Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312520 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Roland

Na 7 dagen op rij grauw en grijs weer bij het opstaan vanmorgen dan de zon. De lucht is hier nu knalblauw en de temperatuur stijgt snel. Van rond het vriespunt anderhalf uur geleden nu al 3,6 graden. Heb het gevoel dat we de 10 graden hier vandaag wel gaan halen! :)

Wel jammer dat de winterkaarten LT iets afgezwakt zijn. Alles of niks vind ik in de lente vaak het mooist.

Ramon Oost

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 04 mrt 2013 - 07:51
Wat een heerlijke kaart voor morgen van Hirlam

GFS vergelijkbaar met Hirlam voor morgen,


Ramon Oost

Vannacht kwam het op veel plaatsen tot lichte vorst, in Eelde vroor het zelfs matig met -5,2




Jan van Ooijen

Lente, winter of toch lente

Mensen die vanmorgen wakker werden stonden waarschijnlijk raar te kijken toen ze moesten krabben. Vele mensen om me heen hoorde ik al roepen... Hé we kregen toch lente? De lente die komt er wel, vandaag heerlijk genieten van een zonnige dag waarbij we voorzichtig al kunnen gaan proeven aan het lenteweertje voor morgen.

Morgen zullen de temperaturen hoger uitkomen dan vandaag, namelijk 15 graden in het zuiden, 13-14 graden in het noorden en in het midden van het land tot zo'n 9 á 10 graden op de Wadden. Wel kunnen er in het eerste deel van de ochtend enkele wolkenvelden voor gaan komen in het midden van het land. In de middag komen er ook wat wolkenvelden voor in het noordelijk deel van het land waarbij de kans groot is dat het noordwesten te maken gaat krijgen met iets hardnekkige bewolking.

Woensdag krijgen we steeds meer te maken met bewolking, de plaatsen waar de zon te zien zal zijn, is in het noordoosten, midden en het zuidwestelijk deel van het land. De temperaturen liggen morgen ongeveer rond de 13 graden, in de kustgebieden enkele graden lager. De wind is over het algemeen zwak tot matig 2-3 Bft, komend vanuit het oost tot zuidoosten.

Donderdag lijkt het ook weer bewolkt te gaan verlopen, maar het blijft droog. De temperaturen gaan wel een stapje terug naar waardes rond de 10 á 11 graden en in de kustgebieden zal te temperatuur ongeveer uit gaan komen op 7 á 8 graden. Vrijdag lijken we te maken gaan krijgen met regen, de modellen zijn het er momenteel nog niet helemaal uit. Zo laat het Europees weermodel van tijd tot tijd lichte regen zien terwijl het Amerikaans weermodel hoeveelheden aangeeft van 2 tot 5mm.

Hoe verder....
Hoe verder is de grote vraag, zoals we de afgelopen dagen gezien hebben gaat/ging het Europees weermodel en het Amerikaans weermodel voor vorst en in de volgende run weer niet. Zelf ga ik er vanuit dat we niet te maken gaan krijgen met een periode van vorst, maar temperaturen overdag rond de 5 á 6 graden en in de nachten tegen het vriespunt aan, mogelijk ietsjes daaronder. Maar om over een volgende winterperiode praten zal je mij niet meer zien doen, we moeten realistisch blijven en de winter vaarwel gaan zeggen. Dit wil niet zeggen dat we geen vorst of een enkele sneeuwbui kunnen krijgen.....

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GHkstra


winter

Vandaag voor het eerst een lekkere zonnige dag gehad. Werkelijk pracht weer toen ik buiten fietste ja zonder muts en handschoenen. Behalve vanochtend toen was het vooral fris maar wel lekker fris een soort van fris zoals het in de morgen van de zomer vaak is.

Ramon Oost

Heerlijke temperaturen morgen, 12-16 graden.


jorentje1997

Citaat van: Ramon Oost op ma 04 mrt 2013 - 19:13
Heerlijke temperaturen morgen, 12-16 graden.

Dat zal genieten worden 8)

Vandaag een schitterende hemel met een stralende zon bij zo'n 10°c en op de speelplaats (dat is zo'n plaats waar schoolkinderen hun pauzes doorbrengen  ;D) zag ik voor het eerst dit jaar weer de bankjes naar de zon verschuiven. Na vandaag heb ik weer vollop zin in de zomerse gezelligheid.

jones

GFS nu toch weer met een vrij winterse setting en ook EC laat op het einde een noordelijke stroming op gang komen.

Trouwens, vanavond mat mijn meetstation iets vreemds... Iemand die hier iets van kent? Kijk op http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3688.new.html#new

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 04 mrt 2013 - 22:27


Dit is geen lente, dit is gewoon oneindig rotweer. Vandaag was het lekker weer, morgen lekker weer. Daarna alleen maar grijsheid en motregen een stevige wind en 8-11 graden. Nou geef mij dan maar koud droog bewolkt weer, regen heb ik zo een bloedhekel aan. Gewoon weer ellende ohne ende!

jones

Nou volgens de laatste GFS kans op een ijsdag op 12 maart :P

Thunderfreak

Citaat van: Weatherboy op ma 04 mrt 2013 - 23:34
Dit is geen lente, dit is gewoon oneindig rotweer. Vandaag was het lekker weer, morgen lekker weer. Daarna alleen maar grijsheid en motregen een stevige wind en 8-11 graden. Nou geef mij dan maar koud droog bewolkt weer, regen heb ik zo een bloedhekel aan. Gewoon weer ellende ohne ende!

Bij ''voorjaar'' 11 graden hoort ook grijs en regenachtig weer bij,mocht dit weer zo aanhouden en de winter niet meer terug komen kan je prima spreken over ''groeizaam'' weer als de temp nog een klein tikje hoger wil gaan 12/13 graden.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Scully

Citaat van: Weatherboy op ma 04 mrt 2013 - 23:34
Dit is geen lente, dit is gewoon oneindig rotweer. Vandaag was het lekker weer, morgen lekker weer. Daarna alleen maar grijsheid en motregen een stevige wind en 8-11 graden. Nou geef mij dan maar koud droog bewolkt weer, regen heb ik zo een bloedhekel aan. Gewoon weer ellende ohne ende!

Misschien eens leren genieten van wat je hebt en niet wat van wat we nog kunnen krijgen? Leef in het nu...

zwoof

Citaat van: jones op di 05 mrt 2013 - 00:54
Nou volgens de laatste GFS kans op een ijsdag op 12 maart :P

Ik kan me vergissen maar ik zie 'm niet bij GFS. Hooguit iets nachtvorst en de dagwaarden ruim boven nul. Wel stuk kouder dan EC.

jones

Citaat van: zwoof op di 05 mrt 2013 - 08:18
Ik kan me vergissen maar ik zie 'm niet bij GFS. Hooguit iets nachtvorst en de dagwaarden ruim boven nul. Wel stuk kouder dan EC.
was de 18z run ;) vergelijk trouwens in de 0z run eens de max temps in boven België tussen zondag en maandag! Erg spectaculair...

Marcellang

Citaat van: zwoof op di 05 mrt 2013 - 08:18
Ik kan me vergissen maar ik zie 'm niet bij GFS. Hooguit iets nachtvorst en de dagwaarden ruim boven nul. Wel stuk kouder dan EC.
;D En kijk nu even naar het GFS voor t N/O  8)
Niet zo best voor mijn eerste levering planten  :o
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

wimbaens

GFS is anders weer het typische spelleke bezig voor deze tijd van het jaar, 4°C of meer kouder geven in de pluim dan dat het echt gaat worden  :P

Roland

Wat een heerlijk weer. Dan is het altijd weer jammer dat ik vanmiddag/vanavond moet werken, maar ja, er komen nog genoeg mooie dagen.

Ik geloof niet in de terugkeer van de winter. Midden volgende week zal het wel onaangenaam fris zijn met een graadje of 5 en in de nachten lichte vorst. Ruitje krabben dus, maar heel normaal voor midden maart. Hoop alleen niet op van die vieze natte sneeuwflatsen. Deze zijn leuk in november als voorproefje op de winter, maar in maart moeten ze ver weg blijven.

Ramon Oost

Morgen 17 graden haalbaar in het zuiden van het land?


Powered by EzPortal