Chaseverslag 21-06-2012 Echteld>Millingen

Topic gezien door 1922 bezoekers
Gestart door hj32, ma 25 jun 2012 - 21:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hj32

Stormchaseverslag donderdag 21 juni 2012

Estofex had s'morgens een level 1 uitgegeven die rond 13:00 werd ge-update naar level 2 voor het gebied onder de rivieren.


Ik had zoiezo het plan om naar de Maas te rijden, dus dat zat wel goed.
Het was rond 13:30 toen ik uit Groningen vertrok.
Ik had besloten om mijn chase te beginnen bij de Waalbanddijk in Ochten en daar reed ik dan ook rustig heen.
Ik had daar afgesproken met Wilfred Janssen.
Onderweg zag ik instabiele lucht, maar nog geen tekenen van naderend "noodweer"
Via Zwolle reed ik naar beneden via de A50 en zo naar de A15.
Rond 15:50 was ik in Ochten en tankte ik even, want met een volle tank chased het net ff wat prettiger.
Toen ff een EK burger en EK shake bij de MAC gehaald, gewoon omdat 't kon...
Ik at rustig mijn eten op en maakte ondertussen even een foto van de lucht.


Rond 16:15 waren Wilfred, Ramon en Matthijs er. Gelijk lachen met die gasten, mij een beetje aanspreken met u.
We gingen ff nowcasten en zagen dat er pittige buien onze kant op kwamen, maar dat er van een squalline nog geen sprake was.
En toen begon het wachten.
Beetje voetballen, beetje plaatjes kijken en de lucht in de gaten houden.
Er zouden meer mensen naar de Waalbanddijk komen, dus daar was even het wachten op.
Rond 17:00 was het team van severe weather er ook en reden we naar een viaduct verderop.
Daar een spontane meeting met vele andere chasers, zoals Lynette, Roald, Marcel en Anton.
De rest heb ik even niet onthouden, sorry. Het was in ieder geval erg gezellig even.


Na een tijdje kletsen reden de meeste chasers naar andere lokaties.
Zo bleef een harde kern over van 6 man, die samen wachtten op spannende wolken. Gezellig.
Roald "Pyro" had leuke gadgets bij zich, oa een cameraatje voor aan de auto en was bezig shots aan het maken met Lynette.
Echt tof om te zien!
'

Ik maakte wat foto's van de steeds veranderende wolkenstructuur.




Rond 19:00 begon de lucht donker te worden en zagen we grillige contouren.




Rond 19:30 werd er dan eindelijk een mooie lijn zichtbaar op de radarbeelden, maar er was nog veel onzekerheid of wij wel in het juiste gebied zaten.
Toen er een bericht kwam van een chaser uit Herwijnen, die bij een beginnende shelfcloud stond, werd er gevraagd:"Gaan we naar het Westen of blijven we hier?"
We besloten te blijven en dat werd beloond, want er werden mooie dingen zichtbaar.


Een tijdje later was de lucht weliswaar heel onvoorspelbaar, maar van een shelf was nog geen sprake.


Even later zagen we deze wolk aan komen drijven.


En toen werd dit exemplaar zichtbaar...maar nog steeds geen shelf.


Uitgerekend toen ik in m'n auto even de radarbeelden checkte, kwam er een agressieve shelf tevoorschijn...kiekeboe!
Ik hoorde mensen roepen, dus liep ik terug naar boven.
Toen zag ik de groene lucht met fractus erin. Ik stond onder de shelfcloud. Hij was mooi en grillig tegelijk.
Ik wou foto's maken, maar de instellingen stonden niet goed. Dan maar filmen...

Is dat nou een zakkende wolk met... ja...ja. Jaaa, rotatie!
Foto Wilfred Homoet...
 

Ik wist genoeg:"Waar is dat feestje? Hier is dat feestje!"
De confetti kwam al snel naar beneden, in de vorm van regen, hagel en mooie ontladingen.
En toen ineens FLITSBOEM! Bam jonge!
Een inslag op nog geen 250 meter. Heerlijk wat een geluid, zeker door de akoestiek onder de peilers van het viaduct.
Had je die? Nee man, ik draai net de camera weg. Pfff... Ok scherp zijn nu...
Mooi filmpje gemaakt en toen de anderen de inslag bekeken nog wat mooie ontladingen vastgelegd.
Weer geen bliksemfoto's...nou ja...

Toen was het tijd om een beslissing te nemen, waar gaan we nu heen?
Het werd een ritje naar Millingen, omdat daar "nog een mooie onweersbui zou langskomen" Althans dat werd gezegd.
Eenmaal in Millingen aangekomen zagen we namelijk alleen wat flitsen.
Toen we even goed op de radar keken, zagen we dat het onweer al veel hoger zat, richting Overijssel. Grrr...
Ik besloot 'm na te jagen via de A50 om in ieder geval nog mooie ontladingen mee te pakken.
"Team Wilfred" ging naar Vianen en Lynette en Roald wouden nog achter me aan rijden.
Of ze dat hebben gedaan weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat ik onderweg nog heel mooie flitsen heb gezien en door leuke hagelbuien reed, maar dat ik het begrip "noodweer" te zwaar vond voor deze dag.
Ik denk dat we met elkaar terug kunnen kijken op een geslaagde chasedag.
Het was leuk om andere chasers te ontmoeten en ik heb er weer een vette chaselokatie bij.



Marcel (Enschede)

Je hebt er weer wat moois van gemaakt! Vond het ook leuk om jou en de anderen te ontmoeten. Wij waren al wel snel weer vertrokken want het was toch echt wat te druk met 12 a 13 man. :) Dan krijg je dus ook 12x a 13x de zelfde shots waardoor ieders materiaal in een keer niet meer zo origineel wordt :)

Ik heb net als jou precies die flitsboem gemist doordat ik mijn apparatuur net weg wilde pakken omdat het hard begon te regenen. Anton en Mikal hadden hem wel.

Verder een mooie chase maar persoonlijk had ik er iets meer van verwacht voor een level2 Estofex.
De sterke neerslag zorgde er voor dat ik een heleboel mooie shots niet heb kunnen maken.

Gr. Marcel

hj32

En hier dan ook het filmpje van Echteld 21-06-2012  :D

Geniet van de klappers en de reacties  ;)




En een filmpje van de shelfcloud die over trok :)


Aniet van Voorst

Vette shelf, was de lucht echt zo groen als op de foto?
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010


Powered by EzPortal