Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 7

Topic gezien door 204541 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, di 15 jan 2013 - 22:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jorentje1997

Mijn meetstationetje zei rond 6.20 -> -11.2°c
Die sneeuw zal nu echt wel hard zijn hier ;o

MamaAs

Oef, het is koud geweest boven dat sneeuwdekje! Lekker.

Hier de -6 gehaald, op 10 cm -9.
En het allerbelangrijkste.... GEEN SNEEUW!!!
Durfde vanochtend niet naar buiten te kijken, hahaha. Laat het ijs maar groeien, laat het ijs maar groeien.

Goedemorgen trouwens.

Erik V


just0408

Wat grappig dat het zo flink afkoelt boven een sneeuwdek.
Ik ben ook niet van steen.

Brisk

Citaat van: zwoof op wo 16 jan 2013 - 00:52
Heel eerlijk antwoord: "ja! ik ben te groot voor Nederland"  ;D

http://www.powned.tv/uitzendinggemist/pownews.html
FF doorspoelen naar 14:17 min


op 15 januari 2013, 22:36:03


Hahaha wat een kerel. Huhum. Hij praat trouwens wel heel anders dan dat hij schrijft. Humum. Waarschijnlijk kan hij die moeilijke woorden alleen maar met spellingscontrole op papier krijgen. Huhum. Praten gaat hem minder af. Huhum.

Wie geeft die man ff een Vicks keelpastille!


Pluimpje GFS van vannacht:
Let is snow, let it snow, let it snow!

just0408

Hopelijk brengen die sneeuwbuien nog wat sneeuw hier.
Ik ben ook niet van steen.

JPP78

Citaat van: MamaAs op wo 16 jan 2013 - 07:25
Oef, het is koud geweest boven dat sneeuwdekje! Lekker.

Hier de -6 gehaald, op 10 cm -9.
En het allerbelangrijkste.... GEEN SNEEUW!!!
Durfde vanochtend niet naar buiten te kijken, hahaha. Laat het ijs maar groeien, laat het ijs maar groeien.

Goedemorgen trouwens.

hier niet onder de -6 geweest helaas. Voor serieus ijs is die -6 niet genoeg, ben bang dat met een windje er bij de grote waters niet snel dicht vriezen. Het moet streng vriezen, of gewoon heel lang licht tot matig.... De komende nachten wordt het ook nog flink koud. In het weekend zien we wel waar we staan! Het wintert nog wel even door!

Tot straks op school..? ;)
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

vdweste

Nieuwe pluim van GFS zeeeer goed! Bijna het hele 'dipje' is gewoon gladgestreken. Kan hem niet plaatsen want zit op m'n mobiel, maar hij staat al op meteociel!:)

Brisk

Citaat van: vdweste op wo 16 jan 2013 - 07:38
Nieuwe pluim van GFS zeeeer goed! Bijna het hele 'dipje' is gewoon gladgestreken. Kan hem niet plaatsen want zit op m'n mobiel, maar hij staat al op meteociel!:)

Heb hem net gepost, een paar berichten terug ;-)

Verwachting
woensdag 16 tot en met dinsdag 22 januari 2013

Vandaag en morgen: In Zuid-Limburg vanochtend nog lichte sneeuw, elders opklaringen
In het noordwestelijk kustgebied komen enkele sneeuwbuien voor. In het uiterste zuidoosten is het bewolkt en in Zuid-Limburg valt er vanochtend nog wat lichte sneeuw. Elders is er weinig bewolking en vriest het flink, -8 tot -12 graden en boven verse sneeuw op enkele plaatsen nog wat lager. In de opklaringsgebieden komt plaatselijk ook aanvriezende mist voor. Alleen in het zuidoosten is het onder de bewolking minder koud met een minimum van rond -4 graden. De wind is veranderlijk en zwak.

Overdag lost de mist op en zijn er flinke zonnige perioden, maar in het oosten en zuidoosten komt er meer bewolking voor. In de loop van de dag trekt deze bewolking nog wat westwaarts. Het noordwestelijk en westelijk kustgebied houdt kans op een sneeuwbui. De wind blijft zwak tot matig en wordt noordoostelijk. De temperatuur loopt overdag op naar 0 tot -2 graden vlak aan zee en -2 tot -4 graden verder landinwaarts.

In de nacht van woensdag op donderdag zijn er brede opklaringen en gaat het op de meeste plaatsen weer matig vriezen en boven sneeuw hier en daar weer streng, met waarden beneden de -10 graden. Lokaal kan weer aanvriezende mist ontstaan. De wind is veranderlijk en zwak.

Donderdag overdag zijn er zonnige perioden, maar in het zuidoosten is er meer bewolking. In het waddengebied is er kans op een sneeuwbui. In de middag blijft het op de meeste plaatsen licht vriezen. De wind is veranderlijk en zwak.


Vooruitzichten

Eerst meest droog met in de nacht matige en plaatselijk strenge vorst. Vanaf het weekeinde toenemende kans op winterse neerslag en minder koud.

Vooruitzichten lange termijn
woensdag 23 januari tot en met woensdag 30 januari
Vrij grote kans (70-80%) op het aanhouden van het winterse weertype met 's nachts lichte of matige vorst en soms wat winterse neerslag.
Uitgifte: 16/01/2013 04.12 uur LT

Bron: KNMI
Let is snow, let it snow, let it snow!

JPP78

Het wordt zo koud boven sneeuw, omdat de sneeuw de warme uitstraling van de grond bijna helemaal tegen houdt. Dus het kan a.h.w. onbeperkt uitstralen!

Bij wijze van experiment: Wil iemand de thermometer in de sneeuw steken? Een cm of 5. dan na een tijdje de temperatuur aflezen.

Vorig jaar heb ik dat hier gedaan. Boven de sneeuw -18 in de sneeuw -2, zie hier de isolerende werking van sneeuw. Zou die ´proef´ graag herhaald zien worden.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

just0408

Wat dat betreft kan een sneeuwdek in Friesland ook geen kwaad lijkt me. Het wordt alleen maar kouder dan.
Bovendien is heel Friesland dan aan het bezemen in saamhorigheid. In euforie over de Elfstedentocht. Is alleen maar leuk.
Ik ben ook niet van steen.

MamaAs

Citaat van: just0408 op wo 16 jan 2013 - 07:44
Wat dat betreft kan een sneeuwdek in Friesland ook geen kwaad lijkt me. Het wordt alleen maar kouder dan.
Bovendien is heel Friesland dan aan het bezemen in saamhorigheid. In euforie over de Elfstedentocht. Is alleen maar leuk.

Als we nu met z'n allen gaan vegen, dan wordt het een massale verzuippartij ben ik bang.

vdweste

Citaat van: Brisk op wo 16 jan 2013 - 07:39
Heb hem net gepost, een paar berichten terug

Nieuwe pluim (die er rond 8 uur op komt, van gfs 00z) zal nog weer een beetje kouder zijn.:)

Brisk

Beoordeling lange termijn

Beoordeling door meteoroloog

Geldig van vrijdag 18 januari tot woensdag 30 januari

Synoptische ontwikkeling
Donderdag ontwikkelt zich een blokkade min ongeveer op de nul meridiaan met het hoog boven de Noorse Zee en een laag boven de UK. De dagen daarna zien we dat het hoog tot na het weekeinde in stand blijft, terwijl aan de zuidflank van het sturende laag diverse storingen in OZO richting trekken. Gedurende het weekeinde schuift het zwaartepunt van het hoog wat noordwaarts en krijgen storingen de kans om dichterbij te komen. Ook begin volgende week zien we dat patroon doorgaan. Met name het zuiden/zuidwesten van het land maakt de grootste kans om (tijdelijk) met zachtere lucht te maken te krijgen. Echter, we zien dat in de operationele uitvoer de meeste storingen zich boven of in de buurt van ons land stuklopen op het hoog.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Vrijwel alle leden berekenen een hoog boven Scandinavië of het NO van Europa. Tijdens het weekeinde zien we vrij grote kans, 70-80% dat storingen (in afgezwakte vorm) tot onze omgeving kunnen doordringen. Daarmee neemt ook de kans op winterse neerslag toe, waarbij ook ijzel niet is uit te sluiten. In de loop van volgende week zien we toch dat het geblokkeerde patroon lijkt stand te houden. Vooral in het weekeinde en begin volgende week weer serieuze sneeuwkansen, de hoogste kansen voor de zuidelijke helft.

Samenvatting meerdaagse-periode:

Eerst meest droog met in de nacht matige en plaatselijk strenge vorst. Vanaf het weekeinde toenemende kans op winterse neerslag en minder koud.

Samenvatting EPS-periode:
Vrij grote kans (70-80%) op het aanhouden van het winterse weertype met 's nachts lichte of matige vorst en soms wat winterse neerslag.

Paraaf meteoroloog: buscher
Uitgifte: 16/01/2013 04.12 uur LT

Bron: KNMI
Let is snow, let it snow, let it snow!

JPP78

jawel, maar -10 boven de sneeuw betekend dus maar -1 of -2 onder de sneeuw en dus geen ijs groei.
Meestal verdwijnt ijs zelfs onder sneeuw (broei, ijs drukt in het water, stroming etc)
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

just0408

Citaat van: MamaAs op wo 16 jan 2013 - 07:47
Als we nu met z'n allen gaan vegen, dan wordt het een massale verzuippartij ben ik bang.

Ja, dat moet dan geordent gebeuren natuurlijk. Rayonhoofden en ijsmeesters die bevellen afgeven.
Ik ben ook niet van steen.

just0408

Nouja, voorlopig is Friesland sneeuwvrij gebleven in ieder geval.
Ik ben ook niet van steen.

Marco_Goes

Citaat van: just0408 op wo 16 jan 2013 - 07:44
Wat dat betreft kan een sneeuwdek in Friesland ook geen kwaad lijkt me. Het wordt alleen maar kouder dan.
Bovendien is heel Friesland dan aan het bezemen in saamhorigheid. In euforie over de Elfstedentocht. Is alleen maar leuk.

Mogge,

Kijk eens in je omgeving wat de sneeuw met het ijs heeft gedaan... Die Friezen mogen de komende 10 dagen gewoon geen sneeuw hebben. :-)

just0408

Da's wel waar. Het verkloot het ijs echt. Behalve als er al mooi droog ijs ligt, dan kan je de poedersneeuw die erop valt gewoon wegblazen.
Ik ben ook niet van steen.

MamaAs

Citaat van: just0408 op wo 16 jan 2013 - 07:48
Ja, dat moet dan geordent gebeuren natuurlijk. Rayonhoofden en ijsmeesters die bevellen afgeven.

Maar op sommige plekken ligt nog geen eens ijs. En waar wel ijs ligt ( zoals hier ) is het nog niet dik genoeg om op te staan.

Powered by EzPortal