Chaseverslag 1-08-2012 Holwerd, Cornwerd, Gorredijk

Topic gezien door 3196 bezoekers
Gestart door hj32, do 02 aug 2012 - 20:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hj32

Stormchaseverslag woensdag 1 augustus 2012

Estofex


Het was rond 19:30, toen ik op de buienradar zag dat er een mooi lijntje zat in West Nederland.


Ik twijfelde enorm of ik wel of niet er "achteraan" moest gaan, dwz hem moest gaan onderscheppen bij Friesland.
Ik had niet veel tijd, dus moest ik snel een keuze maken.
Ik had al een maand niet meer echt gechased, dus besloot ik toch ervoor te gaan.
De bui nam in kracht toe, dus ik had er alle vertrouwen in.
Ik koos voor Holwerd, omdat dat een lokatie is, waar je goed overzicht in meerdere richtingen hebt.
Ik reed behoorlijk stevig door, want buien wachten niet.
Natuurlijk moest ik weer via die Friese kansloze N-weggetjes, maar rond 20:30 reed ik dan toch Holwerd binnen.

De lucht zag er instabiel uit en eenmaal bij de veerbootplaats aangekomen zag ik donkere lucht. Dit zit goed dacht ik nog.
Ik bekeek de radarbeelden en zag dat de  activiteit er nog steeds in zat.


Ik was alleen niet tevreden, dus zocht ik een plek hogerop.
Het schoot niet op, tot ik een weg zag met "Nam-lokatie" erop.
Ik dacht dat het goed zat, dus reed ik de weg af die inderdaad naar de zeedijk liep.
Maar ipv een Nam-lokatie zag ik een paar 100 schapen voor me.
Ik toeteren en na 4x gingen ze eindelijk opzij, hoezo hardhorend...
Toen op de dijk de auto geparkeerd en foto's gemaakt.
Huh? Wat een rare kleuren. O nee he, staat de camera weer niet goed ingesteld.
Dus ik pielen en zo iets meer natuurlijke kleuren gekregen.
Snel wat plaatjes schieten...










En ja hoor, daar zag ik vanuit mijn ooghoek een flits...en nog 1.
Ik was een kleine 10 minuten bezig met fotograferen, toen het begon te regenen, dus ik de auto in.
Het begon al wat te schemeren en de onweersbeestjes waren dan ook goed vertegenwoordigd.
Ik besloot even te kijken wat het lijntje waar ik op wachtte had gedaan.
En ja hoor, de activiteit was eruit.


Gelukkig was er ook een 2e lijntje onderweg, dus ik overwoog wat ik zou doen.
Ik besloot er nog steeds voor te gaan, omdat ik nu toch al op chase was en vandaag wel een potentiele nacht was voor hevig onweer.
Eerst maakte ik nog wat foto's van de luchten.




Toen baande ik mij een weg terug door de schapen, die nog net zo hardhorend waren als op de heenweg.
Maar even op de foto dus...


Vervolgens reed ik naar Harlingen, omdat dat het meest westelijke punt van Friesland is en pal naast de afsluitdijk ligt.
Het gas ging er weer op, want ondertussen was het wel alweer 22:30.
Ja de tijd vliegt als je nowcast...
Eenmaal in Harlingen was het even goed zoeken naar de juiste plek.
Naast een politie-eenheid? Nee toch maar niet...
Ik keek en ik keek en toen wist ik het...het wordt Cornwerd.
Waarom? Omdat dat pal naast de A7 ligt en ik zo dus snel terug kon naar Groningen en dus ook de buien aan de oostkant snel tegemoet zou kunnen rijden.
Op een dijk bekeek ik de radarbeelden en ondertussen bestudeerde ik de nacht.
Flitsen op links, ok dan...snel de radarbeelden er weer bij.
Het leek alsof de zwaarste buien richting Heereveen trokken. Op dat moment nog wel...


Snel de A7 opgereden en plankgas, omdat de prognose aangaf dat ik ongeveer 45 minuten zou hebben.
Ineens zag ik flitsen op rechts en wou ik even stoppen om de beelden te checken, maar helaas had ik geen verbinding meer.
Dan maar op gevoel.
Ik zag ineens een aantal flitsen op rechts en dacht dat dat de flitsen waren die bij de grote, ontstane lijn hoorden, dus ik besloot snel te handelen.
Wat ligt vlakbij Heereveen? Eeuhh, o ja Gorredijk.
Dus dat werd de lokatie...
Eenmaal in Gorredijk was het zoeken naar iets om onder te staan, maar je raadt het al, dat was in het donker en zonder google maps niet te doen.
Ik zag de flitsen en dacht nog steeds dat dit de flitsen waren van de lijn die ik in Cornwerd had gezien op de beelden.
Maar het bleek een flutonweersbuitje voor de lijn te zijn. Dat zou ik echter pas later ontdekken.


Natuurlijk kwam de lijn ook dichterbij, maar trok meer langs me, dan ik op dat moment kon weten.


Dus ik dacht dat ik goed zat en toen ik de flitsen heviger zag worden en ze dichterbij kwamen, dacht ik dat ik zo een shelf zou gaan pakken.
Omdat het licht begon te regenen, besloot ik voor filmen te kiezen, omdat dat makkelijk vanuit de auto kon.
Daarvoor had ik natuurlijk wel buiten gestaan, want die paar flitsjes kunnen mij niet deren.
En toen gebeurde het, in plaats van een mooi gevormde shelf voor een hevig onweer, zat ik ineens midden in de regen en hagel.
De flitsen knalden om mijn oren, letterlijk en het enige wat ik kon doen was, in de middle of nowhere de onweersbui uitzingen.
Pas toen drong het tot me door dat ik ernaast zat en dat ik weliswaar het zwaarste punt van de lijn over me heen kreeg, maar mijn mooie beelden ook vannacht weer kon vergeten.


En net toen ik dat besefte, knalde op 50 meter de bliksem in een wegwijzerpaal.
Ik had 't niet meer wat een knal. En echt een dikke CG hoor...
En toen kwam er ook nog een Friese agent bij m'n auto en klopte op mijn deur.
Hij had gezien dat ik met de kop van mijn auto naar de weg stond en toen hij de camera zag, wist hij het gelijk.
Stormchaser of ni? Ik zeg ja, zou u nu de deur weer dicht kunnen doen, anders worden we straks misschien allebei geflitst en gaat de stroom wel door de auto.
Even gelachen en toen weer over naar de bittere ernst van de situatie.
1 minuut gevloek en getier later de moed weer bijeen geraapt en besloten alsnog naar het oosten te rijden, omdat ik toch die kant op moest, naar huis.

En toen gebeurde het, toen ik 10 minuten later over de A7 reed, zat ik ineens in de mist en voor ik kon remmen, knalde ik met 120 km/u door een aquaplain.
Ik wist godzijdank gas loslaten en meedriften op het water, dan komt het goed.
Anders had ik het niet naverteld, en ook niet als de chauffeur van de grote vrachtauto achter mij niet op tijd had beseft dat ie moest afremmen.
Want die grote logge dingen hebben gelukkig veel minder last van aquaplaining.
Pfff, het was de eerste keer dat ik echt even bang was.
Ik besloot dan ook even te stoppen bij een tankstation en mezelf te trakteren op wat lekkers.
In de verte zag ik wat flitsen, maar ik wist dat het gedaan was en dat Groningen uitgerekend deze nacht in de prijzen was gevallen. Groningen? Daar waar het eens per twee jaar knalt...
Ik had dus gewoon thuis kunnen blijven.


Maar wie weet dat nou van tevoren? En je bent chaser of niet, ja toch?
Na een korte pauze reed ik door en zo kwam ik uiteindelijk om 3:00 thuis.
Na een uur bijkomen viel ik bekaf in bed.
Om er vervolgens om 8:00 weer uit te moeten, vanwege verplichtingen.
Kijk om de hoek chasen kan iedereen, maar het zijn deze chases waar je van leert en waardoor je beseft dat het niet altijd aan jou ligt dat dingen niet lukken.
Dit was gewoon domme pech. :)



Het spectaculaire werk is allemaal al voorbij gekomen, dus is een goed verhaal met foto's misschien ook wel een keer leuk om te lezen  ;)


EDIT: De filmpjes zijn ook klaar, geniet ervan (Y)

Hieronder een paar flitscompilaties  :)

1. open veld


2. vanuit de auto, was heftig  ;D



Ook nog wat mooie flitsen en donders, toch nog wat geluid  ;)
Die laatste klonk door de auto met de ramen dicht  :o


En nog 1 van de hagelbui...dat ging maar door!
Daarom even een compilatie.


Ik zat precies in een zwaartepunt van de lijn, achteraf had ik toch liever in Groningen gezeten.
Maar kan er nu wel om lachen.  :P


Tyshane

Mooi & spannend verhaal! Tip, probeer je tekst wat op te delen in alinea's, leest een stuk makkelijker. :)

Edit; Oke wat lege regels ertussen nu, beter zo!

Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.


Aniet van Voorst

twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Wilfred Janssen

Mooi verslag! En respect hoor, je bent één van de weinige die ook een verslag schrijft als het allemaal even wat minder goed loopt ;) Maar volgende keer beter!
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Fanatic

mooi verslag!
helaas pakte het niet zo goed voor je uit...
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

hj32

Het verslag compleet met foto's
Eventuele videobeelden volgen...  :)

Tyshane

Ja toch beter met foto's / illustraties, maakt het wat completer. Laatste plaat is wel gaaf ook, met die schaopies!

hj32

Citaat van: Wilfred Janssen op do 02 aug 2012 - 22:09
Mooi verslag! En respect hoor, je bent één van de weinige die ook een verslag schrijft als het allemaal even wat minder goed loopt ;)

Wel grappig dat je hier wel wat bij schrijft en bij m'n kleine suc6je van 4 augustus niet 
Zag dat je 'm las, dus dacht reageer ff  :P

CiteerMaar volgende keer beter!

Idd, 4 augustus 2012 ;)

Dutchstormchaser

Twitter Dutchstormchase
Website [url=http://dutchst

Powered by EzPortal