UPDATE - Roterende bui Weert - 6 augustus 2012

Topic gezien door 4934 bezoekers
Gestart door SniperEye, ma 06 aug 2012 - 22:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

Op maandag 6 augustus 2012 trok een onweersbui over Weert. Al snel vertoonde de bui verdachte beweging. Er lijkt een heuse funnel te ontstaan. Er is rotatie zichtbaar. De wind trok stevig aan, ik moest het zolderraam stevig vasthouden om te voorkomen dat die met mijn hoofd ertussen zou dichtklappen.

Het filmpje is voor publicatie bekeken door een aantal kenners. Allen zeggen onafhankelijk van elkaar dat hier sprake is van rotatie. Is hier sprake geweest van een supercel, een beginnende tornado? Wie het weet mag het zeggen.



Filmpje is geupdate:

In deze update:
- aangepast schriftelijk commentaar
- kleiner lettertype commentaar
- versneld stukje eruit gehaald
- filmpje in zijn geheel ingekort

driveinpm

Mooi opname  :D echt wel jammer eigenlijk dat die niet door zette.
Maar goed dat hebben we niet in de hand.
Camera's wel en op de goede momenten.

hj32

Hahaha jij bent slim, advies is om het hele filmpje te kijken, 7 minuten leerzaam materiaal...nieuws uit de natuur :D
Mooi filmpje ;)

WimOude

Haal die aanwijzingen maar weg, die kloppen namelijk niet. De rotatie moet je over de hele 'wolk' kunnen zien. Rotatie, circulatie. Onder elke bui hangt wel roterende fractus e.d.
Maar, ik zie inderdaad wel circulatie, maar funnel in volle glorie?... dat is stratus ;)

Marco uit Hangar 5

Whahaha!.. 'funnel in volle glorie'    waar dan??  Ik heb geen funnel gezien

Je fantasie slaat op hol kerel, het is slechts fractus als gevolg van snel opstijgende luchtmassa's die condenseren tot een wolk. De wind is het gevolg van aanvoer van lucht over de grond die de opstijgende luchtmassa's probeert aan te vullen.

Van rotatie is ook totaal geen sprake, ik zie het in ieder geval niet.. Volgens mij zitten die "kenners" die jou film hebben "geanalyseerd" nu ook krom van het lachen naar dit filmpje te kijken.  Ook als je het versneld afspeelt op het eind zie ik nog steeds geen rotatie.

Neemt niet weg dat het best een heftige bui in ontwikkeling was, en laat wel goed zien hoe snel een bui tot ontwikkeling kan komen.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

WimOude

Oh ja, volgende keer, camera op statief, opname starten, en niet meer aankomen. Krijg je veel duidelijker beeld van enige bewegingen die al dan niet te zien zijn. En mag ik vragen waarmee je gefilmt hebt? Mijn filmpje, waar je ook op gereageerd hebt, is met extremegroothoeklens(12-24mm) gefilmd, wat voor een lekker wijd en overzichtelijk beeld zorgt. Wel heb ik de momenten waar ik de camera beweeg versneld, omdat ik dat zelf verschrikkelijk storend vind.

Tyshane

Heerlijk dreigende wolkenformatie, als dit boven mijn dak zou hangen zou ik ook zeker even een kijkje nemen door het dakraampje, of juist naar buiten gaan om het in volle glorie te bekijken. Prachtig toch!

Wat je vragen betreft, moeilijk om het zo te beoordelen, ook al is het 7 minuten beeldmateriaal (best veel om even te bekijken tussendoor by the way); Ik zie niet een overduidelijke funnel, maar meer fractus-achtige wolken in beeld. Verder heb ik ook niet echt flinke rotatie kunnen waarnemen, uiteraard is er dynamisch gezien heel wat aan de hand in de atmosfeer, dus dat er beweging is is logisch, betekent niet dat dat per definitie rotatie is, moeilijk.

Een supercel lijkt me niet en ik denk ook geen begin van een tornado, op basis van dit filmpje dan. Wat was de conclusie eigenlijk van de mensen met wie je het van te voren hebt gedeeld? Maar goed naar mijn mening; een prachtige wolkenformatie dat heerlijk dreigend langs komt waaien, fijn om meegemaakt te hebben of niet!


Citaat van: Marco uit Hangar 5 op ma 06 aug 2012 - 23:53
Whahaha!.. 'funnel in volle glorie'    waar dan??  Ik heb geen funnel gezien ... Je fantasie slaat op hol kerel,... Volgens mij zitten die "kenners" die jou film hebben "geanalyseerd" nu ook krom van het lachen naar dit filmpje te kijken. 

Laten we een beetje respect hebben voor elkaars bevindingen...  :)

SniperEye

De kenners zijn vooraanstaande forumleden! Mijn telefoon kan wel HD opnames maken, maar niet in groothoek helaas.

Fractus hangt onder een bui, hier was duidelijk sprake van contact met de bui zelf. Juist omdat ik wilde voorkomen dat de wens de vader van de gedachte werd heb ik alvorens het filmpje definitief te plaatsen het voorgelegd aan kenners.

Wellicht toch eens overwegen om mijn DSLR te vervangen voor één die ook kan filmen.

EDIT: wellicht dat de aanwijzingen in het filmpje onjuist geïntepreteerd zijn. Dat laatste is zeker geen fractus maar vermoedelijk sterke stijgstroom met lichte rotatie. Overigens is er geen condensatie vanaf de grond te zien.

Het is één groot leerproces waaruit ik beter wil worden.

EDIT 2: vanavond even een nieuwe versie fabriceren met aangepaste aanwijzingen.

Marsel

Citaat van: Tyshane op di 07 aug 2012 - 00:05
Laten we een beetje respect hebben voor elkaars bevindingen...  :)

+1 ;).

Ik ben het met voorgaande eens. Geen funnel en ook geen Sc. In dit geval is de windtoename veroorzaakt nabij de outflow boundary, de voorste begrenzing van de outflow van koele lucht. Dit vindt klassiek onder de arcus-achtige formatie die je op de film zichtbaar hebt gemaakt plaats. Die 'funnel' is inderdaad een verlaging onder wolkenbasis zonder rotatie en zorgt dus niet voor die snelle windtoename.
Hoewel je enthousiasme bijzonder aanstekelijk is (dat is goed, ik herken dat van mijzelf) moeten we in Nederland eens ophouden met in elke bui een Sc te zien.
Elke sterke updraft, ja zelfs bij een warmte onweder, gaat op een gegeven moment, vooral op interactiepunten met de downdraft, op verschillende manieren rotatie vertonen. Het 'opzuigen van fractus slierten' is bij buien die vanaf de grond gevoed worden in een vochtige atmosfeer vaak duidelijk zichtbaar. Het zien van kleinschalige rotatie is dan ook niet per definitie een bevestiging van een roterende updraft. Bedenk je goed dat bij een échte Sc de gehele updraft om z'n as draait en dit langdurig (enkele uren!) vol dient te houden. Bovendien creëren ze een meso low aan de grond... Dergelijke systemen blijven uren in stand, frequent zonder significante daling in activiteit. Tja....en dat zien we gewoon bijzonder weinig in Nederland.
Wat we wel zien is dat buien vaak kortdurend een meso kunnen bezitten.

Uiteraard zijn er dezer dagen verschillende verdachte buien ons land gepasseerd, mooiste voorbeeld was naar mijn idee toch wel de bui die zondagmiddag/-avond via R'dam en delen van Utrecht noordoostwaards trok. Die had bijzonder veel Sc karakteristieken, zowel op radar als visueel.

Hoe dan ook, mooie beelden van een oerhollandse onweersbui ;).

SniperEye

Thanks. Over die denigrerende reactie, daar lees ik vrij gemakkelijk overheen.

Ik wilde voorkomen dat de wens de vader van de gedacht werd. Daarom eerst voorgelegd aan wat kenners (zonder te teksten overigens). Conclusies zijn op mijn conto toe te schrijven.

Het filmpje gaat nog aangepast worden (teksten)

Marsel

Citaat van: SniperEye op di 07 aug 2012 - 10:08
Thanks. Over die denigrerende reactie, daar lees ik vrij gemakkelijk overheen.

Goed zo, anders krijg je last van je hart zegt men wel eens ;). Wat vonden anderen van de verschijnselen die je op film gezet hebt?




SniperEye

De bui roteert lichtjes, geen extreme rotatie zoals een SC.

Over een funnel heeft niemand zich uitgesproken, dat was mijn constatering. Het was zeker anders dan fractus. Helaas beschik ik niet over groothoek. Toch had dat laatste duidelijk contact met de wolkenbasis waardoor ik in de veronderstelling was dat hier een tuba/ funnel aan het ontstaan was. Ook de wind nam sterk toe. I.c.m. de lichte rotatie dacht ik wat spektakel waar te nemen.

Op 1.13 ongeveer zie je ook al een korte uitstulping in de wolk.

Toch denk ik dat hier tenminste sprake is van tamelijk sterke stijgstroom. I.c.m. de lichte rotatie toch wel het begin van... Echter waren de atmosferische condities onvoldoende om het fenomeen verder te doen ontwikkelen waardoor van echt spektakel geen sprake kon zijn. Dank voor je toelichting :)

WimOude

Citaat van: Marsel op di 07 aug 2012 - 10:00
Bedenk je goed dat bij een échte Sc de gehele updraft om z'n as draait en dit langdurig (enkele uren!) vol dient te houden.

15 min volgens NOAA...  :-X
Maar ik begrijp wat je bedoelt. Niet te vergelijken met wat hier langskwam afgelopen zondag

Marsel

Citaat van: WimOude op di 07 aug 2012 - 10:31
15 min volgens NOAA...  :-X
Maar ik begrijp wat je bedoelt. Niet te vergelijken met wat hier langskwam afgelopen zondag

Potverdrie, Wim....je hebt gelijk :). Ik was in de veronderstelling dat volgens de definities (WMO) minstens 1-2 uur stond. In de orde van 10-20 min. is inderdaad de huidige maatstaaf.
Scherp hoor!  ;D

WimOude

Dat was in t verleden ook het geval, maar is niet heel lang geleden bijgesteld.

Marsel

Citaat van: WimOude op di 07 aug 2012 - 10:50
Dat was in t verleden ook het geval, maar is niet heel lang geleden bijgesteld.

Ah, op die manier. Dan zal ik nog wel van de oude stempel zijn haha ;).....
Er blijft tot op de dag van vandaag nogal wat geharrewar over de daadwerkelijke definitie van een Sc, en dan vooral het woordje 'persistent'.

alaind86

Toen ik zondag omstreeks 19u over de A2 naar huis ging kwam ik dezelfde bui tegen en heb er fotos van gemaakt.

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,1593.0.html

Mooie beelden zijn het die je gemaakt hebt ookal zijn de meningen verdeeld wat het precies geweest is. Gewoon doorgaan met extreem weersverschijnselen spotten!

Gr Alain.D

SniperEye



SniperEye

Ik heb met MC gemaild die denken dat het arcus is.

Powered by EzPortal