Wind en zonne energie voor dummies

Topic gezien door 7194 bezoekers
Gestart door klimascepie, zo 02 sep 2012 - 17:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

klimascepie

Hoe met je uitleggen dat wind en zonne energie niet werken? Ja je kunt het proberen maar de meesten zullen het niet snappen.

Deze illustratie is zeer helder en legt precies uit waar het fout gaat.
http://jonova.s3.amazonaws.com/artwork/cartoons-by-others/hunter/back-up-car-web.jpg
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Tyshane

Toch snap ik hem niet, maar dat zal wellicht aan mijn beperkingen liggen. ;)

klimascepie

Sorry Tyshane ik dacht dat en simpele tekening wel duidelijk zou zijn.

Noemen ze dit en metafoor? Doet er ook niet toe. De auto word aangedreven door wind en zonnen energie en de achterste auto word gebruikt als de voorste niet werkt.

Je moet weten dat beide vormen van energie opwekken op zijn zachts in efficiënt zijn.
Natuurlijk word er graag anders verteld. Maar kijk eens naar de windmolen. Tot windkracht 3 word er nauwelijks stroom opgewekt. Dit heeft meerdere oorzaken.
1 de molen moet op gang komen wat veel kracht vergt. Vergelijk het maar met beginnen met fietsen.
2 de molen heeft zelf ook stroom nodig.

Van af windkracht 5 word er voldoende rendement gehaald, echter daarna word de molen geremd om bij windkracht 8 volledig stil te vallen. Dit in verband met beschadiging door de krachten en wrijving die de hoge windbelasting met zich mee brengt.

Je kunt dus begrijpen dat het rendement uit en heel klein window word gehaald. Zo klein dat het verhaal nauwelijks efficiënt is.
Dat is vervelend want inefficiënt betekent onbetrouwbare stroomlevering. Om dit op te vangen moet er dus en andere energie bron bij staan. In ons geval betekent dit gas, kolen en olie en wat kernenergie. In Duitsland spreken we dan met name over bruinkool.

Deze centrales moeten altijd draaien om efficiënt te zijn. Zoals de illustratie laat zien heb je dus voor elke windmolen en zonnepaneel en confessionelen centrale nodig als back-up. Dat is dus bepaald niet milieu vriendelijk en draagt zeker niet bij aan minder CO2 uitstoot. Verder is deze vorm van stroom zwaar gesubsidieerd. Het resultaat is dan en totaal van 150% negatief.

http://joannenova.com.au/2012/09/wind-farms-are-96-useless-and-cost-150-times-more-than-necessary-for-what-they-do/#more-23690
http://joannenova.com.au/2012/08/renewable-energy-is-a-257-billion-dollar-industry-that-makes-only-3-of-our-electricity/
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Arend

We zullen toch wat moeten doen. Fossiele brandstoffen raken een keer op.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

jeffrey83

Beetje kort door de bocht, als ok een zonneboiler en zonnepanelen op mijn dak zou hebben.. dan is dat wel degelijk beter voor het milieu en ook voor mijn portemonnee..

Jur

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik krijg een tornado-mirakel-flashback.

Tyshane

Citaat van: klimascepie op zo 02 sep 2012 - 18:38
Sorry Tyshane ik dacht dat en simpele tekening wel duidelijk zou zijn. Noemen ze dit en metafoor? Doet er ook niet toe. De auto word aangedreven door wind en zonnen energie en de achterste auto word gebruikt als de voorste niet werkt.

Don't mind; De tekening / strip begrijp ik wel, alleen begreep ik de link niet die je ernaar legt. In feite zeg je dat het heel lastig is om uit te leggen, maar dat de tekening het juist wel duidelijk maakt. Ik vind niet dat de tekening zo enorm duidelijk maakt waarom zonne- en windenergie falen, ook na de uitleg in woord zie ik dat nog steeds niet. Het is iets te makkelijk geconcludeerd. Ik ben niet overtuigdtdt en ga nog steeds voor de zon en de wind.  8)


Citaat van: Jur op ma 03 sep 2012 - 13:22
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik krijg een tornado-mirakel-flashback.

Lol, nu je het zegt! :P

klimascepie

Tja je moet natuurlijk zelf weten waar je je geld aan uit geeft. Zelfs als je bij je eigen op het huis iets doet met zone en/of windenergie heb je het probleem dat het bepaald onrendabel is. De enige rede dat het werkt is om dat er subsidies op gegeven worden.

Echter zodra de zon en wind weg zijn ben je nog steeds afhankelijk van en andere stroombron die dus wel aan moet staan om te kunnen leveren. Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt. De tekening legt het heel goed uit.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Weerfreak 1337

Citaat van: klimascepie op ma 03 sep 2012 - 19:05
Tja je moet natuurlijk zelf weten waar je je geld aan uit geeft. Zelfs als je bij je eigen op het huis iets doet met zone en/of windenergie heb je het probleem dat het bepaald onrendabel is. De enige rede dat het werkt is om dat er subsidies op gegeven worden.

Echter zodra de zon en wind weg zijn ben je nog steeds afhankelijk van en andere stroombron die dus wel aan moet staan om te kunnen leveren. Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt. De tekening legt het heel goed uit.

Dan hebben wij altijd nog kernenergie :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

klimascepie

Dat is waar Weerfreak maar ook dat is en energiebron die niet welkom is.

De grap daar van is echter dat als je naar Duitsland kijkt waar ze alle kernenergie centrales dicht hebben gedaan de stroom voornamelijk uit bruinkool en jawel Franse kernenergie komt.
Duitsland loopt voor(op) wat betreft wind en zone energie en toch worden er 23 nieuwe kolencentrales gebouwd. RARA. 
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

jeffrey83

hoe moet het volgens jou dan ? moeten we weer terug naar paard en wagen ?
Ik zie je alleen commentaar geven op alle vormen van energie en energie zuinigeheid, Als ik voldoende zonnepanelen op mijn dak plaats dat ik een behoorlijke over capaciteit produceer kan ik die energie terug geven aan de energie centrale (betalen ze ongeveer 8 ct voor per kwh die je meer opwekt dan verbruikt) als iedereen dat zou doen dan zou je dus de energie centrale kunnen gebruiken als opslag. en zo kom je aan schone energie.. enige probleem is dat 90 % van de bevolking niet voldoende vermogen heeft om al deze panelen te betalen... (en ja, panelen kosten energie om de produceren, maar je weet ook dat hoe meer mensen ze kopen hoe goedkoper ze geproduceerd kunnen worden, Massa = voordelig inkopen= ontwikkeling voor betere panelen)

Jur

Net als alle andere technieken is er tijd nodig om spul te ontwikkelen. Of dacht je dat de gebroeders Wright direct met hun eerste toestel de oceaan overvlogen? Geef het wat tijd, er komt echt wel een fabrikant (Atag is al heel ver) die rendabele panelen ontwikkelt.

Weerfreak 1337

Citaat van: Jur op di 04 sep 2012 - 23:41
Net als alle andere technieken is er tijd nodig om spul te ontwikkelen. Of dacht je dat de gebroeders Wright direct met hun eerste toestel de oceaan overvlogen? Geef het wat tijd, er komt echt wel een fabrikant (Atag is al heel ver) die rendabele panelen ontwikkelt.

Inderdaad, en op een gegeven moment kan het zelfs heel snel gaan. Kijk maar eens naar de computers, van een zwart scherm met lettertjes op een dikke monitorkast naar een volledige computer in apparaatjes die niet groter zijn dan je hand. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jeffrey83

Nou je kan precies zien wat voor persoon die "klimascepie" is.. je geeft 1 x een klein beetje tegen gas en gelijk laat hij niks meer van zich horen...

beetje zielig zulke mensen, als je wat te zeiken hebt, doe het dan goed en onderbouw je stellingen.

klimascepie

Jeffrey je hebt je bek wel los maar begrijpt niet dat er ook andere dingen zijn.
Je geeft geen tegen gas waar ik niet op wil reageren maar ik ben domweg met andere dingen bezig en dit ontschoot mij even.
Lezen en dan begrijpend lezen is blijkbaar ook en kunst.

Ik heb al aangegeven dat wat je thuis wilt doen prima is met de kanttekening dat ook dit niet bepaald rendabel is. Bovendien zal er altijd en centrale bij staan om stroom te geven dus wat is het nut? Je moet niet vergeten dat zowel wind als zone energie afhankelijk is van wind en zon. Waait of schijnt niet dan geen stroom. Ook duurzaamheid is niet bepaald aan de orde. Op het moment dat je na 20 jaar eindelijk wat winst gaat zien (ja het duurt 20 jaar of meer) blijkt de zonecel aan vervanging toe.

Ik begrijp best dat het in de media leuk klinkt en dat men graag tegen veel subsidies panelen aan smeert. Maar zoek nu eens zelf naar wat het rendement is en wat de kosten/baten zijn.

Terug naar paard en wagen is en goed idee.
Wat is energie zuinigheid bovendien als het resultaat nul is?
Er zijn genoeg alternatieven die perfect werken.
Kernenergie is relatief schoon al kun je twijfelen over veiligheid en radioactief afval.
Biobrandstof mits van afval is en goed alternatief.
Waterstof centrales zijn en zeer goed alternatief zonder al te veel afval.
Gas centrales mits schoon zijn zeer rendabel.
Kolencentrales mits schoon zijn goed. Hier bij en dat geld ook voor de gascentrale;e geld echter dat we zuinig moeten zijn op de grondstoffen. Echter is er nog ruim voldoende voorraad.

En heel goed alternatief is aardwarmte gebruiken, dit is zeer schoon tast het milieu niet aan en is bovendien in feite nog gratis ook en bovendien zal het niet heel vlot op raken en als dat al gebeurt?

Zo meneer nu tevreden? Als je nog vragen hebt hoor ik het graag. maar pas op met en te grote bek hebben.
Probeer daar naast ook te begrijpen dat ik mensen graag aan spoor om zelf op onderzoek uit te gaan.

Als laatste nog even en leuke link.
http://www.slate.com/articles/health_and_science/project_syndicate/2012/09/thanks_to_fracking_u_s_carbon_emissions_are_at_the_lowest_levels_in_20_years_.html




Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Tyshane

Citaat van: jeffrey83 op za 08 sep 2012 - 18:30
Nou je kan precies zien wat voor persoon die "klimascepie" is.. je geeft 1 x een klein beetje tegen gas en gelijk laat hij niks meer van zich horen... beetje zielig zulke mensen, als je wat te zeiken hebt, doe het dan goed en onderbouw je stellingen.

Citaat van: klimascepie op zo 23 sep 2012 - 18:56
Jeffrey je hebt je bek wel los maar begrijpt niet dat er ook andere dingen zijn...
Zo meneer nu tevreden? Als je nog vragen hebt hoor ik het graag. maar pas op met en te grote bek hebben. 

Heren, heren; met zulke verhitte gemoederen wordt moeder aarde onnodig verwarmd! Zonde!  :-X

klimascepie

Sorry Tyshane maar soms kan ik niet tegen hoe mensen reageren.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Remy

Ik denk dat wind en zon op grote schaal zoals dat nu via directe voeding op het stroomnet wordt toegepast niet werkt.
Een zonneboiler is echter prima rendabel bij nieuwbouw of als je al een bestaande boiler hebt waarop een externe warmwaterbron kan worden aangesloten.
Ook tot ongeveer drie kilowatt aan PV zonnecellen is voor de particulier en het energiebedrijf nog rendabel.
Dat heeft te maken met de opwekking direct waar het verbruik plaatsvindt:
De normale weg is van centrale via lange leidingen en een serie transformatoren waarbij de transformator in de woonwijk de laatste van een hele serie is.
De stroom van je eigen dak wordt zover die niet direct in huis al wordt verbruikt direct in de rest van de woonwijk al opgebruikt voor die terugvloeit via de wijk transformator.
De transformator hoeft dus minder vermogen te leveren en er zijn nog amper transport verliezen.
Als echter iedereen in een wijk zonnepanelen neemt (wat in de praktijk op een paar experimenten na  nog niet aan de orde is) dan veranderd de zaak,er zal dan regelmatig een overschot aan stroom zijn waardoor per saldo de wijk transformator stroom gaat terugleveren.
Groene stroom kan prima worden ingepast in onze energiemix maar de hoeveelheden waar Duitsland nu mee komt dat gaat gewoon veel te ver.
Er ontstaan nu al grote problemen met energie overschotten bij veel wind en/of zon en als de zon onder gaat en de wind gaat liggen zijn de kolen niet aan te slepen.
En terwijl ik dit schrijf is men bezig nog een paar duizend Megawatt aan windmolens bij te bouwen o.a. in de Noordzee en worden bestaande windmolens vervangen door nog weer grotere exemplaren.

http://www.groenerekenkamer.nl/node/1728
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal