'Mini-chase' 13 juli 2012 -- Homoet, Opheusden, Heteren, Homoet

Topic gezien door 1457 bezoekers
Gestart door Wilfred Janssen, za 14 jul 2012 - 17:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wilfred Janssen

Na een regenachtige start van de dag brak in de tweede helft van de middag ook eindelijk bij mij in Homoet de zon door. Na een aantal dagen van veelal 'zeikregen' was ik wel weer toe aan een fel buitje. Die ontstonden die middag ook!

Omstreeks 18:30, toen ik lekker mijn avondeten naar binnen aan het werken was, keek ik vanuit het keukenraam uit op een behoorlijke buienwolk met een donker gekleurde basis. Ik liet het voor wat het was, want vond het zo op het oog niet echt de moeite waard om ervoor te gaan rijden. Maar 5 minuten later zag ik ineens van achter het huis van de overburen een heel laag hangende uitzakking onder de basis van de bui: direct mijn camera gepakt en toch maar gaan kijken!



Niet veel later, omstreeks 18:45 stond ik al op de Rijndijk tussen Randwijk en Opheusden waar ik een schitterend zicht had op de bui die vrij langzaam op me af kwam. Even leek het zelfs alsof ik in Amerika was beland, zo zagen de wolkenluchten in combinatie met het landschap eruit. Ik had zicht op vrijwel alles: de stijgstroom (het waren er meerdere), een stuk van het aambeeld, de wolkenkraag aan de voorzijde en het dichte regenscherm achter deze wolkenkraag! Hier een foto van de mooiste stijgstroom en een panorama van het geheel zoals ik alles op dat moment zag:





Ongeveer 5 minuten later begonnen er steeds meer losse wolkenplukken onder de wolkenkraag te onstaan. Ik was heel even wat foto's aan het maken van de linkerzijde van de bui, keek even 10 seconden niet, en er had zich ineens een langgerekte wolkenpluk gevormd onder de basis van de bui! Gelukkig had ik het vormende proces op timelapse en de beweging ervan dus ook. Voor zover ik het zelf kon beoordelen van die afstand was het 'slechts' stevig kolkende fractus. Ik heb een animated-GIF gemaakt zodat ook jullie deze beweging kunnen zien (oordeel geven mag natuurlijk ook!). Deze staat onder de foto van het geheel:



De foto's zijn gemaakt met een interval van 1 seconde (even voor het idee van snelheid)


Niet veel later ben ik voor de bui uit gereden richting Heteren. Hier heb ik nog op de Rijndijk staan kijken of de laag uitgezakte basis nog wat ging doen. Helaas gebeurde er vrij weinig, maar het leverde wel een fraai gezicht op:



Vervolgens ben ik onder het viaduct van de Rijksweg A50 gaan staan om de bui over me heen te laten komen. Na forse plensregen en wat donderslagen was de bui alweer over en ben ik huiswaarts gegaan.



Ondanks het grijze begin van de dag was dit toch weer een meevallertje om te zien. Ik kijk al wel weer uit naar de volgende 'echte' situatie, omdat dat natuurlijk vele malen spectaculairder is

Groeten,
Wilfred Janssen
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Marcel

Mooi verslagje met foto's van het Herfstachtige weer :)
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/


Ramon Oost


Powered by EzPortal