Chase in Spanje "een bijzonder nachtje"

Topic gezien door 4340 bezoekers
Gestart door Lightning_Glenn, wo 19 sep 2012 - 00:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lightning_Glenn

Een verslag van een chase die ik heb gedaan in spanje op de laatste dag van Augustus 2012.

(19:30) Na een heerlijk dagje op en nabij het strand van Cobaticas te hebben doorgebracht, gingen we zo rond half acht richting huis. Achter de heuvels zag ik de wolken, die waren al de hele dag in het binnenland aanwezig, maar aan de kust hadden we een mooie blauwe lucht en volop zon(34C). De zon was aan het onder gaan en de wolken begonnen nu ook richting de kust te trekken. Wij waren blij dat we de hele dag helemaal geen last hadden gehad van ze en nu weer richting ons huisje reden.
(20:00) We zaten lekker in de auto en waren immiddels op de 'Autovia CT-32' snelweg richting 'El Pinar de Campoverde' en merkte al op dat het wel heel erg donker aan het worden was ten westen van ons.
Ineens dacht ik een flits te zien in mijn ooghoek, ik vroeg aan me vriendin "zag jij ook een flits?" waarop zij antwoorde "Nee ik zag geen flits hoor"
(20:02) Dus wij lekker door kachelen in de diesel, toen ineens een flits zo voor ons neus uit de wolken kwam zetten en de hele lucht deed versieren. "Holy fucking shit" riep ik "die was vet", sorry ik ben nu eenmaal een engelsman ;)
De eerste afslag was al na 2km bereikt en ik stuurde de auto snel naar een parkeerplaats, een parkeerplaats die eigenlijk voor vrachtwagen was, bleek later. Snel me camera en statief gepakt (die had ik bij me voor eventueel een paar nachtfoto's te maken) en zetten het snel in elkaar op z'n plek. Na enkele minuten zagen we een flits in de verte, dus richte ik de camera die kant op. Omdat de flits op de snelweg de hele lucht versierde had ik de lens op 17mm gezet, zodat als dat weer gebeurde ik hem er helemaal op zou krijgen. Na 10 minuten was er nog steeds helemaal niks gebeurd, toen helemaal in de verte eentje (zie foto)


Spain_Lightning_001 by Glenn_Mitchell, on Flickr

Hierna zagen we alleen maar in de verte wat wolkjes oplichten en na een half uur stof happen op het parkeer terrein, zijn we maar weer verder gaan rijden, we rijden dan tenslotte toch in de richting van het onweer.

Heel de weg naar huis geen enkele flits meer gezien, dus eenmaal bij het huisje te zijn aangekomen, ging ik snel op de laptop uitzoeken of er nog wat zou komen of niet. Spaanse radar beelden lieten een mooi buiencomplexje zien dat net langs ons heen zou trekken en estofex had een level 2 afgegeven, het was dus nog niet voorbij :)
(23:30) Na lekker te hebben ge-BBQ-ed was het nog steeds 26C en op de radar was goed te zien dat de eene bui was afgezwakt en een andere er achter juist aan het groeien was, dit moet hem worden dacht ik.
Na de tafel te hebben afgeruimd en lekker te hebben gedouched, zaten we nog 'even' te kletsen met een drankje erbij en hield ik uiteraard de radar steeds in de gaten (multitasking heet dat ;)) De buien trokken steeds langs ons heen op zo'n 50km afstand en dat was voor mij te ver weg dacht ik nog.
(01:30) Toen ineens Flits!! en 2 minuten later weer Flits....."Uhhh..ik ga foto's maken schat" zei ik "das goed, ga ik lekker slapen" zei me vriendin.
(01:32) Als een speer in de auto gestapt en richting het oosten gereden, richting de zee, daar kwam de flits vandaan.
(01:40) Aangekomen bij de kust en een mooie spot gevonden waar ik goed zicht had en een beetje beschutting had, het was inmiddels hard gaan waaien en er vielen wat spetters. De golven waren super groot geworden en af en toen kletste er 1 tegen de rotsen en vloog de spray van het zeewater omhoog, zo vlak voor me langs. Op zee zag je een gigantische wolk die om de paar seconden oplichten en veel verder daarachter een wolk die wel leek of er een party in werdt gehouden, die knipperde maar de hele tijd, echt bizar leuk om te zien.


Spain_Lightning_003 by Glenn_Mitchell, on Flickr

(02:30) Na een tijdje naar de lichtshow op zee te hebben gekeken, zag ik dat er achter mij ook flink werdt geflitst. Dit leek mij veel heftiger te zijn en na veel minuten piekeren, besloot ik die kant op te gaan rijden om te kijken.
Ik reed met me gehuurde VW Golf Diesel weer richting het dorpje waar ik vandaan kwam, opzoek naar een geschikte plek om het onweer vast te kunnen leggen. Bij een rotonde was er 1 afslag die dood liep, de weg was nog niet aangelegd daar (zie je wel vaker in spanje dat dingen niet zij afgemaakt) Daar zetten ik me auto overdwars op en had ik prima zicht over een heel stuk land, terwijl ik lekker in de auto kon blijven, want het regende nu wel lekker door.

Tja en toen maakte ik iets mee dat ik niet snel meer zal vergeten.
(02:45) Er kwam een auto uit het dorpje gereden, een mooie snelle Peugeot 206 met donkere ramen. Die reed langs mij heen en toen weer een compleet rondje om de rotonde heen, om vervolgens links achter mij te stoppen. Ik dacht....hey das niet goed, die stopt hier nadat ie mij had gezien. Ineens komt er nog een auto uit het dorpje gereden, ook een leuke snelle hatchback, ik geloof een Renault ofzo. Die rijd zo recht op mij af en knalt ineens ze groote lichten aan. Op dat zelfde moment zet de Peugeot hem in ze achteruit en rijd ook recht op mij af. Beide auto stoppen enkele meters van mij vandaan en ik zie de deuren open gaan, dus ik doe mijn deuren opslot en denk, shit ik zit in de val, die gasten willen me beroven ofzo. Uit de Renault  stapt een man en ik zie duidelijk dat hij een pistool in zijn handen heeft. Uit de andere kant van de auto stapt ook een man en ja hoor die heeft ook een pistool in 1 hand.
Nu denk ik, zal ik met me camera keihard weg rennen en de auto laten staan, ik kan geen kant op met die auto, er is geen weg voor me, alleen maar zand zo'n 50cm lager dan het wegdek. De tweede man begint tegen me te roepen "que esta aqui? que esta aqui?" wat doe je hier? dus ik zeg in het engels dat ik foto's maak van het onweer......hij kijkt in de auto en ziet me camera en statief staan. klik-klak!....foto....doet de camera gewoon nog vrolijk....... "ahhh foto" zegt die man en laat me zijn politiepenning zien.
"ok ok foto foto' roept hij tegen de andere drie, die inmiddels om me auto heen staan en ze lopen alle vier weer weg. De in burger gekleede politie mannen stappen in hun auto's en rijden met volle vaart weer weg. pffffff  :o
Alles werdt weer stil en ik hoorde alleen nog maar me hart keihard bonken en me camera doet gewoon weer vrolijk 'klik-klak' hahaha me mond was heel erg droog geworden en ik zei zachtjes tegen mezelf 'Fucking hell, heb ik weer' ???
De volgende foto heb ik enkele minuten later gemaakt, inmiddels buiten de auto want ik liep over van de aderaline en het drupte aleen nog maar.


Spain_lightning-7157 by Glenn_Mitchell, on Flickr

Hierna ben ik maar naar een andere plek gereden, waar ik niet zo snel te 'spotten' was, waar ik ook goed uitzicht had en maakte ik deze foto.


Spain_lightning-7124 by Glenn_Mitchell, on Flickr

(03:30) Ik was wel blij met me spaanse onweer foto's die ik tot nu toe had gemaakt, maar er was meer uit te halen dacht ik steeds. Het onweerde inmiddels echt overal om me heen, in het oosten, westen en zuiden, ik had keuze zat, dus ben ik weer in de auto gestapt en naar het zuiden gereden, richting de plantages die daar waren. Nadat ik over allerlei onverharde wegen had gecrossed, kwam ik een open plek tegen waar ik eindelijk goed zicht had en waar ik goed om me heen foto's kon schieten. Ondertussen flitste het aan alle kanten om me heen en was het, waar ik stond gewoon droog. Ik bleef uit veiligheid in de auto zitten en de camera stond buiten de auto zijn wek te doen. Toen heb ik deze foto's kunnen maken :)


Spain_lightning-7193 by Glenn_Mitchell, on Flickr


Spain_lightning-7913 by Glenn_Mitchell, on Flickr


Spain_lightning-7365 by Glenn_Mitchell, on Flickr


Spain_lightning-7105 by Glenn_Mitchell, on Flickr


Spain_lightning-7339 by Glenn_Mitchell, on Flickr

(04:30) Na een uur ofzo werdt het weer minder en stond ik buiten de auto om me heen te kijken, te kijken of het nu ten einde aan het komen was. In de verte zag ik nog flitsen, maar veelste ver weg om met me groothoek lens goed vast te kunnen leggen.

Ik stond net op het punt weg te gaan toen ineens de hele buurt werdt opgelicht door een gigantische flits.
Snel me camera in die richting geplaatst en tijdens de 'Kaboem!!" van de flits even weer scherp gesteld op dat punt.
De volgende 2 foto's volgde kort hierna. Deze twee foto's waren eigenlijk overbelicht, maar als je in RAW foto's maakt en een beetje met lightroom overweg kan, dan kan je dit er nog uit halen.


Spain_lightning-7277 by Glenn_Mitchell, on Flickr


Spain_lightning-7294 by Glenn_Mitchell, on Flickr

(05:15) Het ging weer vrolijk verder met onweren, echt niet normaal, teminste dit maak ik nooit zo mee in Nederland dat het zo lang door gaat en dat het dan ook overal te zien is. Ik was net een kind in een snoep winkel, overal om me heen lekkere dingen en dan maar niet kunnen kiezen welke ik wou. Al had ik drie camera's bij me gehad dan had ik ook echt drie keer zoveel foto's gehad. Ik baalde dat ik in alle haast niet de video camera van me vriendin had meegenomen, dan had ik jullie het kunnen laten zien hoe veel flitsen er continu waren.
Ik moest en zou er eentje hebben met de bergen erop, dus heb ik veel andere flitsen laten gaan totdat ik deze foto had :)


Spain_lightning-7427 by Glenn_Mitchell, on Flickr

Toen weer me camera naar het noorden gericht waar de meeste flitsen voorkwamen en ook niet al te ver weg was, achter me richting de bergen gebeurde er helaas niet veel meer.


Spain_lightning-7339 by Glenn_Mitchell, on Flickr

(06:15) Na deze foto gemaakt te hebben, vond ik het wel welletjes. Ik was moe, moest nog een aardig stukje terug rijden en had verschrikkelijk dorst gekregen van al dit spektakel.
Deze foto was dan ook wel 'de kers op de taart' voor mij :)


Spain_lightning-7252 by Glenn_Mitchell, on Flickr

(07:00) Kroop ik naast me vriendin in bed en zei ze half in slaap "was het nog wat?"
ik antwoorde "het was wel een bijzonder nachtje ja, weltrusten schat"

The End

Fluffje

Mooi verslag en idd wel even schrikken met die agenten!

Laatste foto is echt schitterend.  :)
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hoffies

Twitter: @hoffnar2911


Tyshane

Zo zeg dit is even genieten geblazen, niet alleen prachtige platen maar ook nog een mooi verslag! Dat was nogal spannend met die agenten, kan me voorstellen dat je je de vinken****** schrok, my god! Die laatste foto is erg gaaf zo met die crawlers, prachtig. Ik kan me nog herinneren dat je weg was en wat teleurgesteld was dat je waarschijnlijk geen onweer mee zou maken daar, (wat ook niet in de verwachting lag zo zei ik nog) ik denk dit het aardig heeft goed gemaakt!  ;D

Lightning_Glenn

Bedankt voor de leuke reakties allemaal, ik vond het ook leuk om het met jullie te delen.

@Tyshane er was inderdaad niks over gemeld dat het zou onweren, tot ik s'avonds laat die level 2 zag op estofex.
Mijn vakantie was al helemaal top, maar met deze nacht erbij is die onvergetelijk geworden  ;D

onweerdetectie1449

ik zat zo van : wow mooie foto's!
*ziet laatste foto* : Damn PRACHTFOTO!!!

Marcel

Gaaf verslagje, mooie foto's en een spannend verhaal  ;D!
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Leon Eikenaar

Mooi verslag en geweldige foto's!!  8)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

JorisK

Mooi verslag en prachtige plaatjes!! :)

batenburglennart

Erg leuk verslag en een prachtige set foto's met op nummer 1 uiteraard de laatste foto. Wat een knaller!
Canon EOS 40D + Canon EOS 50D + Canon EF 17-40 f/4.0L USM + Canon EF 70-200 f/2.8L IS USM  + Canon E

GekkeLeo

Mooi verslag en wat een prachtige foto's!

zorba

Leuk verslag hoor ;) en wat een foto's!! Job well done!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Ramon Oost



Daisy

All glory to the hypnotoad!
www.twitter.com/mrs_sekhmet

Mikal

Zo hé! Dat zijn nog eens scherpe foto's!

Powered by EzPortal