Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 7

Topic gezien door 204312 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, di 15 jan 2013 - 22:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ErikvA

Citaat van: Johann op di 15 jan 2013 - 23:07
Zijn die sluizen in Friesland nu eindelijk dicht !
Voor de Friese (en andere) winter en schaatsliefhebbers de ECMWF 50 member T2m voor Leeuwarden.
Gewoon tot het einde van de maand winters met diverse ijsdagen. Beetje opklaren en weinig wind kan het ook zo maar een stuk kouder gaan worden !

FRIESLAND
Gemalen in Friesland en Groningen stilgelegd
Om de schaatspret in Friesland en Groningen te bevorderen zijn de gemalen stilgelegd. Zo zal er minder stromend water zijn en dat zorgt voor meer ijsaangroei.

Het waterschap Noorderzijlvest in Groningen stopt met malen en waarschijnlijk wordt woensdag een vaarverbod ingesteld. Ook het Hooglandgemaal in het Friese Stavoren is uitgezet en sluizen bij Harlingen, Zoutkamp en Dokkumer Nieuwe Zijlen worden dinsdagavond gesloten.

Dinsdag geldt vanaf 18.00 uur een vaarverbod voor heel Friesland. Hiermee wil de provincie de aangroei van ijs de ruimte geven. Het vaarverbod geldt tot nader bericht.

bron: HvN

frankaloe

de buien in zuidoost brabant gaan weer naar het zuiden toe,en trekken juist hier over zo te zien.
het heeft dan ook nog de hele avond licht gesneeuwd.
denk nu wel ongeveer 6-7 cm wat er gevallen is
de foto was van vanmiddag rond 1 uur
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

DSDLimburg

Citaat van: Henk1976 op di 15 jan 2013 - 23:08
Die buien op donderdag zijn wel zeer schadelijk voor het ijs in Friesland.
Nee joh! ze kunnen toch vegen daar ;)
seizoen 2018/2019

GHkstra

Lelystad is het koudst op dit moment.


Stephanie

Wat een heerlijke dag vandaag! Eigenlijk de hele dag sneeuw gehad hier, lekker stuk gewandeld.
Ik heb nu mijn sneeuwplezier gehad, nu mogen de liefhebbers in het Hoge Noorden hun Elfstedentocht hebben ;)
Hoop dat daar de ontwikkeling doorzet!

grizzrh

Doenrade, Limburg

Jan van Ooijen

Citaat van: grizzrh op di 15 jan 2013 - 23:15
wat dooi waar ?:P

Psst oper he, we weten wat het vanavond deed met EC ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marco_Goes

Citaat van: xzaz op di 15 jan 2013 - 23:10
Ok, volgens mij mis ik iets ofzo, ik zie toch diverse runs al een aantal dagen achter elkaar aanmodderen á 2 a 3 graden overdag zeker voor het zuiden van het land tijdens het komende weekend.

Of ben ik nou gek aan het worden...

maw: zo erg kan het toch niet verschillen?

je laat je gek maken door de hoofdruns, zoals zovelen hier. echt, als je naar het geheel en de pluimen kijkt plus het inzicht en inbreng van Johann, Jan, Dennis e.a.is er vooralsnog niks om je zorgen om te maken. in het slechtste geval komen we even aan de koude kant van kwakkelweer terecht. Daarna weer volle bak winter. er zijn er hier een paar die graag de slechte LT kaarten eruit pikken. waarom weet ik ook niet. soms lijkt het wel een wedstrijd wie het eerst de slechtste kaarten weet te posten.


JPP78

Tijd voor m'n bedje. Iedereen weer bedankt en tot morgen :)
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

GHkstra

Citaat van: JPP78 op di 15 jan 2013 - 23:26
Tijd voor m'n bedje. Iedereen weer bedankt en tot morgen :)
Oant moarn!

In Aalten (Gld) sneeuwt het nog flink door.
http://www.gelderland.nl/?id=21440

Chase-Stormer

Texel heeft de bui zo goed als opgevreten, toch is het nog wat beginnen te sneeuwen :) zal niet veel opleveren maar de nacht is nog jong en de winter nog niet over, dus geen ramp :D
*lantarenpaal-staren-doet*

Weerfreak 1337

De oper van GFS haalt ineens flink winterse capriolen uit, zal het weer een uitschieter zijn? Pluim van GFS zal het uitwijzen, onthoud dat goed. En daarbij is dit ook nog de extreem lange termijn. Dus pin je er niet op vast.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss


vdweste

Citaat van: Weerfreak op di 15 jan 2013 - 23:41
De oper van GFS haalt ineens flink winterse capriolen uit, zal het weer een uitschieter zijn? Pluim van GFS zal het uitwijzen, onthoud dat goed. En daarbij is dit ook nog de extreem lange termijn. Dus pin je er niet op vast.

Haha, als dit geen koude uitschieter meer is, eet ik m'n schoen op.

Helaas komt de pluim pas over een uur, daarvoor ga ik toch wel al slapen denk ik zo.

ron12

zal ik hem maar van stal halen,ik doe het gewoon.komt die http://elfstedentocht.startpagina.nlmisschien heb je hem binnenkort nodig ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: vdweste op di 15 jan 2013 - 23:43
Haha, als dit geen koude uitschieter meer is, eet ik m'n schoen op.

Het lijkt er inderdaad op, of de pluim van GFS moet nu omslaan. :P Wat me ook opviel is dat de 15-daagse van ECMWF behoorlijk winters is. Veel leden gaan voor kou.
Afwachten maar komende dagen, in ieder geval lijkt het er niet op dat we omslaan naar een zacht weertype.
Mochten we verder de winter in dwarrelen, zal dit waarschijnlijk meer een sneeuwvariant zijn aangezien er ontzettend veel oceanische lagedrukgebieden zuidelijk langstrekken en dus waarschijnlijk ook neerslag met zich mee brengen. Voor het noorden zou dat een uitkomst zijn, omdat de neerslag zich dan vaak over de zuidelijke helft uitbreid, net zoals vandaag dus en de kou er toch stevig in zit.
Dit is in ieder geval een mogelijk scenario en als dit zou uitkomen dan zal dit vooral de variant zijn die hierboven staat beschreven. En nogmaals: Pin je er niet op vast, het is LT en er zit een onzekerheid aan vast gebonden. ;)

Één ding is zeker: het word weer spannend wat betreft winterweer. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

vossejongk

Je kan gewoon zien hoe hard de Baltische zee die 2m temp omhoog haalt, als dat water nou eens bevriest al is het maar voor de helft moet je zien wat een enorme hoeveelheid zeer koude lucht moeiteloos deze kant op kan komen.. maarja duurt nog wel ff.. meestal pas tegen eind feb dat er daar 't meeste ijs is.

GHkstra


Remy

Citaat van: ron12 op di 15 jan 2013 - 23:48
zal ik hem maar van stal halen,ik doe het gewoon.komt die http://elfstedentocht.startpagina.nlmisschien heb je hem binnenkort nodig ;)
alles.startpagina is gewoon buitengewoon droevig.
Startpagina is voor bejaarden en andere internet n00bs.
Alle relevante Elfstedentocht info staat hier: http://elfstedentocht.nl/
En nergens anders.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Weerfreak 1337

Citaat van: vossejongk op di 15 jan 2013 - 23:52
Je kan gewoon zien hoe hard de Baltische zee die 2m temp omhoog haalt, als dat water nou eens bevriest al is het maar voor de helft moet je zien wat een enorme hoeveelheid zeer koude lucht moeiteloos deze kant op kan komen.. maarja duurt nog wel ff.. meestal pas tegen eind feb dat er daar 't meeste ijs is.

Volgens mij heeft de Oostzee weinig invloed op ons winterweer, komt eerder door die frituurpan die om ons eigen landje heen ligt ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal