot nu toe worden de kaarten kouder en kouder. GFS toont vanaf 1 april (extreem LT) de eerste convectie, bij een graadje of 15.

Met een WC gaat het niet zo snel die opwarming, beste is overheersende warme aflandige winden. Dan warmt ie snel op, zelfde als in de winter dat de zeetemp een joekel van een duik neemt bij sterke oostenwinden als de vrieslucht erover strijkt.
Onweer is zeker mogelijk in het westen met een koude zee, daarvoor zijn wel sterke aflandige winden voor nodig in het voorjaar, zodat de zeewind geen kans maakt(kenmerkend voor het voorjaar zijn de zeewinden met vaak een plak mist erbij). Is het rustig weer, dan zal de zware koude plaklaag die boven het koude water hangt zijn gewicht over de kustprovincies uitsmeren en de lucht snel stabiliseren. :/ (in onstabiele situaties). Drukt dan de warme lucht weg, buienvorming een aantal tientallen kilometers uit de kust en de rest van het binnenland (zoals in normale voorjaarssituaties).
Gelukkig hebben we er normaal zo tegen eind juni geen last meer van, dan is de zee rond 18 graden en stijgt dan nog verder, afhankelijk van de zomerwarmte. Maar als het voorjaar fris blijft kan dit nog wel eens langer gaan duren. Laten we hopen dat Prins Lente snel zijn slag slaat :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Zal wel weer een grap zijn van het Amerikaans weermodel ;)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Pasen dan toch warmer? Het Amerikaans weermodel laat telkens de lentetemperaturen terugkomen. Enigste minpuntje is nog de neerslag, die moet nog even weggepoetst worden.





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

X-treme

Ik hoop dat gfs gelijk krijgt, ben die kou nu wel zat!
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

winter

We know it, 1 april kikker in je bil :)

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op do 21 mrt 2013 - 15:32
We know it, 1 april kikker in je bil :)

Scheelt dat de warmste temperaturen verwacht worden op 31 maart, dus die vlieger gaat niet op
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GHkstra

Bewolking boven land, zon boven water.




©NASA Lance-Modis

DSDLimburg

Gelukkig ziet het er voor de Lange termijn weer iets beter uit, van mij mag het want zo werken met die vorst in de bouw dat is echt niks. Hopen dat het nu ook echt eens lente gaat worden na volgende week :)
seizoen 2018/2019

Weatherboy

Nieuwe run is wel lekker van GFS. Vanaf Pasen schiet de temperatuur de lucht in met een ZO stroming. Tot maarliefst 20 graden aan toe. Dat zou een geweldig snelle overgang zijn, van mooi winterweer naar mooi lente weer. Ik teken ervoor.

Vandaag overigens steeds wat sneeuwbuien en buitjes. Soms echt hele grote vlokken, vooral vanmiddag rond Amsterdam-Sloterdijk een forse sneeuwbui.

juno

hmmm toch wel weer koudere kaarten dan jan liet zien vanochtend...


Citaat van: Weatherboy op do 21 mrt 2013 - 17:46
Nieuwe run is wel lekker van GFS. Vanaf Pasen schiet de temperatuur de lucht in met een ZO stroming. Tot maarliefst 20 graden aan toe. Dat zou een geweldig snelle overgang zijn, van mooi winterweer naar mooi lente weer. Ik teken ervoor.

Vandaag overigens steeds wat sneeuwbuien en buitjes. Soms echt hele grote vlokken, vooral vanmiddag rond Amsterdam-Sloterdijk een forse sneeuwbui.

Jan van Ooijen

Is toch wel lekker zo'n pluim met een stijging van de temperatuur  8)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Gemiddelde gaat al mooi richting de 10 graden.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Harry de Hond

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 22 mrt 2013 - 11:35
Is toch wel lekker zo'n pluim met een stijging van de temperatuur  8)

Het is nog even doorbijten, maar uiteindelijk komt die lente natuurlijk toch gewoon. Wel jammer is dat ook in de 06 run van gfs alle temps gewoon laag blijven op alle hoogtes. 2m, 850hpa en 500hpa. Het blijft gewoon koud tot het einde van de run. Echt lente temperaturen zijn er nog niet te vinden (in de oper dan)..... :'(
Juist.

Jan van Ooijen

Het Amerikaans weermodel is er al een paar keer mee gekomen, maar nu komt het Europees weermodel er ook mee... Kunnen we dag zeggen tegen die wat koudere periode? Nu hopen dat de Oper niet aan de warme kant is en er alleen voor staat

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal