Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 311563 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel1976

Kiekeboe, daar is ie weer,  eindelijk de goede richting op, waar de meesten van ons 'm willen hebben,  richting Scandinavië namelijk. Nog steeds akelig lange termijn,  dus geen euforie  aub.... :P

nikki

jan, marcel, johan,of een ander deskundige kan iemand mij vertellen wat voor soort weer we krijgen as woensdag in friesland! :o

Ramon Oost

Citaat van: nikki op ma 27 mei 2013 - 23:24
jan, marcel, johan,of een ander deskundige kan iemand mij vertellen wat voor soort weer we krijgen as woensdag in friesland! :o

Volgens de laatste berekeningen: Vanuit Duitsland komt er woensdag een lagedrukgebied (Grondlaag) dichterbij. In het noorden van het land (dus Friesland) nog warmere lucht met 16-19 graden. Wel is daarbij mede door de enige latende onstabiliteit kans op enkele buien. De wind is daarbij veelal matig en waait uit het noordelijke richtingen.

vossejongk

Jaaaaaa blokkerend hoog vanaf de azoren tot helemaal aan siberië  :D Als dat nou eens stand houd krijgen we eindelijk fatsoenlijk stabiel zomerweer :D

Marsel

'Aanmodderen', dat is denk ik tot op heden wel hét sleutelwoord van dit voorjaar.
Korte warme oprispingen worden onherroepelijk opgevolgd door lange periodes van te koel weer.
Schrale troost zijn dan de dagen zoals vandaag en gisteren. Die zijn er gelukkig ook nog. Volop genieten voor degene die dat kunnen doen vandaag! :)
Voor wat betreft de komende tijd laten GFS00 en EC00 in hun opers t/m grofweg 4 juni synoptisch gezien een vergelijkbaar beeld toe met het inmiddels beroemde altantische hoog wat langzaam aan de wandel gaat richting de UK en een uitloper richting de Benelux ontwikkeld.
Wij zitten dan uiteraard weer aan de koele oostkant met veelal noordelijke grondstromingen en te lage temperaturen voor de tijd van het jaar.
Vanaf morgen dan ook weer langzaam wat lagere temperaturen van rond 15 graden of iets daarboven (in neerslag morgen beduidend lager), wederom die een invallende noordelijke stroming en af en toe regen of enkele (onweers)buien.
Na die 4e juni laten beide rekenbreinen een korte periode van rustig en weer opwarmend voorjaarsweer toe onder invloed van het eerder genoemde hoog. Wat er daarna gebeurt....dat moeten we simpelweg afwachten.
GFS is daarbij op de LT wel de wat warmere broeder en komt daarbij op >350h met hele fijne zomer kaarten.
Maar dat zijn termijnen waar we simpelweg niets mee kunnen, dus gewoon negeren.

Voorlopig is het dan dus weer even gedaan met mooie dagen zoals vandaag en gisteren. De échte extremen lijken er wel vanaf, het wordt in ieder geval niet meer zo koud (Tx <10 graden) zoals het de afgelopen weken af en toe is geweest. Aan de andere kant, de zomer ook ver te zoeken.
En zo modderen we dus weer wat aan de komende week...terwijl de tijd niet stil staat en we langzaam juni in wandelen.

Pluim van straks zal uitsluitsel geven, maar die zal naar mijn idee niet veel nieuws laten zien.

dondertje127

Citaat van: Sven op zo 26 mei 2013 - 08:17
Die was er al dagen ;)

Die lente of de hoop? Als je die lente bedoeld, het was sarcasme ;)

grizzrh

Volgens mij begint zicht ten zuid-oost van België zich een flinke onweerbom te creëren
Doenrade, Limburg

Weatherman

Citaat van: grizzrh op di 28 mei 2013 - 15:40
Volgens mij begint zicht ten zuid-oost van België zich een flinke onweerbom te creëren
Van mij mag het, onweer is hier echt lang geleden.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jones

GFS12z bevestigt weer de verhuis van het hogedrukgebied richting Scandinavië... Er broedt iets moois in de luchtdrukpatronen, ik voel het :)

Rusty

Citaat van: jones op di 28 mei 2013 - 19:38
GFS12z bevestigt weer de verhuis van het hogedrukgebied richting Scandinavië... Er broedt iets moois in de luchtdrukpatronen, ik voel het :)
Ik hoop 't. Wat denk jij Jan?

ron12

Maar eerst maken 2 lagedruk gebieden nog een ronde dansje boven Europa zo juist op rtl4  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Sven

Citaat van: jones op di 28 mei 2013 - 19:38
GFS12z bevestigt weer de verhuis van het hogedrukgebied richting Scandinavië... Er broedt iets moois in de luchtdrukpatronen, ik voel het :)

Absoluut :D het is bijna te mooi om waar te zijn, ook de voortdurende opbouw van onstabiliteit op de LT. Aahja zolang het blijft staan mogen we erin gaan geloven :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weatherboy

Citaat van: Sven op di 28 mei 2013 - 20:13
Absoluut :D het is bijna te mooi om waar te zijn, ook de voortdurende opbouw van onstabiliteit op de LT. Aahja zolang het blijft staan mogen we erin gaan geloven :)

We hebben op z'n minst recht op 1 maand vet boven normale temperaturen. Dus een warmte/ hitte golf lijkt me wel terecht vanaf begin juni. Elke dag 30 graden en veel onweer. Helaas is dat een belachelijk hoge eis die natuurlijk in dit hele jaar nooit uit gaat komen. Als het maar minstens 20 graden is, of het dan regent of dat de zon schijnt maakt me niet uit. Als die stomme kou maar eens weg blijft tot november.

Gelukkig heb ik gister en vandaag kunnen genieten van het heerlijke weer, maar dit is slechts een druppel op de bevroren plaat van ellende :(

Marcel1976

Citaat van: jones op di 28 mei 2013 - 19:38
GFS12z bevestigt weer de verhuis van het hogedrukgebied richting Scandinavië... Er broedt iets moois in de luchtdrukpatronen, ik voel het :)
De 12u run laat indd wederom een prachtige zomerse setting zien in de loop van volgende week omdat het hogedrukgebied richting Scandinavië wordt berekend, met ook nogal wat onweerskansen.
Het staat al enkele dagen op de kaarten, en hoop doet leven!! ;)

TaL

Citaat van: Marcel1976 op di 28 mei 2013 - 20:23
De 12u run laat indd wederom een prachtige zomerse setting zien in de loop van volgende week omdat het hogedrukgebied richting Scandinavië wordt berekend, met ook nogal wat onweerskansen.
Het staat al enkele dagen op de kaarten, en hoop doet leven!! ;)

Ik zeg het je, 2013 zal ons nog veel doen verschieten, of het positief of negatief is laat ik achterwege. Juist een voorgevoel :)

Maw: dit wordt een jaar met niet veel normaal weer, bijna de helft heeft dat ondertussen al bewezen :)

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

stratocumulus

Meest mensen weten het hier al, het is al verschillende keeren aan bod gekomen, maar ik denk dat we straks een hele poos de warmte induiken.

Niet alleen omdat het op de lt al even op de kaarten staat, maar de straalstroom is dusdanig verzwakt dat de lucht, net als in een langzaamstromende rivier gaat kronkelen. Net als een rivier zijn er ook afsnoeringen en grote bochten. Deze kruipen langzaam naar het oosten, met de stroming van de rivier mee. logischerwijs komen we ooit aan de warme kant van zo'n kronkel, en dan hebben we warm ( er) weer.

Oke, dit is erg simpel gesteld, want wat er nu aan de hand is in de atmosfeer is niet alleen zeer interessant, maar ook zeer gecompliceerd. Deskundigen discussieren er heftig over wat dit nu betekend voor het weer. De afname van de straalstroom en daarmee ook de golfstroom op lt zal zeer vergaande gevolgen hebben. Er zij vele onzekerheden, zals hoe lang aat dit duren en komt de straalstroom en golfstroom uiteindelijk tot stilstand, is dit een natuurlijke fluctuatie en zal dit het begin van een ijstijd inluiden. Kortom, zeer interessant en spannend.

Maar eerst de warmte in ( hopelijk)

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weatherboy

Citaat van: TaL op di 28 mei 2013 - 21:18
oordeel zelf :)

EC is zoals gewoonlijk kansloos. Noordwestelijke stroming, veel bewolking en mist velden. Zwak briesje uit het noordwesten bij 12-16 graden. Gewoon kansloos dus. GFS daarin tegen, die laat kaarten zien zoals het hoort. Gewoon zomers en veel zon met temperaturen tussen de 20-25 graden.

negen

Citaat van: Sven op di 28 mei 2013 - 20:13
Absoluut :D het is bijna te mooi om waar te zijn, ook de voortdurende opbouw van onstabiliteit op de LT. Aahja zolang het blijft staan mogen we erin gaan geloven :)


Zeker ja, ziet er echt goed uit, nu hopen dat de kaarten zo blijven !

TaL

Citaat van: negen op di 28 mei 2013 - 21:33

Zeker ja, ziet er echt goed uit, nu hopen dat de kaarten zo blijven !

Zolang EC niet meegaat, reken je niet rijk
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal