Chaseverslag 18-06-2012 Bourtange

Topic gezien door 1416 bezoekers
Gestart door hj32, di 19 jun 2012 - 19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hj32

Stormchaseverslag maandag 18 juni 2012

Zondagavond belde Mike Graphicnizor mij met het bericht dat er maandagmorgen een MCS over Nederland zou trekken.
Ik had wel zin in een chase, maar moest even rustig aan doen, ivm de vele diesel die ik de laatste tijd in mijn autootje had gepompt.
Ik besloot dan ook dit keer de "chase" in NO-Nederland te houden.
Chase tussen aanhalingstekens, aangezien een MCS die met 90 km/u gaat niet echt goed te chasen is.
Ik had de kaarten gezien en 1 die mij heel erg aansprak was de kaart met STP 4 erop, net over de grens met Duitsland.
Er was niets om op voor te bereiden, omdat niemand wist hoe de MCS zou trekken, alleen dat ie zou komen.
Maandagmorgen rond 7:30 checkte ik de radarbeelden.
Ik zag dat er een prachtige shelfcloud Nederland binnen kwam met zeer hoge bliksemactiviteit.




Ik haastte me en rond 8:00 zat ik in de auto richting Bourtange.
Ik had gekozen voor Bourtange, omdat ik dan evt snel Duitsland in kon, mocht dat nodig zijn.
Ik was rond 9:00 in Bourtange en checkte daar de radarbeelden.
Dit keer had ik de telefoon mee, ipv de laptop, dus werkte het internet wel.
Ik zag dat er nog steeds een shelfcloud mijn kant op kwam, alleen was ie niet meer rood, maar blauw.
De onweersactiviteit zat er nog steeds goed in.




Ik wist toen nog niet dat ie na Enschede uit elkaar zou vallen.
Alles wees erop dat het zou gaan gebeuren, dus positioneerde ik mij op een veld met 360...
De lucht veranderde, zeg maar gerust, werd heel onstabiel en donker.
Ik zag iets wat leek op een shelf...maar het was geen shelf.
Toen checkte ik de radarbeelden weer...het was toen 9:30
NEE! De shelf was er niet meer en het stuk dat van betekenis was, trok grotendeels verder Duitsland in.




Wat ik kreeg was niet slecht, maar absoluut niet wat ik had gewild.
Ik besloot toch positief te blijven en dat werd beloond, want ik kreeg toch nog genoeg mooie dingen te zien.
Hieronder de foto's van wat ik zag tot het onweer. Het onweer staat op video...












Toen kwamen de flitsen en het gedonder.
Dat "spektakel" duurde ongeveer een half uur a 3 kwartier vanaf de 1e flits tot de laatste regendruppel.
Toen het weer droog was, stapte ik uit de auto en zag ik wat het complex met de atmosfeer had gedaan.
WOW! Wat een plaatjes. Ik heb met effecten gewerkt bij sommigen, omdat de wolken dan net even mooier tot hun recht komen.
















Wat echt bizar was, was dat het onweer allang weggetrokken was, maar dat sommige wolken nog "navonkten"
Dat had ik nog nooit gezien. Had ik dat op beeld kunnen vastleggen...
In ieder geval reed ik rond 11:30 weer naar huis, een mooie ervaring rijker.
Rond 12:00 reed ik langs Blauwe stad en zocht daar nog even wat goede plekjes voor een evt volgende chase in die buurt.
Toen was het echt klaar.
Donderdag 21 juni misschien een nieuwe kans...be prepared.

hj32

Even een vette kneiter van 18-06-2012 om te delen  :D


Powered by EzPortal