Verband tussen winter en zomer?

Topic gezien door 1748 bezoekers
Gestart door seetekst, ma 09 jul 2012 - 13:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seetekst

Hallo, ik ben nieuw hier en heb nog veel te leren Ik lees al wel een tijdje mee, maar het blijft soms nog 'abacadabra'.

Ik heb toch een vraag. Heeft het weersverloop van deze zomer een verband met afgelopen winter? Ik zie als 'leek' namelijk wel overeenkomsten. De hele winter hebben we zitten wachten op koud weer. Dat kwam maar niet, maar opeens was het er dan: baf, winter! Twee weken lang berekoud. Nu zitten we te wachten op warm weer. Het lijkt maar niet te komen. Maar ik hoop dat het er straks dan toch opeens is. Baf, zomer! Is er een verband, of berust het op toeval?

--> Geen reacties, dus ik stel vast een 'domme' vraag :(

Tyshane

Domme vragen bestaan niet. Behalve dan de vraag of vragen dom zijn. ;)

Ik zou het antwoord op je vraag niet weten, maar heb altijd gedacht dat er geen direct verband bestaat. Ik ben voor de zekerheid even gaan zoeken op het fantastische internet en kwam een artikel tegen dat hier over gaat. Iemand is met wat statistieken aan de gang gegaan en daaruit bleek..., zie quote hieronder:


"Correlatie tussen seizoenen

Men kan zich afvragen in hoeverre er een correlatie tussen de temperaturen van de seizoenen bestaat. In het bovenste deel van de tabel staan er een aantal op een rij. Men ziet dat er tussen winter en lente en tussen zomer en herfst sprake is van enige correlatie. D.w.z. dat na een koude (warme) winter de kans op een koud (warm) voorjaar iets groter is dan gemiddeld. Het zelfde geldt voor de herfst. B.v.: Na een mooie zomer is de kans op een warme herfst iets groter.

Andere correlaties zijn uiterst zwak. Je kan haast zeggen dat het voor de kans op een warme zomer niet uitmaakt of er een koude dan wel zachte winter aan voorafging. Datzelfde geldt voor de zomer na het voorjaar en de winter na de herfst. Er is nauwelijks een (statistisch significant) verband."

Het hele artikel inclusief cijfers vind je hier!

seetekst

Wow thanks! Ik ga het artikel lezen!

Powered by EzPortal