Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 262216 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Roland op zo 03 feb 2013 - 12:03
Nieuwe 'sneeuwrun' van Jan ziet er nog beter uit dan de vorige! Lijkt me wel lastig om er een consistente weersvoorspelling van te maken. Op sommige momenten volgen de regen/sneeuwgebieden en regen/hagel/sneeuwbuien elkaar naadloos op. Veel zal afhangen van de daadwerkelijke temperatuur enkele kilometers boven ons, maar dat het vanaf dinsdag een paar dagen 'vuil weer' wordt, zoals vorige week door velen van ons al aangekondigd, lijdt geen twijfel! :)
Op zulke momenten moet je er toch niet aan denken ergens anders te wonen dan in ons kikkerlandje. Familie woont aan de Spaanse kust. Daar is het nu al een maand on- tot licht bewolkt met 17-20 graden en droog. De zon komt op en de zon gaat onder; dat is zo ongeveer het spectaculairste wat daar gebeurt. Bewaren wij liever tot april/mei toch?  ;D

Is idd lastig. Diverse parameters  voldoen aan de criteria voor sneeuw. Veel zal echter ook gaan afhangen van lokale verschijnselen. Zwaardere winterse buiien creëren een eigen micro-climaatje. Met zulke koude bovenluchten (-40° en 512 DAM) kan de koude lucht uit de wat hogere atmosfeer maar zo verder naar "beneden worden getrokken" met als gevolg droge sneeuw. Dus met name in de wat zwaardere buiien met langere neerslagfases wordt het gewoon wit. Ook MOS komt met sneeuw en lokaal kan er ook een aantal centimeters gaan vallen. De kans hierop is het grootst verder landinwaarts.

Woensdag wordt spannend (now-casting), sneeuwkansen oosten en noordoosten het grootst (MOS)



Harry de Hond

Juist.

Thunderfreak

Dan nog mag je hopen dat de grond koud genoeg is,want voorlopig is de grond verre van koud laat staan vorst in de grond,wil je een goed pakkie sneeuw krijgen.

Al vallen er dan enkele centimeters sneeuw,de onderste laag is al snel drap en als je er 1 keer op staat is de rest van de laag ook pap,en is het droog geworden moet je eens kijken hoe snel alles in een natte boel veranderd van onder af.

Fingers crossed!  :)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

jorentje1997

Citaat van: Harry de Hond op zo 03 feb 2013 - 13:16
Voor wat het waard is:
Het jaar 1013 is wat overbodig op dat kaartje  ;D ;D

MarcS

Mooi!
2 mooiste weertype in een combietje ..... sneeuw en thunder, me happy!

JorisK

Zzzzzz...Onweer? Thundersnow?? Dat zou echt geweldig zijn! Tijd om de camera weer eens op te stellen dan. Kan wel gevaarlijk zijn, ik heb hier geleerd dat onweer in de winter veel krachtiger en feller kan zijn vanwege de lage wolkenbasis ;)




arjanbruggink

Citaat van: JorisK op zo 03 feb 2013 - 13:40
Zzzzzz...Onweer? Thundersnow?? Dat zou echt geweldig zijn! Tijd om de camera weer eens op te stellen dan. Kan wel gevaarlijk zijn, ik heb hier geleerd dat onweer in de winter veel krachtiger en feller kan zijn vanwege de lage wolkenbasis ;)
Hangt er natuurlijk wel van af hoe laat die buien er zijn. Overdag heb je dan weinig aan je statief.
Maar ik teken er eveneens voor, beetje onweer kan nooit kwaad toch??
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

JorisK

Citaat van: arjanbruggink op zo 03 feb 2013 - 13:48
Hangt er natuurlijk wel van af hoe laat die buien er zijn. Overdag heb je dan weinig aan je statief.
Maar ik teken er eveneens voor, beetje onweer kan nooit kwaad toch??
Dat is waar, maar overdag heb je dan hopelijk weer de fraaie buienluchten, zoals gisteren. Beetje onweer kan nooit kwaad nee, is alweer te lang geleden.

Harry de Hond

Citaat van: jorentje1997 op zo 03 feb 2013 - 13:32
Het jaar 1013 is wat overbodig op dat kaartje  ;D ;D
Ja stom hè. Staat er al een tijdje....  :-\
Juist.

Ramon Oost

Natte sneeuw in uiterste noordoosten van het land.


winter

Verwacht zelf niet dat er echt sneeuw zal vallen dat blijft liggen misschien van zeer korte duur, ten minste als er geen sneeuw meer valt ben ik niet teleurgesteld dus houd me maar even in en dan zien we wat er aankomende week gaat gebeuren.
Want, het lijkt steeds net niet te worden.

JPP78

Citaat van: Thunderfreak op zo 03 feb 2013 - 13:21
Dan nog mag je hopen dat de grond koud genoeg is,want voorlopig is de grond verre van koud laat staan vorst in de grond,wil je een goed pakkie sneeuw krijgen.

Al vallen er dan enkele centimeters sneeuw,de onderste laag is al snel drap en als je er 1 keer op staat is de rest van de laag ook pap,en is het droog geworden moet je eens kijken hoe snel alles in een natte boel veranderd van onder af.

Fingers crossed!  :)

ik denk dat het hier snel blijft liggen, ijs ligt hier en daar nog in de sloten. Ook ons uitzicht over het IJsselmeer is nog steeds wit! :D vandaag ook maar 3 graden, ook gister niet boven de 3 graden geweest. ff wat nacht vorst of afkoelende buien en de boel bevriest weer! maar goed dat is hier....
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

winter

Citaat van: JPP78 op zo 03 feb 2013 - 15:29
ik denk dat het hier snel blijft liggen, ijs ligt hier en daar nog in de sloten. Ook ons uitzicht over het IJsselmeer is nog steeds wit! :D vandaag ook maar 3 graden, ook gister niet boven de 3 graden geweest. ff wat nacht vorst of afkoelende buien en de boel bevriest weer! maar goed dat is hier....

Hopen dat de kou dan maar goed komt. Tot nu toe kwakkelweer met af en toe natte sneeuw. Afgelopen nacht op vele plaatsen in het land heeft het aan de grond gevroren maar morgen stijgt de temp. weer.
En dan dinsdag misschien kans op van alles en nog wat.

Weatherboy

Zijn dat even goede berichten zeg! Sneeuwbuien en onweer, dat zou leuk zijn. Voor het laatst dat we dat hier hebben gehad was 8 december. Zware (natte) sneeuwbuien en 3 heerlijke donders. Dat is dan wel weer een voordeel van Schiphol. Al die vliegtuigen kunnen net de doorslag geven voor een klap onweer.  :)

Bacci


winter

Citaat van: Bacci op zo 03 feb 2013 - 16:20
Temp. in het oosten daalt


Klopt temperatuur in oosten daalt flink en op steeds meer plaatsen natte-sneeuw denk dat er straks langs de oostgrens bij verdere temperatuurdaling zeker droog sneeuw kan vallen aangezien nog best actiefe neerslag onderweg is naar Gelderland/Overijsel.


jones

Ik volg al een tijdje de maandelijkse verwachtingen van deze man en deze blijken steeds erg goed te kloppen! Voor januari zat hij er pal op en ook december was vrij goed voorspeld. Het gaat wel over de UK en Ierland, maar hij vermeldt ook wel de luchtdrukverdelingen in Europa en de 'Noordzeelanden'. Op de getalletjes moet je dus niet letten, maar wel op de grootschalige patronen dat hij probeert te vertellen, want dit komt meestal wel goed overeen met de werkelijkheid! Hou het in je hoofd en lees dit artikel binnen een maand nog eens ;)

http://www.netweather.tv/index.cgi?action=monthly;sess=

Dit was zijn voorspelling voor januari:
http://boards.dailymail.co.uk/news-board-moderated/10243047-uk-ireland-spring-summer-winter-2012-2013-a-495.html

Dennis

Koers Laag zal vanaf dinsdagavond "live"gevolgd worden op dit forum -  :)

winter

Citaat van: Dennis op zo 03 feb 2013 - 16:36
Koers zal vanaf dinsdagavond "live"gevolgd worden op dit forum -  :)

Over de storing die dan overtrekt? Of zijn het meer losse neerslagebiedjes? Warmte- of koudfront?

Bacci

Citaat van: Dennis op zo 03 feb 2013 - 16:36
Koers Laag zal vanaf dinsdagavond "live"gevolgd worden op dit forum -  :)

Wat denkt u? sneeuw of toch regen?

Powered by EzPortal