Chaseverslag 21 juni 2012 - Agressieve shelfcloud te Echteld

Topic gezien door 4678 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 24 jun 2012 - 19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon Oost

Donderdag 21 juni 2012 was het zover, mijn eerste officiƫle stormchase. Wilfred Janssen en Mathijs Cornelissen kwamen mij om 15.15 uur ophalen in Vianen waarna we om ongeveer 15.45 uur vertrokken richting het zuiden. Natuurlijk kwam het tot een kleine stop bij de Mac Donalds waar we na een klein half uurtje weer weg reden. Kleine 5 minuten doorgereden en kwamen we aan op de dijk bij Ochten, waar we ook Hendrik-Jan (hj32) van dit forum ontmoetten.

Na daar ruim anderhalf uur gestaan te hebben zijn we over de dijk vertrokken richting Echteld waar een viaduct was waar we onder konden staan met een mooi uitzicht op het zuidwesten. Eenmaal aangekomen bleken we niet de enige te zijn die die plek kenden, Lynette Rensen met Roald van Stijn en nog veel meer stonden er ook! Het was een gezellige ongeplande meeting van stormchasers.


Foto: Lynette Rensen

Het was inmiddels 18.30 uur en op de radar waren de buien mooi te zien boven Belgiƫ. Team oost van severeweather vertrokken omdat ze niet zeker wisten of de viaduct bij Echteld een goede plek zou zijn. Een paar andere chasers gingen een stukje verder onder het viaduct staan.

Op twitter en dit forum kwamen allemaal foto's voorbij van prachtige shelfclouds in het westen van Nederland en we hebben dan ook lang zitten dubben om een stukje westelijker te gaan om de buienlijn beter te kunnen opvangen. Na een tijdje de buienradar in de gaten te hebben gehouden, konden we mooi zien dat de squalline in het zuiden aan het aangroeien was en besloten we onder de viaduct te blijven wachten.


Foto: Lynette Rensen

Ondertussen werden al enkele voortekenen zichtbaar in de lucht zoals lichte Asperatus. Maar om de tijd verder door te komen gingen we maar even een balletje trappen. Om 20.30 uur zagen we in de verte langzaamaan de structuren van de naderende squalline. Naarmate alles dichterbij kwam zagen we de vorming van een rolwolk. ook zagen we Kelvin-Helmholtz wolken.


Foto: Ramon Oost


Foto: Ramon Oost

Er was weinig onweer en ook geen zware neerslag. Toen merkte Roald op dat het niet klopte dat dit het al was. Volgens de buienradar was het pas een klein buitje voor de echte squalline. We bleven geduldig wachten en zagen door de regen die er viel maar weinig structuren. Maar naarmate alles dichterbij kwam zagen we de vormen van een shelfcloud. En wat voor een! Een agressieve shelfcloud kwam recht op ons af.


Foto: Wilfred Janssen

Aan de rechterzijde van de shelfcloud was een duidelijke uitzakking zichtbaar met rotatie; we denken dat het mogelijk een mesosyclone is. Edit: Bevestigt door Margot Ribberink


Foto: Wilfred Janssen


Snel onder het viaduct vandaan en een hoog punt opgezocht om een panoramafoto te maken van het 'monster' dat op ons afkwam. Binnen amper 1 ?  2 minuten werd de shelfcloud zichtbaar en trok het over. De passage ging gepaard met flinke windstoten (65-70 km/h) en slagregens. Ongeveer een minuut of 10 na de passage merkte Wilfred op dat het voornamelijk hoogte onweer was en niet veel later sloeg de bliksem in op een boompje slechts 200 meter van ons vandaan! Hieronder een screenshot van het filmpje.


Foto: Ramon Oost

Vervolgens hebben we niet zo heel lang meer daar gestaan en hebben we geprobeerd de bui in te halen om bliksemfoto's te nemen. We zijn met 3 auto's in een noodgang richting Nijmegen gereden met Hendrik-Jan voorop die we op de snelweg in de omgeving van Nijmegen kwijt raakte omdat hij zo hard reed. Continu contact gehad met de anderen en hadden een plek afgesproken waar we elkaar weer zouden ontmoeten. Dat was het plaatsje Millingen. Toen we daar waren hebben we besloten terug te gaan richting Vianen omdat het niet meer lukte hem in te halen. Roald en Lynette zijn nog wel verder gegaan richting Enschede.

Op de terugweg naar Vianen reden we nog een 5 laag shelf tegemoet wat nog een leuk toetje was. Om 23.00 uur waren we weer terug in Vianen en zetten ze me weer thuis af. We konden terug kijken op een geslaagde chase met een schitterende shelfcloud en blikseminslag. Totaal hebben we ongeveer 200 km gereden. Het was een geweldige ervaring. Op naar de volgende keer!



zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Tyshane

Gaaf verslag en mooie pictures, Die ene plaat met dat groene erin, wow! Leuk dat jullie een treffen hadden met andere chasers en het een onbedoelde meeting werd. Het wordt nog druk op de weg met slecht weer in ons nederig landje. ;) Nou geslaagde eerste chase dacht ik zo!

mroffica

Die panorama foto is echt  ;D en die bliksem in de vorm van een 4  :o
For the love of LiGhTnInG

hj32

Niet te geloven he?
Ben je drbij zie je gewoon die hele shelf niet
Ik stond beneden en zij boven, dus zag ik alleen de groene lucht en fractus
Wel echt genoten!
Enne Ramon, ik rij niet te hard, jullie rijden te langzaam  ;D
En daarbij Wilfred had nog gezegd Millingen  ;)
Mooi verslag

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Fanatic

..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

SniperEye


Wilfred Janssen

Netjes gedaan Ramon! Zeker voor herhaling vatbaar :D Veel gezien en meegemaakt, wellicht niet DE perfecte plek, maar ben zeer tevreden! :)
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

donderblond

"Because all I have left is the voice of the wind
Blowing through the door of our house!"

Ramon Oost


sandra-zwolle


mherp

Dat zag er toch wel lekker uit! Mooi verslag, sluit me bij de rest aan. grt marc

Powered by EzPortal