Chase verslag 01-08-2012 --> 02-08-2012

Topic gezien door 1872 bezoekers
Gestart door Roald, do 02 aug 2012 - 05:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roald

Laat ik dan ook maar eens een verslagje schrijven...

Vanaf dat ik 1 augustus me bed verliet heb ik de radar goed in de gaten gehouden, Ik was vrij die dag en de "donder"dag die daarop volgde gelukkig ook waardoor ik het lekker laat kon maken.

Tussen het bekijken van de laatste radar beelden door wat naar de Nederlandse belevenissen op de OS in Londen zitten kijken.
Aangezien er op de radar beelden nog helemaal niks gebeurde "ja!" een regen gebied dat Zeeland veroverde, Nee daarvoor ga ik nog niet warm lopen...

Afijn de klok tikt vrolijk verder "refresh",
Tik Tak, Tik Tak "Refresh",
Etc etc...

"refresh"
...
"WAT!!" eerste bliksem waarnemingen stonden vrolijk naar mij te zwaaien op de buienradar...En in enkele minuten zat ik in de auto op weg naar mijn vaste chase plek(als de buien het toelaten) onder de brug(A27) bij de rivier "de lek"...
Daar aangekomen statiefjes van de cam en camera opgesteld...stoeltje uit de auto en *plof* met me ipad op schoot.
Een bui trok op dat moment aan de west-kant langs Nieuwegein waarin ik vanaf mijn positie geen onweer kon waarnemen.
Maar toen viel mijn oog op een voorbij trekkende verlaging(mogelijke wallcloud) met en iets wat op een tail cloud leek al kon ik geen snelle stijgstromen of rotatie waarnemen, Na enkele minuten was het geheel verdwenen en na double check op de radar bleek de bui zijn beste tijd gehad te hebben.

Maargoed dus nog geen onweer gehad...
Er ontstond toen een buienlijntje nog zonder onweer in het zuidwesten van het land maar het zou nog wel even duren voordat deze bui mij zou berijken dus er kon nog vanalles gebeuren al had ik de moed bijna opgegeven.

Er gebeurde dus nog vanalles...De bui begon te groeien en te groeien en de ontlading teller begon behoorlijk op te lopen...Al had ik dat zelf niet echt in de gaten, totdat ik de eerste flits waarnam...."yess!"
En 1 flits werden er al gauw meer al was het nog behoorlijk op afstand, Maar gelukkig kwam het boeltje steeds dichterbij, En was ik in het begin nog blij dat ik een ontlading op grote afstand enigszins op de foto kreeg heb ik ze later verwijder omdat ik nog mooiere ontladingen op de gevoelige plaat kreeg met als verassing ook nog eens een shelf en een rolwolk(los van de basis) door flitsen opgelicht.

Na een boel regen en natte voeten de bui die overgetrokken was nog even in de gaten gehouden en wat foto's gemaakt.
En uiteindelijk weer thuis ;-)

Zo!...een heel indrukwekkend verslag die alle lezers zeer zal boeien *kuch* not! mja kon het niet laten.
Zeer geslaagde chase in elk geval
grt Roald

hj32

Misschien ook leuk als je die foto's plaatst ;)

Daisy

Ja waar blijven die foto's welke je hebt gemaakt, ik weet dat er een paar mooie tussen zitten...
All glory to the hypnotoad!
www.twitter.com/mrs_sekhmet

Roald


Tyshane

Goed verslag en mooie platen hoor! Die ene plaat vanonder de brug vind ik wel cool ook!

Oxize

Die foto van onder de brug met al die regen geeft goed de sfeer mee. Zal wel goed gehoost hebben daar.

Bij jouw ook veel CG's zo te zien. Leuke foto's :)
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Powered by EzPortal