CU of CB?

Topic gezien door 3852 bezoekers
Gestart door hj32, ma 25 jun 2012 - 12:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hj32

Het valt me de laatst tijd op hoevaak er wordt gesproken over CB, terwijl als ik kijk naar het wolkentype CB de foto's waar CB bij staat soms helemaal niet overeen komen met dat wolkentype

Dus wanneer spreek je van Cumulus CU en wanneer van Cumulonimbus CB?
Volgens het boekje:

Cumulus > CU
Dit is de meest bekende wolkensoort, ook wel stapelwolk genoemd. Hij heeft scherp omlijnde contouren met grote contrastverschillen. Deze wolken komen afzonderlijk voor en hebben de neiging zich in verticale richting te ontwikkelen in de vorm van torens of koepels, waardoor ze aan de bovenkant het uiterlijk van een bloemkool krijgen. Cumuluswolken ontstaan in snel stijgende luchtmassa's waarin voldoende vocht aanwezig. Door de afkoeling tijdens de stijging treedt op zeker moment condensatie op en wordt de wolk zichtbaar.


Cumulonimbus > CB
Deze buienwolk is de meest indrukwekkende wolk door haar massief uiterlijk en haar zeer grote verticale afmetingen. De toppen bereiken het niveau waar de (onderkoelde) waterdruppeltjes bevriezen en overgaan in ijskristalletjes. De wolk is zo hoog, dat de wolkenelementen aangroeien en als neerslag uit de wolk vallen (zie het hoofdstuk over neerslag). De snelheid waarmee cumulonimbuswolken ontstaan en zich ontwikkelen geeft aanwijzingen omtrent het te verwachten geweld. Hoe sneller de ontwikkeling gaat, des te gevaarlijker het weer (hagel, onweer, windstoten). Cumulonimbuswolken ontstaan in onstabiele lucht waarin sterke verticale bewegingen voorkomen, zoals bijvoorbeeld in koude massa.



Nu als voorbeeld deze foto's nav een tweet van Anita van Voorst...


Ik heb diezelfde wolken van dichterbij en wil graag weten of dit idd CB's zijn...

1.

2.

Cumulus staat vaak afgebeeld als kleine stapelwolken, maar dit lijken voor mij gewoon hele grote stapelwolken of niet?
Ik hoor 't graag  :)



Tyshane

Classificeren op CU of CB is niet de juiste manier, er zijn nog tussenvormen, waaronder de congestus bijvoorbeeld, zodra een cumulus mediocris verder groeit en vertical langer is dan horizontaal, dan noemen we het congestus. Het stadium vóór een Cumulonimbus. Ook is er dan geen hagel en bliksem aanwezig.

Groeit deze wolk verder, verzachten de scherpe randen bovenaan (en komen er hagel- en onweersbuien voor) dan is het gegroeid tot het stadium CB. Deze kan je weer onder classificeren in een CB calvus of een CB capillatus. Bovenstaande foto's laten naar mijn mening geen CB zien.

Cumulus zegt dus iets over het wolkentype, de aanduiding ernaast over de grootte en / of het uiterlijk. De verschillende fases, van kleine wolk naar superwolk ;) :

cumulis fractus
cumulis humilis
cumulis mediocris
cumulis congestus
cumulonimbus

hj32

Top uitleg
Dit soort wolken zijn vanaf nu dus geen CB meer  ;)
Maar mooi zijn ze wel  :)

@Tyshane, wat voor wolken zijn dit wel volgens jou?

Stephanie

Leuk om te weten! Is er ook iemand die kan duiden welke wolken op de foto's te zien zijn?

Sven

Mooi eindelijk eens een topic, wat heb ik daar een hekel aan zeg "wanneer mensen roepen ik zie een cb, het gewoon een stapelwolk is (cumulus congestus)" hoop dan ook dat dit topic een wijze les wordt en het geschreew van CB's ten einde is :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

donderblond

Schuldig :-) Zelfs hobbymatig ben ik erg een leek en ik riep dus ook vrolijk Cumulonimbus tegen andere Cumulusvormen... Ik vind dit soort korte, maar heldere uiteenzettingen hartstikke prettig!
"Because all I have left is the voice of the wind
Blowing through the door of our house!"

mroffica

Dit vind ik nou het leuke hier op het forum er is hier altijd wel iemand die uitleg kan en wil geven en ook gewoon de moeite neemt om een stukje duidelijk uiteen te zetten. Of het nu in een topic is of PB ;D
For the love of LiGhTnInG

Marsel

Er is echter nog steeds geen antwoord op de vraag welke wolken er nu daadwerkelijk te zien zijn op de ingezonden foto's.
Eigenlijk is het heel simpel.
Duidelijk zichtbaar is dat het om cumuliforme bewolking in polaire lucht gaat. In dit geval is de verticale ontwikkeling niet gek groot en wordt er hoogst waarschijnlijk geen neerslag geproduceerd. Een echte Cb valt dus af. Gezien de diepte lijkt een matig ontwikkelde Cumulus Congestus (zie post van Tyshane, mooi beschreven!) de meest voor de hand liggende optie.
Wat nog wel eens wil gebeuren, en dat zien we op de onderste foto, is dat wanneer opbollende Cu's belemmerd worden in hun verticale ontwikkeling er een Sc dekje omheen gevormd wordt. Dit gebeurt op het punt waar de bewolking z'n hoofd stoot tegen een inversie (zie de afgeplatte toppen op de onderste foto). Deze combinatie van Cu en Sc kan door coalescentie wel een enkel spatje opleveren, van een Cb is dan echter geen sprake!

Gewoon een paar redelijke Cu's dus ;).

Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tyshane

Citaat van: hj32 op ma 25 jun 2012 - 12:37
Top uitleg
Dit soort wolken zijn vanaf nu dus geen CB meer  ;)
Maar mooi zijn ze wel  :)

@Tyshane, wat voor wolken zijn dit wel volgens jou?
Thanx! Ik probeerde (in de eerste zin) aan te geven dat ik aan Congestus dacht. Maar idd, zoals Marsel terecht aangeeft; 'een matig ontwikkelde'. Mooi zijn ze zeker. Dat vind ik van vele wolken, maar de topper is voor mij toch wel de CB en het liefst met een incus! :)


Citaat van: Arend op ma 25 jun 2012 - 20:48
Goed verhaal Tyshane!
Dank je!

Powered by EzPortal