IJsberg afgebroken in Groenland

Topic gezien door 2284 bezoekers
Gestart door Fren, di 17 jul 2012 - 23:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fren

IJsberg afgebroken in Groenland

Van een van de grootste gletsjers in Groenland is een ijsberg ter grootte van Texel afgebroken. Wetenschappers waren zich al jaren bewust van de scheur in de ijsplaat. Satellieten van ruimtevaartorganisatie NASA toonden dat de ijsberg nu helemaal is afgebroken.

Twee jaar geleden brak van de ijsplaat in het noorden van Groenland nog een ijsberg af die tweemaal zo groot was als de nieuwe ijsberg. Onderzoekers zijn van mening dat de schuld moet worden gezocht bij de opwarming van de aarde. Veel gletsjers in het zuiden van Groenland smelten steeds sneller. Nu lijkt het erop dat ook in het noorden het ijsverlies in een versnelling raakt.

Bron: Nu.nl
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Fren

Landijs Groenland in vier dagen vrijwel weggesmolten

Het landijs op Groenland is half juli zo snel gesmolten dat onderzoekers van NASA eerst dachten dat de satellietbeelden onjuist waren. Dat heeft de Amerikaanse wetenschappelijke organisatie gisteren gemeld.

Tussen 8 en 12 juli steeg de hoeveelheid smeltend ijs op Groenland van 40 naar 97 procent. In de 30 jaar dat NASA de ijskap van Groenland observeert met satellieten, is het smelten nog nooit zo snel gegaan. Uit resultaten van ijsboringen blijkt dat een dergelijke snelle smelting iedere 150 jaar voorkomt. De laatste keer zou rond 1889 geweest zijn.

Lora Koenig, glacioloog bij NASA, zegt dat deze gebeurtenis dus precies op tijd komt. 'Maar als we het de komende jaren weer zien, moeten we ons zorgen maken.'

Bron: VK
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Fren

de Volkskrant alleen al heeft volgens mij van haar artikel wel vijf keer van titel veranderd.
laat staan dat de andere Nederlandse kranten het overnemen. Als het geen mph of kmh uur is, is het dit wel.
Het is natuurlijk een koldertitel want als al het landijs van Groenland smelt lag volgens mij Nederland al onder water.
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

klimascepie

Ik ben nog steeds bezig met hoe ik dit moet verwerken.
Wie is er nu dom? De wetenschapper of de gene die zulke artikelen plaatst? Overigens bedoel ik niet die gene die het hier plaatst maar iemand heeft dit toch ergens naar buiten gebracht!

Er worden hier nu even 2 dingen door elkaar gehaald maar dat maakt niet uit.

De gletsjer die we zien is eigenlijk helemaal niet vreemd. Oja er valt en groot stuk af maar komt dat door dat de aarde opwarmt?
Ten eerste even de boel keihard wakker schudden want ja mensen eerlijk dit is niet uniek. Gletsjers brokkelen af en het maakt geen bal uit of dat per mm of per 100000 m3 meter gaat. Dit is gewoon wat en gletsjer doet en altijd gedaan heeft ook.

Ja maar er valt en groot stuk af dat moet toch wel door de opwarming komen. Nou nee er zit zo veel kou in die gletsjer dat de opwarming er echt niks mee kan op zo en korte tijd schaal. Dit wel zeggen als er al sprake van opwarming is.

Dat er zo en groot blok af breekt moet je eerder in het verleden zoeken. Hoe ver? weet ik veel 1 jaar 10000 jaar of nog veel verder weg. En gletsjer krimpt maar groeit even zo goed. En juist daar ligt het antwoordt op het waarom. Tijdens de groei van de gletsjer is er en tijd geweest dat het wat minder ging gevolgd door betere groei. Op de plek waar de omslag is ontstaat en zwakkere plek.  Wat je nu ziet is het afbreken van het ijs op die plek. Heeft dus niks met hier en nu te maken maar alles met toen. 
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

klimascepie

Ik was even te vlug.

Over dat alle ijs op Groenland gesmolten is. Leuk aardigheidje hier in is dat ik iets las over satellieten die deze waarnemingen moeten doen.

Dit zal mogelijk als en schok komen dus ga er voor zitten.

Deze satellieten kunnen alleen water waarnemen maar niet de diepte er van. Simpel gezegd zorgt de zon er voor (ja niet de temperatuur maar de zon)(wat dacht je waarom het ijs smelt van medio maart tot medio september) dat er en dun laagje smeltwater op het ijs ontstaat. De satelliet pikt dit op als zijnde water en dit wordt gelezen als het smelten van ijs. Dat daar onder en pak ijs van 3 km dik ligt ziet de satelliet dus niet.

Dit meemende naar het noordpoolijs Kun je dus grote vraagtekens zetten bij de afname van het zomer ijs. Als er dus al sprake is van en afname. 
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Powered by EzPortal