Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 247972 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bliksems

Citaat van: just0408 op vr 25 jan 2013 - 19:55
'Ooooh, you want it Georgie, don't you? Of course you do.'  :D

Jaa, dat is een link clowntje in die film.
topacteur die het speelt: tim curry

maar goed,dit is niet het IMDB forum he.. hehehe...
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

just0408

Citaat van: bliksems op vr 25 jan 2013 - 19:57
topacteur die het speelt: tim curry

OK, dank je dat had ik al willen uitzoeken maar ik was te lui.

Edit:
Nou je het zegt. Ik herken hem. Hij lijkt er sprekend op. ;)
Ik ben ook niet van steen.

Jan van Ooijen

Alles goed en wel, maar hoe staan de zaken ervoor wat betreft de sneeuw
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

matroesjka-world

Oooooh wat was die Peter Timofeef weer happy zojuist  8) 8) 8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

just0408

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 25 jan 2013 - 20:01
Alles goed en wel, maar hoe staan de zaken ervoor wat betreft de sneeuw

Nouja, er komt sneeuw zaterdag. Alleen is het zondag weer over met de gein helaas. Vette dooi.
Ik ben ook niet van steen.

just0408

Dit weekje was een memorabel winterweekje met vorst en sneeuw die maar bleef liggen. I liked it.  :)
Ik ben ook niet van steen.

SniperEye

Citaat van: Roan op vr 25 jan 2013 - 19:12
omdat Hirlam 1 keer niet klopt? Volgens mij is het JUIST Hirlam die het 9 van de 10x goed voorspeld, we hebben nu 1 v/d 10 gezien waarbij het niet goed is, maar over het algemeen is Hirlam heel accuraat

Hirlam is zeer accuraat. Juist omdat zij maar tot 48 uur terug gaan.

Citaat van: MaikelNL op vr 25 jan 2013 - 19:24
Helaas worden forums zoals deze genoeg als freaks. Op een andere citeer ik

Was dat op Skyscrapercity?

Edit: ja dus, op SSC zag ik net.

MaikelNL

Citaat van: SniperEye op vr 25 jan 2013 - 20:12
Hirlam is zeer accuraat. Juist omdat zij maar tot 48 uur terug gaan.

Was dat op Skyscrapercity?

Edit: ja dus, op SSC zag ik net.

Ja, klopt!

ron12

al gemerkt dat de wind nu toeneemt trouwens,tenminste hier wel
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Blizzard

Vandaag de "laatste dag in stijl" van deze indrukwekkende periode. Indrukwekkend, want vwb de lengte van de vorstperiode is deze periode aangesloten bij grote winters.

En deze dag was in stijl want vanmorgen liepen de Tmin uiteen van -3.3 C in Limburg tot -14.9 C in het zuidwesten, opnieuw Westdorpe een station dat ook aan een koudegolf is gekomen en dat is heel opmerkelijk voor een zo dicht bij zee gelegen station. Nog veel meer opvallend als je bv ziet dat landelijke stations zoals Twente niet in de buurt van de criteria voor een koude golf zijn gekomen.

Overdag opnieuw een afwisseling van mist (ochtend), wolken en zon met Tmax +0.5 C aan de kust tot -4.1 C in het noordoosten.

Eerste kaart laat zien dat de opdringende oceaanlucht al morgen zijn intrede doet. Koude plaklaag wordt door meest zuidelijk wind nog niet verdreven, na Tmin -5/-10 C, maar morgen na passage neerslagzone (1-5 cm sneeuw regionaal) kan het aan de kust tot uitgebreidere pluswaarden komen met +2 C, het binnenland blijft waarschijnlijk nog licht vorstig.

Zondag, 2e kaart laat dit zien, komt de verzachting er dus wel in, en nog overtuigender dan eerst ingeschat. De wind draait nl al snel naar westelijke richting en daarom zondag vooral in het westen en midden regen bij 4-8 C, het oosten nog lange tijd sneeuw met temp die na nog matige vorst in de ochtend ook tot enkele graden boven nul oplopen waarschijnlijk.
De nacht naar maandag overwegend droog, met opklaringen kan het dan in het binnenland nog 1 keer afkoelen tot onder het vriespunt, maar overdag (3e kaart) met opnieuw regen lopen de maxima op naar 5-8 C.

Dinsdag, zie kaart 4, wordt dan ook nog eens de bovenlucht opgewarmd door instroom maritiem sub tropische luchtsoorten in een meer ZW aanvoer, met opnieuw periodiek regen lopen dan de maxima op naar ongeveer 10 C, en de nacht daaropvolgend amper een daling.
Wat een overgang, en passend in het steeds thermisch grilliger nwe klimaat.

En verder, houdt het wisselvallige en vrij zachte weer de rest van volgende week in eerste instantie aan. Later in de week en volgend weekend weer een flinke daling van de temp in een meer NW/N aanvoer. Overgrote deel van de Uitvoer laat dit niet de aanzet zijn tot iets van langere duur, enige signalen daarvoor zijn echter mi wel aanwezig.

Mvg, Ronald.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance


MODELBEOORDELING:
Gezien de complexe situatie t.a.v. de frontale zones boven de Britse Eilanden en het feit dat er verschillen in de berekeningen zijn van de grenslaag parameters, zijn er behoorlijke onzekerheden in de komende 42 uur. Er zijn op dit moment minder grote verschillen in neerslagactiviteiten: het westelijke deel van het land lijkt te maken te krijgen met enkele centimeters sneeuw en door de deactiveert occlusie zijn de verwachte hoeveelheden voor het oosten en noordoosten in eerste instantie een stuk geringer. Na frontpassage lijkt het noorden en noordoosten nog een lijntje met neerslag te krijgen (Harmonie met IJzelbuitjes, Hirlam met ijsregen.) Opmerkelijk zijn de temperatuurverschillen tussen de modellen. Hirlam12 is net als z'n voorganger het koudst, al heeft dit model wel vaker moeite met het bijhouden van een snelle temperatuurverandering. EC06, net als EC00, daarentegen is weer erg warm vanaf morgenmiddag in het hele land > 0 C. Dit wordt veroorzaakt doordat EC06 de koude plaklaag volledig laat verdwijnen terwijl Hirlam dit pas zondagochtend laat gebeuren. Hirlam12, maar ook Harmonie12, houden de wind nabij het oppervlak veel meer gekrompen, waardoor de koude laag veel minder snel opgeruimd wordt ondanks de sterk toenemende wind. Dit subtiele verschil heeft natuurlijk ook gevolgen voor de neerslagsoort (mogelijk ook ijzel achter de sneeuwzone). Vanwege de hardnekkige kou in Hirlam12 is het ook op zondag nog erg koud, daar waar EC06 en EC00 het warm water laat regenen, komt Hirlam met een ijzelsignaal voor de oostelijke helft van het land. De situatie van zondag hangt echter sterk af van wat er op zaterdag precies gebeurt, de voorgeschiedenis zal bepalend zijn.


NEERSLAG:
Actueel en berekend door Hirlam valt er boven de Noordzee lokaal lichte motregen uit de SC met mogelijk zware ijsaanzetting! De timing van de verschillende modellen is redelijk hetzelfde: 1 uur later in Zeeland dan zijn voorganger. Aan het einde van de nacht bereikt de sneeuwzone het zuidwesten en verlaat aan het einde van de middag het noordoosten (harmonie12 is iets trager met het verlaten van ons land). Het is veilig om nu te stellen dat het zwaartepunt van de neerslag boven het zuidwestelijke helft komt te liggen. Hier vallen enkele centimeters sneeuw (3-5 cm), hoe verder noordoostwaarts, hoe minder er lijkt te vallen. Belangrijk om te melden is dat kort na de sneeuwzone een tweede neerslaglijntje komt. Hier is de kans op allerlei mengvormen, inclusief ijzel, groter. EC06 en Harmonie12 (IJzelbuitjes) doen dit ook. Gezien het feit dat er meerdere fronten op elkaar ingelopen zijn is dit op zich geen onwaarschijnlijk scenario. De neerslag van zondag zou in de westelijke helft van het land vooral in vloeibare vorm moeten vallen, gladheid wordt dan met veel wind en bewolking niet verwacht (Vraag blijft hoe diep zit de vorst in de grond). Richting het noordoosten en oosten is natte sneeuw mogelijk, terwijl Hirlam12 (en Hir06), zoals eerder gezegd het koudst is aan de grond en laat de neerslag op de grond bevriezen. NESO geeft een ijzelsignaal voor het noorden en noordoosten, maar in Harmonie (die zondag later komt met neerslag) alleen in Twente. Ergo, met de nieuwe informatie blijven nog steeds vrij veel verschillen en onzekerheden. Voorlopig maar concentreren op de zaterdag, wat er die dag gebeurt kan bepalend zijn voor de zondag
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

pietjelol

ik durf wel te zeggen dat we in februari ook zeker nog wel een paar koude dagen gaan krijgen met sneeuw. Is bijna atijd zo geweest dat het b.v rond carnaval koud is. Maar ik ga zeker nog even van morgen genieten :)

bliksems

Citaat van: Blizzard op vr 25 jan 2013 - 20:23
Vandaag de "laatste dag in stijl" van deze indrukwekkende periode. Indrukwekkend, want vwb de lengte van de vorstperiode is deze periode aangesloten bij grote winters.
wat hier boven staat bedoeld ie als een grap,dat kan niet anders.toch?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

jorentje1997

Waarschuwing KMI:

Van 25/01 19u tot 26/01 16u :  Een sneeuwzone bereikt op het einde van de nacht het westen van het land en trekt zaterdag overdag van west naar oost over het land. In de meeste streken verwachten we 1 ?  2 cm verse (bijkomende) sneeuw. In het westen van de land kan de neerslag tijdelijk aanvriezen.
Zaterdag wordt het in de loop van de dag opnieuw droog in het westen en later in het centrum.

SNEEUW (deze nacht):
West-Vlaanderen: 0-1 cm
Oost-Vlaanderen: 0-1 cm
Henegouwen: 0-1 cm
Brabant: 0-1 cm
Antwerpen: 0-1 cm

SNEEUW (zaterdag):
West-Vlaanderen: 1-2 cm
Oost-Vlaanderen: 1-2 cm
Henegouwen: 1-2 cm
Antwerpen: 2 cm
Brabant: 1-2 cm
Limburg: 2 cm
Luik: 1-3 cm
Namen: 1-3 cm
Luxemburg: 1-2 cm

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

bliksems

Citaat van: pietjelol op vr 25 jan 2013 - 20:27
ik durf wel te zeggen dat we in februari ook zeker nog wel een paar koude dagen gaan krijgen met sneeuw. Is bijna atijd zo geweest dat het b.v rond carnaval koud is. Maar ik ga zeker nog even van morgen genieten :)
nee,winter is nog niet voorbij,hij komt ook terug..
maar op wat voor een manier hij gaat toeslaan dat kan niemand weten.lt he.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Erik V

Heerlijk geschaatst met mijn dochter. Morgenochtend nog ff en dan kunnen ze weer in het vet. Ga mijn winterjas ook maar opbergen gezien de temps komende week >:(
Saai, vies, deprimerend weer wordt het. Bah

grizzrh

Citaat van: Erik V op vr 25 jan 2013 - 20:46
Heerlijk geschaatst met mijn dochter. Morgenochtend nog ff en dan kunnen ze weer in het vet. Ga mijn winterjas ook maar opbergen gezien de temps komende week >:(
Saai, vies, deprimerend weer wordt het. Bah

Agjah, kan je wel deprimerend om doen :P maar wat doe je eraan! je moet natuurlijk als eerste eens de winter dans doen :P
Kijken of dat werkt
Doenrade, Limburg

Jan van Ooijen

EC Oper laat op het einde de nachtvorst (lichte) terugkeren, dadelijk eens de pluim kijken
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Dooi komt iets vroeger in het westen van Belgie


Op het occlusiefront dat morgen ons land bereikt, heeft zich vrij onverwachts een aparte depressiekern gevormd. Dat is niet zo'n goed nieuws voor de schaatsers, want het betekent dat de wind een halve dag vroeger dan voorzien de westelijke sector opzoekt en dat er morgenmiddag al zachte lucht naar het westen van Vlaanderen stroomt. Morgen zaterdag wordt dus een minder mooie schaatsdag dan eerst verwacht.

Aan de kust begint het morgenochtend te sneeuwen. Die sneeuwzone trekt het binnenland in en bereikt nog voor de middag Oost-Vlaanderen. Verder landinwaarts verpietert ze wat. Op het eind kan de sneeuw al overgaan in smeltende sneeuw of (aanvriezende) regen. Het kwik wordt al vrij snel positief en ligt in de namiddag tussen 0 en +3°C in het westelijk deel van Vlaanderen. In het oosten blijft het waarschijnlijk wel lichtjes vriezen.
Tegen de avond koelt het tijdelijk overal weer wat af, maar rond middernacht komt dan de definitieve dooiaanval op gang met veel regen en wind. Omdat het eerst weer wat vriest, kan dat eventjes voor gevaarlijke toestanden zorgen. Zondagmiddag is het gevaar overal geweken, ligt het kwik in heel Vlaanderen ruim boven het vriespunt en is deze mooie winterse periode verleden tijd.

ijsverwachting

Powered by EzPortal