Het valt me op dat ...

Topic gezien door 2776 bezoekers
Gestart door Flitz, do 16 aug 2012 - 01:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Flitz

Ik kijk met regelmaat naar de neerslagradar (Weather Pro app). Het zal wel toeval zijn maar het valt me op dat rond Vlissingen vaak de eerste buien vallen (logisch misschien, wind uit zuidwesten). Ook zie ik vaak een duidelijke concentratie rond Den Haag/Scheveningen (die soms de nijging heeft om te blijven hangen. Ook zie ik heel vaak dat het raak is juist rond Nijmegen. Woon zelf in Dordrecht. Regelmatig valt er juist in de buienlijn over Dordrecht geen regen, terwijl er links en rechts dan wel wel buien op de radar neerslag aangeven. Zwaardere buienlijnen trekken vaak over Dordrecht rond 20 uur in de avond. En het komt regelmatig voor dat dit op donderdag is.
Zijn er inderdaad bepaalde plaatsen in Nederland die vaker of minder vaak met neerslag te maken hebben? Zou het zo kunnen zijn dat Vlissingen per jaar bijvoorbeeld een 30 % meer neerslag krijgt per jaar t.o.v. van bijvoorbeeld Dordrecht? Is Renesse een aanmerkelijk drogere locatie dan Vlissingen?

edit: gepost in verkeerde afdeling vrees ik

Edit Zorba: Verplaatst naar Vraagbaak

Arend

Lijken me vragen waar je mogelijk een antwoord op zou kunnen krijgen door het raadplegen van de klimaatatlas van het KNMI. Deze is hier te vinden: http://www.klimaatatlas.nl/klimaatatlas.php?wel=neerslag

Hieronder een plaatje van de jaarlijkse gemiddelde neerslag.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Flitz

Bedankt voor dit kaartje. Het geeft wel een beetje een antwoord in die richting.

Wilfred Janssen

Ik kan me prima vinden in je verhaal. Ieder jaar zijn er wel een aantal hotspots wat buien betreft, dit verschilt per jaar.

Gemiddeld genomen valt er in een aantal regio's wel meer of minder neerslag. Kijk bijvoorbeeld naar de Veluwe en het Westland. Dit terugkerende patroon heeft te maken met de factoren die daar buien triggeren. In het Westland staat het lokale klimaat onder invloed van de zee. Het temperatuurverschil tussen zee en het vaste land zorgt voor de activatie van buien (de zogehete kustconvergentie) waardoor het daar een natte strook is. Dit zie je vooral in het najaar erg sterk terug komen.
Op de Veluwe heeft het lokale klimaat juist invloed van het landschap. Door het reliëf in het landschap worden hier de buien getriggerd waardoor het daar ook natter is. Omdat de Veluwe dus hooggelegen is en vornamelijk uit zand bestaat is deze regio ook erg gevoelig voor hitte-onweders. Vaak zie je hier op warme dagen als eerste de buien ontstaan (neem als voorbeeld 20 en 23 mei 2012).

Voor beide regio's is de atmosfeer natuurlijk de hoofdbepaler van het weer, de genoemde gebieden beïnvloeden dit slechts voor een klein deel. Als de omstandigheden in Friesland veel gunstiger zijn voor buien ontstaan deze uiteraard in Friesland, dus niet op de Veluwe of aan de kust.

Lokale verschillen blijven altijd een moeilijk punt. Veel partijen hebben hier verschillende uitspraken over, en sommige zijn waar, maar sommige ook weer niet. Maar wat wel aantoonbaar is, is dat lokale verschillen die vaak komen door het onderliggende landschap. Een goed voorbeeld is de regio rondom Nijmegen die erg onder invloed staan van de koude uitstromen bij hitte-onweders rondom het reliëf en dat de buien vaak in de Betuwe sterven.

Het is goed te zien dat bij verschijselen als hitte-onweer (beter bekend als single cells) altijd erg lokaal zijn! Dit komt omdat het kleine buien zijn die maar kort leven. Bij grotere complexen, zoals squall lines, zijn de lokale verschillen veel kleiner en beleeft men over de hele linie vaak hetzelfde weer.


Ik hoop hiermee een antwoord op je vraag te hebben.

Groeten,
Wilfred Janssen
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

ron12

Hier rondom nijmegen heb  je sinds 2004 een stijging van de aantal onweersbuien(ostgewitter) die van uit duitsland richting nijmegen trekken.Voor 2004 lang niet zoveel als nu de laatste jaren.Meestal krijgt groesbeek en de achterhoek de volle laag.En als zo,n bui overtrekt nauw dan berg je maar.Meestal zo vanaf mei tot begin augustus heb je er kans op.Eind juni 2009 had je zo,n bui hier die vergeet je nooit meer.dat was wel zwaarste tot nu toe hier die uit duitsland kwam.Vraag van mijn kant staat er ergens iets te lezen over ostgewitter op deze site, nog niet tegen gekomen trouwens.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: Wilfred Janssen op di 04 sep 2012 - 21:43
Ik kan me prima vinden in je verhaal. Ieder jaar zijn er wel een aantal hotspots wat buien betreft, dit verschilt per jaar.

Gemiddeld genomen valt er in een aantal regio's wel meer of minder neerslag. Kijk bijvoorbeeld naar de Veluwe en het Westland. Dit terugkerende patroon heeft te maken met de factoren die daar buien triggeren. In het Westland staat het lokale klimaat onder invloed van de zee. Het temperatuurverschil tussen zee en het vaste land zorgt voor de activatie van buien (de zogehete kustconvergentie) waardoor het daar een natte strook is. Dit zie je vooral in het najaar erg sterk terug komen.
Op de Veluwe heeft het lokale klimaat juist invloed van het landschap. Door het reliëf in het landschap worden hier de buien getriggerd waardoor het daar ook natter is. Omdat de Veluwe dus hooggelegen is en vornamelijk uit zand bestaat is deze regio ook erg gevoelig voor hitte-onweders. Vaak zie je hier op warme dagen als eerste de buien ontstaan (neem als voorbeeld 20 en 23 mei 2012).

Voor beide regio's is de atmosfeer natuurlijk de hoofdbepaler van het weer, de genoemde gebieden beïnvloeden dit slechts voor een klein deel. Als de omstandigheden in Friesland veel gunstiger zijn voor buien ontstaan deze uiteraard in Friesland, dus niet op de Veluwe of aan de kust.

Lokale verschillen blijven altijd een moeilijk punt. Veel partijen hebben hier verschillende uitspraken over, en sommige zijn waar, maar sommige ook weer niet. Maar wat wel aantoonbaar is, is dat lokale verschillen die vaak komen door het onderliggende landschap. Een goed voorbeeld is de regio rondom Nijmegen die erg onder invloed staan van de koude uitstromen bij hitte-onweders rondom het reliëf en dat de buien vaak in de Betuwe sterven.

Het is goed te zien dat bij verschijselen als hitte-onweer (beter bekend als single cells) altijd erg lokaal zijn! Dit komt omdat het kleine buien zijn die maar kort leven. Bij grotere complexen, zoals squall lines, zijn de lokale verschillen veel kleiner en beleeft men over de hele linie vaak hetzelfde weer.


Ik hoop hiermee een antwoord op je vraag te hebben.

Groeten,
Wilfred Janssen

Toch nog even een late aanvulling op je verhaal over het Westland (gemeente waar ik woon). Ook deze oktober de natste plaats van Nederland met 196mm in de meters. Op de KNMI kaart te zien. (Zuidwest Zuid-Holland)

Stukje van Weerplaza, Terugblik op Oktober:


Het eindresultaat van de grote schommelingen in het weer laat een mooie middeling zien. Wat regen betreft niet. De maand gaat de boeken in als te nat. In plaats van 60 mm in de droogste regio tot 115 mm in de natste, was nu de verdeling 60 mm in het oosten van Noord-Brabant tot rond 195 mm in delen van het Westland en Noord-Holland. Gemiddeld viel er 106 mm tegen normaal 83 mm.




Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal