Perfect voor de Belgische zomer: de lantaarnparaplu

Topic gezien door 1155 bezoekers
Gestart door zorba, zo 15 jul 2012 - 22:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zorba

Perfect voor de Belgische zomer: de lantaarnparaplu

Recent hebben Britse klimaatwetenschappers ons met de neus op de feiten geduwd: de wisselvallige, natte zomers zouden wel eens een gewoonte kunnen worden, met dank aan de arctische straalstroom die door de opwarming van de aarde voor steeds meer depressies zorgt. Om een antwoord te bieden op grillig weer, werd in Rusland een wel zeer slimme lantaarnpaal ontworpen die, als het zo voortgaat, perfect zou passen in het Belgische straatbeeld. De lantaarnparaplu (Lampbrella) werd ontwikkeld door de 27-jarige freelance designer Mikhail Belyaev. Hij kreeg de ingeving naar eigen zeggen toen hij in een nachtelijke stortbui door Sint-Petersburg reed waar hij mensen zag 'oplichten' die aan lantaarnpalen probeerden te schuilen voor de regen.



Lampbrella
Wanneer het begint te regenen zullen sensoren een signaal sturen naar de elektronische aandrijving van de paraplu, die op een veilig (lees: traag) tempo opent. Via een 360°-bewegingssensor 'weet' de Lampbrella of mensen er effectief gebruik van maken. Wanneer de sensor gedurende twee minuten niemand kan opsporen, sluit de paraplu zich terug. "Ik zou de Lampbrella graag overal ter wereld geïnstalleerd zien, maar eerst moeten alle veiligheidsaspecten nog grondig worden onderzocht en getest. Ik denk dat deze uitvinding overal nuttig zou kunnen zijn, maar zeker in regenachtige landen", verklaart Belyaev. Perfect voor ons Belgenland dus, dat alleen maar natter belooft te worden.



Bron: hln.be
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Cdtj3

1 Ding weet ik wel, bij een onweersbui ga ik door en ga ik daar niet onder schuilen :P
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Powered by EzPortal