Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 9

Topic gezien door 223272 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 jan 2013 - 21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: gilleeesss op di 22 jan 2013 - 23:11
Dus johan, je denkt niet dat de dooi paar dagen kan uitgesteld worden?;D

De enige kans zou zijn dat we in een soort "niemandsland" terecht gaan komen tussen enerzijds het laag boven de Atl Oceaan en anderzijds het hoog boven de Balkan -Rusland. Dat zou er iig voor zorgen dat het aan de grond koud blijft (inversie). Helaas lijkt de as van hogedruk voor de Benelux niet goed te liggen (te zuidelijk). Maar goed, je weet maar nooit en nog is het 4 tot 5 dagen te gaan !


NitroGenetics

Citaat van: gilleeesss op di 22 jan 2013 - 23:11
Dus johan, je denkt niet dat de dooi paar dagen kan uitgesteld worden?;D

dooi komt eraan rond de 29ste het is onvermijdelijk simpelweg vanwege die monster van een laag, + dat er nu ozonale stroming plaatsvind en we weer een westelijke sirculatie (tijdelijk hebben)dit baseer ik dan op de pluim en kaarten van dit moment, maar zoals johan idd al zegt het duurt nog 5 dagen maar persoonlijk geef ik het weinig kans.

Remy

Citaat van: grizzrh op di 22 jan 2013 - 23:16
knmi:

Westdorpe   poolsneeuw   -10.7    -12.7     98    ONO    1    37    1007.2
Dikke soep ook daar,slechts 37 meter zicht :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

gilleeesss

Citaat van: Johann op di 22 jan 2013 - 23:17
De enige kans zou zijn dat we in een soort "niemandsland" terecht gaan komen tussen enerzijds het laag boven de Atl Oceaan en anderzijds het hoog boven de Balkan -Rusland. Dat zou er iig voor zorgen dat het aan de grond koud blijft (inversie). Helaas lijkt de as van hogedruk voor de Benelux niet goed te liggen (te zuidelijk). Maar goed, je weet maar nooit en nog is het 4 tot 5 dagen te gaan !

Ik zie het nog vaak veranderen, Dus nog heeeeeel klein beetje hoop. maarja, dooi komt er idd wel. Maar hopen dat het plots helemaal verandert. maar het blijft eenmonster die depressie, wel telkens iets anders. We zien wel, ik ga slapen. Nog paar dagen genieten van het winterweer en het witte landschap! ;)

vdweste

Citaat van: Johann op di 22 jan 2013 - 23:17
De enige kans zou zijn dat we in een soort "niemandsland" terecht gaan komen tussen enerzijds het laag boven de Atl Oceaan en anderzijds het hoog boven de Balkan -Rusland. Dat zou er iig voor zorgen dat het aan de grond koud blijft (inversie). Helaas lijkt de as van hogedruk voor de Benelux niet goed te liggen (te zuidelijk). Maar goed, je weet maar nooit en nog is het 4 tot 5 dagen te gaan !

Nouja, die dooi vind ik dan nog niet eens zo erg na 2 weken mooi winterweer, maar wat gaat er daarna gebeuren? Enige tekenen dat de winter nog een kans maakt komende weken? Zie hier wel al meerdere malen kaartjes van drukgebieden op grote hoogte, maar zonder echt concrete uitleg.

grizzrh

Citaat van: Remy op di 22 jan 2013 - 23:19
Dikke soep ook daar,slechts 37 meter zicht :)

Vet hé :P mist is sowieso een mooi weer fenomeen! alles lijkt zo rustig als er mist is.
Doenrade, Limburg

Weerfreak 1337

Citaat van: winter op di 22 jan 2013 - 22:31
Noord-oosten heeft zeer goede pluim volgens weerplaza. Een groot aantal leden die na maandag voor doorzetten kou gaan !


Tja, wat je een groot aantal leden vind. Ik vind 5 tot 10 stuks nou niet echt bepaald een groot aantal :P Komt ongeveer overeen met 10 tot 20% kans. Klein dus.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Citaat van: vdweste op di 22 jan 2013 - 23:21
Nouja, die dooi vind ik dan nog niet eens zo erg na 2 weken mooi winterweer, maar wat gaat er daarna gebeuren? Enige tekenen dat de winter nog een kans maakt komende weken? Zie hier wel al meerdere malen kaartjes van drukgebieden op grote hoogte, maar zonder echt concrete uitleg.

Eigenlijk niet, zoals ik eergisteren  (citaat hieronder) en ook gisteren al heb toegelicht ...

//Die (PV) is alweer enige tijd "herstellende".  De split op 10hPA verdwijnt de komende dagen geheel van de kaarten (overgang zonaal) en de komende dagen zien we ook lager stratospherisch en troposferisch veranderingen plaatsvinden met daarbij een verplaatsing van de (positie) van de koudepolen. Ook het al weken  NH stromingspatroon (planetaire golven) vertoont veranderingen in fase en amplitude. Meest in het oog springend is het van de kaarten verdwijnen van de blokkade  (hoogterug) op de oostelijke Grote Oceaan en de daarbij behorende hoogtetrog boven het westen van de VS. Ook het westwaarts verplaatsen van de Canadese (Baffin) koudepool richting de noordwestelijke Atlantische Oceaan pleit voor een opleven van een een zonaal stroming patroon. (pos. NAO-AO, high index). Nog is niet alles in kannen of kruiken maar een overgang naar markant zachter weer zoals ook de ensembles dit al een aantal dagen laten zien vanaf dag 7-8, is het meest voor de hand liggende.//

Toch zijn er kansjes dat we binnen niet al te lange termijn het zonale patroon weer gaan kwijt raken, veel zal echter gaan afhangen in hoeverre de hoogterug -trog zich op de oostelijk Grote Oceaan resp. het westen van de VS kan "regeneren en de koudepolen weer op de voor ons "juiste plaats" komen te liggen.

Ramon Oost

Het koudst is het momenteel in Westdorpe -11 graden.


NitroGenetics

Citaat van: Ramon Oost op di 22 jan 2013 - 23:32
Het koudst is het momenteel in Westdorpe -11 graden.
geloof dat plaatsje niet helemaal doet al hele dag behoorlijk raar :)

Arend

Opvallende run weer van GFS, op basis van deze oper gaat het hier in het oosten niet zo hard met die dooi. Je zou onderhand verwachten dat het allemaal wat duidelijker zou worden.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weerfreak 1337

Citaat van: NitroGenetics op di 22 jan 2013 - 23:41
geloof dat plaatsje niet helemaal doet al hele dag behoorlijk raar :)

Mwha, de omstandigheden daar op dit moment zijn erg gunstig voor zware afkoeling ;)
Mist, kraakheldere hemel erboven, geen wind, sneeuwdek, kan niet beter dus. :P

In Zeeland kan het heus wel koud worden hoor :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Koen-IJM

GFS 18Z. Hooguit enkele graden boven nul tot en met 30 januari. Snachts groot deel van het land vorst. Zou het dan toch... ?

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

vdweste

Citaat van: Koen-IJM op di 22 jan 2013 - 23:46
GFS 18Z. Hooguit enkele graden boven nul tot en met 30 januari. Snachts groot deel van het land vorst. Zou het dan toch... ?

Ik zou er niet van uit gaan. :) Als je naar de pluimen kijkt zie je dat bijna alle leden wel voor ruim 5 graden gaan overdag.

Ramon Oost

Citaat van: vdweste op di 22 jan 2013 - 23:53
Ik zou er niet van uit gaan. :) Als je naar de pluimen kijkt zie je dat bijna alle leden wel voor ruim 5 graden gaan overdag.

Aan het begin van volgende week nog maar lichte dooi. De dooi zet verder door naarmate de week vordert.


vossejongk

Kortom alle vuile sneeuw en ijs smelt, de water temp blijft heel laag en zodra het gaat vriezen (en hopelijk niet sneeuwen) krijgen we een prachtige ijsvloer in no time

Thunderfreak

Citaat van: MichaelvdPoel op wo 23 jan 2013 - 00:01
Industriële uitstoot kan wel zorgen voor extra condensatiekernen in de atmosfeer wat de neerslag kan triggeren. Soort inzaaiingsproces dat je ook wel eens ziet met ijskristallen vanuit de hogere flightlevels naar middelbare bewolking.  8)

Dan zou het hier in de Botlek juist ook het geval moeten zijn,deze omgeving is zwaar gevoelig voor mist door industrie. Maar nu niet het geval,en bij Westdorpe valt het erg mee met ''vervuiling'' industrie.

Maar zeker weten doe je het ooit,al vond ik het en leuk voorbeeldje :-)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Ritger

Wageningen schommelt al de hele avond rond de -10 nu -10,9
Helaas geen officieel meetstation.


vossejongk

Citaat van: MichaelvdPoel op wo 23 jan 2013 - 00:01
Industriële uitstoot kan wel zorgen voor extra condensatiekernen in de atmosfeer wat de neerslag kan triggeren. Soort inzaaiingsproces dat je ook wel eens ziet met ijskristallen vanuit de hogere flightlevels naar middelbare bewolking.  8)

Een beter voorbeeld was oud en nieuw 2 jaar terug, dankzij alle as en kruit in de lucht werd het zo mistig dat je helemaal niks meer zag!

Powered by EzPortal