Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312443 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Marlieke

Citaat van: zwoof op ma 18 mrt 2013 - 11:47
Ondanks de winterse perikelen is het toch al best wel lenteachtig buiten. De vogels zingen het hoogste lied. Zojuist ff een foto gemaakt in onze achtertuin. Tevens een klein filmpje gemaakt.  :)
*knip*
Die ene bij 1 minuut 40 wilde niet op de film!  :P ;D Maar wat heerlijk he? Het ultieme voorjaarsgevoel...  8)
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Jan van Ooijen

Modellen zitten gemiddeld 2 graden onder de temperatuur dan dat het in werkelijkheid is geworden. Zuidoostelijk deel van het land is het 12 graden geworden terwijl de meeste modellen maar 9 á 10 graden verwachte

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zwoof

Citaat van: Marlieke op ma 18 mrt 2013 - 13:26
Die ene bij 1 minuut 40 wilde niet op de film!  :P ;D Maar wat heerlijk he? Het ultieme voorjaarsgevoel...  8)

Ja verdikkie die vloog snel weer weg toen ik inzoomde. Rotbeest! ;D
Maar inderdaad er heerst een algeheel gevoel van voorjaar, maar het betrekt wel steeds nu.

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op ma 18 mrt 2013 - 12:34
Al zappend kwam ik vanmorgen bij een duitse tv zender te recht.Daar was een meteoroloog.Die had het er over,dat de komende jaren toenemde kans op oostelijke stromingen op het noordelijk halfrond.Dat komt mede omdat op de noordpool grote veranderingen gaan plaats vinden de komende jaren.Weet alleen niet meer wat voor zender het was.Hij vewacht koudere winters en warme zomers,en ook minder neerslag.   

Die warmere zomers, prima, die koudere winters, ook wel prima, maar minder neerslag in de zomer, dat zal menig onweersliefhebber niet leuk vinden :P Waaronder ik ook niet
Tuurlijk hou ik van zonnige warme dagen op het strand, maar weken achtereen zon en droogte word ik ook niet bepaald plezierig van, moet wel regelmatig lekker knallen :) Maargoed, alles beter dan grijze, regenachtige dagen zonder enig onweer :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

JPP78

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 18 mrt 2013 - 14:29
Modellen zitten gemiddeld 2 graden onder de temperatuur dan dat het in werkelijkheid is geworden. Zuidoostelijk deel van het land is het 12 graden geworden terwijl de meeste modellen maar 9 á 10 graden verwachte
*plaatje*

in het noord-oosten zelfs bijna 10 graden en hier bijna 9 geweest, verwacht was een graad of 5. wat een enorm verschil. hoe zou dat kunnen?
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Weerfreak 1337

Citaat van: JPP78 op ma 18 mrt 2013 - 16:32
in het noord-oosten zelfs bijna 10 graden en hier bijna 9 geweest, verwacht was een graad of 5. wat een enorm verschil. hoe zou dat kunnen?

Misschien door de zonneschijn, of was er bijna geen zon in NO?

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ropniko

Bij RTL4 hadden ze helemaal een mooie vanochtend, daar leek het plaatje wel op hetgeen vandaag uit kwam (gemiddeld 9 - 10 graden), maar riepen ze iets over maximaal 5 graden vandaag in Nederland.

arjanbruggink

Citaat van: Weerfreak op ma 18 mrt 2013 - 16:35
Misschien door de zonneschijn, of was er bijna geen zon in NO?
De zon scheen hier in het NO ff lekker goed. Dus dat zal het wel zijn.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Hier te Woensdrecht ook regelmatig zon gezien vandaag.
Mooi om te zien hoe de zon nu al een redelijke vinger in de pap begint te krijgen. Steeds gemakkelijker komt het tot vrije convectie de laatste dagen.
Langzaam gaan we de goede kant op :D.

Weerfreak 1337

Hier was het eerst een tijdje zonnig, later paar lange regenbuien, wat me opviel was de hoge wolkenbasis, leken dus qua uiterlijk op zomerse regenbuien. :) Toch nog een glimpje van het seizoen wat nog zo lang lijkt te duren helaas :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

mooi satbeeldenhttp://www.woweer.nl/cgi-app/satellite?LANGwel even loop in drukken 6 uur  12 uur 24 uur kunt kiezen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marco_Goes

Hey Jan, Ouwe LT guru :)

Wanneer komt die lente nou?

Jan van Ooijen

Citaat van: Marco_Goes op di 19 mrt 2013 - 09:06
Hey Jan, Ouwe LT guru :)

Wanneer komt die lente nou?

Haha, toch nog enkele lichtpuntjes op de nieuwe GFS run, maakt het gelukkig niet zo bont als het Europees weermodel!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 19 mrt 2013 - 12:00
Haha, toch nog enkele lichtpuntjes op de nieuwe GFS run, maakt het gelukkig niet zo bont als het Europees weermodel!

Valt wel mee hoor en zoveel wijkt EC niet af van GFS tegen die tijd (of vice versa)
BTW:  de GFS06 (en GFS18) uitdraai ook niet al te serieus nemen, wil nog wel eens overdrijven !

Johann

Citaat van: Marsel op ma 18 mrt 2013 - 18:04
Hier te Woensdrecht ook regelmatig zon gezien vandaag.
Mooi om te zien hoe de zon nu al een redelijke vinger in de pap begint te krijgen. Steeds gemakkelijker komt het tot vrije convectie de laatste dagen.
Langzaam gaan we de goede kant op :D.

Inderdaad Marsel. Hier in de bergen met zon al 831 W/m2 aan straling.
Nog even bibberen en dan kun je langzaam uit je "hol" tevoorschijn komen.
Pasen zouden overigens wel eens heel mooi en vrij zacht kunnen gaan verlopen (mT)


Weerfreak 1337

Citaat van: Johann op di 19 mrt 2013 - 12:57
Inderdaad Marsel. Hier in de bergen met zon al 831 W/m2 aan straling.
Nog even bibberen en dan kun je langzaam uit je "hol" tevoorschijn komen.
Pasen zouden overigens wel eens heel mooi en vrij zacht kunnen gaan verlopen (mT)

Laten we hopen dat de weergoden daar ook zo over denken :P
Ben echt toe aan een warm weertype, de winter was mooi, het is nu tijd voor warmte en onweer :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weatherboy

Citaat van: Weerfreak op wo 20 mrt 2013 - 00:14
Laten we hopen dat de weergoden daar ook zo over denken :P
Ben echt toe aan een warm weertype, de winter was mooi, het is nu tijd voor warmte en onweer :)

Dan moet de maand april toch zeker een langdurige zuid stroming laten zien. De zee is namelijk erg koud en dat gaat onweer, zeker in het westen, flink verpesten op deze manier. De Noordzee is ongeveer 4-7 graden momenteel, daar zal niet veel meer vanaf gaan. Maar voor optimale condities moet de temperatuur zeker rond de 15 graden gaan uitkomen ergens in juni. Mocht het toch langdurige WC komen warmt de zee natuurlijk ook sneller op. We gaan het weer zien.

Tot nu toe worden de kaarten kouder en kouder. GFS toont vanaf 1 april (extreem LT) de eerste convectie, bij een graadje of 15.

Jan van Ooijen

De pluim van het Amerikaans weermodel laat ook eindelijk een mooie stijgende lijn zien richting de 10 graden en enkele leden wat warmer

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Serge

ik kan me herinneren dat we vorig jaar rond deze tijd in de tuin zaten te puffen :P
Waar is mijn cape

JPP78

Alles schuift gewoon 1 maandje op, de winter begon in januari, de lente begint in april, de zomer in juli en de herfst in oktober. deal?!
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Powered by EzPortal